/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kan man løbe en Suzuki gs 500 F fra 2004 i~
Fra : Lars-Bo


Dato : 11-10-06 18:39

Hvis batteriet er dødt?



 
 
Hans Paulin \(6310\) (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 11-10-06 19:00

Lars-Bo skrev:

> Hvis batteriet er dødt?

Hvis det er *helt* dødt kniber det nok da en (vekselstrøms)generator skal ha
strøm for at kunne generere strøm...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2rrz



Anders Majland (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-10-06 19:06

> da en (vekselstrøms)generator skal ha strøm for at kunne generere strøm...

A hva for noget ? ....




Michael Olsen (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Michael Olsen


Dato : 11-10-06 20:17

Hej.
>> da en (vekselstrøms)generator skal ha strøm for at kunne generere
>> strøm...
>
> A hva for noget ? ....
Det er faktisk rigtigt selv om det lyder sært.
For at generatoren kan levere strøm skal der opbygges et magnetfelt
i den. Dette magnetfelt opbygges ved at sende en strøm fra batteriet via
ladelampen
og laderegulatoren til rotoren.
Hvis ladelampen er sprunget eller batteriet er helt fladt skulle
ladningen ikke kunne ske da der ikke kan opbygges et magnetfelt, men da
generatoren er
slutafprøvet på fabrikken er der en restmagnetisme i den så ladningen
alligevel starter.

--
Hilsen
Michael




Steen Gruby (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 11-10-06 20:34

On Wed, 11 Oct 2006 21:17:16 +0200, "Michael Olsen"
<michael@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Michael.

>Det er faktisk rigtigt selv om det lyder sært.
>For at generatoren kan levere strøm skal der opbygges et magnetfelt
>i den. Dette magnetfelt opbygges ved at sende en strøm fra batteriet via
>ladelampen og laderegulatoren til rotoren.
>
Du har ret i at størsteparten af vekselstrømsgeneratorer virker
således, nemlig dem til bilerne og visse enkelte MC typer.
Men størstedelen af MC generatorer, herunder GS500, har
permanentmagnet i generatoren.
MC generatoren med permanente magneter vil generelt starte
produktionen omgående når motoren roterer, også uden batteri - MEN:
Der er typer af regulatorer der først starter regulatoren når der er
strøm fra batteriet til at føde reguleringssystemet, og de vil først
levere noget når der er ekstern strøm til elektronikken.
Således er Ducati's regulator indrettet.
Bilgeneratoren kræver at der er spænding på det roterende felt for at
starte produktionen - Visse kan dog starte selv på restmagnetismen.

Så principielt skal der være en smule spænding for at være sikker på
at et "motionsløb" vil lykkedes
Hvis man er helt på spanden og ikke kan få ekstern starthjælp kan et 9
volt batteri tværs over akkuen levere nok når det ikke skal slæbe på
andet end regulatoren eller det roterende felt, selv om batteriet nok
er færdigt når MC'en er startet.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-06 20:41


Michael Olsen skrev i meddelelsen
<452d436a$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>...

>For at generatoren kan levere strøm skal der opbygges et magnetfelt
>i den. Dette magnetfelt opbygges ved at sende en strøm fra batteriet via
>ladelampen


Det gælder for en bilgenerator, og efterhånden kun meget få mc'er har den
type generator. Og en GS500 har permanentmagnet generator med shunt
regulering, så den kan fint løbes igang. MEN, hvis akku'en er defekt, så er
der stor risiko for at "riste" regulatoren + tændingsboks. :-|

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



[6705] Jesper Sørens~ (11-10-2006)
Kommentar
Fra : [6705] Jesper Sørens~


Dato : 11-10-06 19:10

Ja, det kan du godt

Den har hverken katalysator eller indsprøjtning så det kan du sagtens.

/J



Peter (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-10-06 19:44


"[6705] Jesper Sørensen" <fjern.dette.otiss@get2net.danmark> wrote in
message news:452d33fd$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, det kan du godt
>
> Den har hverken katalysator eller indsprøjtning så det kan du sagtens.

Det er bestemt ikke nogen garanti. Jeg har oplevet at batteriet på min NTV
pludselig var stendødt. Det lykkedes, efter en del besvær, at løbe den
igang, men den gik meget ujævnt i tomgang og kunne slet ikke tage gas. Efter
kort tid gik den i stå. Jeg fremskaffede så et startbatteri. Den startede i
første forsøg, gik som en drøm lige til jeg tog startbatteriet fra. Efter
lidt forsøg fandt jeg ud af, at den når den hakkede afsted, kun havde en
spænding over batteriet på ca. 8 V.

Min konklusion var: At enten var det batteriet der kortsluttede generatoren,
så den ikke kunne bringe spændingen over 8 V, eller også var
generator/ensretter/spændingsregulator stået af. Heldigvis viste det sig at
være batteriet.

Så hverken startbatteri eller løbe igang er nogen garanti for, at en mc uden
katalysator eller indsprøjtning kan bringes til at køre med et defekt
batteri.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Steen Gruby (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 11-10-06 19:49

On Wed, 11 Oct 2006 20:10:14 +0200, "[6705] Jesper Sørensen"
<fjern.dette.otiss@get2net.danmark> wrote:

Hej Jesper.
>
>Den har hverken katalysator eller indsprøjtning så det kan du sagtens.
>
Hvis batteriet er dødt på en måde hvor det belaster hårdt kan det være
umuligt at løbe den i gang idet generatoren ikke kan opbygge spænding
nok..
Hvis batteriet blot er almindelig fladt er der ingen problemer i at få
lidt motion før køreturen
Blot som advarsel:
Pil aldrig batteriet af og løb den i gang eller start den med et
startbatteri uden den har sin egen akku.
Det kan betyde døden for tændingsbox og anden elektronik.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jes Vestervang (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-10-06 19:58

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> writes:

> Hvis batteriet er dødt?

Der skader ikke at prøve medmindre batteriet er så ødelagt at det ikke
længere udglatter ladespændingen. Dvs. at der ikke ikke er nogen
spænding over polerne (ved stilstand) og at modstanden er meget
høj. Jeg ved ikke lige hvor sandsynligt dét er, men sker det er der
risiko for at mc'ens elektronik ødelægges af spændingsspidser som
batteriet under normale omstændingheder udglatter.

Hvis batteriet er helt kortsluttet starter mc'en næppe, men er det kun
temmeligt ringe kan du nok godt få gang i den.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

fdsf (11-10-2006)
Kommentar
Fra : fdsf


Dato : 11-10-06 20:25

Helt ærlig, køb da et nyt batteri, det er jo ikke raketvidenskab.

/Tralalala


"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
news:452d2c28$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvis batteriet er dødt?
>



Jesper Hedegaard (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 11-10-06 20:28


Ford Focus når vejret spilder
"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
news:452d2c28$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvis batteriet er dødt?
>
Hvis batteriet stadig liiige akurat ka trække startmotoren en ½ omgang - så
stop forsøget og løb den igang !
Dræner du først batteriet helt mangler du strøm til tændingen - du kan ikke
løbe hurtigt nok til at generere den strøm.
Altså: sæt dig på den, tænding på, choker på (hvis nødvendigt), træk
koblingen og sæt den i 2. gear (og hold koblingen !), padl afsted med
fødderne - alt hvad du kan. Når du ikke orker at padle hurtigere gør du et
sidste hop på fødderne og samtidigt med at du lander tungt i sadlen slipper
du koblingen.
Så starter den - og du skynder dig væk fra kvarteret, så du ikke skal høre
på folks dumme kommentarer

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller



Armand (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-06 21:25

Lars-Bo skrev:
> Hvis batteriet er dødt?
>
Sandsynligvis ikke!

GS'eren har, som gældende for næsten alle nyere firetaktere,
batteri-tænding, og altså ikke en seperat tændspole i generatoren
(/svinghjulet) og selvom man principielt kan få så mange omdrejninger på
motoren (generatoren) at der lades vil det næppe være tilstrækkeligt til
at slå igenem de allerede da drivvåde tændrør :-|
Ergo: Nye motorcykler nødstartes som biler: Startkabler!

Hedegårds anbefaling med at opgive selvstarteren i tide er absolut
fornuftigt; men i den sidste ende var det nok også rart at have prøvet
at løbe modellen igang med fuld spænding inden man står med problemerne,
så hermed en opfordring til alle: Gak ud og gør således allerede
imorgen, derved at meteorologien hurtigt kan medføre at lige netop DIT
batteri sendes på tælling i den nærmeste fremtid!)!

Sluttip:
Starteren sluger kollossale mængder af strøm fra akkumulatoren og levner
derved minimalt til tændingen, som således kan komme i strømnød. Derfor
er det også ofte lige i dét øjeblik at man slipper starterknappen at
motoren slår igang p.g.a. fuld spænding under fortsat (inerti)rotation!
Dét kan udnyttes ved kun at bruge starteren i korte stød istedetfor at
tappe batteriet gennem meningsløse lange starter-betjeninger :-|

--
Armand.


Steen Gruby (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 11-10-06 21:36

On Wed, 11 Oct 2006 22:25:16 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>GS'eren har, som gældende for næsten alle nyere firetaktere,
>batteri-tænding, og altså ikke en seperat tændspole i generatoren
>(/svinghjulet) og selvom man principielt kan få så mange omdrejninger på
>motoren (generatoren) at der lades vil det næppe være tilstrækkeligt til
>at slå igenem de allerede da drivvåde tændrør :-|
>Ergo: Nye motorcykler nødstartes som biler: Startkabler!
>
Du har som sædvanlig ret

>Hedegårds anbefaling med at opgive selvstarteren i tide er absolut
>fornuftigt; men i den sidste ende var det nok også rart at have prøvet
>at løbe modellen igang med fuld spænding inden man står med problemerne,
>så hermed en opfordring til alle: Gak ud og gør således allerede
>imorgen, derved at meteorologien hurtigt kan medføre at lige netop DIT
>batteri sendes på tælling i den nærmeste fremtid!)!
>
Jeg har prøvet at løbe XN85 i gang på et halvfladt batteri.
Det gik lige på trods af at den skal slæbe på benzinpumpe og
indsprøjtning.
Det gik lige til øllet da jeg havde besindelse nok til ikke at forsøge
med starteren først.
Men sjovt er det ikke når det oven i købet er første gang det stunt
skal prøves med modellen.
Det var lettere i gamle dage med Velocetten.
Den løb jeg altid i gang for ikke at få kvæstet foden på kickstarteren


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Anders Majland (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-10-06 12:37

> Ergo: Nye motorcykler nødstartes som biler: Startkabler!
.....
> så hermed en opfordring til alle: Gak ud og gør således allerede imorgen

Neeh - det har jeg opgivet - istedet medbringer jeg ofte startkabler ......

På aprilaen hvor jeg pt døjer lidt med startproblemer (Der sidder en forkert
karburator på. Aprilia har foreslået skift til en andne bund på karb'en men
den rigtige jeg har skal rengøres først)

Men jeg har overvejet at bruge et seperat batteri til startmotoren så der er
fuld spænding på tændingen. Det er nemt nok at lave da kablet til
startrelæet går direkte til batteriet...



Ukendt (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-10-06 07:58


"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
news:452d2c28$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvis batteriet er dødt?

Jeg har løbet en GS500 2005 igang med fladt batteri. Den havde stået med lys
på natten over og den startede efter et par meter hvor jeg sad på den og
padlede fremad med benene.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste