/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XJ600 - glidende kobling
Fra : Niels Pein


Dato : 25-09-06 16:37

En af mine kammerater har for et par uger siden købt en XJ600 diversion,
vistnok årgang 1997 eller der omkring.

Han siger koblingen gled lidt i dag, da den fik fuld gas i 4. gear, så jeg
har lige et par spørgsmål:

1)
Han nævnte at få det ordnet på garantien? Men en kobling er vel en sliddel,
eller..?

2)
Hvad koster et sæt koblingsplader, og skal man bruge andet for at løse
problemet (og hvad koster det så)?

3)
Jeg har prøvet at skifte koblingsplader på en Yamaha DT125 R og det var ret
let. Er det nogenlunde lige så let på en XJ600?

4)
Kan man køre længe rundt med en glidende kobling, eller er det noget der
hurtigt bliver værre?
Dengang min DT'er gik fra "no problem" til "no driving" skete det i eet og
samme mudderhul under et Grand National løb, men det var selvfølgelig også
ekstreme forhold.

Mvh. Niels



 
 
Martin Sørensen (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 25-09-06 18:49

> En af mine kammerater har for et par uger siden købt en XJ600
> diversion, vistnok årgang 1997 eller der omkring.
> Han siger koblingen gled lidt i dag, da den fik fuld gas i 4. gear,
> så jeg har lige et par spørgsmål:
> 1)
> Han nævnte at få det ordnet på garantien? Men en kobling er vel en
> sliddel, eller..?

Det kommer vel an på hvor den er købt, og om pågældende forhandler har en
garanti der dækker det. Er den købt privat, skal han nok ikke regne med
noget.

> 2)
> Hvad koster et sæt koblingsplader, og skal man bruge andet for at løse
> problemet (og hvad koster det så)?

Først bør man nok lige kontrollere at koblingen er justeret korrekt
(spillerum)..

> 3)
> Jeg har prøvet at skifte koblingsplader på en Yamaha DT125 R og det
> var ret let. Er det nogenlunde lige så let på en XJ600?

Nu kender jeg ikke specifikt XJ600, men jeg kan ikke forestille mig at det
er meget mere besværligt. Der er blot nogle flere plader der skal skiftes.

> 4)
> Kan man køre længe rundt med en glidende kobling, eller er det noget
> der hurtigt bliver værre?

Koblingen bliver stort set kun slidt når den glider, så det er ikke særligt
smart at gøre i for lang tid.

--
signing off.. Martin Sørensen



Niels Pein (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 25-09-06 19:16

Martin Sørensen" skrev ...
>
> Først bør man nok lige kontrollere at koblingen er justeret korrekt
> (spillerum)..
>
Good point. Det havde jeg lige glemt.

[Niels]
>> Jeg har prøvet at skifte koblingsplader på en Yamaha DT125 R og det var
>> ret let. Er det nogenlunde lige så let på en XJ600?
>
> Nu kender jeg ikke specifikt XJ600, men jeg kan ikke forestille mig at det
> er meget mere besværligt. Der er blot nogle flere plader der skal skiftes.
>
På min DT'er var der 5 plader og en fjederskive. Jeg valgte at droppe
fjederskiven og sætte 6 plader i da jeg skiftede. Det gav en dejligt kontant
kobling, perfekt til offroad ræs.
--
Mvh. Niels
TransAlp



Armand (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-09-06 19:59

Niels Pein skrev:
> En af mine kammerater har for et par uger siden købt en XJ600 diversion,
> vistnok årgang 1997 eller der omkring.
>
> Han siger koblingen gled lidt i dag, da den fik fuld gas i 4. gear, så jeg
> har lige et par spørgsmål:
>
> 1)....at få det ordnet på garantien?
> 2) Hvad koster et sæt koblingsplader.........
> 3) Er det nogenlunde lige så let..at skifte koblingsplader som på en Yamaha
> DT125 R ?
> 4) Kan man køre længe rundt med en glidende kobling, eller er det
noget der
> hurtigt bliver værre?

Du betænker ikke de primære mistanker:
For høj oliestand; for stram kabel samt fejljusteret koblings-mekanisme !?

--
Armand.

Armand (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-09-06 20:08

Armand skrev:
> Niels Pein skrev:
>> En af mine kammerater har for et par uger siden købt en XJ600
>> diversion, vistnok årgang 1997 eller der omkring.
>>
>> Han siger koblingen gled lidt i dag, da den fik fuld gas i 4. gear, så
>> jeg har lige et par spørgsmål:
>>
>> 1)....at få det ordnet på garantien? 2) Hvad koster et sæt
>> koblingsplader.........
>> 3) Er det nogenlunde lige så let..at skifte koblingsplader som på en
>> Yamaha
> > DT125 R ?
> > 4) Kan man køre længe rundt med en glidende kobling, eller er det
> noget der
>> hurtigt bliver værre?
>
> Du betænker ikke de primære mistanker:
> For høj oliestand; for stram kabel samt fejljusteret koblings-mekanisme !?
>
Glemte lige: Forkert olie (á letløbs-olie)??

