/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Impeller-problemer på Volvo
Fra : Gasten


Dato : 23-10-06 18:58

Jeg har d.d. vinterklargjort min motor, som er en Volvo Penta MD2030 årgang
2006. Jeg måtte konstatere, at to vinger var brækket af impelleren og at en
tredje var revnet. Stumperne fandt jeg ved ingangen til varmeveksleren.
Sidste år havde jeg samme problem. Èn vinge var brækket af.
Nu spørger jeg om andre har haft samme problem eller kender en forklaring.
Ikke fordi jeg ikke vil købe en ny, men fordi jeg frygter for skader på
motoren som følge af forringet køling. Jeg har haft Volvo, Bukh og Yanmar og
aldrig tidligere stødt på problemet.

Sejlerhilsen fra Gasten

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 161 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



 
 
Ukendt (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-06 00:33

Hej Gast,

Idet jeg går ud fra, at du har givet impelleren den rette smørelse osv.,
kunne det evt. skyldes en ujævnhed eller skidt/sten i den indre del af
pumpehuset. Men du har vel filter på vandindtaget - eller er det
ferskvandskøling? Der kan ikke køre noget skidt med rundt i kølevandet?

Vi skiftede for nogle år siden den lille "messingdims", der sidder i
pumpehuset (og gør huset "ikke-cirkelrundt") fordi den havde fået nogle
skarpe kanter (slid?) på en gammel Volvo Penta fra '73, men så kun meget
små slidmærker på impelleren ... langt fra det dramatiske resultat, du
har oplevet ... ovenikøbet flere gange, hvilket vel kan udelukke
impeller af dårlig kvalitet ... Jeg går heller ikke ud fra, at der har
været tale om en meget, meget høj temperatur ... eller den har kørt uden
vand i en periode ...

Har du tjekket om indersiden af huset er helt blank og fri for ridser
eller andet, der kan "genere" impelleren - og er du helt sikker på, at
du bruger den rigtige størrelse impeller? Ja, det lyder fjollet, men jeg
havde købt en reserve-impeller til vores "nye Volvo" og det viste sig,
at vandpumpen på vores VP-2002 var af en anden dimension end den
impeller, som Volvo forhandleren havde udleveret ...

Personligt har jeg (Gudskelov) ikke oplevet at få ødelagt impelleren ...
så jeg kan ikke videregive andet end "fornemmelser" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Gasten" <gasten@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:453d02c7$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har d.d. vinterklargjort min motor, som er en Volvo Penta MD2030
> årgang 2006. Jeg måtte konstatere, at to vinger var brækket af
> impelleren og at en tredje var revnet. Stumperne fandt jeg ved
> ingangen til varmeveksleren. Sidste år havde jeg samme problem. Èn
> vinge var brækket af.
> Nu spørger jeg om andre har haft samme problem eller kender en
> forklaring. Ikke fordi jeg ikke vil købe en ny, men fordi jeg frygter
> for skader på motoren som følge af forringet køling. Jeg har haft
> Volvo, Bukh og Yanmar og aldrig tidligere stødt på problemet.
>
> Sejlerhilsen fra Gasten
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 161 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>


Gasten (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Gasten


Dato : 24-10-06 07:58

Hej Flemming,
tak for dit svar. Jeg vil undersøge det indre af pumpehuset, samt lave en
ekstra kontrol på størrelsen af impelleren. Den første impeller, der gik
itu, var isat fra fabrikken eller af leverandøren, men det er formentlig
ingen garanti. For år tilbage, da vi sejlede med Yanmar 55 HK turbo - før
jeg selv klargjorde motoren - havde vi en aut. Yanmar-forhandler til at
sætte en nye impeller i. Da vi startede motoren om foråret, kom der ikke
kølevand igennem. Impelleren var for lille. Enfin! Jeg tjækker det hele én
gang til.

Gasten

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 161 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Harding E. Larsen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-10-06 10:07

Hej Gasten og Flemming,

Jeg har flere gange været ude for at en impeller er brudt sammen.
Selv en nyinstalleret om foråret er brudt sammen midt på året.
Selvfølgelig skal der ikke være grater i pumpehuset og der skal
også være et forfilter der tilsikrer at der ikke kan komme
forurening ( sten, tang o.s.v. ) ind i pumpen.
Der er ikke meget plads der hvor "Messingdimsen" sidder, det er
jo den som giver mellemrummet mellem gummibladene det ændrede
volumen som udgør pumpefunktionen.
Der hvor problemet opstår er der hvor gummibladene udgår fra den
indre gummidel.
Det starter med små revner som hurtigt bliver større indtil en
vinge falder af.
Derfor er det en meget god regel at udtage impelleren hvert
efterår og bøje hvert blad og inspicere for begyndende revner.
Er impelleren hel så bør den indfedtes i noget
spilfedt/stævnrørsfedt og lægges i skuffen indtil monteringen om
foråret. Det er ikke godt at sætte den tilbage i pumpehuset om
efteråret så vil et eller to blade sidde i spænd ogdenne
konstante forspænding igennem vinterperioden fremmer
revnedannelsen.
Det bedste er at købe en ny impeller om foråret og så beholde
den gamle som reserve.
Man kunne godt få den fornemmelse at der er kommet vel meget
fyldstof i gummiet, det fremmer stivheden i bladene men
nedsætter også smidigheden en del.
Man skal også være opmærksom på at den omtalte "messingdims"
jævnt skal lægge an mod pumpehuset, den skrue som den fæstnes
med skal trækkes godt an.

Medens vi er ved impellerpumpen så er det en stor fidus at
udskifte den messingplade hvor papirpakning ligger an imod.
Jeg har lavet en tykkere plade med et spor i, til en O-ring og
skruerne er udskiftet til rulleterede håndskruer.
Nu er der ingen problemer med en ødelagt papirpakning og det er
nemt at komme ind til impelleren uden brug af værktøj.

Når man køber ny impeller så skal man sikre sig at betegnelsen
på pakningen svarer til både motortype og årgang evt. også ser.
no. om det fremgår af pakningen. Der kan være forskelle i
størrelsen på de pumper som er hjemkøbt af fabrikanterne ved
fremstillingen af en serie motorer i forhold til en anden serie.

Mvh/Harding


Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Hej Gast,
>
>Idet jeg går ud fra, at du har givet
>impelleren den rette smørelse osv.,
>kunne det evt. skyldes en ujævnhed eller
>skidt/sten i den indre del af
>pumpehuset. Men du har vel filter på
>vandindtaget - eller er det
>ferskvandskøling? Der kan ikke køre
>noget skidt med rundt i kølevandet?
>
>Vi skiftede for nogle år siden den lille
>"messingdims", der sidder i
>pumpehuset (og gør huset
>"ikke-cirkelrundt") fordi den havde fået nogle
>skarpe kanter (slid?) på en gammel Volvo
>Penta fra '73, men så kun meget
>små slidmærker på impelleren ... langt
>fra det dramatiske resultat, du
>har oplevet ... ovenikøbet flere gange,
>hvilket vel kan udelukke
>impeller af dårlig kvalitet ... Jeg går
>heller ikke ud fra, at der har
>været tale om en meget, meget høj
>temperatur ... eller den har kørt uden
>vand i en periode ...
>
>Har du tjekket om indersiden af huset er
>helt blank og fri for ridser
>eller andet, der kan "genere" impelleren
>- og er du helt sikker på, at
>du bruger den rigtige størrelse
>impeller? Ja, det lyder fjollet, men jeg
>havde købt en reserve-impeller til vores
>"nye Volvo" og det viste sig,
>at vandpumpen på vores VP-2002 var af en
>anden dimension end den
>impeller, som Volvo forhandleren havde udleveret ...
>
>Personligt har jeg (Gudskelov) ikke
>oplevet at få ødelagt impelleren ...
>så jeg kan ikke videregive andet end
>"fornemmelser" ...
>
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>"Gasten" <gasten@kabelmail.dk> skrev i
>en meddelelse
>news:453d02c7$0$138$edfadb0f@dread11.new s.tele.dk...
>> Jeg har d.d. vinterklargjort min
>>motor, som er en Volvo Penta MD2030
>> årgang 2006. Jeg måtte konstatere, at
>>to vinger var brækket af
>> impelleren og at en tredje var revnet.
>>Stumperne fandt jeg ved
>> ingangen til varmeveksleren. Sidste år
>>havde jeg samme problem. Èn
>> vinge var brækket af.
>> Nu spørger jeg om andre har haft samme
>>problem eller kender en
>> forklaring. Ikke fordi jeg ikke vil
>>købe en ny, men fordi jeg frygter
>> for skader på motoren som følge af
>>forringet køling. Jeg har haft
>> Volvo, Bukh og Yanmar og aldrig
>>tidligere stødt på problemet.
>>
>> Sejlerhilsen fra Gasten


Gasten (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Gasten


Dato : 24-10-06 11:55

Hej Harding,

emnet bliver da ikke mindre interessant. Tak skal du have. Kun ét spørgsmål.
Hvad er rulleterede håndskruer?


Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 162 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 162 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Harding E. Larsen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-10-06 12:48

Hej Gasten,

Rulleterede håndskruer er en skruetype hvor hovedet f.eks. er 10
mm i diam. og 5 - 10 mm i højden og ydersiden af denne cylinder
har nogle skrådtstillede riller, således at fingrene nemt kan
gribe om dem og det herved er let at dreje skruerne.
Kan du ikke skaffe den type skruer, så vil det under alle
omstændigheder være godt at udskifte de eksisterende kærvskruer
med en type hvor hovedet både er sekskantet for demontering med
en topnøgle og samtidigt har en kryds kærv for demontering med
en philipsskruetrækker. Det er meget nemmere at anvende en sådan
skruetrækker end den sædvanlige kærvskruetrækker i en båd der
gynger og desuden er grebet i skruen meget bedre.

Vær opmærksom på at gevindet ikke er milimetergevind men en
eller anden form for tommegevind.

Mvh/Harding

Gasten <gasten@kabelmail.dk> skrev:
>Hej Harding,
>
>emnet bliver da ikke mindre
>interessant. Tak skal du have. Kun ét spørgsmål.
>Hvad er rulleterede håndskruer?


Per Nordahl (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 24-10-06 14:41


"Harding E. Larsen (slet 95UL6)" <harding@95UL6larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11616907650.0372500863505039@dtext.news.tele.dk...
> Hej Gasten,
>
> Rulleterede håndskruer er en skruetype hvor hovedet f.eks. er 10
> mm i diam. og 5 - 10 mm i højden og ydersiden af denne cylinder
> har nogle skrådtstillede riller, således at fingrene nemt kan
> gribe om dem og det herved er let at dreje skruerne.
> Kan du ikke skaffe den type skruer, så vil det under alle
> omstændigheder være godt at udskifte de eksisterende kærvskruer
> med en type hvor hovedet både er sekskantet for demontering med
> en topnøgle og samtidigt har en kryds kærv for demontering med
> en philipsskruetrækker. Det er meget nemmere at anvende en sådan
> skruetrækker end den sædvanlige kærvskruetrækker i en båd der
> gynger og desuden er grebet i skruen meget bedre.
>
> Vær opmærksom på at gevindet ikke er milimetergevind men en
> eller anden form for tommegevind.
>
> Mvh/Harding
>
> Gasten <gasten@kabelmail.dk> skrev:
>>Hej Harding,
>>
>>emnet bliver da ikke mindre
>>interessant. Tak skal du have. Kun ét spørgsmål.
>>Hvad er rulleterede håndskruer?
>

Tror Harding mener Vingemøtrikker (i rette størrelse).
Mvh. Per N



Harding E. Larsen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-10-06 15:08

Hej Per,

Nej vingemøtrikker var det nu ikke.
De er som beskrevet herunder i din gentagelse af mit indlæg; men
selvfølgelig er vingemøtrikker også en anvendelig løsning blot
skal der så sættes nogle gevindstænger fast enten i pumpehuset
eller i møtrikken. Det er en mulighed.

Mvh/Harding

Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet 95UL6)"
><harding@95UL6larsen.tdcadsl.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11616907650.0372500863505039@d
>text.news.tele.dk...
>> Hej Gasten,
>>
>> Rulleterede håndskruer er en
>>skruetype hvor hovedet f.eks. er 10
>> mm i diam. og 5 - 10 mm i højden
>>og ydersiden af denne cylinder
>> har nogle skrådtstillede riller,
>>således at fingrene nemt kan
>> gribe om dem og det herved er let
>>at dreje skruerne.
>> Kan du ikke skaffe den type
>>skruer, så vil det under alle
>> omstændigheder være godt at
>>udskifte de eksisterende kærvskruer
>> med en type hvor hovedet både er
>>sekskantet for demontering med
>> en topnøgle og samtidigt har en
>>kryds kærv for demontering med
>> en philipsskruetrækker. Det er
>>meget nemmere at anvende en sådan
>> skruetrækker end den sædvanlige
>>kærvskruetrækker i en båd der
>> gynger og desuden er grebet i
>>skruen meget bedre.
>>
>> Vær opmærksom på at gevindet ikke
>>er milimetergevind men en
>> eller anden form for tommegevind.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Gasten <gasten@kabelmail.dk> skrev:
>>>Hej Harding,
>>>
>>>emnet bliver da ikke mindre
>>>interessant. Tak skal du have.
>>>Kun ét spørgsmål.
>>>Hvad er rulleterede håndskruer?
>>
>
>Tror Harding mener Vingemøtrikker
>(i rette størrelse).
>Mvh. Per N



Per Nordahl (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 24-10-06 15:53


"Harding E. Larsen (slet I8Z86)" <harding@I8Z86larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11616991880.84016568599629@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Nej vingemøtrikker var det nu ikke.
> De er som beskrevet herunder i din gentagelse af mit indlæg; men
> selvfølgelig er vingemøtrikker også en anvendelig løsning blot
> skal der så sættes nogle gevindstænger fast enten i pumpehuset
> eller i møtrikken. Det er en mulighed.

Selvfølgelig har du ret
Det med evntl. gevindstænger, er brugbar, men dårlig løsning.
Man har jo så to steder skal fikseres.
Ligesom en gl. Puch (knallert)

Harding, du må oversætte til Dansk, Flere venter - incl, jeg.
>

PS: "Gasten" Fik du nogen sinde udført din gennemboring, og evntl.
hvordan.

Harding, lyset er ikke gået op for mig endnu, du må komme i forkøbet.
M.vh Per N



Per Nordahl (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 24-10-06 16:02


"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
news:453e28d6$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Harding E. Larsen (slet I8Z86)" <harding@I8Z86larsen.tdcadsl.dk>
> skrev i en meddelelse
> news:11616991880.84016568599629@dtext.news.tele.dk...
>> Hej Per,
>>
>> Nej vingemøtrikker var det nu ikke.
>> De er som beskrevet herunder i din gentagelse af mit indlæg; men
>> selvfølgelig er vingemøtrikker også en anvendelig løsning blot
>> skal der så sættes nogle gevindstænger fast enten i pumpehuset
>> eller i møtrikken. Det er en mulighed.
>
> Selvfølgelig har du ret
> Det med evntl. gevindstænger, er brugbar, men dårlig løsning.
> Man har jo så to steder skal fikseres.
> Ligesom en gl. Puch (knallert)
>
> Harding, du må oversætte til Dansk, Flere venter - incl, jeg.
>>
>
> PS: "Gasten" Fik du nogen sinde udført din gennemboring, og evntl.
> hvordan.
>
> Harding, lyset er ikke gået op for mig endnu, du må komme i forkøbet.
> M.vh Per N

Harding. går ud fra du mener de der møtrikker med det møster du snakker
om, samt at de har ligesom en krave mod anlægsfladen ?
Per N>



Harding E. Larsen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-10-06 18:27

Hej Per,
Den form for skrue som du sigtede til og nok tænkte på, hedder
en fløjskrue. Modsat fløjmøtrikken har fløjskruen et fast
gevindstykke.

Den model som jeg skriver om, vil jeg forsøge tegne herunder,
bolten er set fra siden:
__________________
/\/\/\/\/\/\/\/\/\ Dette er hovedet med skrådtstillede
------------------ indpressede spor i cylinderoverfladen
: :
: :
: : Dette er skruens gevind
: :
:__:

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.

Mvh/Harding








Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet I8Z86)"
><harding@I8Z86larsen.tdcadsl.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11616991880.84016568599629@dte
>xt.news.tele.dk...
>> Hej Per,
>>
>> Nej vingemøtrikker var det nu ikke.
>> De er som beskrevet herunder i
>>din gentagelse af mit indlæg; men
>> selvfølgelig er vingemøtrikker
>>også en anvendelig løsning blot
>> skal der så sættes nogle
>>gevindstænger fast enten i pumpehuset
>> eller i møtrikken. Det er en mulighed.
>
>Selvfølgelig har du ret
>Det med evntl. gevindstænger, er
>brugbar, men dårlig løsning.
> Man har jo så to steder skal fikseres.
>Ligesom en gl. Puch (knallert)
>
>Harding, du må oversætte til Dansk,
>Flere venter - incl, jeg.
>>
>
>PS: "Gasten" Fik du nogen sinde
>udført din gennemboring, og evntl.
>hvordan.
>
>Harding, lyset er ikke gået op for
>mig endnu, du må komme i forkøbet.
>M.vh Per N



Bent Andersen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Bent Andersen


Dato : 24-10-06 21:59

Hardings skruer ser sådan her ud

http://80.63.17.25/DAT/pic/m/54050.JPG

Mvh
Bent

"Harding E. Larsen (slet E8HCZ)" <harding@E8HCZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11617111140.99311928831381@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
> Den form for skrue som du sigtede til og nok tænkte på, hedder
> en fløjskrue. Modsat fløjmøtrikken har fløjskruen et fast
> gevindstykke.
>
> Den model som jeg skriver om, vil jeg forsøge tegne herunder,
> bolten er set fra siden:
> __________________
> /\/\/\/\/\/\/\/\/\ Dette er hovedet med skrådtstillede
> ------------------ indpressede spor i cylinderoverfladen
> : :
> : :
> : : Dette er skruens gevind
> : :
> :__:
>
> Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
>
>
>
>
>
> Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>>
>>"Harding E. Larsen (slet I8Z86)"
>><harding@I8Z86larsen.tdcadsl.dk> skrev
>>i en meddelelse
>>news:11616991880.84016568599629@dte
>>xt.news.tele.dk...
>>> Hej Per,
>>>
>>> Nej vingemøtrikker var det nu ikke.
>>> De er som beskrevet herunder i
>>>din gentagelse af mit indlæg; men
>>> selvfølgelig er vingemøtrikker
>>>også en anvendelig løsning blot
>>> skal der så sættes nogle
>>>gevindstænger fast enten i pumpehuset
>>> eller i møtrikken. Det er en mulighed.
>>
>>Selvfølgelig har du ret
>>Det med evntl. gevindstænger, er
>>brugbar, men dårlig løsning.
>> Man har jo så to steder skal fikseres.
>>Ligesom en gl. Puch (knallert)
>>
>>Harding, du må oversætte til Dansk,
>>Flere venter - incl, jeg.
>>>
>>
>>PS: "Gasten" Fik du nogen sinde
>>udført din gennemboring, og evntl.
>>hvordan.
>>
>>Harding, lyset er ikke gået op for
>>mig endnu, du må komme i forkøbet.
>>M.vh Per N
>
>



Per Nordahl (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 24-10-06 22:29


"Bent Andersen" <ba@vindmar.dk> skrev i en meddelelse
news:453e7e86$0$14025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hardings skruer ser sådan her ud
>
> http://80.63.17.25/DAT/pic/m/54050.JPG
>
> Mvh
> Bent

Mange tak for billedet, hvor dælen får man fat i sådan nogle flotte
nogen.
Det må da være utroligt nemt med disse dingenoter
Er det forniklet messing, og kan man uden probl. erstatte disse med de
gl. mess.skruer.

Har selv ligget i hård sø, på vej mod grund/kyst og skiftet impeller. De
nuværende skruer er ikke nemme at finde nede i sumpen, når det skal
hurtigt. De røg nu ikke helt derned, fik det klaret - og det fungerede.
Men man får sved på panden.

Altså, vi må eje sådan nogle. Kan ikke lige huske om det er ca. 4 mm
(Yanmar).
>
> "Harding E. Larsen (slet E8HCZ)" <harding@E8HCZlarsen.tdcadsl.dk>
> skrev i en meddelelse
> news:11617111140.99311928831381@dtext.news.tele.dk...
>> Hej Per,
>> Den form for skrue som du sigtede til og nok tænkte på, hedder
>> en fløjskrue. Modsat fløjmøtrikken har fløjskruen et fast
>> gevindstykke.
>>
>> Den model som jeg skriver om, vil jeg forsøge tegne herunder,
>> bolten er set fra siden:
>> __________________
>> /\/\/\/\/\/\/\/\/\ Dette er hovedet med skrådtstillede
>> ------------------ indpressede spor i cylinderoverfladen
>> : :
>> : :
>> : : Dette er skruens gevind
>> : :
>> :__:
>>
>> Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.

Du skal have ros for din tegning, som hjalp på forståelsen,
efterføglgende billede/link gjorde det mere synligt.
Har aldrig set sådan nogle fætre før. Men selv en Tømrer lærer.
>>
Mvh. "Thulfen" Per Nordahl



Troels Hansen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Troels Hansen


Dato : 25-10-06 18:18

Per Nordahl skrev:

> Mange tak for billedet, hvor dælen får man fat i sådan nogle flotte
> nogen.
> Det må da være utroligt nemt med disse dingenoter
> Er det forniklet messing, og kan man uden probl. erstatte disse med de
> gl. mess.skruer.

Tjaa, de ligner fingerskruer til en computer. Hvilket materiale de er
lavet i er jeg dog ikke sikker på, men vil tro det blot er jern med en
gang forcromning.

Ukendt (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-06 22:41

Det hjalp - nu er jeg også med ... Tak! God idé Harding!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bent Andersen" <ba@vindmar.dk> skrev i en meddelelse
news:453e7e86$0$14025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hardings skruer ser sådan her ud
>
> http://80.63.17.25/DAT/pic/m/54050.JPG
>
> Mvh
> Bent
>
> "Harding E. Larsen (slet E8HCZ)" <harding@E8HCZlarsen.tdcadsl.dk>
> skrev i en meddelelse
> news:11617111140.99311928831381@dtext.news.tele.dk...
>> Hej Per,
>> Den form for skrue som du sigtede til og nok tænkte på, hedder
>> en fløjskrue. Modsat fløjmøtrikken har fløjskruen et fast
>> gevindstykke.
>>
>> Den model som jeg skriver om, vil jeg forsøge tegne herunder,
>> bolten er set fra siden:
>> __________________
>> /\/\/\/\/\/\/\/\/\ Dette er hovedet med skrådtstillede
>> ------------------ indpressede spor i cylinderoverfladen
>> : :
>> : :
>> : : Dette er skruens gevind
>> : :
>> :__:
>>
>> Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>>>
>>>"Harding E. Larsen (slet I8Z86)"
>>><harding@I8Z86larsen.tdcadsl.dk> skrev
>>>i en meddelelse
>>>news:11616991880.84016568599629@dte
>>>xt.news.tele.dk...
>>>> Hej Per,
>>>>
>>>> Nej vingemøtrikker var det nu ikke.
>>>> De er som beskrevet herunder i
>>>>din gentagelse af mit indlæg; men
>>>> selvfølgelig er vingemøtrikker
>>>>også en anvendelig løsning blot
>>>> skal der så sættes nogle
>>>>gevindstænger fast enten i pumpehuset
>>>> eller i møtrikken. Det er en mulighed.
>>>
>>>Selvfølgelig har du ret
>>>Det med evntl. gevindstænger, er
>>>brugbar, men dårlig løsning.
>>> Man har jo så to steder skal fikseres.
>>>Ligesom en gl. Puch (knallert)
>>>
>>>Harding, du må oversætte til Dansk,
>>>Flere venter - incl, jeg.
>>>>
>>>
>>>PS: "Gasten" Fik du nogen sinde
>>>udført din gennemboring, og evntl.
>>>hvordan.
>>>
>>>Harding, lyset er ikke gået op for
>>>mig endnu, du må komme i forkøbet.
>>>M.vh Per N
>>
>>
>
>


Harding E. Larsen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-10-06 12:11

Hej Bent,

Tak for hjælpen.
Det er netop den for for enhed jeg synes er så god til netop
dette formål. Den har en størrelse så den ikke bare forsvinder
hvis man skulle tabe den og dermed let at lokalisere.
Hvis man også laver et lidt tykkere endeskjold med et spor til
en O-ring, så er man rigtigt godt hjulpet hvis der er
impellerproblemer der skal løses i rum sø.

Mvh/Harding

Bent Andersen <ba@vindmar.dk> skrev:
>Hardings skruer ser sådan her ud
>
>http://80.63.17.25/DAT/pic/m/54050.JPG
>
>Mvh
>Bent
>


Per Nordahl (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 26-10-06 10:22


"Harding E. Larsen (slet Y0OOA)" <harding@Y0OOAlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11617749390.540840889016991@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bent,
>
> Tak for hjælpen.
> Det er netop den for for enhed jeg synes er så god til netop
> dette formål. Den har en størrelse så den ikke bare forsvinder
> hvis man skulle tabe den og dermed let at lokalisere.
> Hvis man også laver et lidt tykkere endeskjold med et spor til
> en O-ring, så er man rigtigt godt hjulpet hvis der er
> impellerproblemer der skal løses i rum sø.
>
> Mvh/Harding
>

Ville jo så bare gerne vide om mtr. er egnet og hvor man anskaffer
disse.
Og med korrekt gevind, men man kan jo tage en af gl. med.
Mvh. "Thulfen"



Harding E. Larsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-10-06 11:33

Hej Per,

Skjoldet er lavet af rødgods til min pumpe.
Messing kan også anvendes.
M.h.t. skruerne så er det selvfølgelig bedst om de kan laves i
rødgods. Messing synes jeg her vil være for sprødt, en skrue
skulle jo nødig knække inde i pumpehuset.
Kan du få dem i rustfri vil det være meget fint; men selv
almindelig jern, evt. lidt overfladebehandlet kan anvendes.
Det er meget vigtigt at smøre fedt i gevindhullerne i pumpehuset
og på gevindet på skruerne, desuden også på hele den indvendige
side af skjoldet, således at impellerens side der pakker mod
skjoldet og O-ringen er indfedtet.
Er gevindet godt indfedtet og man gentager det hver gang
skruerne sætte i, så er chancen for korrosion meget lille og
uden betydning.

Mvh/Harding



Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>>
>
>Ville jo så bare gerne vide om mtr.
>er egnet og hvor man anskaffer
>disse.
>Og med korrekt gevind, men man kan
>jo tage en af gl. med.
>Mvh. "Thulfen"



Gasten (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Gasten


Dato : 26-10-06 17:06

Det var dog en dejlig udveksling af erfaringer, synspunkter og ideer omkring
emnet impeller. Jeg takker og glædes i mit salte hjerte over, hvor godt
vores NG fungerer, når den fungerer. Til Harding og andre interesserede: Ja,
jeg fik klaret problemet med gennemføring af en slange i et skot i en skrå
vinkel (135 eller 45 grader alt efter hvorfra man ser det). Tak for de gode
råd. Nu skal skiw'et have dynes på, og så glæder vi os til 1/4-2007 og
søsætningen. Fruen går på efterløn, og så skal der sejles langt og længe.

Sejlerhilsen fra Gasten

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 162 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Harding E. Larsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-10-06 17:35

Hej Gasten,

Ja det er altid befordrende når man får mere med end forventet.
Det er altid godt at bevæge sig lidt rund omkring emnet, det
giver som regel flere oplevelser og mulighed for flere tanker og
ideer der evt. kan komme i anvendelse.
De korte staccatosvar, som jeg før har beskrevet som hørende til
zapperkulturen, er ikke særligt befordrende.

Fint at du fik klaret den skrå gennemføringen med
tilfredsstillende resultat.

Jeg har endnu ikke fået båden på land men riggen er taget af.
Jeg skal først "støvsuge" bunden af tanken for vand og evt.
urenheder. Min tank har næsten form som et lidt firkantet
kræmmerhus, så med et 1/4" rustfri rør, en opsamlingsbeholder og
en vacuumpumpe går det let. Herefter skal tanken fyldes helt op
med diesel således at kondensvandsdannelse kan undgås igennem
vinteren.
Jeg mangler endnu lidt tid til at jeg går på efterløn, jeg tror
at det kan blive ret behageligt om helbredet ellers holder.

Mvh/Harding

Gasten <gasten@kabelmail.dk> skrev:
>Det var dog en dejlig udveksling af
>erfaringer, synspunkter og ideer omkring
>emnet impeller. Jeg takker og glædes i
>mit salte hjerte over, hvor godt
>vores NG fungerer, når den fungerer.
>Til Harding og andre interesserede: Ja,
>jeg fik klaret problemet med
>gennemføring af en slange i et skot i en skrå
>vinkel (135 eller 45 grader alt efter
>hvorfra man ser det). Tak for de gode
>råd. Nu skal skiw'et have dynes på, og
>så glæder vi os til 1/4-2007 og
>søsætningen. Fruen går på efterløn, og
>så skal der sejles langt og længe.
>
>Sejlerhilsen fra Gasten
>


Per Nordahl (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 26-10-06 17:47


"Gasten" <gasten@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4540dcf1$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det var dog en dejlig udveksling af erfaringer, synspunkter og ideer
> omkring emnet impeller. Jeg takker og glædes i mit salte hjerte over,
> hvor godt vores NG fungerer, når den fungerer. Til Harding og andre
> interesserede: Ja, jeg fik klaret problemet med gennemføring af en
> slange i et skot i en skrå vinkel (135 eller 45 grader alt efter
> hvorfra man ser det). Tak for de gode råd. Nu skal skiw'et have dynes
> på, og så glæder vi os til 1/4-2007 og søsætningen. Fruen går på
> efterløn, og så skal der sejles langt og længe.
>
> Sejlerhilsen fra Gasten

Du fotæller bare ikke hvordan du gjorde det, på trods af hjælpsomhed.
Men lad det nu være hemmeligt, så den den næste kan starte forfra, med
at spørge.
NG´en skal jo leve.
Mvh, "Thulfen"
>
> --------------------------------------------------------------------------------
r.



