Nye udfordringer fra genetikken.
Fra : Andreas Falck

Dato : 14-11-06 18:18

"Darwinisterne har længe foregivet, at deres teori kan forklare hvordan den
genetiske information opstod og derefter øgedes i kompleksitet i
evolutionens løb. Moderne genetikere er nu ved at trække tæppet væk under
dem, og nogle af de stærkeste udfordringer kommer ikke fra creationister.
Den jødiske forsker Dr. Lee Spetner er en af de seneste eksperter, der har
taget orde. I sin bog "Not by chance!" skriver han: "En hvilken som helst
teori, som skal forklare hvordan alle planter og dyr udvikledes fra en
enkelt celle skal nødvendigvis kunne gøre rede for, hvordan al den
nødvendige information kom ind i genomet. Alle levende organismer har en
mængde information i sig. Ifølge evolutionsdoktrinen blev al nuværende
information opbygget ved evolution. Hvis neodarwinisterne tror, at deres
mekanisme kan forklare hvordan evolutionen fandt sted, så er de nødt til at
vise, hvordan denne mekanisme kunne anbringe store mængder information ind i
genomet. De må forklare, hvordan genomerne kom til at indeholde al den
information, de har i sig i dag", Lee Spetner (1997). Not by chance!
Shattering the Modern Theory of Evolution. The Judaica Press, p. 70."

Har forskningen dokumenteret at evolutionen er i stand til at tilføre
omtalte store mængder af ny inforamtion?

Læg mærke til sætningen: "Moderne genetikere er nu ved at trække tæppet væk
under dem, og nogle af de stærkeste udfordringer kommer *IKKE* fra
*creationister* [mine fremhævninger]."

http://www.skabelse.dk/artikler.php?id=664

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-11-06 19:31

Andreas Falck wrote:
> Har forskningen dokumenteret at evolutionen er i stand til at tilføre
> omtalte store mængder af ny inforamtion?

Du lader igen til (bevidst?) at "glemme" at videnskabelige teorier ikke
bevises, men derimod falsificeres.
Så hvad er det præcis for en teori du udfordrer?

Må jeg hjælpe dig ved at foreslå at det er "gen-duplikation"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_duplication

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-11-06 20:08

Peter Mogensen skrev i news:455a0b63$0$3508$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Du lader igen til (bevidst?) at "glemme" at videnskabelige teorier ikke
> bevises, men derimod falsificeres.

Jeg snakker stadig ikke om matematiske beviser - mon det snart går op for
dig også?

> Må jeg hjælpe dig ved at foreslå at det er "gen-duplikation"?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_duplication

Kan du citere de sætninger der uomtvisteligt underbygger påstanden om at der
tilføres reel ny information?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-11-06 20:29

Andreas Falck wrote:
> Peter Mogensen skrev i news:455a0b63$0$3508$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg snakker stadig ikke om matematiske beviser - mon det snart går op for
> dig også?

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad du kalder dem. (Du har jo alligevel
ikke ville forklare hvad du mente med "beviser" da du skrev det).
Kald det hvad du vil. Her kan vi god (hvis det gør dig gladere) sige at
videnskabelige teorier "dokumenteres" ikke. De underbygges med
observationer, eller falsificeres.
Hvad jeg spurgte efter var hvilken teori det var du ønskede at falsificere.

> Kan du citere de sætninger der uomtvisteligt underbygger påstanden om at
> der tilføres reel ny information?

Først: Svar mig på hvad forskellen på "uomtvisteligt underbygger
påstanden" og "beviser" er.

Men ok:
Det står allerede i starten:
"The significance of this process for evolutionary biology is that,
unlike a single functional gene, which is usually subject to purifying
selection and thus has a slowed mutation rate, one copy of a duplicate
set of genes is often freed from selective pressure, allowing it to
freely mutate. This is because with two copies of a gene present,
mutations in just one copy of the gene often have no deleterious effect
on the organism; thus, the second copy is free to "explore" the sequence
space by mutating randomly. The duplicate gene may either (a) acquire
mutations that lead to a gene with a novel function or (b) acquire
deleterious mutations and become a pseudogene."

Nu er jeg jo overbevist om at du selvom du ikke kan engelsk er smart nok
til at klikke på den svenske tekst, men bare for en sikkerheds skyld, så
skal jeg gengive den her:

"Genduplikation är en viktig mekanism för evolutionen. Så länge det bara
finns en enda upplaga av en livsviktig gen, kommer mutationer av denna
gen att selekteras bort. Finns det istället två upplagor av genen, kan
den andra genen förändras genom slumpmässiga mutationer utan att
individen blir icke livsduglig. Den nya kopian kan fritt flyttas till
andra lokus på kromosomen så dess reglering ändras, kombineras med delar
från andra gener till en ny gen sammansatt av flera olika moduler, eller
genom mutation förändras i vissa delar så att dess funktion förändras.
Om den tappar delar av sin DNA-sekvens så att den inte längre är en
funktionell gen, har den omvandlats till en pseudogen."

.... eller på tysk, nu du har været så ivrig efter at kaste tyske tekster
efter os andre. Her vil jeg dog anbefale at du læser hele teksten, da
den er væsentlig kortere end de andre sprog og ikke indeholder en
egentlig oversættelse af ovenstående:
http://de.wikipedia.org/wiki/Genduplikation

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-11-06 20:37

Peter Mogensen skrev i news:455a1913$0$3497$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]
> [...]
> Om den tappar delar av sin DNA-sekvens så att den inte längre är en
> funktionell gen, har den omvandlats till en pseudogen."

Der er jo intet der reelt set underbygger påstanden om at der tilføjes reel
nu information!

Men da du jo i et tidligere indlæg har tilkendegivet ikke at ville
videreføre dialog med mig, er der slet ingen grund til at du skal svare på
dette indlæg. Det vil jo være det rene tidsspilde, ifølge dit eget udsagn.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-11-06 20:55

Andreas Falck wrote:
> Der er jo intet der reelt set underbygger påstanden om at der tilføjes
> reel nu information!

Der står ellers meget tydeligt at der ved gen-duplikation kan blive
dobbelt så mange "bit" at operere med og at de nye bit er frie til at
mutere værdiere til at kode nye funktioner, da de ikke har direkte
betydning for den oprindelige livsform og derfor ikke er under
selektionspres.

Men ok... det er selvfølgelig muligt at din definition af "information",
som du (jf. Martin Andersens post) ikke har givet os betyder noget helt
andet end hvad jeg normalt ville forstå ved "information": Et antal
bits, der kan have forskellige værdier".

Korrekt

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-11-06 22:30

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> andet end hvad jeg normalt ville forstå ved "information": Et antal
> bits, der kan have forskellige værdier".

NB: Jeg er klar over at det ikke er den informationsteoretiske korrekte
definition. Shannon ville have taget højde for informationsentropien.
Det har dog ingen betydning for svaret for selvom de starter som en
duplikat af den oprindelige information (og derfor ikke tilføjer meget
information), så er det jo klart at når først de ekstra bits er til
rådighed og kan ændres frit via mutation, så søger evolutionen for at de
med tiden bliver brugt til noget meningsfuldt.

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-11-06 22:40

Peter Mogensen skrev i news:455a353f$0$3532$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]
> [...]
> rådighed og kan ændres frit via mutation, så søger evolutionen for at de
> med tiden bliver brugt til noget meningsfuldt.

Der er *stadig ikke* tale om tilførsel af *ny* information. Alene om
duplikering af allerede tilstedeværende information!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-11-06 23:49

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Der er *stadig ikke* tale om tilførsel af *ny* information. Alene om
> duplikering af allerede tilstedeværende information!

Du har tydeligvis ikke forstået noget som helst af det jeg skrev.

Godt så: Her er det skåret ud i pap:
Et gen duplikeres. Det skaber mindst 1 bit af information, da vi skal
kunne skelne tilstanden med det dobbelte gen fra originalen.
Derefter virker mutationer og naturlig selektion til at vælge de
varianter, der passer bedst til det aktuelle miljø. Det kan betyde at
der i den nye kopi af det oprindelige gen skabes koder for nye
funktioner (det stod i den tekst på Wikipedia som jeg henviste til, som
du selvfølgelig har læst, ikk?).
Den gamle information eksisterer stadig i den oprindelige kopi af genet,
men der er kommet ny information til, der afspejler ny mutationers egnet
hed til mijløet i kopien.

Det er da ikke så svært vel? Jeg håber ikke alting skal skæres sådan ud
i pap for dig, for så har du godtnok lang vej til at forstå
evolutionsteorien.

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-06 00:29

Peter Mogensen skrev i news:455a47f9$0$3530$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]
> Du har tydeligvis ikke forstået noget som helst af det jeg skrev.

Det er blot noget du indbilder dig selv

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-11-06 07:42

Andreas Falck wrote:
> Peter Mogensen skrev i news:455a47f9$0$3530$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> [ ... ]
>
> Det er blot noget du indbilder dig selv

Tjae... du har egentlig ret.
Det var vist ønsketænkning fra min side. Havde du virkelig ikke forstået
det ville du nok have forsøgt at gøre det.
Hvad vi derimod igen og igen oplever i gruppen er at du bevidst
fraklipper argumenter, der går dig imod og undlader at svare på dem.
(hvad blev der af en stillingtagen til kormosom #2?)

Det gør du igen med dette indlæg, så vores konklussion må vel nærmere
være at du godtnok forstår at du tager helt og aldeles fejl, men du
bevidst vælger at tilsidesætte fakta for at ride din religiøse kæphest.

Som Martin siger, så har du kun 2 "undskyldninger" for at være så dum
ikke at svare på min forklaring:
1) Du forstår det virkelig ikke (og kommer så nok heller aldrig til det)
2) Du er en åbenlys troll, der ikke er værd at spilde tid på.

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-06 15:17

Peter Mogensen skrev i news:455ab6c0$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]
> Det gør du igen med dette indlæg,

Det er blot noget du bilder dig selv ind.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-11-06 08:47

On 2006-11-15, Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:
> Peter Mogensen skrev i news:455ab6c0$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> [ ... ]
>
> Det er blot noget du bilder dig selv ind.

Ja, for gud forbyde nogen nogensinde skulle finde paa at undersoege om det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 09:23

Peter Mogensen skrev i news:slrnelo5pp.3u4.apm@kalliope.mutex.dk

[ ... ]
> Ja, for gud forbyde nogen nogensinde skulle finde paa at undersoege om
> det.

Det der er jo det stik modsatte af hvad jeg advokerer for! Så hvorfor
troller du så på den måde?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-11-06 20:44

Andreas Falck wrote:
> Det der er jo det stik modsatte af hvad jeg advokerer for!

Nu må du bestemme dig.
Advokerer du for at du

(A) har forholdt dig til spørgsmålet om kromosom #2 og det bare er
indbildning, når jeg ikke har set det, eller advokerer du for at du

(B) IKKE har forholdt dig til spørgsmålet om kromosom #2

Hvad er det? A eller B?

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 23:07

Peter Mogensen skrev i news:455cbf8f$0$3537$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[... ]
> Nu må du bestemme dig.

Jeg har for mange år siden tilmeldt mig de radikale, eller også var det en
framelding.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 14-11-06 20:50

Peter Mogensen wrote:
> Du lader igen til (bevidst?) at "glemme" at videnskabelige teorier ikke
> bevises, men derimod falsificeres.

Det er vel fordi Andreas Falck tror at hans tro er bevist,
snarrer end eftervist. Og så tror han at videnskabelige
teorier også blot er tro - lige som hans egen, og evner
ikke at forstå forskellen.

Hvilke beviser og eftervisninger findes der af Andreas' tro?

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database