--
Armand.

kc (26-09-2006)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 26-09-06 17:46

> Glemte lige: Forkert olie (á letløbs-olie)??
>


> Glemte lige: Forkert olie (á letløbs-olie)??
>

Uha'DAA

Prøvede det for flere år siden, Købte en god olie der havde en god friktions
effekt, og jeg står her stadig )

Købte engang noget billigt olie i "Fakta "den havde forskrifterne elller
bedre til min gamle motorcykel som ikke havde kørt i 10 år, koblingen
virkede ikke før jeg skiftede olie igen til "dårligere olie"
selvom man ikke lige tænker over det er olien ret vigtig, der er
selvfølgelig forskel på at køre i KBH/Århus/Ålborg eller med fuld oppakning
til Italien med fuld "bønne"

Derfor til jer nye. jeg siger ikke at olien i køber i fakta/bilka er noget
lort men det er lavet til biler og ikke motorcykler. Og det er der blevet
skrevet meget om her i gruppen.

Husk jer der køber en brugt motorcykel( og jer der har en), skift
luft/olie/benzin filter, tøm tank og kaburatorne for benzin/vand,og nye
tændrør så er du kommet langt.

Jeg sidder her med abstinerser det er jo dag -1 men jeg må prøve og være
lidt positiv, der er kun 6 MDR og nogle dage igen til Babe for lov til og
komme gaden

Hvad fanden skal jeg lave hele vinteren, jeg er ikke så heldig og have en
motorcykel der kræver hel masse pleje, selvfølgelig kan jeg pudse lidt
mere

KC

PS.
Jeg behøves ikke og skrive det ,men gør det alligevel. XJ 600

God vinter til jer alle



Jan Hagen (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Hagen


Dato : 25-09-06 22:24

Har selv haft en XJ 600. Uden selv at have oplevet problemet, fortalte den
autoriserede forhandler mig, at disse divisioner havde en tendens til at
kunne glide i koblingen også selv med anbefalet standard olie. Derfor
anbefalede forhandleren at man skiftede olievikositet såvidt jeg husker gå
fra en 10-40 til en 20-50. Men spørg lige en forhandler først. Dette kunne
være problemet og løsningen herpå?

Hilsner
Jan Hagen


"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4517f7b9$0$12697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> En af mine kammerater har for et par uger siden købt en XJ600 diversion,
> vistnok årgang 1997 eller der omkring.
>
> Han siger koblingen gled lidt i dag, da den fik fuld gas i 4. gear, så jeg
> har lige et par spørgsmål:
>
> 1)
> Han nævnte at få det ordnet på garantien? Men en kobling er vel en
> sliddel, eller..?
>
> 2)
> Hvad koster et sæt koblingsplader, og skal man bruge andet for at løse
> problemet (og hvad koster det så)?
>
> 3)
> Jeg har prøvet at skifte koblingsplader på en Yamaha DT125 R og det var
> ret let. Er det nogenlunde lige så let på en XJ600?
>
> 4)
> Kan man køre længe rundt med en glidende kobling, eller er det noget der
> hurtigt bliver værre?
> Dengang min DT'er gik fra "no problem" til "no driving" skete det i eet og
> samme mudderhul under et Grand National løb, men det var selvfølgelig også
> ekstreme forhold.
>
> Mvh. Niels
>



Orla Pedersen (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 26-09-06 07:49

Jan Hagen wrote:


> anbefalede forhandleren at man skiftede olievikositet såvidt jeg husker gå
> fra en 10-40 til en 20-50. Men spørg lige en forhandler først. Dette kunne
> være problemet og løsningen herpå?

Naeh, nok nærmere omvendt :-|

mvh
Orla


Armand (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-09-06 16:11

Orla Pedersen skrev:
> Jan Hagen wrote:
>
>
>> anbefalede forhandleren at man skiftede olievikositet såvidt jeg
>> husker gå fra en 10-40 til en 20-50.
>
> Naeh, nok nærmere omvendt :-|
>
Det skulle jeg også mene!
En personlig erfaring er argument herfor:
Min tidligere XS500 kunne være drilsk at kontrollere olie på og under en
weekendtur til Holland havde jeg undervejs fået efterfyldt så rigeligt
olie. Måden jeg erfarede det på var at koblingen begyndte at glide
p.g.a. den forhøjede oliestand - Men først på et tidspunkt hvor jeg røg
ind i en tordenbyge der gjorde at olietemperaturen på den forøvrigt
termisk højtbelastede motor, faldt pludseligt!
Koldere olie = tykkere olie, og af oplevelsen kan det således udledes at
det er tykkere olie der vil få koblingen til at glide

--
Armand

Torben Scheel (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-09-06 08:12

Jan Hagen wrote:
> Har selv haft en XJ 600. Uden selv at have oplevet problemet, fortalte den
> autoriserede forhandler mig, at disse divisioner havde en tendens til at
> kunne glide i koblingen også selv med anbefalet standard olie. Derfor
> anbefalede forhandleren at man skiftede olievikositet såvidt jeg husker gå
> fra en 10-40 til en 20-50. Men spørg lige en forhandler først. Dette kunne
> være problemet og løsningen herpå?

Fabrikkens anvisning til en Diversion er SAE 20W40 - og det bruger jeg
på min FJ1100 uden problemer. Jeg havde heller ikke problemer med min
kones XJ600 '88 med brug af den olie.

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste