/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Efterårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 24-10-06 06:04

Hej

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et enkelt
styrt.

1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og max
temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften. Derfor
er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i
svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er.
Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en
masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.

2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.

3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.

5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en eftermiddag
ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader.
Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.

6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på mindre end en uge.

7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.

Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



 
 
Steen E. (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 24-10-06 10:23

>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
>
Og pas på de der blå eller hvide malede felter til
cyklister/fodgængere - de er glatte som ind i h.. når det er regnvejr.

Med halvbrede sommerdæk tænder esp-lampen i bilen når man drejer om et
hjørne og passerer dem, selv med ganske lav fart.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Jes Vestervang (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-10-06 11:12

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

Hej Bager, godt du følger op på din tradition

> 1. Det er snart skide koldt

Ja, i midtjylland har der allerede været nattefrost, så det kan godt
betale sig at passe på ved nattekørsel allerede nu.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Jim Andersen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 24-10-06 11:55

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape.

Sidder der ikke (som på biler) en termostatventil der først åbner for
kølevandet når motoren når en vis temperatur?

/jim



Orla Pedersen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 24-10-06 12:06

Jim Andersen wrote:

> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape.

> Sidder der ikke (som på biler) en termostatventil der først åbner for
> kølevandet når motoren når en vis temperatur?

Jo, men på mange mc'er er der ikke ofret recirkulering fra termostathuset.
I stedet er der en lille åbning i termostaten ud til køleren, og den
åbning er desværre rigeligt i koldt vejr. Grunden til recirkulering/omløb
er at termostaten skal "mærke" vandtemperaturen, og ikke kun temperaturen
på termostathuset. På nogle mc'er, som eks. VTR er termostathuset helt
separeret fra motorblokken, derfor er der fuld recirkulering af vandet
indtil arbejdstemperatur opnåes. Og derfor har VTR'en ikke behov for tape
på køleren.

mvh
Orla


Jim Andersen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 24-10-06 13:17

Orla Pedersen wrote:
> på mange mc'er er der ikke ofret recirkulering fra
> termostathuset. I stedet er der en lille åbning i termostaten ud til
> køleren

Kan du tyde det her, fra en kawa er-5:
The thermostat is a wax pellet type which opens or closes with coolant
temperature changes. The
thermostat continuously changes its valve opening to keep the coolant
temperature at the proper level.
When coolant temperature is below 80.5 ? 83.5°C (177 ? 182°F), the
thermostat closes so that the
coolant flow is restricted through the air bleeder hole, causing the engine
to warm up more quickly.
When coolant temperature is more than 80.5 ? 83.5°C, the thermostat opens
and the coolant flows.

Eller skal der et billede til for at man kan se hvordan det virker?

/jim



Orla Pedersen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 24-10-06 13:55

Jim Andersen wrote:

> Orla Pedersen wrote:
>> på mange mc'er er der ikke ofret recirkulering fra
>> termostathuset. I stedet er der en lille åbning i termostaten ud til
>> køleren

> Kan du tyde det her, fra en kawa er-5:

Det er den simple version uden recirkulering, så hvis at Du ellers har et
kølevandstermometer at holde dig til, så bare igang med tapen

mvh
Orla


Jim Andersen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 25-10-06 10:17

Orla Pedersen wrote:
> Jim Andersen wrote:
>> Kan du tyde det her, fra en kawa er-5:
>
> Det er den simple version uden recirkulering, så hvis at Du ellers
> har et kølevandstermometer at holde dig til, så bare igang med tapen

Jeg har et olietermometer. Men jeg venter lige på at dig og Armand bliver
enige

/jim



Orla Pedersen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 25-10-06 10:38

Jim Andersen wrote:

> Orla Pedersen wrote:
>> Jim Andersen wrote:
>>> Kan du tyde det her, fra en kawa er-5:
>>
>> Det er den simple version uden recirkulering, så hvis at Du ellers
>> har et kølevandstermometer at holde dig til, så bare igang med tapen

> Jeg har et olietermometer. Men jeg venter lige på at dig og Armand bliver
> enige

Jamen Armand og jeg bliver ikke enige på det punkt. Men dit system ér
uden recirkulering, og dermed med "bleader" termostat, dvs. der er et
"kalibreret" hul i termostaten, og er det hul stort nok/for stort, køles
motoren for meget på denne årstid, så er det, som Bager siger, tid til
tape på køleren.

Og så hjælper det ikke, som Armand påstår, at skifte termostaten til en
højere åbnings temperatur, termostaten _er_ nemlig slet ikke åben, og der
er kun gennemstrømning gennem "bleader"-hullet. Løsningen kunne være
mindre "bleader", men det kan være ganske farligt for motoren at ændre på
hullet, hullet må nemlig ikke blive så lille at den termiske reaktion
forsinkes, eller at der er risiko for at hullet tilstoppes af snavs fra
kølesystemet, eller som min oplevelse fra skodamobilet, "tilstoppes" af
luft/damp-bobler.

Bleader-systemet ér et middelalderligt l....system :-|

I dit tilfælde skal Du være forsigtig med tape, fordi at Du ikke har et
kølevandstermometer til at advare om for høj kølevandstemperatur. Du må i
stedet holde øje med blæseren på køleren. Begynder den at "køre" hele
tiden, så har Du for meget tape på køleren.

mvh
Orla


Jim Andersen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 25-10-06 11:30

Orla Pedersen wrote:
>> Jeg har et olietermometer. Men jeg venter lige på at dig og Armand
>> bliver enige
>
> dit > system ér uden recirkulering, og dermed med "bleader" termostat

> I dit tilfælde skal Du være forsigtig med tape, fordi at Du ikke har
> et kølevandstermometer til at advare om for høj kølevandstemperatur.
> Du må i stedet holde øje med blæseren på køleren. Begynder den at
> "køre" hele tiden, så har Du for meget tape på køleren.

Men er olietemperatur og kølevandstemperatur ikke (næsten) det samme ?

I et tidligere indlæg (11-09) spørger jeg til hvorfor mit olietermometer
ikke kommer over 60 grader efter en lang tur.
Jeg skal lige have checket dets nøjagtighed med lidt kogende vand (så skulle
det jo vise 100), men hvis det viser sig at måleren er ok, hvad kan grunden
så være?

/jim



Armand (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-06 16:13

Jim Andersen skrev:
>
> I et tidligere indlæg (11-09) spørger jeg til hvorfor mit olietermometer
> ikke kommer over 60 grader efter en lang tur.
> Jeg skal lige have checket dets nøjagtighed med lidt kogende vand (så skulle
> det jo vise 100), men hvis det viser sig at måleren er ok, hvad kan grunden
> så være?
>
Min erfaring med GPZ900'eren er:
Jeg monterede olietermometer på min 900'er Ninja og kunne derefter
konstantere at olien trods det at motoren, jvf. kølevandstermometeret,
var varm haltede olien konstant efter og højfartkørsel på
landevej/motorvej bevirkede kun en mer-køling i størrelse af
mer-opvarmningen af olien, hvorfor dét ikke gjorde noget varmere førend
at hastigheden atter sænkede drastisk!
I det af mig oftest oplevede scenarie, havde jeg på min 40 km's arbejdsvej:
- Først 10 km blandet kørsel før motorvejen, hvorunder vandet var
driftsvarmt allerede halvvejs dettil! Men olietemperaturen var dårligt
begyndt at røre på sig nederst på skala'en.
- Derefter 20 km's motorvej, hvorunder at olietemperaturen ikke steg
uanset hvor hurtigt jeg kørte!
- Først da jeg kørte fra motorvejen for at køre de sidste 10 km på
landevej bevægede olietemperaturen sig over "kold-zonen" og nåede lige
at blive omkring 70° før ankomst til min arbejdsplads

Som jeg tidligere nar nævnt i tråden, er oliekølingen på de fleste nyere
modeller overtaget af en varmeveksler (kølevand/olie) hvorved olien dels
bliver opvarmet i takt med kølevandet, og dels, om nødvendigt, sidenhen
holdt nede på samme temperatur, så problemet med underkølet olie ér
tilsyneladende indset af fabrikanterne :-|

Når du hár olietermometer på vil jeg foreslå at eksperimentere med
af-tapning af den oliekøler der nødvendigvis må forekomme ud fra den
under-afkøling af olien som du har :-|

--
Armand.



Jim Andersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 26-10-06 07:23

Armand wrote:
> Som jeg tidligere nar nævnt i tråden, er oliekølingen på de fleste
> nyere modeller

ER-5 er ikke en "nyere model"?

> Når du hár olietermometer på vil jeg foreslå at eksperimentere med
> af-tapning af den oliekøler der nødvendigvis må forekomme ud fra den
> under-afkøling af olien som du har :-|

"aftapning af oliekøler"? Skal jeg tappe halvdelen af vandet ud af min køler
eller?

/jim




Torben Scheel (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-10-06 07:53

Jim Andersen wrote:
>
> "aftapning af oliekøler"? Skal jeg tappe halvdelen af vandet ud af min køler
> eller?
>
Uha for en slåfejl. Der skulle vist have stået "af_tape_ning" - "tape"
som i "gaffa-"

--
vh
Torben

Jim Andersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 26-10-06 10:38

Torben Scheel wrote:
> Jim Andersen wrote:
>>
>> "aftapning af oliekøler"? Skal jeg tappe halvdelen af vandet ud af
>> min køler eller?
>>
> Uha for en slåfejl. Der skulle vist have stået "af_tape_ning" - "tape"
> som i "gaffa-"

Og "af" skulle have været "til" ? Og "olie" skulle have været "vand"?

Altså jeg skal prøve at dække vandkøleren lidt til, med pap eller gaffa, som
foreslået af OP?

/jim



Torben Scheel (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-10-06 10:51

Jim Andersen wrote:

> Altså jeg skal prøve at dække vandkøleren lidt til, med pap eller gaffa, som
> foreslået af OP?
>
Nej sgu'da. Læs lige Armands beretning igen - han mener at vandet har en
fin temperatur, men olien har svært ved at nå drifttemperatur fordi
oliekøleren køler for meget om vinteren. Oliekøleren er jo ikke
termostatstyret (vel?).

--
vh
Torben




Peter (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 26-10-06 11:06


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:454084f7$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
> Jim Andersen wrote:
>
>> Altså jeg skal prøve at dække vandkøleren lidt til, med pap eller gaffa,
>> som foreslået af OP?
>>
> Nej sgu'da. Læs lige Armands beretning igen - han mener at vandet har en
> fin temperatur, men olien har svært ved at nå drifttemperatur fordi
> oliekøleren køler for meget om vinteren. Oliekøleren er jo ikke
> termostatstyret (vel?).

Der er bare lige det, hvis jeg har forstået Jim ret, at en ER5 ikke har
oliekøler

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Torben Scheel (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-10-06 11:28

Peter wrote:

> Der er bare lige det, hvis jeg har forstået Jim ret, at en ER5 ikke har
> oliekøler
>
Så er det bare at pakke motoren ind i rockwool

--
vh
Torben

Jim Andersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 26-10-06 14:21

Torben Scheel wrote:
> Peter wrote:
>
>> Der er bare lige det, hvis jeg har forstået Jim ret, at en ER5 ikke
>> har oliekøler

Jeg har ihvertfald ikke kunnet finde én....

> Så er det bare at pakke motoren ind i rockwool

Så min vandkøler er faktisk ikke en køler, da den er varmere end
motorblokken?!?!?

Måske skulle man så alligevel tape køleren til, så den kan komme op på et
par hundrede grader og så kan dén varme motoren op

/jim



Armand (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-10-06 16:19

Peter skrev:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> news:454084f7$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jim Andersen wrote:
>>
>>> Altså jeg skal prøve at dække vandkøleren lidt til, med pap eller gaffa,
>>> som foreslået af OP?
>>>
>> Nej sgu'da. Læs lige Armands beretning igen - han mener at vandet har en
>> fin temperatur, men olien har svært ved at nå drifttemperatur fordi
>> oliekøleren køler for meget om vinteren. Oliekøleren er jo ikke
>> termostatstyret (vel?).
>
> Der er bare lige det, hvis jeg har forstået Jim ret, at en ER5 ikke har
> oliekøler
>
Hvis dét er tilfældet, så er det en smutter
Hvad der forvirrer mig er hvad man dog skulle bruge et olietermometer
til hvis ikke at der er nogen mulighed for at bruge de erfarede
temperaturer til noget :-/

--
Armand.

Jim Andersen (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 27-10-06 08:07

Armand wrote:
> Hvad der forvirrer mig er hvad man dog skulle bruge et olietermometer
> til hvis ikke at der er nogen mulighed for at bruge de erfarede
> temperaturer til noget :-/

Det er så man ved hvornår motoren/olien er gennemvarm, så man kan fyre den
af.

Eller rettere.... fordi man ikke kan sætte en hækspoiler på en MC og så
var den på tilbud.

/jim



Armand (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-06 14:45

Jim Andersen skrev:
> Armand wrote:
>> Hvad der forvirrer mig er hvad man dog skulle bruge et olietermometer
>> til hvis ikke at der er nogen mulighed for at bruge de erfarede
>> temperaturer til noget :-/
>
> Det er så man ved hvornår motoren/olien er gennemvarm, så man kan fyre den
> af.

