/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bøvl med blinklysene
Fra : Studen


Dato : 14-09-06 21:31

Hej NG

Jeg har udstyret den gamle katana med nye blinklys - eller dvs det har jeg
faktisk gjort for længe siden, men det har givet anledning til nogle
problemer, jeg er ved at være temmelig træt af:

Som standard kører katanaen med nogle 12V-21W gigantiske pærer, og jeg har
rodet mig ud i at bruge nogle blinklys der bruger BA9S, 12V-23W pærer.
Anywajs, det har fungeret ok hele sidste sæson - dog blinker de ikke (tænder
bare), hvis motoren ikke kører, men hvor tit er det også lige man har brug
for at blinke med motoren slukket!?

Hele denne sæson har jeg haft det irriterende problem, at bagerste venstre
pære går konstant. Jeg har nok skiftet den skide pære 10-15 gange
efterhånden. Dertil vil de ikke blinke med motoren stoppet (som beskrevet
ovenfor) OG de blinker for fuld hammer når jeg kører på motorvejen - ca.
dobbelt hastighed (hmmm, måske er det dét, den ikke kan tåle?)

Hvad pokker er det der får den pære til at gå hele tiden, og hvordan får jeg
de blinklys til at opføre sig "civiliseret"?


På forhånd tak

--
Mvh
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699



 
 
Rene Joergensen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 15-09-06 07:21

Studen <studen@gmail.com> wrote:

> Hele denne sæson har jeg haft det irriterende problem, at bagerste venstre
> pære går konstant. Jeg har nok skiftet den skide pære 10-15 gange
> efterhånden. Dertil vil de ikke blinke med motoren stoppet (som beskrevet
> ovenfor) OG de blinker for fuld hammer når jeg kører på motorvejen - ca.
> dobbelt hastighed (hmmm, måske er det dét, den ikke kan tåle?)

Har du tjekket ladespændingen? Det lyder som om at din regulator ikke
regulerer korrekt.

--
-René


Studen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 15-09-06 16:53


"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message
news:slrnegkhhu.3tm.fox@hal6000.bananas.dk...
> Har du tjekket ladespændingen? Det lyder som om at din regulator ikke
> regulerer korrekt.
>

Hej Rene

Nej, det har jeg ikke... Jeg er spejlblankt når det kommer til det
elektriske (uvenlige sjæle ville måske endda ikke lade det blive ved det ;).
Kan du give mig et par tip til, hvordan jeg griber det an?

Regulatoren - er det også den der kaldes "ensretteren"? Det er jo ofte dem,
man hører står af i tide og utide


--
Mvh
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699



Rene Joergensen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 15-09-06 18:24

Studen <studen@gmail.com> wrote:

> Nej, det har jeg ikke... Jeg er spejlblankt når det kommer til det
> elektriske (uvenlige sjæle ville måske endda ikke lade det blive ved det ;).
> Kan du give mig et par tip til, hvordan jeg griber det an?

Med motoren i gang, måler du med et voltmeter (f.eks et multimeter),
hvad spændingen er over polerne på batteriet. Altså med den sorte
ledning på minus, og den røde på plus Voltmeteret skal være sat til
at måle jævnstrøm, op til sådan ca. 20 volt, alt efter skalaen.

Når den kører med 3-4000 rpm, skal du måle ca. 14,3-14,5 volt.

> Regulatoren - er det også den der kaldes "ensretteren"? Det er jo ofte dem,
> man hører står af i tide og utide

Det er som regel en sammenbygget enhed. Regulator og ensretter.

--
-René


Jens Meldgaard (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 15-09-06 23:09


"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:slrneglod3.m7j.fox@hal6000.bananas.dk...
> Studen <studen@gmail.com> wrote:
>
>> Nej, det har jeg ikke... Jeg er spejlblankt når det kommer til det
>> elektriske (uvenlige sjæle ville måske endda ikke lade det blive ved det
>> ;).
>> Kan du give mig et par tip til, hvordan jeg griber det an?
>
> Med motoren i gang, måler du med et voltmeter (f.eks et multimeter),
> hvad spændingen er over polerne på batteriet. Altså med den sorte
> ledning på minus, og den røde på plus Voltmeteret skal være sat til
> at måle jævnstrøm, op til sådan ca. 20 volt, alt efter skalaen.
>
> Når den kører med 3-4000 rpm, skal du måle ca. 14,3-14,5 volt.
>
>> Regulatoren - er det også den der kaldes "ensretteren"? Det er jo ofte
>> dem,
>> man hører står af i tide og utide
>
> Det er som regel en sammenbygget enhed. Regulator og ensretter.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
På sådan en ældre Suzuki er det én enhed. Hvis du konstaterer, at det ér
regulatoren skal du få den skiftet _omgående_. Har selv tideligere haft
samme problem med en GS 1000 G der "åd" et par regulatorer. Får man ikke
skiftet med det samme, er der _store_ chancer for at statoren også står af.
Først da jeg kontaktede MC elektro i Hjørring blev problemet løst. Der købte
jeg en, Newtronic regulator. Det var i ´99, den har "gået" ca. 90.000 helårs
km. siden. Den kan vist kun ødelægges hvis man har en hammer ). Den kom
med en meget fin monterings vejl. så der kan alle være med. Jeg har ikke
kunnet finde en hjemmeside, men adr. er:
mc.elektro@has.dk eller 98921454 - 40281859.

mvh Jens
Sydals

>
> --
> -René
>



Rene Joergensen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 15-09-06 23:29

Jens Meldgaard <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:

> Først da jeg kontaktede MC elektro i Hjørring blev problemet løst. Der købte
> jeg en, Newtronic regulator. Det var i ´99, den har "gået" ca. 90.000 helårs
> km. siden. Den kan vist kun ødelægges hvis man har en hammer ). Den kom
> med en meget fin monterings vejl. så der kan alle være med. Jeg har ikke
> kunnet finde en hjemmeside, men adr. er:

På Sjælland er ES Elektro i Kbh der man skal købe sin nye regulator,
hvis man ønsker noget der holder

--
-René


Jim Andersen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 15-09-06 09:42

Studen wrote:
> Jeg har udstyret den gamle katana med nye blinklys

> OG de blinker for fuld hammer når jeg kører på
> motorvejen - ca. dobbelt hastighed

Jeg tror du tager fejl af en Katana og en MZ. Og bare rolig, sådan SKAL en
MZ gøre.


/jim



Ole Axelsen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 15-09-06 09:57

Jim Andersen wrote:
> Studen wrote:
>> Jeg har udstyret den gamle katana med nye blinklys
>
>> OG de blinker for fuld hammer når jeg kører på
>> motorvejen - ca. dobbelt hastighed
>
> Jeg tror du tager fejl af en Katana og en MZ. Og bare rolig, sådan
> SKAL en MZ gøre.

Og her bryder jeg så lige ind. Jeg forstår udmærker ironien, selvom jeg
kører MZ.
Jeg vil bare lige oplyse, at en MZ ikke nødvendigvis behøver gøre som
beskrevet. Det er rigtigt, at de gamle modeller (For nogle modellers
vedkommende, op til årg. '85) var "født" sådan, fordi de kørte med 6 volt
anlæg. Men de "nyere" har nu et rimeligt elanlæg med 12 volt og
vekselstrømsgenerator, så der eksisterer problemet ikke. På de ældre med 6
volt anlæg kan man montere et udmærket kit, der ændrer til vekselstrøm og
det fås både med 6 og 12 volt. Og det indeholder forøvrigt også elektronisk
tænding.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste