Darwin's udviklingslære var (og er stadig)~
Fra : struer

Dato : 16-11-06 04:25

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 08:01

struer skrev i news:1163647484.258014.300640@m7g2000cwm.googlegroups.com

> http://www.answersingenesis.org/danish/docs/racerne.asp

Nu har det jo den konsekvens, at hvis man accepterer den mest sandsynlige og
mest sammenhængende forklaring, så bliver man også nødt til at erkende, at
der findes en Gud som har skabt det hele. Langt de fleste vil bare ikke ha'
noget med Gud at gøre, derfor er de så glade for deres lære om at alt er
blevet til at sig selv.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 11:32

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ha' noget med Gud at gøre, derfor er de så glade for deres lære om at alt

Jeg ville ikke have noget problem med at ernerkende en gud, hvis det blot
kunne sandsynliggøres at gud eksisterer.

Hvem skulle jeg vælge; den kristne, muslimske, buddah, thor, odin osv?

Hvem har ret?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 12:03

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote:

> [...]
> kunne sandsynliggøres at gud eksisterer.
>
> Hvem skulle jeg vælge; den kristne, muslimske, buddah, thor, odin osv?

Du behøver faktisk ikke at /vælge/ mellem Thor og Odhin ... og Buddha
var ikke en gud med en dødelig vismand.

Men du kan ikke både tro på kristendommens treenige gud {Jahve, Jesus og
Helligånden} og på den islamiske gud Lah {opr Ilah}. Husk at 'al'
betyder 'gud' mens '-lah' er den pågældende guds navn.

Alle steder på internettet, der angiver Lahs himmellegeme betegner ham
som måneguden, men anerkendte opslagsværker angiver ham kun som den
gamle mekkanske overgud.

Så hvis man kunne tale om at Lah var identisk med GTs Jahve, så burde
han dels have været en tordengud, dels burde romerne have kaldt Gud for
Iupiter og os nordboer i kirkerne brugt ordet 'Thor' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 12:48

"Per Rønne" skrev:

> [...]
> og Helligånden} og på den islamiske gud Lah {opr Ilah}. Husk at 'al'
> betyder 'gud' mens '-lah' er den pågældende guds navn.

Hvad med Hara Krishna?

Men hvem skal man vælge? Hvordan afgør man hvem der har ret og evt.
eksisterer?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 13:03

> Hvad med Hara Krishna?
>

> Men hvem skal man vælge? Hvordan afgør man hvem der har ret og evt.
> eksisterer?

Når du nu spørger, så kunne du jo se på det mere praktiske.

Synes du at det ville klæde dig at gå rundt i en skrigende, gul kjole,
mens du hele tiden synger 'Hare, hare, hare krisjna' ? Hvis ikke - drop
guden Hara Krishna.

Synes du at det ville være rart at få skåret spidsen af penis, og droppe
flæskestegen? Hvis ikke - drop guden Lah.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 13:08

"Per Rønne" skrev:

> [...]
>
> Synes du at det ville klæde dig at gå rundt i en skrigende, gul kjole,
> mens du hele tiden synger 'Hare, hare, hare krisjna' ? Hvis ikke -

Haha (Krishna)

> Synes du at det ville være rart at få skåret spidsen af penis, og
> droppe flæskestegen? Hvis ikke - drop guden Lah.

LOL, jeg vil ikke af med spidsen af min (pik), så hellere gå i gul kjole!

Hvad er der ellers af muligheder?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 13:29

> Haha (Krishna)

> LOL, jeg vil ikke af med spidsen af min (pik), så hellere gå i gul kjole!
>
> Hvad er der ellers af muligheder?

Folkekirken? Atheistisk Troessamfund {også kaldet Ateistisk Selskab}?
Forn Sidr - så skal du ud i skoven vid midnatstide for at slagte haner ?

Ja, de fleste er i folkekirken, hvor de kommer til dåb, konfirmation,
bryllup og begravelse, og lejlighedsvist til gudstjeneste juleaften. Og
måske til kirkekoncert. Hvad er der galt i det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 14:58

"Per Rønne" skrev:

> Folkekirken? Atheistisk Troessamfund {også kaldet Ateistisk Selskab}?
> Forn Sidr - så skal du ud i skoven vid midnatstide for at slagte
> haner ?

Nah Ateist, det synes jeg ikke er noget man skal erklære sig, så bliver det
så isme-agtigt.

> Ja, de fleste er i folkekirken, hvor de kommer til dåb, konfirmation,
> bryllup og begravelse, og lejlighedsvist til gudstjeneste juleaften.
> Og måske til kirkekoncert. Hvad er der galt i det?

Folkekirken ja. Jeg synes det er en hyggelig tradition med kirker og jul,
men jeg har altså bare så svært ved at tage præsterne seriøst. De er så
selvhøjtidelige.

Desuden tror jeg jo ikke på gud.

Hvordan er det med buddhismen?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 15:31

> [...]
>
> Folkekirken ja. Jeg synes det er en hyggelig tradition med kirker og jul,
> men jeg har altså bare så svært ved at tage præsterne seriøst. De er så

Ikke dem jeg kender .

> Desuden tror jeg jo ikke på gud.
>
> Hvordan er det med buddhismen?

Skal du meldes ind i en buddhistisk munkeorden? De går vist i safrangule
kjoler ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 16:44

> Ikke dem jeg kender .

Nej, det er klart. For dig er de autoritære, det er de ikke for mig.

> Skal du meldes ind i en buddhistisk munkeorden? De går vist i safrangule
> kjoler ...

Hm, nej det lyder også for underligt. Hvad med islam?

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 16:51

ThomasB skrev i news:455c875a$0$49209$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Hm, nej det lyder også for underligt. Hvad med islam?

Så skal du jo give afkald på både kølige pils, herlig rødvin og blævrende
flæskesteg, banke hovedet i gulvet 5 gange i døgnet (I Marokko er det
højeste mode at have en plet med hård hud i panden, opstået ved at man ved
de daglige bønner lader panden ramme bedetæppet).

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 17:03

> [...]
> højeste mode at have en plet med hård hud i panden, opstået ved at man ved
> de daglige bønner lader panden ramme bedetæppet).

Hm, jeg ved snart ikke.. Måske skal jeg bare forblive kulturkristen?

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 17:15

ThomasB skrev i news:455c8bba$0$49203$14726298@news.sunsite.dk

[ .. ]

> Hm, jeg ved snart ikke.. Måske skal jeg bare forblive kulturkristen?

Det er da absolut det nemmeste, og på kort sigt måske de behageligste. De
mere langtsigtede prognoser ser nok lidt anderledes ud LOL

Fra : ThomasB

Dato : 16-11-06 17:20

> Det er da absolut det nemmeste, og på kort sigt måske de behageligste. De
> mere langtsigtede prognoser ser nok lidt anderledes ud LOL

LOL

Det kommer så igen lidt an på hvem man vælger - jeg må igang med at søge
igen..

Hvem byder på det bedst efterliv?

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 18:17

ThomasB skrev i news:455c8fad$0$49202$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Det kommer så igen lidt an på hvem man vælger - jeg må igang med at søge
> igen..
>
> Hvem byder på det bedst efterliv?

Så helt afgjort Bibelsk funderet kristendom

Har du hørt om harper og små lyserøde skyer, hvor det ubegrænsede hovedlager
af Filidelfia (stavekontrol?) opbevares? LOL

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 18:47

> [...]

> LOL
>
> Det kommer så igen lidt an på hvem man vælger - jeg må igang med at søge

72 jomfruer? Men så skal du også helst aflive nogle tusinde 'vantro'
først ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 18:47

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det er da absolut det nemmeste, og på kort sigt måske de behageligste. De
> mere langtsigtede prognoser ser nok lidt anderledes ud LOL

Ja, der er jo nogle der tror at alle KULTURkristne og andre ikke 100%
rettroende {for ham: adventister} ryger lige lukt i helvede ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 18:50

"Per Rønne" skrev i news:1hows2v.1soafcysrr4jsN%per@RQNNE.invalid

[... ]

> Ja, der er jo nogle der tror at alle KULTURkristne og andre ikke 100%
> rettroende {for ham: adventister} ryger lige lukt i helvede ...

Og den fejlagtige og løgnbefængte påstand kan du dokumentere?

Ellers afhold dig fra den slags personangreb!

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 18:57

> [...]

> [... ]

> Og den fejlagtige og løgnbefængte påstand kan du dokumentere?
>
> Ellers afhold dig fra den slags personangreb!

Hvordan skulle jeg ellers fortolke 'de mere langsigtede prognoser ser
nok lidt anderledes ud LOL' ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 20:31

"Per Rønne" skrev i news:1howskq.1kies18yial6nN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Hvordan skulle jeg ellers fortolke 'de mere langsigtede prognoser ser
> nok lidt anderledes ud LOL' ?

Nu findes der jo altså andre tolkninger end lige den katolske og
pinsekirkelige helvedslære!

Og da du jo så tit udtaler dig om adventistisk lære, hvorfor refererer du så
ikke til denne i stedet for? Måske fordi du så ikke kunne bruge det på en
negativ måde?

Det er sådanne udfald jeg anser for dybt useriøs, især da *du jo fuldt ud*
er klar over at jeg *aldrig* har været fortaler for et evig pine i et
brændende helvede!!

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 21:31

> [...]

> Det er sådanne udfald jeg anser for dybt useriøs, især da *du jo fuldt ud*
> er klar over at jeg *aldrig* har været fortaler for et evig pine i et

Det var jeg faktisk ikke klar over. Det eneste jeg ved om adventisterne
er i øvrigt at 1. de er bibelfundamentalister der dog 2. har
kosher-regler på madområdet. Og disse to ting skyldes udelukkende det
kendskab jeg har til dem gennem dig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-11-06 22:22

Per Rønne skrev:
> [...]
> er i øvrigt at 1. de er bibelfundamentalister der dog 2. har
> kosher-regler på madområdet. Og disse to ting skyldes udelukkende det

Hold da fest. Nu sprænger der en sikring i det sønderjyske....... ROTFLMAO

Adventisterne er ikke - normalt - tilhængere af kosher-reglerne. Til
gengæld har du ret i, at nogle af dem er vegetarer og/eller at nogle
adventister afholder sig fra svinekød.

Men Kosher får han galt i halsen... Stakkels.......

Henrik, Dianalund
GRATIS: "The Death of Internet Marketing - Is it true?"
KLIK: http://www.TheDeathofInternetMarketing.com/?see-why=43840

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 23:11

Henrik Vestergaard skrev i news:455CD66A.6020506@gmx.net

[ ... ]
> Men Kosher får han galt i halsen... Stakkels.......

Ja, især når han, *MOD* bedre vidende til stadighed fremturer med sådanne
løgnehistorier.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 06:37

> [...]

> [ ... ]
>
> Ja, især når han, *MOD* bedre vidende til stadighed fremturer med sådanne

Jeg ved godt at du benægter at der er tale om kosherregler, men alt hvad
du har beskrevet om dem siger mig at der er tale om - kosherregler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-11-06 11:12

"Per Rønne" skrev i news:1hoxowx.5divyd1nsl4w2N%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Jeg ved godt at du benægter at der er tale om kosherregler, men alt hvad
> du har beskrevet om dem siger mig at der er tale om - kosherregler.

Siden du forstsat fremturer, så må du nu snart tage dig sammen og
dokumentere at der *ER* tale om kosherregler!

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-06 11:38

> Siden du forstsat fremturer, så må du nu snart tage dig sammen og
> dokumentere at der *ER* tale om kosherregler!

If it walks like a duck and quacks like a duck...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-11-06 18:31

Jens Bruun skrev i news:PJqdnfrSpb4-GPzYnZ2dnUVZ8qCdnZ2d@giganews.com

> If it walks like a duck and quacks like a duck...

Hvilket det så også langt fra gør i dette tilfælde. Og det ved den kære Per
Rønne også godt, men han har valgt at fastholde sin fordom på trods af bedre
videnden.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-06 07:22

> [...]

> Rønne også godt, men han har valgt at fastholde sin fordom på trods af bedre

Og jeg vil hævde at en hvilken som helst religiøst betinget madregel
inden for den judeokristne tradition er kosher-inspireret.

Og så i øvrigt citere Markusevangeliet kapitel 7:

v17 Da han var kommet inden døre, væk fra skaren, spurgte hans disciple
ham om lignelsen. v18 Og han sagde til dem: »Så er da også I
uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske
udefra, ikke kan gøre det urent? v19 For det kommer ikke ind i hjertet,
men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags
mad for ren. v20 Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et
menneske, der gør et menneske urent. v21 For indefra, fra menneskenes
hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, v22 ægteskabsbrud,
griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod,
tåbelighed. v23 Alt dette onde kommer indefra og gør et menneske
urent.«

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-11-06 05:32

"Per Rønne" skrev i news:1hp55oh.n125rzrp86qmN%per@RQNNE.invalid

> Og jeg vil hævde at en hvilken som helst religiøst betinget madregel
> inden for den judeokristne tradition er kosher-inspireret.

At *du* hævder dette gør ikke at det bliver mere rigtigt.

Du burde sætte dig ind i hvad kosherreglerne går ud på inden du yderligere
blamerer dig med din manglende viden - eller taler du blot forsat *imod*
bedre viden?

> Og så i øvrigt citere Markusevangeliet kapitel 7:

Og hvad er der helt specielt du vil fremhæve med denne tekst fra Markus kap.
7?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 07:21

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> "Per Rønne" skrev i news:1hp55oh.n125rzrp86qmN%per@RQNNE.invalid

> At *du* hævder dette gør ikke at det bliver mere rigtigt.

Tilsyneladende er de fleste herinde nu enige med mig, på dette område.

> [...]
> bedre viden?

> Og hvad er der helt specielt du vil fremhæve med denne tekst fra Markus kap.

At det ikke er hvad der kommer ned i maven der gør et menneske urent,
men det der billedligt talt kommer ud fra hjertet ... væk er alle
madregler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 24-11-06 08:27

> [...]
>
> At det ikke er hvad der kommer ned i maven der gør et menneske urent,
> men det der billedligt talt kommer ud fra hjertet ... væk er alle

Det kan godt være at mad "reglerne" blev fjernet sådan "vupti" fra det gamle
testamente til det nye, men der var faktisk en grund til at de i starten kom
der. Der står et sted i bibelen at om vi holder de mad"bud" og lader være
med at spise de ting, som han forbød, så som svinekød og skaldyr, vil Gud
lade være med at give os de sygdomme som de gamle ægyptere fik, og døde af.
Der var så en er tog derned og forskede i de sygdomme de døde af dernede, og
det viste sig at være de samme livstilssygdomme som vi dør af idag her,
kræft og hjertekar sygdomme. Som Andreas sagde den ene dag, er der nok idag
ikke noget "forbudt" mad, men det er ikke alt der er godt for os.... Og det
var der Gud ville hen. Vi skal lære at skelne !

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 09:10

Jette-Kirsten Larsen <jette-kirsten@jetbil.net> wrote:

> [...]
> ikke noget "forbudt" mad, men det er ikke alt der er godt for os.... Og det
> var der Gud ville hen. Vi skal lære at skelne !

Nu skal du nok passe på med at tillægge den moderne ernæringsvidenskab
et 'forbud' mod eksempelvis svinekød. Også selv om der er en del
veluddannede der har forbud mod netop svinekød.

Men sushi skal man naturligvis holde sig fra. Se blot på Alexander
Litvinenko ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 24-11-06 09:20

> [...]
> veluddannede der har forbud mod netop svinekød.
>
> Men sushi skal man naturligvis holde sig fra. Se blot på Alexander

...Og hvorfor skal jeg så passe på med det ??
Det er jo helt almindelig viden at svin ikke kan svede, så alle de
ophobninger og affaldsstoffer svinene spiser, optages i kødet, så dem
"overtager" du når du spiser svinet...

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-11-06 09:46

Jette-Kirsten Larsen skrev:

> [...]
> lade være med at give os de sygdomme som de gamle ægyptere fik, og døde af.

Løftet om evig sundhed bruges meget i kristne "grupper", men ikke desto
mindre, så står der i Prædikeren 9:11: "skæbnens tid rammer dem alle."

Det er korrekt, at der f.eks. i 5. Mosebog 30:15-20 gives løfter om
store velsignelser ved at overholde mitzvot/Guds bud. Men såvidt jeg
forstår, kan det ikke tages som en guddommelig "garanti"...

> [...]
> ikke noget "forbudt" mad, men det er ikke alt der er godt for os.... Og det
> var der Gud ville hen. Vi skal lære at skelne !

God pointe til gengæld.

Men, alligevel, skal alle huske at forklare sig ordentligt fordi vi
ellers lander i en bitterhed der kan være forårsaget af at vi andre ikke
forstod teksten. Så hjælper det ikke at være sur, og bebrejde Herren at
man overholdt madreglerne hvis ens tunge samtidig spreder had og/eller
andre ting alle bedst selv kender....

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-11-06 09:48

Jette-Kirsten Larsen skrev:
> ..Og hvorfor skal jeg så passe på med det ??

God værkstedshumor.

> Det er jo helt almindelig viden at svin ikke kan svede, så alle de
> ophobninger og affaldsstoffer svinene spiser, optages i kødet, så dem
> [...]

Så er det derfor flæskesteg kan være så surt.

Griseproduktionen vil få trange kår når disse ting ikke længere forties.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 09:55

Jette-Kirsten Larsen <jette-kirsten@jetbil.net> wrote:

> ..Og hvorfor skal jeg så passe på med det ??

Sushi er rå fisk. Hvordan er det nu det forholder sig med holdbarheden
af fisk?

> Det er jo helt almindelig viden at svin ikke kan svede,

Er det 'almindelig viden'?

Jeg måtte faktisk ind på:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Svin>

for at finde ud af at de ikke kan svede.

> så alle de ophobninger og affaldsstoffer svinene spiser, optages i kødet,
> så dem "overtager" du når du spiser svinet...

Mon ikke de som andre pattedyr, som eksempelvis Homo sapiens, udskiller
affaldsstoffer gennem gat og penis [og ja, sidstnævnte er du stakkel
naturligvis afskåret fra] ?

Det lyder ikke som om du udtaler dig ud fra en naturvidenskabelig
synsvinkel.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 24-11-06 10:15

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med venlig hilsen
> Henrik, Dianalund
> GRATIS: "The Death of Internet Marketing - Is it true?"

Jeg er Kristen - på den vis at jeg forsøger at gøre de gode ting.
Jeg fordømmer ikke, det er ikke min ret at dømme andre.

Jeg lever efter devisen: Vær mod andre, som du vil at de skal være mod dig
!!
Sætter andres behov foran min egne. Ikke at jeg er bedre menneske for det,
men sådan er jeg. Hvis en af mine venner eller bekendte har brug for mig, er
jeg der for vedkommende. Når min bror og svigerinde ikke liige har penge til
mad, tager jeg en pose og fylder fra min fryser og afleverer til dem, og
nej, jeg forventer ikke noget til gengæld. Jeg hjælper bare hvor jeg kan !!

Jeg har vist ikke spredt had herinde mod nogen...?? Har jeg ?? Og hvis jeg
har, har det ikke været bevidst, og så undskylder jeg uforbeholdent !!

JEg tager ALTID den svages parti, ser altid det gode i folk, til det
modsatte er bevist. Lader tvivlem komme til gode !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 10:30

> [...]

> JEg tager ALTID den svages parti, ser altid det gode i folk, til det
> modsatte er bevist. Lader tvivlem komme til gode !!

Måske er der en grund til at man ikke selv skal være dommer over sit liv
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-11-06 11:26

"Per Rønne" skrev i news:1hpaoqh.1jlsz8r1b5sdjaN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]

> Tilsyneladende er de fleste herinde nu enige med mig, på dette område.

Jeg har rent faktisk ikke rigtig set andre end dig (og måske en enkelt eller
eller to) der stædigt og vedholdende fastholer at adventisternes kostregler
er identisk med jødernes kosherregler.

Du mangler stadig enhver form for underbyggelse af dit postulat!

[... ]

> At det ikke er hvad der kommer ned i maven der gør et menneske urent,
> men det der billedligt talt kommer ud fra hjertet ... væk er alle
> madregler.

Nå da, og det kan du lave en god begrundelse af ud fra teksten, - og uden at
rive dette ene vers ud af sin samlede kontext. Har du glemt at læse
beretningens indledning samt dens paralleltekst i Mattæus? - Meget kunne
tyde på det!

Og som en ledetråd kan jeg da oplyse din indsnævrede forståelse med, at det
Jesus gør "oprør" imod i beretningen er ikke madreglerne, som de fremgår af
Guds befalinger, men han gør oprør imod alle de regler, forbud og påbud som
jødernes selv, og ikke Gud, har pålagt skulle efterleves. Jesus siger jo
direkte at farisæerne sætter *GUDS BUD* ud af kraft for deres egne
overleveringers skyld.

Nu da du påstår du har gået på UNI kan det undre at du har *så* svær ved at
læse og forstå en så enkel og simpel tekst. - Men det er måske netop derfor
du har sådanne besværligheder

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 12:51

> [...]

> eller to) der stædigt og vedholdende fastholer at adventisternes kostregler

Hvornår er 'kosher-inspireret' nu blevet til 'identisk med jødernes
> [...]

> læse og forstå en så enkel og simpel tekst. - Men det er måske netop derfor

Jeg konstaterer at adventisterne står ret alene med den fortolkning ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-11-06 14:35

"Per Rønne" skrev i news:1hpb427.18elljq1g6xywbN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Hvornår er 'kosher-inspireret' nu blevet til 'identisk med jødernes
> kosherregler'?

Skifter du ikke lidt vel rigeligt kurs! Du har ofte postuleret at
adventisternes spiseregler er kosherregler.

[ ... ]

> Jeg konstaterer at adventisterne står ret alene med den fortolkning ...

Du kan altså ikke begrunde dit standpunkt ud fra teksten og dens parallel i
Mattæus, siden du sådan endnu engang forsøger at krybe uden om en egentlig
saglig teksteksegese?

Og nej, det er bestemt ikke en udlægning adventisterne står ret alene med.

Skal du finde belæg for ophævelsen af reglerne om rene og urene dyr skal du
nok have fat i nogle helt andre tekster end lige denne tekst. Den her
aktuelle tekst taler alene om de af jøderne selv indførte strenge bud,
forbud og regler og som ikke er indeholdt i de af Gud givne forskrifter.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 17:39

> [...]

> [ ... ]
>
> Skifter du ikke lidt vel rigeligt kurs! Du har ofte postuleret at
> adventisternes spiseregler er kosherregler.

Der er jo ikke tale om det samlede sæt af kosherregler.

> Du kan altså ikke begrunde dit standpunkt ud fra teksten og dens parallel i
> Mattæus, siden du sådan endnu engang forsøger at krybe uden om en egentlig
> saglig teksteksegese?

Jeg synes at teksten taler for sig selv, og at adventisterne er helt
galt afmarcheret.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-11-06 17:57

"Per Rønne" skrev i news:1hpbi44.743qka167cf1cN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Jeg synes at teksten taler for sig selv, og at adventisterne er helt
> galt afmarcheret.

Så dokumenter det ud fra en saglig teksteksegese, hvor du tager behørigt
hensyn til det tema teksten selv slår an.

Den opfordring har jeg givet dig adskillige gange, men hidtil har du blot
sat hænderne for ørene, lukket skyklapperne for øjne og råbt dit mantra:
kosher, kosher, kosher, kosher, kosher, kosher, kosher, kosher, kosher,
[...]
kosher, kosher, kosher - et utælligt antal gane!

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 23:10

"Per Rønne" skrev i news:1howzhx.1hokc9t1b1uibkN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> [...]
> er i øvrigt at 1. de er bibelfundamentalister der dog 2. har
> kosher-regler på madområdet. Og disse to ting skyldes udelukkende det

Med andre ord, så ved du ikke en dyt om adventisterne. Eller rettere sagt:
selv om jeg har forklaret det et utal af gange, så fortsætter du helt
uforstyrret med *MOD* bedre vidende at udsprede din løgnehistorier om at
adventisterne har kosher-regler på madområdet.

ER DET IKKE SNART PÅ TIDE AT DU HOLDER OP MED OPFØRE DIG SOM ET IGNORANT
FJOLS AF FØRSTE GRAD!!

Og adventister er *IKKE* bibelfundamentalister i den betydning ordet normalt
anvendes i dag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-06 23:50

Andreas Falck wrote:

> Det er sådanne udfald jeg anser for dybt useriøs, især da *du jo
> fuldt ud* er klar over at jeg *aldrig* har været fortaler for et evig
> pine i et brændende helvede!!

Nope. Du tror, vi fortabte ender i intetheden. Sjovt nok netop dén tilstand,
buddhister anser som det højst opnåelige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 17-11-06 08:48

> [...]
> Det er sådanne udfald jeg anser for dybt useriøs, især da *du jo fuldt ud*
> er klar over at jeg *aldrig* har været fortaler for et evig pine i et
[...]

ÅÅÅrrh Andreas, så kan du da holde varmen !!
Og sikkert osse blive lidt brun !!

Jette-Kirsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-11-06 11:13

Jette-Kirsten Larsen skrev i

[... ]
> ÅÅÅrrh Andreas, så kan du da holde varmen !!
> Og sikkert osse blive lidt brun !!

Tja, den kosher-glade Per ville sikkert have stor gavn af en gang
opvarmning, så tankemaskinen kunne komme op i de rigtige omdrejninger.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-06 23:47

Andreas Falck wrote:

> Så skal du jo give afkald på både kølige pils, herlig rødvin og
> blævrende flæskesteg

Flæskesteg behøver sør'me ikke være blævrende. Din afsky mod at spise
svinekød skyldes måske i virkeligheden ikke et eller andet tåbeligt,
religiøst påhit, men at du som barn har haft traumatiske oplevelser med
dårligt tilberedt flæskesteg?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-06 00:14

Jens Bruun skrev i news:gbCdnepfvJAZd8HYnZ2dnUVZ8tKdnZ2d@giganews.com

> Din afsky mod at spise
> svinekød skyldes måske i virkeligheden ikke et eller andet tåbeligt,
> religiøst påhit, men at du som barn har haft traumatiske oplevelser med
> dårligt tilberedt flæskesteg?

Nope. Som barn har jeg hverken fået dårligt tilberedte eller perfekt
tilberedte flæskestege! Og så har jeg iøvrigt slet ingen afsky mod atg spise
svinekød.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 18:47

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote:

> Nej, det er klart. For dig er de autoritære, det er de ikke for mig.

Når man nu har været på fisketur med præsten, og i øvrigt har en fætter
der er sognepræst {samt to gamle klassekammerater}, så virker de slet
ikke autoritære ...

> Hm, nej det lyder også for underligt. Hvad med islam?

De går da vist i hvide kjoler, og må have fire koner + de hærtagne .

Men så er der ganske vist også det med steningerne, håndsafhugningerne
etc.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 15:00

Per Rønne wrote:

> [...]
> bryllup og begravelse, og lejlighedsvist til gudstjeneste juleaften. Og
> måske til kirkekoncert. Hvad er der galt i det?
så grunden til at være kristen (i forhold til andre religioner) er at det
stiller færrest krav til personen rent praktisk?

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 15:05

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Synes du at det ville være rart at få skåret spidsen af penis, og droppe
> flæskestegen? Hvis ikke - drop guden Lah.

Omskæring er i høj grad et kulturelt fænomen som ikke er reserveret for
muslimer. I USA får over halvdelen af alle drengebørn deres penis omskåret
(55,9% i 2003 i flg. wiki). Det ville være umuligt hvis ikke langt størstedelen
af dem var af kristne forældre.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 15:31

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> [...]
> (55,9% i 2003 i flg. wiki). Det ville være umuligt hvis ikke langt
> størstedelen af dem var af kristne forældre.

Vi ved alle at såvel jøder som muslimer gør det som religiøs praksis. I
USA synes grunden at ligge i landets puritanske baggrund - den nedsatte
følsomhed i glans burde nedsætte masturbationshyppigheden ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : struer

Dato : 17-11-06 05:56

ThomasB wrote:
> [...]
> kunne sandsynliggøres at gud eksisterer.
>
> Hvem skulle jeg vælge; den kristne, muslimske, buddah, thor, odin osv?

Sandheden hvad ellers ?

Erik

Fra : struer

Dato : 17-11-06 05:57

ThomasB wrote:
> [...]
> kunne sandsynliggøres at gud eksisterer.
>
> Hvem skulle jeg vælge; den kristne, muslimske, buddah, thor, odin osv?

Sandheden hvem ellers?

Erik

Fra : ThomasB

Dato : 20-11-06 00:43

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sandheden hvem ellers?

Hvordan finder man den?

Fra : struer

Dato : 17-11-06 06:00

ThomasB wrote:

> [...]
>
> Folkekirken ja. Jeg synes det er en hyggelig tradition med kirker og jul,
> men jeg har altså bare så svært ved at tage præsterne seriøst. De er så

skik og brug lige som folkekirken

Erik

Fra : struer

Dato : 17-11-06 12:45

Per Rønne wrote:
> [...]

Omskæringen er heller ikke reserveret for mænd i en religion.

Stakels kvinder

Erik