Nah klar - Som de síger i Flensborg og sydover!

> Eller rettere.... fordi man ikke kan sætte en hækspoiler på en MC og så
> var den på tilbud.
>
Dejligt at opleve lidt selverkendelse!

--
Armand.

Armand (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-10-06 16:15

Jim Andersen skrev:
> Armand wrote:
>> Som jeg tidligere nar nævnt i tråden, er oliekølingen på de fleste
>> nyere modeller
>
> ER-5 er ikke en "nyere model"?

Vandkøling og fire ventiler pr cylinder ér oppe i "nyere"-sfæren ifølge
min terminologi!
>
>> Når du hár olietermometer på vil jeg foreslå at eksperimentere med
>> af-tapning af den oliekøler der nødvendigvis må forekomme ud fra den
>> under-afkøling af olien som du har :-|
>
> "aftapning af oliekøler"? Skal jeg tappe halvdelen af vandet ud af min køler
> eller?
>
"Af-tapening"! Det er svært at bøje tilløbne fremmedord og måske skulle
man blot skrive "tilklistring" :-/

--
Armand.

Armand (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-06 16:07

Orla Pedersen skrev:
> Jim Andersen wrote:
>
>> Jeg har et olietermometer. Men jeg venter lige på at dig og Armand
>> bliver enige
>
> Jamen Armand og jeg bliver ikke enige på det punkt. Men dit system
> ér uden recirkulering, og dermed med "bleader" termostat, dvs. der er et
> "kalibreret" hul i termostaten, og er det hul stort nok/for stort, køles
> motoren for meget på denne årstid, så er det, som Bager siger, tid til
> tape på køleren.

Bare lige for at demonstrere min uenighed:
man kan vel lige lade tvivlen komme kølesystemet til gode og
måle/konstantere (á det originale termometer, eller et ude/inde
-termometer hvor ude-føleren er spændt fast på et kølevandsrør af metal
hhv. termostathuset samt efterfølgende isoleret mod vindafkøling)
hvorvidt at motoren varmes op indenfor overskuelig tid (á den
brugsperiode man måtte have dagligt - Læs: til/fra arbejde/skole)

På den tidligere omtalte GPZ900, og som vejret er lige for tiden, tog
det ca. 5 km om morgenen førend at vandet var driftsvarmt, og dét er da
ikke kritiskt!
ER5 er faktis en afledning af GPZ900-motoren, så jeg vil regne dén for
at være ligeså let at køre driftsvarm :-|

> Og så hjælper det ikke, som Armand påstår, at skifte termostaten til en
> højere åbnings temperatur

Det var IKKE dét jeg skrev - Kun at jeg har brugt pap-metoden de gange
hvor bilernes termostat var helt og holdent færdig :-|

--
Armand.

Ukendt (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-06 17:48


Armand skrev i meddelelsen
<453f7d39$0$12612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen skrev:

>> Og så hjælper det ikke, som Armand påstår, at skifte termostaten til en
>> højere åbnings temperatur
>
>Det var IKKE dét jeg skrev - Kun at jeg har brugt pap-metoden de gange
>hvor bilernes termostat var helt og holdent færdig :-|


24. oktober 2006 21:30

"Og jeg vil vove den påstand at de der har behov for afdækning
af køleren på deres motorcykel slet og ret har et termostat-problem som
man istedet burde afklare :-|"


Og det er det jeg ikke er så sikker på, det kan faktisk være en nødvendig
"designfejl". Jeg mener at Bager har undersøgt den del af "problemet".

Og mht. til oliekølere, så ér det smart med vand/olie-varmeveksleren, en
"dims" der allerede var på traktorer sidst i halvfjerdserne, (sansynligvis
på entrepenørmaskiner også ?), og for at en sådan dims fungerer optimalt, så
skal der være "nogen" recirkulering. På "fie" bruges noget af
recirkulationsvandet på at varme tomgangssystemet op på karbunaderne, og det
er som sådan smart nok på den her tid af året, men om sommeren er det vel
nærmest til skade at varme i de regioner :-/

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr




Armand (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-06 20:51

Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen
> <453f7d39$0$12612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>> Orla Pedersen skrev:
>
>>> Og så hjælper det ikke, som Armand påstår, at skifte termostaten til en
>>> højere åbnings temperatur
>> Det var IKKE dét jeg skrev - Kun at jeg har brugt pap-metoden de gange
>> hvor bilernes termostat var helt og holdent færdig :-|
>
>
> 24. oktober 2006 21:30
>
> "Og jeg vil vove den påstand at de der har behov for afdækning
> af køleren på deres motorcykel slet og ret har et termostat-problem som
> man istedet burde afklare :-|"

Ja, ja, ja, jahh!
Men det drejer sig om dem der hár et problem.
En del af min uenighed går på at jeg ikke tror at problemet er videre
udbredt - ThunderAce'n var for nogle år siden udråbt til at køre med en
alt for kold trope-termostat og derudover har jeg kun haft
overkølings-problemer på mine biler :-|
Gi' det nu en chance førend at køleren iklædes burka!!
>
> Og mht. til oliekølere, så ér det smart med vand/olie-varmeveksleren, en
> "dims" der allerede var på traktorer sidst i halvfjerdserne, (sansynligvis
> på entrepenørmaskiner også ?), og for at en sådan dims fungerer optimalt, så
> skal der være "nogen" recirkulering..........

Hvis blot varmeveksleren sidder lige efter termostaten, således at det
er det tidligst varme vand der kommer forbi inden det når ud til
køleren, så går det nu nok. Af hensyn til bortledning af olie-varme så
skal varmeveksleren alligevel sidde før vandkøleren, så jeg kan ikke se
noget problem :-|

> På "fie" bruges noget af
> recirkulationsvandet på at varme tomgangssystemet op på karbunaderne, og det
> er som sådan smart nok på den her tid af året, men om sommeren er det vel
> nærmest til skade at varme i de regioner :-/
>
Honda-ingeniører :-|

--
Armand.

Armand (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-06 20:32

Jim Andersen skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>> på mange mc'er er der ikke ofret recirkulering fra
>> termostathuset. I stedet er der en lille åbning i termostaten ud til
>> køleren
>
> Kan du tyde det her, fra en kawa er-5:
> The thermostat is a wax pellet type which opens or closes with ....

Kawa kører med "afspærrings"-princippet, som fungerer optimalt jvf. egen
110.000km's erfaring på GPZ 900 R!

--
Armand.

Armand (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-06 20:30

Orla Pedersen skrev:
> Jim Andersen wrote:
>
>> Sidder der ikke (som på biler) en termostatventil der først åbner for
>> kølevandet når motoren når en vis temperatur?
>
> Jo, men på mange mc'er er der ikke ofret recirkulering fra
> termostathuset. I stedet er der en lille åbning i termostaten ud til
> køleren, og den åbning er desværre rigeligt i koldt vejr. Grunden til
> recirkulering/omløb er at termostaten skal "mærke" vandtemperaturen, og
> ikke kun temperaturen på termostathuset.

Hvilket jeg vil modsige!
Recirkulation er ene og alene til for at oprette et tidligt varmt
kredsløb hvortil bilernes kabinevarmer er tilkoblet!
Motorcykler med recirkulation kommer derfor typisk fra en bilfabrikants
mc-division :-|

> På nogle mc'er, som eks. VTR er termostathuset helt separeret fra
> motorblokken, derfor er der fuld recirkulering af vandet indtil
> arbejdstemperatur opnåes. Og derfor har VTR'en ikke behov for tape
> på køleren.
>
Hvilket min tidligere Kawa GPZ900R heller ikke havde trods manglende
recirkulation, og en af déns forcer var tillige at vandtemperaturen var
hurtig til at komme på drifts-temperatur :-|

Jeg har faktisk brugt tape/pap -tricket temmeligt meget; men dog på mine
biler, men det har hver gang været en nødløsning p.g.a. defekt
termostat. Og jeg vil vove den påstand at de der har behov for afdækning
af køleren på deres motorcykel slet og ret har et termostat-problem som
man istedet burde afklare :-|

Noget andet er forekommende oliekølere, der fungerer 100% ureguleret og
derfor kunne fortjene en næsten total afdækning under vinterbrug

--
Armand.

Anders Majland (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 24-10-06 21:38

> Jeg har faktisk brugt tape/pap -tricket temmeligt meget; men dog på mine
> biler, men det har hver gang været en nødløsning p.g.a. defekt termostat.
> Og jeg vil vove den påstand at de der har behov for afdækning af køleren
> på deres motorcykel slet og ret har et termostat-problem som man istedet
> burde afklare :-|

De fleste motorcyklister er vist også gået i hi inden det bliver en issue

> Noget andet er forekommende oliekølere, der fungerer 100% ureguleret og
> derfor kunne fortjene en næsten total afdækning under vinterbrug

På gyngehsten (xt600z) fandt jeg ud af at total afdækning var lige rigeligt.
100km med 80% gas ved en lufttemperature tæt på 0 var nok til at få
olietemperaturen et stykke over 120grader.



Ukendt (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-06 21:43


Armand skrev i meddelelsen
<453e6992$0$12652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Recirkulation er ene og alene til for at oprette et tidligt varmt
>kredsløb hvortil bilernes kabinevarmer er tilkoblet!

Det kan da være lige meget. Er der afspærret til køleren så stiger
temperaturen hurtigt, og det kan kabinevarmen da fint udnytte da det tager
vandet lige under termostaten. (skodamobilsystem). Problemet er da kun at
der reelt _ikke_ er afspærret på grund af "bleader" hullet. Og et 5 mm.
"bleaderhul" på et skodamobil giver en motortemperatur på 40°C om vinteren.
Ja, jeg borede selv hullet op aht. et revnet topstykke :-| Tænk lige over
hvor lille hul der er i en radiatortermostat i et centralvarmeanlæg.

"Bleader" systemet er et lortesystem, som giver hot-spots i motoren IMHO

Næeh, recirkulering er for at få et ensartet flow i kølesystemet, og en
ensartet opvarmning af _hele_ motoren.

>Noget andet er forekommende oliekølere, der fungerer 100% ureguleret og
>derfor kunne fortjene en næsten total afdækning under vinterbrug


Jo-deet.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-06 21:55

Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen
> <453e6992$0$12652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
>> Recirkulation er ene og alene til for at oprette et tidligt varmt
>> kredsløb hvortil bilernes kabinevarmer er tilkoblet!
>
> Det kan da være lige meget.

Nej!
Det sparer vægt; hvilket en motorcykel-ingeniør påtænker men ikke en der
er lånt af bil-divisionen i samme koncern

> "Bleader" systemet er et lortesystem, som giver hot-spots i motoren IMHO

Blot et spørgsmål om ikke at presse motoren før tidligst når termometret
viser driftsvarm :-/

>> Noget andet er forekommende oliekølere, der fungerer 100% ureguleret og
>> derfor kunne fortjene en næsten total afdækning under vinterbrug
>
>
> Jo-deet.
>
Men lykkeligvis er køling/opvarmning af olien v.h.a. Kølervandet
efterhånden blevet et dagligt syn!

--
Armand.

Mikael Klynder (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Klynder


Dato : 24-10-06 15:37

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:453df0eb$0$20254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape.
>
> Sidder der ikke (som på biler) en termostatventil der først åbner for
> kølevandet når motoren når en vis temperatur?

Hvad med luftkølede... er det ligemeget om man taper øverst eller nederst
eller hvorledes?

Mvh Mikael



Armand (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-06 20:34

Mikael Klynder skrev:
> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:453df0eb$0$20254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape.
>> Sidder der ikke (som på biler) en termostatventil der først åbner for
>> kølevandet når motoren når en vis temperatur?
>
> Hvad med luftkølede... er det ligemeget om man taper øverst eller nederst
> eller hvorledes?
>
Luftkølede er der ikke noget at gøre ved i praksis, kun evt. at
(del?)afblænde en given oliekøler!

--
Armand.

jew (24-10-2006)
Kommentar
Fra : jew


Dato : 24-10-06 16:25

Tak for dine gode råd,
fra en "ny" mc kører.
JEW C800

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:453d9ecf$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
> sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
> 1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør
> forsigtigt i svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor
> varmt det er. Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der
> ligger også en masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil.
> Det er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
> dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
> på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
>
> 4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
> grader. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt.
> vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det
> kommer ved kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man
> mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig
> kører dårligt.
>
> 5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
> derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en
> eftermiddag ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med
> 5 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
> dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
>
> 6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er
> følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for
> tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i
> øjeblikket kan lortet ruste sammen på mindre end en uge.
>
> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi.
> På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
> CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
> Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
> oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
> olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre
> ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren
> er fuldt belastbar.
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR 600 F '98 og DR 610 '85
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>



m0rt3n (25-10-2006)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 25-10-06 14:44

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:453d9ecf$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> 1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer.

hmm... så når den slipper i svingene, er det altså ikke bare mig, der er
blevet bedre til at lave powerslides over sommeren?
-m0rt3n xt125



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste