Var Jesus nogensinde syg?
Fra : jørgen

Dato : 21-10-06 18:57

"Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,"
ES 53,3

Eller er det andres sygdom der tales om her?

mvh jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-10-06 10:19

In article <453a5f64$0$20242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> "Foragtet og opgivet af mennesker,
> en lidelsernes mand, kendt med sygdom,"
> ES 53,3
>
> Eller er det andres sygdom der tales om her?

Es. 53 handler ikke om Jesus.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... You miss 100% of the shot you don't make

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-06 18:35

Den 22-10-2006, skrev Cyril Malka:

[ ... ]

> Es. 53 handler ikke om Jesus.

Jo, det er da lige netop hvad den gør!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : John Cooper

Dato : 22-10-06 11:13

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> "Foragtet og opgivet af mennesker,
> en lidelsernes mand, kendt med sygdom,"
> ES 53,3
>
> Eller er det andres sygdom der tales om her?

'Og Jesus kom ind i Peters hus og så, at hans svigermor lå med feber. Han
tog hendes hånd, og feberen forlod hende, og hun stod op og sørgede for ham.

Da det blev aften, bragte de mange besatte hen til ham, og han drev ånderne
ud ved sit ord og helbredte alle de syge, for at det skulle opfyldes, som er
talt ved profeten Esajas, der siger:
Han tog vore lidelser,
han bar vore sygdomme.' (Matthæusevangeliet 8:14-17)

John Cooper

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-10-06 16:00

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

Hvorfor er det vigtigt for dig at vide, om Jesus nogensinde var syg? Har det
noget at gøre med, at en guddommelig Jesus ikke kan have været syg? Eller
omvendt: En syg Jesus kan ikke være gud?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-10-06 16:50

Jens Bruun wrote:
> [...]
> noget at gøre med, at en guddommelig Jesus ikke kan have været syg? Eller
> omvendt: En syg Jesus kan ikke være gud?

Nei, det har med den middelalderlige tankegangen, at sykdom er guds
straffedom. Siden troen forutsetter at Jesus var syndefri, vil alle
indikasjoner om sykdom hos Jesus implisitt forteller at jesus ikke var
syndefri.

Slikt skaper mentale konflikter.

HM

Fra : jørgen

Dato : 22-10-06 18:17

> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
>
> Hvorfor er det vigtigt for dig at vide, om Jesus nogensinde var syg?

Jeg var bare interesseret i om Es 53,3 skulle forstås således at Jesus ofte
var syg, eller om det var andres sygdom der hentydedes til. Det er nok det
sidste der er tilfældet.
Jesus var kendt med mange syge og lidende mennesker. Han var en sorgens
mand. Måske var den megen omgang med syge, lidende, og døende mennesker, en
af årsagerne til denne sorg hvis man betragter Ham som værende meget
empatisk og medfølende. Da Lazarus døde tog det hårdt på Jesus (Joh 11,35)
selvom Han på forhånd vidste at Han ville genopvække ham.

>Har det noget at gøre med, at en guddommelig Jesus ikke kan have været syg?
>Eller omvendt: En syg Jesus kan ikke være gud?

Da Jesus havde en almindelig fysisk krop er det naturligt at Han delte
menneskets udsathed for sygdomme. Han havde et fysisk legeme der var udsat
for slid, vind og vejr. Da Han blev pisket og tornekronet blødte Han som
enhver anden. Bibelen siger intetsteds at Jesus var syg, men den siger
heller ikke at Han aldrig var det. Det er ligesom med de mange andre ting
bibelen er tavs omkring ikke det som er Gud's budskab til os. At Jesus
sonede menneskets synd på korset og derved åbnede for tilgivelse og
helbredelse, er derimod i fokus.

mvh jørgen.

Fra : Virgil

Dato : 30-10-06 12:33

Det er ingen tvivl om Jesus også har været legemlig syg. I Es. 53.10 står
bla. ´Det var Herrens vilje at slå ham med sygdom; ´ Hvorvidt Jesus var syg
i sin tjeneste, der varede ca. 3 år véd vi ikke, da evangelierne ikke siger
noget om dette - men at Jesus har levet et normalt menneskeligt liv som os
på godt og ondt, er der ingen tvivl om - ellers ville han heller ikke i dag
kunne sætte sig ind i vores situation.

Men i dag lever Han ved sin Faders side og en dag skal alle vi, der tror Ham
også lever sammen med Ham i evighed. Da vil al smerte og lidelse være
´glemt´ for døden vil være opslugt til sejr - som der står. Lidelsen i denne
verden er et mysterium, som der er talt og skrevet meget om, men som vi
først rigtig får et indblik i på den anden side af tæppet. Men mon ikke den
virker udholdenhed??

Guds fred.
Virgil