Kristent livssyn ud af Venstres princippro~
Fra : Jesper

Dato : 15-11-06 10:45

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/11/15/000727.htm

Det kristne livssyn fjernet fra Venstres principprogram
15. nov. 2006 00.21 Politik
Venstre skal fremover ikke henvise til det kristne livssyn som en af de
danske grundværdier.
Det mener i hvert fald en række fremtrædende politikere i partiet, som
står bag udkastet til et nyt principprogram for Venstre. Det skriver
Kristeligt Dagblad.
Løkke sløjfer formulering
I det nuværende program fra 1995 står der, at "fællesskabet i det danske
samfund bygger på det kristne livssyn med respekt for andres tro og
holdninger".
Den formulering har Venstres næstformand, indenrigs- og sundhedsminister
Lars Løkke Rasmussen, nu fjernet i sit udspil til et nyt program.
Opbakning fra minister
Det nye program, der behandles på partiets landsmøde i weekenden, skal
nemlig ikke låses fast på det kristne livssyn.
- Hvis jeg selv kunne bestemme, skulle det ikke stå der. Vi bør gøre det
tydeligt, at Venstre også er et parti for ikke-kristne, siger Bertel
Haarder.
"Ulækker henvisning"
Også Venstres Birthe Rønn Hornbech, der er formand for Folketingets
kirkeudvalg er glad for at principprogrammet ændres på det punkt.
- Det er en klar sammenblanding af religion og politik, som overhovedet
ikke hører hjemme i Danmarks liberale parti. Jeg synes, det er ulækkert
ud over alle grænser at henvise til det kristne menneskesyn i et
partiprogram, siger hun.
Tidligere har Venstre ikke nævnt det kristne livssyn i sine programmer,
men det kom ind i 1995-programmet, da et stort flertal af de delegerede
stemte for det
Kommentar: Nu skal der nok gøres plads til muhamedanerne i Venstre. De
kunne jo tage anstød af "kristent livssyn!!
Og det er Birthe Rønn der er ulækker her, ikke det kristne livssyn

FUT: dk.livssyn.kristendom, som naturligvis kan tllsidesættes
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-11-06 10:11

Jesper wrote:
> [...]
> kunne jo tage anstød af "kristent livssyn!!
> Og det er Birthe Rønn der er ulækker her, ikke det kristne livssyn

Hva er egentelig problemet?
Og, hvem er det et problem for?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-06 15:25

Harald Mossige skrev i news:455aedd1$0$8086$8404b019@news.wineasy.se

[ ... ]
> Hva er egentelig problemet?

At du ikke overholder den netiketten for de danske grupper ved at klippe alt
det væk du ikke direkte svarer på.

Dette er du blevet gjort opmærksom på adskillige gange, men atter og atter
ignorerer du henstillingerne.

XFUT dk.admin.netikette

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Pinball

Dato : 15-11-06 13:05

> Kommentar: Nu skal der nok gøres plads til muhamedanerne i Venstre. De
> kunne jo tage anstød af "kristent livssyn!!
> Og det er Birthe Rønn der er ulækker her, ikke det kristne livssyn

Jeg er ateist, og det gør ondt indeni når jeg stemmer venstre når de
samtidig har sådan en sammenkobling af overtro og politik. Det er et stort
og nødvendigt skridt at fjerne henvisningen hvis partiet skal være bare en
lille smule tidssvarende og moderne.

Birthe har ret. Det er ulækkert at de to ting blandes sammen i et politisk
program.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-06 16:39

Pinball <df@image.dk> wrote:

> [...]
> lille smule tidssvarende og moderne.
>
> Birthe har ret. Det er ulækkert at de to ting blandes sammen i et politisk

Skal Kristeligt Folk.. , øeh, Kristdemokraterne, så også skrive
kristendommen ud af deres principprogram?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-11-06 17:04

Per Rønne wrote:

> Skal Kristeligt Folk.. , øeh, Kristdemokraterne, så også skrive
> kristendommen ud af deres principprogram?
Personligt vil jeg mene det kommer an på "anvendelsen". Hvis det er på formen
"fordi det siger gud", så ja. Hvis det er "det her mener vi er gode kristne
værdier" så nej. Har ikke læst deres partiprogram. Har ikke følt jeg var nød til
at tage stilling til det endnu. Man kan vel sige jeg er pragmatisk anlagt :>

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-06 18:27

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> [...]
> kristne værdier" så nej. Har ikke læst deres partiprogram. Har ikke følt
> jeg var nød til at tage stilling til det endnu. Man kan vel sige jeg er

Jeg kan ikke forestille mig at Venstres nuværende partiprogram går
videre, og så så jeg lige at bestemmelsen var kommet ind i
1995-programmet 'ved en fejltagelse'; Venstretoppen var blevet stemt ned
på kongressen - eller hvad man nu i det parti kalder et landsmøde ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-11-06 18:42

Per Rønne skrev:
> [...]
> 1995-programmet 'ved en fejltagelse'; Venstretoppen var blevet stemt ned
> på kongressen - eller hvad man nu i det parti kalder et landsmøde ...

Det vil for Venstre altid være en "fejltagelse" når folket bliver hørt.
Et landsmøde er - i deres terminologi - et nødvendigt onde fordi alle
andre partier afholder lignende arrangementer (kaldet kongresser, whatever).

Men politik og religion er *ofte* en farlig cocktail... Især når
anstændigheden for længst er røget midt i kunsten at kunne tælle til 90
- læs: for at få flertal. :'-(

Henrik, Dianalund
GRATIS: "The Death of Internet Marketing - Is it true?"
KLIK: http://www.TheDeathofInternetMarketing.com/?see-why=43840

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 01:12

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> Et landsmøde er - i deres terminologi - et nødvendigt onde fordi alle
> andre partier afholder lignende arrangementer (kaldet kongresser,

Hvis det er hvad du mener Venstre mener om deres medlemmer så gad jeg godt høre
hvad du synes om DFs holdning til ditto.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-11-06 01:24

Martin Andersen skrev:
> Hvis det er hvad du mener Venstre mener om deres medlemmer så gad jeg
> godt høre hvad du synes om DFs holdning til ditto.

Det er blot endnu værre med Pia's parti. Topstyringen velkendt, og
holdningen til demokrati er at alt er i orden hvis det stemmer overens
med "lederhundens" egen overbevisning.

Du læste åbenbart ikke dette afsnit, siden du spurgte....

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 01:53

Henrik Vestergaard wrote:

> Du læste åbenbart ikke dette afsnit, siden du spurgte....

Jo da, jeg ville bare lige sikre mig du ikke mente venstre var det ekstreme
tilfælde :)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 02:01

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Det er blot endnu værre med Pia's parti. Topstyringen velkendt, og
> holdningen til demokrati er at alt er i orden hvis det stemmer overens
> med "lederhundens" egen overbevisning.

Er holdningen til demokrati ikke bare den larsenistiske, at demokrati er
styreformen for landet som helhed, og at de valgte ingensinde skal være
bundet af beslutninger truffet af baglandet, en holdning også Det
radikale Venstre har {selv om disse dog kan udøve en åben debat, uden
at risikere eksklusioner, men der har nogle af de ledende DFere jo nogle
erfaringer fra Fremskridtspartiet. Ja, vel også fra DFs medlemsskare,
som vi andre af gode grunde er afskåret fra at have en særligt
kvalificeret mening om}.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Larsenisme>

> Du læste åbenbart ikke dette afsnit, siden du spurgte....

Snakker vi om dansk Christiansborg-politik er evnen til at kunne tælle
til 90 nu en central, demokratisk færdighed.

Men nogle mener åbenbart at demokrati handler om at holde fanen så højt,
at man ikke kan nå jorden til benene, for nu at citere Aksel Larsen. En
så upragmatisk tilgang til tingene deler jeg dog ikke ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kaliffen T I M ~

Dato : 15-11-06 16:31

Alhamdulillah!

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-11-06 17:32

Kaliffen T I M S A H skrev:
> Alhamdulillah!

Pkt. 1 - du kunne lære korrekt citatteknik ved at læse nærmere her:
http://usenet.dk -> specifikt denne side:

Pkt. 2 - hvis du har et budskab er sproget *dansk*, jvfr. fundatsen, der
kan læses herfra: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

I tvivlstilfælde kan du gøre brug af news:dk.test eller news:dk.velkommen

Du skal nok lære det!

Fra : Karsten Krambs

Dato : 16-11-06 16:06

On Wed, 15 Nov 2006 10:44:51 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>15. nov. 2006 00.21 Politik
>Venstre skal fremover ikke henvise til det kristne livssyn som en af de

Gad vide hvad Anders bedste ven Bush synes om det?

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Lyrik

Dato : 26-11-06 21:52

> [...]
> ikke hører hjemme i Danmarks liberale parti. Jeg synes, det er ulækkert
> ud over alle grænser at henvise til det kristne menneskesyn i et
++++++++++++++++++++
Det ulækre i venstres partiprogram er deres livssyn om at:
"Egoisme er humanisme!"

Denne ulækre holdning er et klart brud på et kristent livssyn.
At dette kommer til at afspejle sig i partiprogrammet er en klar udmelding
om at partiet er egoisternes parti.
Vi ser jo også at flertallet iblandt dem har underkendt ledelsens mere
næstekærlige politik og forlangt ren egoisme nu!
Snart er Anders Fogh den eneste Gudfrygtige iblandt dem.

Hilsen
Jens

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-11-06 23:00

Lyrik wrote:

> [...]
> næstekærlige politik og forlangt ren egoisme nu!
> Snart er Anders Fogh den eneste Gudfrygtige iblandt dem.

"ulækkert" er måske et lige lovligt stærkt og provokerende ord. Men jeg
kan ikke se noget galt i at erkende at liberalisme og kristendom er to
ortogonale ting. Det har du jo også lige selv gjort.

Peter

Fra : Lyrik

Dato : 28-11-06 16:00

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan ikke se noget galt i at erkende at liberalisme og kristendom er to
> ortogonale ting. Det har du jo også lige selv gjort.

+++++++++++++++++++++++++++++
Jamen bruger Birthe Rønn Hornbæk ikke ordet "ulækkert" om kristendommen?
Citat:
"Jeg synes, det er ulækkert
Jeg servede bare retur. Egoismen er det der er virkelig ulækkert. Forestil
dig den "egoistiske abe" som flokdyr i abeflokken. Grotesk ikke? Ulækkert
ikke? Hele flokken ville lide under det.

Hilsen
Jens

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-11-06 22:48

Lyrik wrote:
> Jeg servede bare retur. Egoismen er det der er virkelig ulækkert. Forestil
> dig den "egoistiske abe" som flokdyr i abeflokken. Grotesk ikke? Ulækkert
> ikke? Hele flokken ville lide under det.

Du skal se... den egoistiske abe vil nok snart finde ud af at den ingen
venner får på den måde.