David & Salomon
Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 12:00

Jeg er blevet gjort opmærksom på denne bog:

<http://www.amazon.co.uk/gp/product/0743243625/ref=pe_3421_4230841_pe_sn
p_625>

Som nok kunne have interesse her i gruppen. Bogen handler og de
historiske konger David og Salomon ... som skal have været banditledere
i den afsides liggende og tilbagestående landsby Jerusalem.

Jeg har tidliger læst samme forfatteres bog 'The Bible Unearthed', som
jeg har stående på hylderne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-06 15:59

Den 25-10-2006, skrev Per Rønne:
> [...]
> historiske konger David og Salomon ... som skal have været banditledere
> i den afsides liggende og tilbagestående landsby Jerusalem.

Ja, underlige konspirationer og ideer findes der rigeligt af, men sjældent
findes der blot noget der ligner underbyggende argumentation for dem.

Der er tilstrækkelig med dokumentation for storheden af Davids og Salomons
kongedømmer til at dømme de nævnte konspiratiner ude i kulden.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 17:01

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Der er tilstrækkelig med dokumentation for storheden af Davids og Salomons
> kongedømmer til at dømme de nævnte konspiratiner ude i kulden.

Konspirationer? Det drejer sig om arkæologi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-06 17:06

Den 25-10-2006, skrev Per Rønne:

> Det drejer sig om arkæologi ...

Vel nærmere om fusk og fordrejninger af arkæologien hvis man påstår at
David og Salomo kun var nogle småbanditledere!

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 17:34

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Vel nærmere om fusk og fordrejninger af arkæologien hvis man påstår at
> David og Salomo kun var nogle småbanditledere!

Måske skulle du læse bogen? Og den oprindelige bog, 'The Bible
Unearthed'?

Eller - er det kan du vist ikke alligevel. De findes nemlig kun på
engelsk;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-06 17:38

> Måske skulle du læse bogen? Og den oprindelige bog, 'The Bible
> Unearthed'?
>
> Eller - er det kan du vist ikke alligevel. De findes nemlig kun på
> engelsk;-(.

Når du nu mener at bogen er så god og indeholder saglig dokumentation, så
kunne du jo referere hvilke konkrete fund m.v. der kan fremføres til
dokumentation for at David og Salomo blot var ledere for en lille
ubetydelig gruppe banditter.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 17:54

> [...]

> kunne du jo referere hvilke konkrete fund m.v. der kan fremføres til
> dokumentation for at David og Salomo blot var ledere for en lille

Hvilke fund? Problemet er at der /ingen/ samtidige fund findes. Ingen.

Men bruger man Bibelen egen kronologi kan man finde udenlandske
optegnelser, der taler om nogle småkonger 'af Davids hus', så man regner
med at de har eksisteret, men at de i samtiden har været ganske
ubetydelige. De nævnte udenlandske optegnelser, indhuggede oplysninger
på ruiner, stammer fra en periode der ligger omkring 150 år efter David.

Men Bibelens kronologi fra kongetiden synes sådan nogenlunde at stemme.
Kongerne af Israel nævnes i hvert fald fra udlandet som betydelige
konger. Især en vis kong Akab .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-10-06 19:48

Per Rønne skrev:

> Hvilke fund? Problemet er at der /ingen/ samtidige fund findes. Ingen.

Jeg mener dog at erindre at have hørt om udgravede fæstningsanlæg fra
denne periode?

> [...]
> optegnelser, der taler om nogle småkonger 'af Davids hus', så man regner
> med at de har eksisteret, men at de i samtiden har været ganske

Dèt KUNNE vel aldrig tænkes at skyldes at de pågældende optegnelser
efter al sandsynlighed var udført af skribenter hos nabosupermagterne,
hvis herskere - ægyptiske faraoer og mesopotamiske kejsere - vitterligt
var nogle langt "tungere drenge" internationalt?

Og at disse skribenter ganske realpolitisk ikke opfattede det daværende
Israel som meget andet end et lille småirriterende transitområde, deres
respektive supermagtsherskeres hære lige skulle igennem, når de skulle
føre deres regelmæssige, indbyrdes storkrige?

> De nævnte udenlandske optegnelser, indhuggede oplysninger
> på ruiner, stammer fra en periode der ligger omkring 150 år efter David.

Her har vi netop propagandahensynet spillende tungt ind: Når man på den
tid rejste egentlige bygningsværker, så kan man så godt som være sikker
på at såvel selve arkitekturen som kunst og især indskrifter det har
tjent åbenlyse "folkeopdragende" propagandafunktionerfor for
vedkommende, som betalte gildet. På denne måde fik vedkommendes
undersåtter i både hjemområdet og i eventuelle erobrede områder samt
eventuelle tilrejsende nogle ret konkrete magtmanifestationer - oftest i
form af intimiderende imposante bygningsværker - at kunne forholde sig
praktisk til, så de kunne danne sig solide indtryk af nøjagtigt hvem
deres hersker var og ligeledes et blot tilnærmelsesvist indtryk af hvor
uudsigelig mægtig vedkommende altså også var. Sådan var det jo altså
langt op i ikke blot i klassisk tid, men for så vidt også gennem hele
Middelalderen og langt videre op i vor egen tid: Lige fra ægypternes
berømte pyramider over romernes templer og Middelalderens katedraler til
moderne firmaskyskrabere gør skrydende arkitektur, der virkelig rager op
over de oftest relativt lave huse, folk ellers måtte bo i, som regel et
temmeligt respektindgydende væsentligt indtryk!)

For så vidt at der altså - vanen tro - er tale om een eller anden form
for datidigt "propagandamanifest", kan man altså bare ikke lige
forvente meget andet end hhv. skamros af personen, der har ladet
bygningen opføre og om ellers overhovedet nogen omtale, så som regel
deciderede nedgørelser af alle eventuelle "rivaler". (Jeg er lige ved at
sige "des værre, des bedre" i denne sammenhæng for i så fald synes det
temmeligt afslørende at man overhovedet mener sig behov nødigt for at
nedværdige sig til blot overfladisk at nævne eventuelle "rivaler"!)

Med et søgt pædagogisk eksempel, så mener jeg at den ret mærkelige
argumentation, man ifølge din omtale lægger til grund for historisk
opfattelse af israels første konger, dybest set svarer til at man i grel
mangel på kildekritisk sans skulle tillægge Christian IVs bygningsværker
(med udsmykning og indskrifter inklusive) nogen som helst
"sandhedsværdi" angående eventuelle beskrivelser af de rivaliserende
svenskekongers betydning...Nej, vel?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-06 06:44

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Jeg mener dog at erindre at have hørt om udgravede fæstningsanlæg fra
> denne periode?

Jep, men ingen der peger mod David og Salomon.

> [...]
> hvis herskere - ægyptiske faraoer og mesopotamiske kejsere - vitterligt
> var nogle langt "tungere drenge" internationalt?

Faktisk optegnelser hos nabo-klientstater hos selvsamme stormagter.

> [...]
> respektive supermagtsherskeres hære lige skulle igennem, når de skulle
> føre deres regelmæssige, indbyrdes storkrige?

Faktisk har man jo kilder til Israel, altså Nordriget. Det er det i
samtiden ganske betydningsløse Sydrige der først sent omtales. Men prøv
at læse bøgerne; 'The Bible Unearthed' findes på danske biblioteker, og
'David & Solomon' her jeg såmænd selv endnu ikke læst. Eller købt, for
den sags skyld.

Og som historiestuderende burde spørgsmålet jo have din interesse.

> [...]
> (med udsmykning og indskrifter inklusive) nogen som helst
> "sandhedsværdi" angående eventuelle beskrivelser af de rivaliserende

Måske skulle du blot læse bøgerne. Og ja, de /er/ fulde af kildekritik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-06 22:01

Den 25-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Men Bibelens kronologi fra kongetiden synes sådan nogenlunde at stemme.
> Kongerne af Israel nævnes i hvert fald fra udlandet som betydelige
> konger. Især en vis kong Akab .

Ja, og Salomo var konge kort tid før, og David umiddelbart forud for ham!

Og hvis du ikke pr. automatik havde lukket øjnene, ville du nemt kunne
finde informationerne der fuldt tilstrækkelig underbygger Bibelens
oplysninger om både David og Salomo.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 04:34

> [...]

> Og hvis du ikke pr. automatik havde lukket øjnene, ville du nemt kunne
> finde informationerne der fuldt tilstrækkelig underbygger Bibelens

Ikke gennem arkæologien. Ganske vist underbygger arkæologien at de to
konger har levet, men slet ikke at de skulle have haft den betydning,
som de skulle have haft ifølge GT.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 10:10

Den 27-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Ikke gennem arkæologien. Ganske vist underbygger arkæologien at de to
> konger har levet, men slet ikke at de skulle have haft den betydning,
> som de skulle have haft ifølge GT.

Har du den indstilling fordi det evt. skulle kollidere med din opfattelse
af at David og Jonatan, ifølge dig og en katolsk bøssepræst, skulle have
haft et homoseksuelt forhold til hinanden?

Der er nu engang intet i arkæologien der reelt modsiger Bibelens
oplysninger om kongerne David og Salomon og deres kongeriger.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 10:42

> [...]

> af at David og Jonatan, ifølge dig og en katolsk bøssepræst, skulle have
> haft et homoseksuelt forhold til hinanden?

1. Den eneste kilde til forholdet mellem David og Jonatan er Bibelen, og
vi ved ikke engang med rimelig sikkerhed om Saul {og Joantan} har levet.

2. Jeg aner ikke om pastor Helminiak er bøsse. I Wikipedia fremgår det
kun at han har en doktorgrad i systematisk teologi fra Boston College og
Andover Newton Theological School, en doktorgrad fra University of Texas
at Austin, og er professor ved University fo West Georgia. Samt at han i
28 år har arbejdet som sognepræst i den katolske kirke.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Helminiak>

> Der er nu engang intet i arkæologien der reelt modsiger Bibelens
> oplysninger om kongerne David og Salomon og deres kongeriger.

Bortset fra et bemærkelsesværdigt fravær af arkæologiske fund der kan
underbygge Bibelens historier om deres storrige ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 11:14

Den 27-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Bortset fra et bemærkelsesværdigt fravær af arkæologiske fund der kan
> underbygge Bibelens historier om deres storrige ...

Sludder - men det ved du jo ganske givet!

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 11:34

Den 27-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Bortset fra et bemærkelsesværdigt fravær af arkæologiske fund der kan
> underbygge Bibelens historier om deres storrige ...

Her er lidt læsestof om troværdigheden af beretninger i GT:

http://www.bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=17,37,0,0,1,0

Og vil du læse lidt om sandsynligheden for Salomos rigdom er her en
artikel:
http://www.bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=24,36,0,0,1,0

Her er et enkelt citat fra den sidste artikel:
"Det har ikke været muligt at bevise ned i mindste detalje, at Bibelens
beretninger om Salomos guld er nøjagtige. Men - ved at sammenstille de
bibelske tekster med andre antikke tekster og arkæologiske fund, kan man
se, at indholdet af den bibelske fortælling er i fuld overenstemmelse med
den antikke verdens praksis, så vidt vi har adgang til dem, ikke alene i
spørgsmålet om forbrug af guld, men også i optegnelserne og mængderne. Der
vises altså ikke at de bibelske tekster er akkurate, men at de klart er
sandsynlige. Kommentatorer kan stadig argumentere for en datering for
kongebøgerne henne i tiden, da judæerne var i Babylon; de kan også sagtens
påstå at det er ren opdigtning, at Salomo aldrig sad på en trone af
elfenben og guld - eller at han aldrig dyrkede Gud i et forgyldt tempel i
Jerusalem. Men de kan ikke længere forkaste teksterne, eller dele af dem,
ud fra det grundlag at de skulle være utroværdige."

Når man anvender samme metodikker som i al anden historiforskning over for
de bibelske beretninger, og man ikke siller større og andre krav, end man
gør til al anden info fra den tid, kommer de bibelske beretninger til at
fremtræde særdeles troværdige.

Men personager som Finkelstein og andre bibelKRITIKERE (for ikke at få ham
og hans lige sammenligned med bibelFORSKERE), har jo i deres dagsorden som
førsteprioritet, for enhver pris at sætte spørgsmåltegn ved netop Bibelen
og dens beretninger.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 12:58

> [...]

> førsteprioritet, for enhver pris at sætte spørgsmåltegn ved netop Bibelen

Sådan forholder det sig ganske simpelt ikke. Tværtimod regner
Finkelstein og andre med at de jødiske kongerækker med årstal /sådan
nogenlunde/ er korrekte. Man kan nemlig finde Nordrigets konger omtalt i
nabolandene, og finder det derfor sandsynligt at også Sydrigets
kongerækker er korrekte. Men blot at Sydriget har været uden større
betydning. Omri-dynastiet synes derimod at have haft virkelig betydning.

Efter Nordrigets fald er Sydrigets betydning steget, men ser man på
andre kilder end Bibelens var Hezekias en katastrofe, mens Manasseh var
en pragmatiker der sørgede for Sydrigets overlevelse. Den assyriske
storkonge Sennecheribs ødelæggelse af den jødiske by Lachish, som den
gengives i hans palads i Ninive, svarer ganske til det arkæologiske
billede, når byen udgraves.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Sennacherib>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Lachish>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 13:57

> Sådan forholder det sig ganske simpelt ikke.

Jo, og det ved du jo ganske godt at det gør.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 14:44

> Sådan forholder det sig ganske simpelt ikke.

Du ville sikkert også have god gavn af at læse denne artikel:
http://bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=17,70,0,0,1,0

Her er lidt citater:
"Dobbelte standarder
Nu kan der ikke herske tvivl om, at de gammeltestamentlige tekster har
indgået i den politiske diskussion i Palæstina på f.eks. makkabæertiden i
det 2. årh. f.Kr. Ej heller, at vi først og fremmest har at gøre med
religiøse tekster. Men skal spørgsmålet om, hvorvidt de tillige er pålidelig
historieskrivning besvares, må svaret hentes i den moderne
historievidenskab, så der ikke indføres dobbelte standarder, en for Biblen
og en anden for alle andre tekster. Vurderingen af Gammel Testamente som
historisk kilde må altså med andre ord foregå på samme måde, som historikere
indenfor f.eks. egyptologien og assyriologien behandler deres kilder på.

Og skeler vi til disse områder, tages der nok forbehold for de religiøse
eller politiske motiver - propagandaen, om man vil - som præger teksterne,
men grundlæggende betragtes teksterne som uskyldige i historieforfalskning
indtil det modsatte er bevist.

I det følgende skal vi derfor se, hvordan historikere med en opdateret
historievidenskabelig tilgang til teksterne stiller helt anderledes åbne og
nuancerede spørgsmål til dem, end tilfældet er for skeptikernes vedkommende.

En kopi er en kopi er en kopi
Eller er den nu også det. For minimalisterne har jo ret i, at det udgør et
problem, at vi ikke har de originale bibeltekster, men kun en række sene,
overleverede kopier. Men i stedet for i udgangspunktet at afvise disse
tekster som pålidelige kilder, så stiller den moderne historievidenskab en
række afklarende spørgsmål til teksterne. Når en kilde giver sig ud for at
være en kopi af en betydeligt ældre original, så er et af de afgørende
spørgsmål om det er sandsynligt, at den er blevet overleveret gennem så
mange århundreder, og i givet fald hvor nøjagtigt den er blevet overleveret
eller kopieret.

Eller for at blive lidt konkret, når Kongebøgerne i Gammel Testamente
beretter, at kong Salomo byggede et tempel til Herren, er det så
sandsynligt, at en skriver i det 1. århundrede f. Kr. havde adgang til en
pålidelig beretning om dette byggeri? Vi taler trods alt om en begivenhed,
som ligger omkring 800 år tilbage i tiden i forhold til det ældste
eksisterende manuskript?

For at besvare spørgsmålet, må man nødvendigvis overveje en lang række
forhold. Skeler vi til, hvordan andre værker fra den samme periode er blevet
overleveret, viser det sig hurtigt, at hvis vi overhovedet skal anse nogen
håndskrifter fra denne periode for at være pålidelige kopier af originalen,
så må det i hvert fald omfatte de bibelske skrifter.

Der er relativt mange - og kendte! - eksempler fra oldtiden på skrifter med
samme tidspand mellem tidspunktet for den antagede tilblivelse af originalen
og den ældste eksisterende kopi. Og af ovenstående skema fremgår det med al
ønskelig tydelighed, at mens der i mange tilfælde er ganske få eksisterende
kopier af andre skrifter, så skiller både de gammeltestamentlige skrifter og
de nytestamentlige skrifter sig ud ved at foreligge i et stort antal kopier.

Ser vi dernæst på dateringen af kopierne, så kunne man jo forvente, at der
over en periode på omkring 1000 år ville være sket store fejl i kopieringen,
så at der var stor forskel på de forskellige afskrifter. Tager vi f.eks.
Shakespeares forfatterskab, så er der i forskellige kopier af hans 37 værker
hundredvis af variable læsninger, som stadig diskuteres indædt af
historikere og litterærkritikere med hang til Shakespeare.

Da man fandt en fuldstændig kopi af Esajas' Bog blandt Dødehavsrullerne - og
dermed fik en kopi, som var 1000 år ældre end den hidtil ældste kopi - var
mange overbevist om, at et lignende antal alternative læsninger, ville komme
for dagen, og at man dermed kunne mane al tale om en pålidelig eller
"kanonisk" bibeltekst i jorden. Også her er det imidlertid slående, hvor få
"varianter" der i virkeligheden er.

Efter omhyggelige sproglige analyser har det nemlig vist sig, at over en
kopieringsperiode på næsten 1000 år, så er over 95 % af teksten i
overensstemmelse med den tidligste kopi. Dertil kommer, at de sidste 5 %
mestendels består af ord, der er stavet forskelligt, åbenlyse skrivefejl
eller andre forskelle, som ikke har med selve indholdet at gøre. I parentes
bemærket kan vi nævne, at det tilsvarende tal for Ny Testamentes vedkommende
er ikke mindre end 99,5 %, mens tallet for Homers Illiade er 95 %.

Ser vi derfor på antallet af manuskripter, dateringen af manuskripter og
antallet af variable læsninger, er både Gammel Testamente og Ny Testamente
blevet overleveret med en nøjagtighed, som er uden sidestykke for den
pågældende periode. Hvis vi dernæst kigger på hvilken type information, vi
har overleveret i Kongebøgerne, så finder vi et måske endnu stærkere
argument for, at overleveringen er pålidelig.

Studier af både mundtlig og skriftlig overlevering blandt Israels nabofolk i
den gamle Orient har nemlig vist, at når det drejer sig om det, vi kunne
kalde identitetsrelateret viden, så var man meget omhyggelige med ikke at
forvanske informationerne. Informationer, der betød noget for ens
selvforståelse, værnede man om!

I det gamle Mesopotamien finder vi således en litterær kanon med tekster,
der blev overleveret næsten uden variationer gennem mere end 1000 år. Når
det gælder mundtlig overlevering i den gamle Orient har vi af indlysende
grunde ikke adgang til den idag, men eftersom studier i mundtlig
overlevering i moderne, analfabetiske stammesamfund - f.eks. blandt
Balqa-bedouiner i Jordandalen - har vist, at man er i stand til pålideligt
at huske informationer op til 13 generationer tilbage, så må den samme vilje
og evne til at huske slægstavler, begivenheder m.m., som var af stor
betydning for selvforståelsen, i endnu højere grad have været til stede i
det gamle Israel.

Lakmusprøven
Når det er sandsynliggjort, at f.eks. Kongebøgerne indeholder pålideligt
overleverede historiske informationer, så er det tid til at udsætte dem for
historikerens ultimative lakmusprøve: Indeholder teksterne anakronismer i
forhold til den tid og de begivenheder, de beretter om, eller falder
oplysningerne i tråd med det, vi i øvrigt ved om denne tid og disse
begivenheder? Også hér består teksterne prøven! For det første optræder både
de egyptiske og mesopotamiske konger i præcis den rækkefølge og i den tid,
som vi véd fra andre kilder, de skal placeres i.

For det andet kan det påvises, at de assyriske kongers navne er stavet på
præcis den måde, de blev stavet på i deres egen samtid. Pointen er her, at
en forfatter i det 2. århundrede f.Kr. ikke ville have en kinamands chance
for at vide, hvordan disse kongers navne skulle staves på en assyrisk
dialekt, som var århundreder gammel og som ingen længere kendte noget til,
og at teksterne med disse navne derfor må være blevet overleveret pålideligt
fra gammel tid.

De kan simpelthen ikke være blevet fabrikeret af en litterær fantast på så
stor afstand af begivenhederne. Lægger vi dertil det faktum, at en række
oplysninger i f.eks. Kongebøgerne direkte bekræftes af såvel egyptiske som
assyriske og babyloniske kilder, så bliver det efterhånden
historievidenskabeligt uholdbart at opretholde en grundlæggende skepsis
overfor de oplysninger i Kongebøgerne, som ikke bekræftes direkte af
eksterne kilder.

Med andre ord: Når så meget i Kongebøgerne synes at passe med hvad vi i
øvrigt ved, så er det højst sandsynligt, at også resten holder stik! Fra en
metodisk opdateret historikers synspunkt!"

Der er altå reelt set ingen grund til at der opereres med to sæt af
standarder: ét for Bibelens historiske oplysninger og et andet for
ikke-bibelske historiske oplysninger.

Men nu er det jo en kendt sag, at visse kredse netop arbejder med sådanne to
sæt af standarder, og det er både usagligt, useriøst og ufagligt at gøre
dette.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 27-10-06 15:14

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> historisk kilde må altså med andre ord foregå på samme måde, som
> historikere indenfor f.eks. egyptologien og assyriologien behandler deres
----snip--
Jamen Andresen
Du af alle her på jorden må da vide at de ikke er imnteresseret i Citater,
for så er der jo ting de ikke kan bortforklare !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 15:58

Den 27-10-2006, skrev Jette-Kirsten Larsen:

[ ... ]
> Du af alle her på jorden må da vide at de ikke er imnteresseret i Citater,
> for så er der jo ting de ikke kan bortforklare !!

Nu er der jo dog trods alt også seriøse personer her i gruppen som kunne
have gavn af sådanne citater.

Og Per er slet ikke så useriøs endda, - han har blot nogle sjove ideer om
hvilke dele af Bibelen der er troværdige og hvilke der ikke er.

Men i bund og grund er nok god nok alligevel. Han skal blot vejledes en
smule, han har jo trods alt boet i Ishøj B-)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 16:19

> [...]

> historievidenskabeligt uholdbart at opretholde en grundlæggende skepsis
> overfor de oplysninger i Kongebøgerne, som ikke bekræftes direkte af

Hvis du nu havde læst, eller havde været i stand til at læse,
Finkelsteins bøger, så ville du have vidst at de indvendinger du her er
kommet med /ikke/ er relevante her.

Finkelstein har nemlig den opfattelse at GT er blevet til i de sidste
150 år inden 597 fKr, hvor Jerusalem indtoges af Nebukadnezar II, og at
den er færdigredigeret under det babyloniske fangenskab. Naturligvis med
undtagelse af senere tilføjelser som Makkabæerbøgerne.

Samt at GT skal behandles på nøjagtig samme måde som anden historisk
kildemateriale, herunder at man skal se på deres formål samt søge efter
bekræftelse på hvad der fortælles fra alternative kilder, herunder
arkæologiske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 17:16

> [...]

> 150 år inden 597 fKr, hvor Jerusalem indtoges af Nebukadnezar II, og at
> den er færdigredigeret under det babyloniske fangenskab.

Ja, det er jo almen viden at bibelkritikere har den opfattelse, men de har
ikke noget som helst holdbart at have den opfattelse i. Og da Finkelstein
og kompisser går ud fra et helt forkert grundlag, rammer de derfor også
helt ved siden af i deres konklussioner.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 17:31

> [...]

> og kompisser går ud fra et helt forkert grundlag, rammer de derfor også
> helt ved siden af i deres konklussioner.

Det gør de nu ikke - bl.a. kan de påvise fejl i GT der skyldes, at
forfatterne tager udgangspunkt i deres egen samtid, i stedet for hvordan
tingene var på det tidspunkt, der tales om.

Som tamme kameler på Abrahams tid, og omtalen af byer der ikke
eksisterede i tidligere tider, men godt nok omkring 600 fKr.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-10-06 19:54

> [...]

> Som tamme kameler på Abrahams tid, og omtalen af byer der ikke
> eksisterede i tidligere tider, men godt nok omkring 600 fKr.

Ak ja, Per. Du skulle nu se at få din viden ajourført om kameler på
Abrahams tid. Der er fin dokumentation for at man havde tæmmet kameler på
Abrahams tid.

Du kunne have meget god gavn af at læse denne artikel:
http://bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=30,30,0,0,1,0

den får Finkelstein og hans slæng til at fremstå som enten uvidende eller
(mere sandsynligt), at de udtaler sig *mod* bedre vidende for at fremme en
bestemt politisk holdning.

Fra : Bekan

Dato : 25-10-06 17:36

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> Jerusalem.
>
> Jeg har tidliger læst samme forfatteres bog 'The Bible Unearthed', som

Hvad er disse bøgers forfatteres ideologiske ståsted, og hvad er den
gennemløbende påstand der fremføres?

Fra : Bekan

Dato : 25-10-06 17:53

Bekan wrote:

> Hvad er disse bøgers forfatteres ideologiske ståsted, og hvad er den
> gennemløbende påstand der fremføres?

Angiveligt er disse bøger helt i tråd med så meget andet som i videnskabens
navn fremføres til at skulle - som det efterhånden proverbielt hedder -
rokke ved den kristne grundvold. Det begynder at blive trivielt også.

Både David og Solomon VAR til tider nogle banditter. Hvad ellers har de i
posen?

At du skulle kritikløst abonnere på alt det er jo heller ingen overraskelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 17:54

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote:

> Hvad er disse bøgers forfatteres ideologiske ståsted, og hvad er den
> gennemløbende påstand der fremføres?

Ideologiske ståsted?

Israel Finkelstein er professor i arkæologi ved Tel Aviv Universitet, og
har en status som vel nærmest svarer til den afdøde rigsantikvar P.V.
Glob havde her i landet. Ej heller han troede naturligvis på at myterne
om kongerne Dan og Skjold kunne tages helt alvorlige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 26-10-06 14:46

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> P.V. Glob havde her i landet. Ej heller han troede naturligvis på at
> myterne om kongerne Dan og Skjold kunne tages helt alvorlige.

Du virker som om det på forhånd er helt udelukket at IF kunne være
ideologisk eller teologisk påvirket (have et ståsted i det henseendet).
Hvorfor dét egentlig?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-06 15:20

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote:

> Du virker som om det på forhånd er helt udelukket at IF kunne være
> ideologisk eller teologisk påvirket (have et ståsted i det henseendet).
> Hvorfor dét egentlig?

Han er jo bare videnskabsmand. Og i øvrigt jøde.

Og så kommer han gennem arkæologien stort set frem til det samme som
moderne bibelkritik længe har sagt.

Men prøv da at læse hans bøger, så du selv kan tage stilling. Og så
kunne du også prøve at læse hans artikler i Politiken lørdag 8. juli og
lørdag 15. juli i år. Sender du mig en e-mail kan jeg også returnere de
to artikler i pdf-format.

Min Reply-To addresse virker. Og ellers er det naturligvis blot at
erstatte landekoden 'invalid' med du ved nok hvilken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-06 15:57

<http://www.rqnne.dk/Finkelstein/Finkelstein 1.pdf>
<http://www.rqnne.dk/Finkelstein/Finkelstein 2.pdf>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-10-06 16:34

Per Rønne wrote:

> <http://www.rqnne.dk/Finkelstein/Finkelstein 1.pdf>
> <http://www.rqnne.dk/Finkelstein/Finkelstein 2.pdf>

Virker ikke.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-06 16:29

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Virker ikke.

Prøv:

<http://www.rqnne.dk/Finkelstein/1.pdf>
<http://www.rqnne.dk/Finkelstein/2.pdf>

Muligvis kan din browser ikke 'lide' blanktegn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-10-06 05:42

Per Rønne wrote:

> Prøv:
>
> <http://www.rqnne.dk/Finkelstein/1.pdf>
> <http://www.rqnne.dk/Finkelstein/2.pdf>

Takk.
De virket. Den første boken virker kjent. Jeg tror jeg har lest
refferater fra boken, eller annen literatur som bruker boken som kilde.
Jeg bør være oppmerksom på den amdre boken, men allermest oppmerksom på
forfatteren.

> Muligvis kan din browser ikke 'lide' blanktegn.

For meg ser det ut som en manglende "/", men det er kanskje to sider av
samme sak?

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 05:58

> [...]

> forfatteren.

> For meg ser det ut som en manglende "/", men det er kanskje to sider av

Jeg har blot ændret:

<http://www.rqnne.dk/Finkelstein/Finkelstein 1.pdf>

til

<http://www.rqnne.dk/Finkelstein/1.pdf>

Og tilsvarende med den anden artikel.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 14:00

Den 26-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Prøv:
>
> <http://www.rqnne.dk/Finkelstein/1.pdf>
> <http://www.rqnne.dk/Finkelstein/2.pdf>
>
> Muligvis kan din browser ikke 'lide' blanktegn.

Får kun denne: "Sorry, the page you are looking for does not exist."

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 14:03

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Den 26-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]

> Får kun denne: "Sorry, the page you are looking for does not exist."

Det er netop ændret til:

<http://www.rqnne.dk/Finkelstein.pdf>

Hvor filerne nu er sat sammen. Den angivne dato er ikke datoen for
offentliggørelsen, men datoen for hvornår jeg 'skrev dem ud' til en
pdf-fil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 14:50

> [...]

> Hvor filerne nu er sat sammen. Den angivne dato er ikke datoen for
> offentliggørelsen, men datoen for hvornår jeg 'skrev dem ud' til en

Tak, nu kunne jeg hente dem. Det viser sig, at det er de samme artikler jeg
allerede tidligere havde downloadet fra Politikkens egen hjemmeside. Og fik
så hermed bekræftet at vi snakker ud fra de samme artikler.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 16:19

> [...]

> allerede tidligere havde downloadet fra Politikkens egen hjemmeside. Og fik
> så hermed bekræftet at vi snakker ud fra de samme artikler.

Men jeg har så bare læst bogen 'The Bible Unearthed', det har du ikke.

Men man må da håbe at den bliver oversat til dansk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 17:18

Den 27-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Men jeg har så bare læst bogen 'The Bible Unearthed', det har du ikke.
>
> Men man må da håbe at den bliver oversat til dansk.

Ud fra mit kendskab til Finkelstein er der ingen grund til at spilde tid på
at læse hans bøger, da drager konklussioner på et fantasifuldt grundlag der
ikke stemmer med almindelige historievidenskabelige arbejdsmetoder.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 28-10-06 09:44

> Men jeg har så bare læst bogen 'The Bible Unearthed', det har du ikke.
>
> Men man må da håbe at den bliver oversat til dansk.
> [...]

Hej Per.
Ja tak. Så kan vi andre osse læse den, jeg forstår ikke hvofor du skal være
efter Andreas Falck,det lyder for mig lidt som I håner ham fordi han ikke er
god til at læse engelsk, jeg følte mig faktisk osse ramt, og det er FA....
ikke sjovt, når mange bøger er på engelsk, og man ikke kan læse dem. Det kan
godt være at der er nægle udtalelser som AF så ikke skal komme med, men det
berettiger ikke jer ndre til at håne ham over hans manglende engelsk kunnen.
Jeg sidder med en MEGET grim smag i munden over den slags mobberi. Jeg
erkender blankt at min hjerne ikke er til store romaner, afhandlinger og
historiske bøger på engelsk, men fordi man ikke kan det, betyder det ikke at
man er et dårligere menneske, så har man andre egenskaber. Det kunne osse
være at AF har det ??
Men tænk jer lige om inden I siger noget, for det kunne jo osse ramme andre
der læste med, eller er Andreas Falck og jeg de eneste antiengelske tåber
der findes.....?? se evt. min signatur.

vh
Jette-Kirsten
Venlig hilsen - Greetings from:
Jette-Kirsten Larsen

"Gør mod andre mennesker sådan,
som I vil, at de skal gøre mod jer!"
(Luk.6,31)

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-10-06 13:10

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> [...]
> efter Andreas Falck,det lyder for mig lidt som I håner ham fordi han ikke er

Da har du missforstått. Han blir ikke hånet fordi han ikke kan engelsk,
men måten han bruker sin manglende engelskkunskaper på.

> [...]
> man er et dårligere menneske, så har man andre egenskaber. Det kunne osse

Du kan godt ha et klart hode og gode tenkeevner uten å kunne engelsk. Du
kommer svært langt med et godt dansk språk.

Jeg synes du skal følge med i hva AF faktisk skriver, så skjønner du
forhåpentlig hvorfor han blir mobbet. Viss ikke, da har du grund til
bekymring.

> Men tænk jer lige om inden I siger noget, for det kunne jo osse ramme andre
> der læste med,

Det er bra å ha fromme ønsker, men man bør være forsiktig med fromme
formaninger. Legg nå bare merke til hvordan ulvene oppfører seg

> eller er Andreas Falck og jeg de eneste antiengelske tåber
> der findes.....?? se evt. min signatur.

De største tåpene kan engelsk, ofte er de flinke i engelsk.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 07:11

Jette-Kirsten Larsen <jette-kirsten@jetbil.net> wrote:

> jeg forstår ikke hvofor du skal være efter Andreas Falck,det lyder for mig
> lidt som I håner ham fordi han ikke er god til at læse engelsk

Jeg håner ham bestemt ikke, fordi han ikke kan engelsk; det kan han jo
grundlæggende ikke gøre for selv, når han har en alder som gør at han
har gået i skole på et tidspunkt, hvor faget ikke var obligatorisk, og
vel knap nok er blevet udbudt {han er svjh i 70erne}.

Da jeg gik i skole havde vi fire fremmedsprog, engelsk, tysk, latin og
fransk, og engelsk var obligatorisk fra 5. klasse, tysk fra 7. og fransk
fra 1g. Latin var frivilligt i 2. real {men obligatorisk hvis man ville
i sprogligt gymnasium}, men alle elever tog det.

Personligt kan jeg kun opfatte det som et meget stort handicap ikke at
kunne tale og læse engelsk, da så meget relevant kun findes på dette
sprog. Og det ville være at forkrøble debatten ikke at nævne
engelsksprogede kilder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 07:38

> [...]
> har gået i skole på et tidspunkt, hvor faget ikke var obligatorisk, og
> vel knap nok er blevet udbudt {han er svjh i 70erne}.
snip

Hej
Skulle Andreas Falck være i 70´erne ??
HAHA HAHA HAHA
han er såvidt jeg gætter mig til omkring de 55 år !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 08:15

> [...]

> Skulle Andreas Falck være i 70´erne ??
> HAHA HAHA HAHA
> han er såvidt jeg gætter mig til omkring de 55 år !!

Jeg mener at huske at han for måske fem år siden selv oplyste, at han
var i begyndelsen af 70erne.

Havde han været født i 1951, som de 55 antyder, havde han i øvrigt haft
engelsk fra 5. klasse. Dengang ver det i øvrigt usædvanligt ikke at tage
10. eller 3. real med, så i så fald ville han have haft det i fem år. Så
selv som ikke-boglig ville han have kunnet engelsk, til husbehov.

Og hvad mere er, han havde været i stand til at lære mere af sproget i
aftensokole, som VUC. Det er selvfølgeligt svært hvis man ikke har lært
sproget fra barnsben af, eller ikke har fået lært noget som helst
fremmedsprog fra barnsben af. Men jeg fik da at vide af en jeg kender, i
70erne, at han da havde haft tysk da han gik i skole, mens engelsk ikke
blev udbudt. Han var startet i skolen i 1945.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 09:20

> [...]
> 10. eller 3. real med, så i så fald ville han have haft det i fem år. Så
> selv som ikke-boglig ville han have kunnet engelsk, til husbehov.

Det kan da osse være at han har haft engelsk, jeg har osse haft engelsk i
skolen og fået 9 og egentlig god til at snakke og forstå det, Jeg kan osse
sagtens læse det, men sådan noget indvikletnoget som manualer og tekniske
specifikationer og specialudtryk, så går det helt i sort, osse i tale, jeg
kan klare mig til husbehov, og ikke mere. Måske Andreas osse har det sådan.
Det ved jeg ikke, og jeg ved godt at der måske er udtalelser han så ikke
skulle være kommet med, never mind.

Vh
Jette-Kirsten
Venlig hilsen - Greetings from:
Jette-Kirsten Larsen

"English is my best, aber nicht so viel så det gør en ting !!

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 09:25

Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Jeg mener at huske at han for måske fem år siden selv oplyste, at han
> var i begyndelsen af 70erne.

Du har tydeligvis ikke særligt *høje* tanker om min alder, kan jeg se! :'(

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 11:45

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]
>
> Du har tydeligvis ikke særligt *høje* tanker om min alder, kan jeg se! :'(

Undervurderer jeg da din alder, siden du taler om 'ikke særligt *høje*
tanker' om den?

Og vi bliver jo alle ældre, så der er da intet galt i at være i 70erne,
eller for den sags skyld i 90erne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 14:27

Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Undervurderer jeg da din alder, siden du taler om 'ikke særligt *høje*
> tanker' om den?

Du fejlvurderer, som så ofte før

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 15:32

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]
>
> Du fejlvurderer, som så ofte før

Ja, jeg har aldrig mødt dig, og min 'vurdering' kan således kun bygge på
hvad du selv har skrevet. Og jeg mener altså at du tidligere har oplyst
den af mig angivne alder.

Men det vil du altså ikke skrive noget om nu, så det lader vi hvile.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 16:06

> Ja, jeg har aldrig mødt dig, og min 'vurdering' kan således kun bygge på
> hvad du selv har skrevet.

Eller hvad du tror du mener at kunne huske via en meget hullet hukommelse.

> Og jeg mener altså at du tidligere har oplyst
> den af mig angivne alder.

Nope! I never did that. Men jeg *er* en gammel gut, der startede min
skolegang i en bette landsbyskole helt derude hvor asfalterede veje endnu
kun var noget man havde hørt om på den egn, sådan cirka

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 16:36

> [...]
> skolegang i en bette landsbyskole helt derude hvor asfalterede veje endnu
> kun var noget man havde hørt om på den egn, sådan cirka

Hvad så Andreas Falck !
Kan du ikke stille vores nysgerrighed og fortælle os hvor gammel du er ??

Per mener eller tror du er midt i 70´erne
og jeg tror du er 55 - Du skriver du er født om sommeren, så må man gætte på
midten af Juli 1951 ??

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 16:47

Den 30-10-2006, skrev Jette-Kirsten Larsen:

[ ... ]
> Hvad så Andreas Falck !
> Kan du ikke stille vores nysgerrighed og fortælle os hvor gammel du er ??

Jeg er født en engang efter kradsekrisen i tyverne og før fattigfirserne,
og rigtig nok midt i sommerferievarmen og det endda midt i feriearbejdernes
frokostpause.

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-10-06 17:28

In article <45461bde$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> [...]

> Per mener eller tror du er midt i 70´erne
> og jeg tror du er 55 - Du skriver du er født om sommeren, så må man gætte på

Andreas Falck er født den 11. juli 1951 og er altså 55 år gammel:

http://www.subdreamer.com/forum/member.php?u=279

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... You miss 100% of the shot you don't make

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 17:56

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Andreas Falck er født den 11. juli 1951 og er altså 55 år gammel:

> [...]
Tak Cyril.
Det var jo næsten som jeg gættede mig til !!
Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 18:01

Cyril Malka <news@nytestamente.org> wrote:

> Andreas Falck er født den 11. juli 1951 og er altså 55 år gammel:
>
> http://www.subdreamer.com/forum/member.php?u=279

Skulle det være rigtigt har han altså haft engelsk i folkeskolen, og må
dermed sagtens kunne forbedre det på et VUC center.

Også selv om der måtte være langt til det nærmeste, når han nu vælger at
bosætte sig hvor kra..... ...... .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 23:51

Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Skulle det være rigtigt har han altså haft engelsk i folkeskolen,

Ja, i et enkelt, eller var det halvandet, skoleår!

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 05:46

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]
>
> Ja, i et enkelt, eller var det halvandet, skoleår!

Imponerende. Var engelsk ikke obligatorisk fra 5. klasse? Selv hvis du
tilhører den uhyre sjældne 'race' der gik ud af 7. klasse, ville det da
give tre års engelsk.

Stort set alle børn gik ud af 10. klasse, 3. real - eller 3.
gymnasieklasse, for de 10% af os der tog gymnasieskolen med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 31-10-06 08:08

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Stort set alle børn gik ud af 10. klasse, 3. real - eller 3.
> gymnasieklasse, for de 10% af os der tog gymnasieskolen med.

Indikerer det (også?) at evnene er begrenset?

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 08:30

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Indikerer det (også?) at evnene er begrenset?

Jeg indikerer intet, men undrer mig bare.

Med obligatorisk engelsk fra 5. klasse, med dengang 7 års obligatorisk
skolegang men reelt 10 års skolegang for langt de fleste, må Andreas
have haft mindst tre års engelsk i skolen, snarere seks års, og det i en
alder hvor det er let at lære fremmedsprog.

Men Andreas har kun haft halvandet års engelsk?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 31-10-06 10:07

Per Rønne wrote:

> [...]
> alder hvor det er let at lære fremmedsprog.
>
> Men Andreas har kun haft halvandet års engelsk?

Jeg kjenner ikke det danske skolesystemet, men jeg vet hva
omstendighetene var dersom det hadde vert tilfellet i Norge.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 12:32

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Imponerende. Var engelsk ikke obligatorisk fra 5. klasse? Selv hvis du
> tilhører den uhyre sjældne 'race' der gik ud af 7. klasse, ville det da
> give tre års engelsk.

Nu er der jo nogle der undlod at gå i skole, eller arbejde, på ugens
syvende dag, og når engelsktimerne altså lige tilfældigt faldt en sådan
dag, tja, så fik man altså ikke rigtig meget ud af den undervisning!

> Stort set alle

Stort set alle, er stadig ikke alle. At jeg så senere i mit voksenliv har
taget de fleste fag op til 10. klasse niveau på aftenskole, efterfulgt af
af HF-fag, et par linier inden for merkonom, samt en masse andre kurser og
studier, er så en helt anden sag.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 12:44

> [...]

> syvende dag, og når engelsktimerne altså lige tilfældigt faldt en sådan
> dag, tja, så fik man altså ikke rigtig meget ud af den undervisning!

Du fortæller ikke at man på en dansk landsbyskole i 60erne placerede
engelsktimerne om - søndagen.

> Stort set alle, er stadig ikke alle.

Så du gik ud af 7. klasse ;-(.

> [...]
> niveau på aftenskole, efterfulgt af af HF-fag, et par linier inden for
> merkonom, samt en masse andre kurser og studier, er så en helt anden sag.

Men altså ikke engelsk, der i dag sammen med dansk og matematisk/regning
udgør et af de tre centrale skolefag ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 12:59

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

> Du fortæller ikke at man på en dansk landsbyskole i 60erne placerede
> engelsktimerne om - søndagen.

Både jøder og enkelte kristne retninger, har valgt at holde fast ved den
bibelske helligdag indstiftet af Gud, i stedet for den hedenske
soltilbedelsesdag, indstiftet af den hedenske og afgudsdyrkende
ypperstepræst i Rom, der kalder sig pave og "Gud på jord" og mange andre
blasfemiske ting.

Søndag er og var ikke ugens syvende dag! Søndag er ugens første dag og
lørdag er ugens sidste dag. Onsdag (mittwoch) er den dag der falder lige
præcis midt i ugen. At man så i 1973 beslutter sig for at arbejdsugens dage
skal nummereres alternativ er så en helt anden snak.

[ ... ]
> Så du gik ud af 7. klasse ;-(.

Ja.

> Men altså ikke engelsk, der i dag sammen med dansk og matematisk/regning
> udgør et af de tre centrale skolefag ;-(.

Da der var et erhversarbejde, kone og to børn, var engelsk ikke lige det
fag der havde topprioritet når tiden skulle prioriteres. Jeg skal hilse og
sige at det altså er hårdt slid, at være ufaglært fabriksarbejder med kone
og to børn og samtidig gå i aftenskole fra kl 18.00 - 22.00 fire dage om
ugen i adskillige år, for at få sig den uddannelse man ikke fik lejlighed
til som helt ung!

Fra : Harald Mossige

Dato : 31-10-06 13:57

Andreas Falck wrote:

> [...]
> ugen i adskillige år, for at få sig den uddannelse man ikke fik lejlighed

Skal du ikke like godt fortelle /hele/ sanheten?

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 14:37

> [...]

> soltilbedelsesdag, indstiftet af den hedenske og afgudsdyrkende
> ypperstepræst i Rom, der kalder sig pave og "Gud på jord" og mange andre

Kun 'Vicarius Christi' ...

Men hvad for en sekt er det da du er vokset op i?

> [...]
> præcis midt i ugen. At man så i 1973 beslutter sig for at arbejdsugens dage
> skal nummereres alternativ er så en helt anden snak.

Gyseligt.

> [...]
> ugen i adskillige år, for at få sig den uddannelse man ikke fik lejlighed

I 3. real, altså året før jeg startede i gymnasieskolen, lige før
sommerferien, talte vores dansklærer om de drenge der gik ud af 7.
klasse. Han var dybt forarget, og da han havde dem i gymnastik kunne han
også fortælle at det var dem der var senest udviklet, og som i 14 års
alderen endnu ikke havde fået hår i skridtet, der blev taget ud af
skolen.

Som fabrikantsøn var der vist ingen tvivl om om jeg skulle gøre skolen
færdig, og da jeg ikke havde lyst til at gå ud af skolen allerede som
18-årig {og da inspektøren fortalte mine forældre at 'hvis Per ikke skal
i gymnasiet kender jeg ingen, der skal i gymnasiet'}, fortsatte jeg
altså tre år længere. Og har altså 'suppleret' skolegangen med en
embedseksamen normeret til seks år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 14:54

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Kun 'Vicarius Christi' ...

Nope, langt mere end det!

> Men hvad for en sekt er det da du er vokset op i?

Jeg er ikke opvokset i nogen sekt 8-o

Mine forældre har været medlem af Adventistkirken siden jeg var ca. 2 år
gammel.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 15:12

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]

> Nope, langt mere end det!

Som hvad dog?

> Jeg er ikke opvokset i nogen sekt 8-o
>
> Mine forældre har været medlem af Adventistkirken siden jeg var ca. 2 år
> gammel.

Altså en - sekt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 15:16

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Som hvad dog?

Bl.a. hvad jeg skrev!

[ ... ]
> Altså en - sekt.

Få venligst din viden ajourført inden du udtaler dig om den slags!

Adventistkirken er ingen sekt, og der er lige så lidt sekterisk over den
som der er over Folkekirken generelt betragtet.

Fra : Bekan

Dato : 31-10-06 15:28

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Adventistkirken er ingen sekt, og der er lige så lidt sekterisk over
> den som der er over Folkekirken generelt betragtet.

Her må man gi Per ret. Hvis du prøver at se det så objektivt som muligt -
det ER altså en sekt eller kult, som også pinsebevægelsen er en sekt. Og det
både i religiøs og ikke religiøs betydning.
Jeg har mine erfaringer.

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 15:53

Den 31-10-2006, skrev Bekan:

[ ... ]
> [...]
> det ER altså en sekt eller kult, som også pinsebevægelsen er en sekt. Og det
> både i religiøs og ikke religiøs betydning.

Læs bl.a. Dialogcenterets bedømmelse!

At der findes smågrupper af personer med sekteriske tendenser gør ikke
kirken i sin helhed til en sekt. Personer med sekteriske tendenser findes
alle alle steder og ændrer ikke på helheden.

Pinsebevægelsen som helhed er langt fra en sekt, men enkelte
pinsemenigheder kan have udviklet sig til sektlignende adfærd.

Adventistkirken opfylder langt fra kravene til at kunne betegnes som enten
sekt eller kult. At du /måske/ opererer med dine egne hjemmegjorte
definitioner, gør ikke at de bliver rigtige af den grund.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 31-10-06 16:28

"Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ER altså en sekt eller kult, som også pinsebevægelsen er en sekt. Og
> det både i religiøs og ikke religiøs betydning.

Har du selv været adventist ??

læs evt. lidt på www.adventist.dk

vh
Jette-Kirsten

Fra : Bekan

Dato : 31-10-06 16:55

Andreas Falck wrote:
> Den 31-10-2006, skrev Bekan:
>
> [ ... ]
>
> Læs bl.a. Dialogcenterets bedømmelse!

Jeg synes ikke jeg har grund til at tage udgangspunkt i DC (sektens)
bedømmelser.
Jeg har en del erfaring med dem også - bl.a. dengang Johannes Aagaard var
overlord.

> [...]
>
> Pinsebevægelsen som helhed er langt fra en sekt, men enkelte
> pinsemenigheder kan have udviklet sig til sektlignende adfærd.

Kirken som helhed er stort set ikke eksisterende - hvis det ikke var for den
enkelte indivuelle medlem var der intet. Det indtryk man får af en
gruppering er egentlig det indtryk man danner sig af den enkelte.

Men ellers har du helt ret i at individer praktiserer/udfører de samme
instrukser på meget forskellig måde.

> Adventistkirken opfylder langt fra kravene til at kunne betegnes som
> enten sekt eller kult. At du /måske/ opererer med dine egne
> hjemmegjorte definitioner, gør ikke at de bliver rigtige af den grund.

Jeg mener ikke at betegnelsen 'sekt' ubetinget har en negative betydning
eller konnotation.
Websters to definitioner er som således:

sect (sekt)

n.

1 a religious body or denomination, esp. a small group that has broken away
from an established church

2 any group of people having a common leadership, set of opinions,
philosophical doctrine, political principles, etc., specif. a faction of a
larger group

Etymology

[ME secte < MFr < L secta, path, way, method, party, faction, in LL(Ec),
doctrine, sect < sequi, to follow: see sequent]

©1995 Zane Publishing, Inc. ©1994, 1991, 1988 Simon & Schuster, Inc.

Fra : Bekan

Dato : 31-10-06 16:55

Jette-Kirsten Larsen wrote:
> "Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har du selv været adventist ??

nej.

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 22:29

Den 31-10-2006, skrev Bekan:

[ ... ]
> Websters to definitioner er som således:

Og dermed falder Adventistkirken uden for begrebet sekt, med mindre du også
vil indrullere Den danske Folkekirke under sektbegrebet!

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 22:30

Den 31-10-2006, skrev Bekan:

[ ... ]

> nej.

Så dit "erfaringsgrundlag" virker umiddelbart ret mangelfuldt?

Fra : Bekan

Dato : 01-11-06 13:03

Andreas Falck wrote:
> Den 31-10-2006, skrev Bekan:
>
> [ ... ]

> Så dit "erfaringsgrundlag" virker umiddelbart ret mangelfuldt?

Umiddelbart!

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-11-06 13:39

Den 01-11-2006, skrev Bekan:

> Umiddelbart!

Ja, nemlig umiddelbart og alene vurderet ud fra disse få skriverier fra din
side om emnet. Jeg kender jo ikke rigtig din baggrund, og da slet ikke da
du optræder med et anonymt alias her i gruppen.

Fra : Benny den niende

Dato : 31-10-06 16:04

Andreas Falck wrote:
> Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]
>
> Ja, i et enkelt, eller var det halvandet, skoleår!

hveranden dag

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Men det rager forresten slet ikke dig!

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 16:44

> [...]

> skolegang i en bette landsbyskole helt derude hvor asfalterede veje endnu
> kun var noget man havde hørt om på den egn, sådan cirka

Ja, jeg begyndte på Voldparken Skole i København, kom en afstikker til
Gelsted Skole på Fyn, fortsatte på Bagsværd Skole og afsluttede min
skolegang fra Gladsaxe Gymnasium, med studentereksamen, hvorefter jeg
øjeblikkelig bagefter begyndte på Københavns Universitet. Hvorfra jeg
har min embedseksamen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 16:59

> [...]

> skolegang fra Gladsaxe Gymnasium, med studentereksamen, hvorefter jeg
> øjeblikkelig bagefter begyndte på Københavns Universitet. Hvorfra jeg

Og efter en tid i Ishøj bosatte du dig i, var det Husum eller Brønshøj?

Efter at have forbrugt lidt over en kvart generation i Kokkedal og
Helsingør, efterfulgt af en kvart generation i Vanløse og Kgs. Lyngby, var
det på tide at sætte kursen mod Danmarks dejligste og herligste egn igen.
Og så gør det jo heller ikke noget at man ved flytte herover kan spare
sådan rundt regnet 70-80% procent på huspriserne. B-) :oÞ

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 18:01

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]
>
> Og efter en tid i Ishøj bosatte du dig i, var det Husum eller Brønshøj?

Flyttede jeg tilbage til Husum i Brønshøj postdistrikt, som jeg er
vokset op i.

> [...]
> Og så gør det jo heller ikke noget at man ved flytte herover kan spare
> sådan rundt regnet 70-80% procent på huspriserne. B-) :o

Og jeg er og bliver københavner. Selv om jeg nu er født i Helsingør, og
døbt i domkirken dér.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 18:34

> [...]
> Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
> DK-2700 Brønshøj
> Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Hej Per !

Jeg har hørt at Andreas ikke er helt rask, en sygdom, som gør at han ikke
altid kan komme rundt og heller ikke altid kan komme udenfor døren - og
dermed ikke følge med i en undervisning.

Men det kan da godt være at det er en fejl oplysning, men hvis det er
rigtigt, kan jeg da godt forstå han har så meget tid til computeren, for så
er det det eneste han har !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 19:05

> [...]

> Men det kan da godt være at det er en fejl oplysning, men hvis det er
> rigtigt, kan jeg da godt forstå han har så meget tid til computeren, for så

Ja, - men jeg kender ham kun her fra nyhedsgruppen, og har aldrig mødt
ham. Eller i øvrigt andre fra nyhedsgruppen, in persona.

Men i det mindste kan I da se hvordan jeg ser ud.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 20:46

> [...]
> ham. Eller i øvrigt andre fra nyhedsgruppen, in persona.
>
> Men i det mindste kan I da se hvordan jeg ser ud.

Hej Per

Du kan osse se billeder af mig på www.jetbil.net under billedarkiv
Derunder i gruppen Kandis og derefter Michael og Jette-Kirsten

Eller Norge 2006

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 05:46

> [...]

> Du kan osse se billeder af mig på www.jetbil.net under billedarkiv
> Derunder i gruppen Kandis og derefter Michael og Jette-Kirsten

Næh, der er kun en blank side.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 31-10-06 08:00

> Næh, der er kun en blank side.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Hej Per !

Det forstår jeg altså ikke, men der er altså flere billeder af mig der inde
både under norge 2006 og kandis og Spanien 2004.

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 08:30

Jette-Kirsten Larsen <jette-kirsten@jetbil.net> wrote:

> Det forstår jeg altså ikke, men der er altså flere billeder af mig der inde
> både under norge 2006 og kandis og Spanien 2004.

Blank side med FireFox.
Blank side med Safari.
Blank side med Internet Explorer.

Nåeh, så må jeg hellere tænde for en Windows-maskine.

Og med IE får jeg så et 'rigtigt' Danmarkskort frem, der kun mangler
Blekinges østkyst .

Morale: Lav ikke en hjemmeside der kun kan læses fra en Windåse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 00:00

> [...]

> altid kan komme rundt og heller ikke altid kan komme udenfor døren - og
> dermed ikke følge med i en undervisning.

Den fysiske mobilitet er ikke hvad den har været. Af og til er krykstokke
en nødvendighed. Led- og slidgigt, fibromyalgi og parkinsonisme hæmmer af
og til bevægeapparatet i at fungere hensigtsmæssigt. Offentlig transport i
små synnejyske landsbyer kører ikke med samme intensitet som i det
storkjøvenhavnske reservat for frustrerede og stressede individer.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 05:46

> [...]

> små synnejyske landsbyer kører ikke med samme intensitet som i det
> storkjøvenhavnske reservat for frustrerede og stressede individer.

OK. Ja, jeg har selv et snart 90-årigt familiemedlem der er bundet til
en kørestol, og har været det i årtier. Arvelig nervesygdom, så alle
børn over 50 er i samme situation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-06 23:54

Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Og jeg er og bliver københavner. Selv om jeg nu er født i Helsingør, og
> døbt i domkirken dér.

Du er en overløber, er du. Jeg har været bosat både på Kongevejen og
Århusvej i din fødeby.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 05:46

> [...]

> Den 30-10-2006, skrev Per Rønne:
>
> [ ... ]
>
> Du er en overløber, er du. Jeg har været bosat både på Kongevejen og

Vi flyttede nu til København da jeg var omkring tre år gammel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 12:39

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Vi flyttede nu til København da jeg var omkring tre år gammel ...

Ja, det er helt utroligt hvad forældre slipper ustraffet af sted med at
gøre mod deres stakkels uskyldige afkom :oÞ

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 12:44

> [...]

> Ja, det er helt utroligt hvad forældre slipper ustraffet af sted med at
> gøre mod deres stakkels uskyldige afkom :ofi

Det ville nu næppe have gjort synderlig forskel. Den del af familien der
stadig bor i Helsingør, omtaler i dag Helsingør som en københavnsk
forstadskommune ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 13:01

> [...]

> Det ville nu næppe have gjort synderlig forskel. Den del af familien der
> stadig bor i Helsingør, omtaler i dag Helsingør som en københavnsk

Ja, mangen sød provinsby i det nordsjællandske er blevet kjøvenhavniseret
gennem de sidste 20-30. Det er ikke småting kjøvenhavnerne har på
samvittigheden af fortrædeligheder

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 14:37

> [...]

> Ja, mangen sød provinsby i det nordsjællandske er blevet kjøvenhavniseret
> gennem de sidste 20-30. Det er ikke småting kjøvenhavnerne har på

Som 20 minutters drift på kystbanen, 1:00-3:00 om natten dog kun
timedrift, over København H og Kastrup Lufthavn til Malmø, Göteborg og
Kalmar?

I myldretiden vistnok 10 minutters drift.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 14:59

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]

> Som 20 minutters drift på kystbanen, 1:00-3:00

Er der kun 20 minutters drift mellem 1 og 3 om natten?!?!? Samtidig med at
der om natten kun er timedrift??

Ja, det er helt utroligt hvad vi provinsboere må betale for at
kjøvenhavnerne kan leve i en overforkælet tilværelse! Her ovre kan vi
dårligt nok få en ministump ubenyttet vensysselsk motorvej uden at der skal
laves en masse kjøvenhavnerbrok ud af det B-)

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 15:12

> [...]

> [ ... ]

> Er der kun 20 minutters drift mellem 1 og 3 om natten?!?!? Samtidig med at

Hvis du ikke havde klippet havde du kunnet læse at der om natten dog kun
var timedrift. Cirka 1:00-5:00 må det nu være.

> [...]
> dårligt nok få en ministump ubenyttet vensysselsk motorvej uden at der skal
> laves en masse kjøvenhavnerbrok ud af det B-)

Kan I ikke klare jer med en grusvej? Svjh har I 10 km mellem hver
modkørende bil .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-06 15:17

Den 31-10-2006, skrev Per Rønne:

[ ... ]
> Kan I ikke klare jer med en grusvej? Svjh har I 10 km mellem hver
> modkørende bil .

Husk: altså i myldretiden

Fra : Bekan

Dato : 26-10-06 17:18

"Per Rønne" wrote:
[...]
> [...]
>
> Min Reply-To addresse virker. Og ellers er det naturligvis blot at
> erstatte landekoden 'invalid' med du ved nok hvilken ...

Tak for artiklene. Nu er det ikke for at være 'cross' eller finde fejl, men
disse artikler
holder nogenlunde samme standard som meget andet stof i medierne, dvs så
uendeligt
mange måske'er og hvis'er. Derfor er de - og i al sandsynlighed også hans
bøger - en trosartikel.
Jo, jeg er godt klar over at i visse cirkler fremmer det troværdigheden at
udtrykke sig ved hjælp af de gloser, men og det er det vidst bred enighed
om...

Nej, jeg har ikke tænkt mig at læse hans bøger, det har jeg ikke mulighed
for tidsmæssigt; der er så uendeligt meget stof af nogenlunde samme
(beslægtet) karakter omkring den historiske verifikation af bibelens
historier.

Det at være, eller påberåbe sig at være jøde (og ligefrem nærmest beklage
sine 'opdagelser' og sige [som citeret fra artiklen] : "For mig som jøde er
Bibelen også rygraden i min identitet. Jeg læser historierne og nyder dem og
identificerer mig med dem af hjertet. Jeg har min kulturelle arv, og den
sætter jeg højt." fremmer jo troværdigheden gevaldigt - en såkaldt psykisk
dynamisk operation), siger i samme bane heller ingenting om hvad dagsorden
skulle ligge til grund for hans undersøgelser.

Beklager, men jeg har nu den opfattelse at i dagens noget betendte klima er
det meget lidt som ikke er underkastet en eller anden form for dagsorden og
som sådan i varierende grad.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 04:34

> [...]

> det meget lidt som ikke er underkastet en eller anden form for dagsorden og

Kort sagt, du tror ikke på [natur]videnskabelige metoder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 27-10-06 09:33

"Per Rønne" wrote:

> ..

> Kort sagt, du tror ikke på [natur]videnskabelige metoder.

Forkert!

Det kommer an på den specifikke [natur]videnskabelige metode. Ikke dermed
sagt at man er kvalificeret til at evaluere hver enkelt metode (eller at det
strengt taget altid er nødvendig), men der er dog til tider nogle ting og
aspekter som med fordel kan bedømmes 'på afstand' eller af en lægmand om du
vil.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 09:58

> [...]

> aspekter som med fordel kan bedømmes 'på afstand' eller af en lægmand om du

Hvorfor mon jeg har på fornemmelse at du også tror på 'Intelligent
Design', altså på en bogstavtro opfattelse af de to skabelsesberetninger
i Genesis + den tredie i Johannnesevangeliet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 27-10-06 11:24

"Per Rønne" wrote:
[...]
> Hvorfor mon jeg har på fornemmelse at du også tror på 'Intelligent
> Design', altså på en bogstavtro opfattelse af de to
> skabelsesberetninger i Genesis + den tredie i Johannnesevangeliet?

Det vil du sikkert selv kunne svare bedst på.
Jeg begynder at synes (samt at have dækning for det) at du formoder og
antager rigtig meget - alt for meget.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 12:58

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote:

> "Per Rønne" wrote:
> [...]
> >
> Det vil du sikkert selv kunne svare bedst på.

Næh, jeg aner intet om hvorvidt du er bibelfundamentalist og
ungjordskreationist.

> Jeg begynder at synes (samt at have dækning for det) at du formoder og
> antager rigtig meget - alt for meget.

Nu er vi jo i en gruppe, hvor temmelig mange har sådanne idéer. Hvorfor
ellers tale om Israel Finkelsteins eventuelle ideologiske eller
teologiske ståsted, når det nu er en professionel arkæologi-professor
det drejer sig om:

Bekan:
Message-ID <4540bc1d$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 27-10-06 13:25

"Per Rønne" wrote:

> Næh, jeg aner intet om hvorvidt du er bibelfundamentalist og
> ungjordskreationist.

Spørgsmålet fra dig var: citat start: "Hvorfor mon jeg har på fornemmelse
at..." citat slut.
Det kan du selv bedst svare på!
Og så afslutter du i typisk facon med en provokation skulle du have ret i
dine formodninger.

> [...]
> Hvorfor ellers tale om Israel Finkelsteins eventuelle ideologiske
> eller teologiske ståsted, når det nu er en professionel

For det første skal man være varsom med at kollektivisere folk og/med
meninger/tro.
For det andet så er det INTET der udelukker en professionel
arkæologi-professor i at være ideologisk/teologisk inspireret/drevet i sine
betræbelser. Hvis det ikke var for det typisk jødiske efternavn ville han
passe godt til at være en marrano jøde fra Spanien.
For det tredie, er der ikke i min optik en selvsagt forbindelse mellem disse
to nævnte forhold.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 13:28

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote:

> INTET der udelukker en professionel arkæologi-professor i at være
> ideologisk/teologisk inspireret/drevet i sine betræbelser.

Og så har du jo besluttet dig til /ikke/ at læse bøgerne. Dermed kan du
heller ikke få nogen egentlig indsigt i hvad han skriver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 27-10-06 13:43

"Per Rønne" wrote:

> Og så har du jo besluttet dig til /ikke/ at læse bøgerne. Dermed kan
> du heller ikke få nogen egentlig indsigt i hvad han skriver.

Kære Per.
IF har ganske givet en hel del fornuftig at skrive i sine bøger. Men
samtidig har jeg faktisk en liste over bøger som jeg vil læse på et
tidspunkt, så det med hvad rækkefølge disse bliver er en vurdering som jeg
personligt skal foretage. Jeg vil således vælge IF's bøger fra da jeg ikke
mener de har noe bærende element som jeg finder interessant nok.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-10-06 13:53

> [...]

> Og så har du jo besluttet dig til /ikke/ at læse bøgerne. Dermed kan du
> heller ikke få nogen egentlig indsigt i hvad han skriver.

Finkelsteins konklussioner kolliderer på det kraftigste med de
konklussioner man kan drage ved anvendelse af de helt gængse historiske
forskningsmetoder, og desuden bygger hans antagelser først og fremmest på
den forudsætning at hvad der står i GT altid skal betragtes som utroværdigt
med mindre man ikke har en jordisk chance for at komme uden om disse
oplysninger.

Det er jo stort set kun antibibelske forskere der støtter op om hans ret
fantasifulde tanker og ideer.

Fra : Patruljen

Dato : 26-10-06 02:20

Andreas Falck wrote:

> Vel nærmere om fusk og fordrejninger af arkæologien hvis man påstår at
> David og Salomo kun var nogle småbanditledere!

He.

Småbanditledere!

Materiale for Jesus.

http://www.youtube.com/watch?v=R79Vf5HzZdI

Best Regards Bruun

Fra : Vidal

Dato : 28-10-06 08:27

Per Rønne wrote:
> [...]
> i den afsides liggende og tilbagestående landsby Jerusalem.
>
> Jeg har tidliger læst samme forfatteres bog 'The Bible Unearthed', som

Det kan også være nyttigt at læse Niels Peter Lemches
artikel : On the Problems of Reconstructing Pre-Hellenistic
Israelite (Palestinian) History.

Den kan findes her:

http://www.arts.ualberta.ca/JHS/Articles/article_13.htm

Desværre har jeg ikke kunnet finde den på dansk.

http://www.arts.ualberta.ca/JHS/jhs-article.html er der
mange interessante artikler om emnet.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 13:56

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Det kan også være nyttigt at læse Niels Peter Lemches
> artikel : On the Problems of Reconstructing Pre-Hellenistic
> [...]

Jeg har nu udskrevet det {12 A4-ark} men har ikke tid til at læse det
igennem lige nu.

Jeg skal også skrive en artikel færdig om bash.