Per Nordahl (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 26-10-06 17:32


"Harding E. Larsen (slet 25IGT)" <harding@25IGTlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11618590580.33499076557484@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Skjoldet er lavet af rødgods til min pumpe.
> Messing kan også anvendes.
> M.h.t. skruerne så er det selvfølgelig bedst om de kan laves i
> rødgods. Messing synes jeg her vil være for sprødt, en skrue
> skulle jo nødig knække inde i pumpehuset.
> Kan du få dem i rustfri vil det være meget fint; men selv
> almindelig jern, evt. lidt overfladebehandlet kan anvendes.
> Det er meget vigtigt at smøre fedt i gevindhullerne i pumpehuset
> og på gevindet på skruerne, desuden også på hele den indvendige
> side af skjoldet, således at impellerens side der pakker mod
> skjoldet og O-ringen er indfedtet.
> Er gevindet godt indfedtet og man gentager det hver gang
> skruerne sætte i, så er chancen for korrosion meget lille og
> uden betydning.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
> Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>>>
>>
>>Ville jo så bare gerne vide om mtr.
>>er egnet og hvor man anskaffer
>>disse.
>>Og med korrekt gevind, men man kan
>>jo tage en af gl. med.
>>Mvh. "Thulfen"
>
>Sikkert rigtigt alt sammen. men jeg spurgte pænt: Hvor henne, kan man
>blive den lykkelige ejer af disse.dimser.

Mvh.



Harding E. Larsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-10-06 21:45

Hej Per,

Undskyld, det overså jeg. Uden på nogen måde på nogen måde at
det skal misforstås eller andet som jeg måske kan blive skudt i
skoene for, så eksisterede dette slet ikke i min verden.
Når jeg får den slags ideer, så går jeg bare ud på mit lille
hobbyværksted og laver dem. I dette tilfælde havde jeg nogle som
lignede; men hvor gevindet var i en større og anden diameter, så
det var kun at dreje gevinddelen ned til den rigtige diameter og
så slå det rigtige gevind.
Er du ikke fanatisk og kan anvende stålbolte og så kan du
anvende unbracoskruer. De findes med det rigtige gevind og og
har udvendige en lodret rullering, som vist på Bents billede,
desuden er der jo det sekskantede hul til en unbraconøgle.
Husk endelig fedtet i hullet og på gevindet.

Mvh/Harding


>> Per Nordahl
>><info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk > skrev:
>>>>
>>>
>>>Ville jo så bare gerne vide om mtr.
>>>er egnet og hvor man anskaffer
>>>disse.
>>>Og med korrekt gevind, men man kan
>>>jo tage en af gl. med.
>>>Mvh. "Thulfen"
>>
>>Sikkert rigtigt alt sammen. men
>>jeg spurgte pænt: Hvor henne, kan man
>>blive den lykkelige ejer af
>>disse.dimser.
>
>Mvh.



Per Nordahl (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 27-10-06 06:23


"Harding E. Larsen (slet ICYSE)" <harding@ICYSElarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11618957760.583926444067494@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Undskyld, det overså jeg. Uden på nogen måde på nogen måde at
> det skal misforstås eller andet som jeg måske kan blive skudt i
> skoene for, så eksisterede dette slet ikke i min verden.
> Når jeg får den slags ideer, så går jeg bare ud på mit lille
> hobbyværksted og laver dem. I dette tilfælde havde jeg nogle som
> lignede; men hvor gevindet var i en større og anden diameter, så
> det var kun at dreje gevinddelen ned til den rigtige diameter og
> så slå det rigtige gevind.
> Er du ikke fanatisk og kan anvende stålbolte og så kan du
> anvende unbracoskruer. De findes med det rigtige gevind og og
> har udvendige en lodret rullering, som vist på Bents billede,
> desuden er der jo det sekskantede hul til en unbraconøgle.
> Husk endelig fedtet i hullet og på gevindet.

Ja disse kan selfølgelig også anvendes, syntes bare de andre så rigtig
gode ud.
Mhv. Per N



Egon Stich (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 27-10-06 11:52


"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
news:454197ae$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Ja disse kan selfølgelig også anvendes, syntes bare de andre så rigtig
> gode ud.
> Mhv. Per N
>
>


Jeg er ganske sikker på, at jeg et eller andet sted, sikkert i et engelsk
bådblad, har set et sådant dæksel med skruer averteret.
Prøv at google.

MVH
Egon



Harding E. Larsen (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-06 14:06

Hej Egon,

Du har ret der var for en del år siden annoncer for produktet i
det amerikanske bådblad "Yacht". Det var herfra jeg fik ideen og
lavede det på baggrund af annoncens billede.
Både skruer og skjole var fremstillet i rustfri materiale.
Jeg har prøvet at Google men endnu ikke fundet frem til det/de
ord der giver hit.

Mvh/Harding

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>Jeg er ganske sikker på, at jeg et
>eller andet sted, sikkert i et engelsk
>bådblad, har set et sådant dæksel
>med skruer averteret.
>Prøv at google.
>
>MVH
>Egon



Harding E. Larsen (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-06 13:52

Hej Per,

Ja det er rigtigt.
Jeg har fundet en hjemmeside med typen:
http://www.conexmetals.com/brass_machine_screws/brass_machine_scr
ews/brass_machine_screw-2.htm
Det er skruen i øverste venstre hjørne som du skal have.
Jeg kan se at der skulle være salg/forhandler i DK ifølge deres
hjemmeside.
Prøv om du ikke kan opsnuse denne forhandler via en forspørsel
til fabrikanten.

Mvh/Harding

Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>Ja disse kan selfølgelig også
>anvendes, syntes bare de andre så rigtig
>gode ud.
>Mhv. Per N



Gasten (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Gasten


Dato : 27-10-06 14:26

Mest til Per - ang. 145/35 graders boring i et skot: Jeg fik det råd at tage
en træklods, bore et hul deri af med den ønskede diameter, derefter tildanne
klodsen med skrå side 145/35, montere klodsen på skottet (giver desværre
skruehuller, medmindre man kan få den sat op med en udspændingstvinge) og
derefter bore i skottet gennem klodsen med det for-borede hul som leder.
Hermed givet videre.

sejlerhilsen fra Gasten

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 163 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Per Nordahl (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 27-10-06 21:23


"Gasten" <gasten@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:454208e4$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Mest til Per - ang. 145/35 graders boring i et skot: Jeg fik det råd
> at tage en træklods, bore et hul deri af med den ønskede diameter,
> derefter tildanne klodsen med skrå side 145/35, montere klodsen på
> skottet (giver desværre skruehuller, medmindre man kan få den sat op
> med en udspændingstvinge) og derefter bore i skottet gennem klodsen
> med det for-borede hul som leder. Hermed givet videre.
>
> sejlerhilsen fra Gasten

Tak for tilbagemelding, så det lykkedes med et styr, synes bare at du
fik udførlige forklaringer vedr. brugen af kopbor. Som kunne have haft
gjort det 1. gang. Præcist - og uden ekstraarb. Men midlet giver
helheden

Mvh. "Thulfen"



Per Nordahl (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 27-10-06 21:29


"Harding E. Larsen (slet 1R6LY)" <harding@1R6LYlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11619537750.760973652338834@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Ja det er rigtigt.
> Jeg har fundet en hjemmeside med typen:
> http://www.conexmetals.com/brass_machine_screws/brass_machine_scr
> ews/brass_machine_screw-2.htm
> Det er skruen i øverste venstre hjørne som du skal have.
> Jeg kan se at der skulle være salg/forhandler i DK ifølge deres
> hjemmeside.
> Prøv om du ikke kan opsnuse denne forhandler via en forspørsel
> til fabrikanten.
>
> Mvh/Harding
>
> Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>>
>>Ja disse kan selfølgelig også
>>anvendes, syntes bare de andre så rigtig
>>gode ud.
>>Mhv. Per N
>
>
Ikke at jeg har været inde på hjemmesiden endnu, skal nok - og jeg VIL
bare eje disse skruer. Man bliver jo helt besat

Mvh. "Thulfen"



HH (27-10-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 27-10-06 11:01


Per Nordahl wrote:
> "Harding E. Larsen (slet ICYSE)" <harding@ICYSElarsen.tdcadsl.dk> skrev
> i en meddelelse news:11618957760.583926444067494@dtext.news.tele.dk...
> > Hej Per,
> >
> > Undskyld, det overså jeg. Uden på nogen måde på nogen måde at
> > det skal misforstås eller andet som jeg måske kan blive skudt i
> > skoene for, så eksisterede dette slet ikke i min verden.
> > Når jeg får den slags ideer, så går jeg bare ud på mit lille
> > hobbyværksted og laver dem. I dette tilfælde havde jeg nogle som
> > lignede; men hvor gevindet var i en større og anden diameter, så
> > det var kun at dreje gevinddelen ned til den rigtige diameter og
> > så slå det rigtige gevind.
> > Er du ikke fanatisk og kan anvende stålbolte og så kan du
> > anvende unbracoskruer. De findes med det rigtige gevind og og
> > har udvendige en lodret rullering, som vist på Bents billede,
> > desuden er der jo det sekskantede hul til en unbraconøgle.
> > Husk endelig fedtet i hullet og på gevindet.
>
> Ja disse kan selfølgelig også anvendes, syntes bare de andre så rigtig
> gode ud.
> Mhv. Per N

Hej - Måske mest til Harding,

der er ovenfor nævnt, at man kan erstatte papirpakningen med en O-ring
i et spor i dækslet. Er der nogle særlige fiduser til hvordan det
laves? Er det originale dæksel tykt nok til at der kan laves et spor,
og hvad størrelse O-ring er passende?

mvh. Hans-Henrik


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste