Wheel duer ikke!
Fra : Jasper Norman

Dato : 24-06-01 21:38

Hej. Jeg har tidligere brokket mig over at hjulet ikke fung. på min
Logitech Cordless WheelMouse. Jeg har tidligere fået et forslag der gik
på "ZXsisMapping" i FX86Config. Dette fung. en smule idet hjulet nu
fung. som "dobbelt-klik" men IKKE som hjul. Er der nogen der har
erfaring med Logitechs mus, eller véd om man skal foretage sig noget
specielt.

(Jeg bruger RH 7.0)

Mvh

Jasper

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 24-06-01 23:26

http://www.google.com/search?q=wheel+X gav mig
http://www-sop.inria.fr/koala/colas/mouse-wheel-scroll/

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 25-06-01 21:02

Jasper Norman <Norman@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> fung. som "dobbelt-klik" men IKKE som hjul. Er der nogen der har
> erfaring med Logitechs mus, eller véd om man skal foretage sig noget

Jeg bruger under OpenBSD:

Section "InputDevice"
Option "Buttons" "5"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Dette giver understøttelse for scrolling med Logitech mus med "hale" i
konqueror etc., men ikke i fx. xterm.

Under FreeBSD bruger jeg imwheel (udkommenter ZAxisMapping). Det
virker ganske udemærket og har den fordel at man kan stille på hvordan
scrollning virker i forskellige programmer. Koden til imwheel er dog
forfærdelig specielt set med en BSD-brugers øje.

--
Sven

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 26-06-01 11:13

Jasper Norman wrote:

> [...]
> fung. som "dobbelt-klik" men IKKE som hjul. Er der nogen der har
> erfaring med Logitechs mus, eller véd om man skal foretage sig noget

Du skal også skifte muse-driver ("protocol" kalder de det ganske vist).
Den du skal bruge hedder "IMPS/2. Altså...

Option "Protocol" "IMPS/2"

i stedet for

Option "Protocol" "PS/2"

i filen /etc/X11/XF86Config[-4] . Virker fint.

-Claus

Fra : Kim Nielsen

Dato : 26-06-01 17:57

...Snip..

> Option "Protocol" "IMPS/2"

Jeg bruger XFree 4.0.2 under Debian (Trådløs Logitech) og har samme
problem ..

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "CorePointer"
Option "ZAxisMapping" "5 6"
EndSection

men .. når jeg bruger driveren IMPS/2 går den __helt__ amok og virker
overhovedet ikke .. Men hvis jeg bruger driveren Microsoft virker den ..
meget mystisk .. den virker faktisk heller ikke engang med PS/2 driveren
:(

/Kim

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 26-06-01 18:22

Kim Nielsen wrote:

> Jeg bruger XFree 4.0.2 under Debian (Trådløs Logitech) og har samme
> problem ..
>
> Section "InputDevice"
> Identifier "Mouse0"
> Driver "mouse"
> Option "Protocol" "IMPS/2"
> Option "Device" "/dev/mouse"
> Option "CorePointer"
> Option "ZAxisMapping" "5 6"
> EndSection

Din ZAxisMapping ser lidt sær ud. SVJV er venstre muse-knap mappet til
0+1, højre muse-knap til 2+3 og miderste muse-knap til 4+5 (og ikke 5+6).
Kan det mon være forklaringen ?

Jeg bruger XFree 4.1 på RedHat og har ingen problemer:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "no"
EndSection

Hvis du bruger min opsætning, skal du nok rette "Device" til hvad der
står i din egen fil. Prøv også at droppe "CorePointer".

Jeg har tidligere kørt 4.0.2 (?) med nogenlunde samme XF86 konfiguration
også uden problemer.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 26-06-01 20:00

> Section "InputDevice"
> Identifier "Mouse0"
> Driver "mouse"
> Option "Protocol" "IMPS/2"
> Option "Device" "/dev/psaux"
> Option "ZAxisMapping" "4 5"
> Option "Emulate3Buttons" "no"
> EndSection

nope .. ingen forskel .. når jeg kører rundt med musen begynder den selv
at trykke på knapperne og den er ik til at styre .. kan kun køre op og
ned.. :(

/Kim

Fra : Enok Hauge

Dato : 26-06-01 22:23

On Tue, 26 Jun 2001 21:00:14 +0200, Kim Nielsen <kn@deepblue.adsl.dk>
wrote:

>nope .. ingen forskel .. når jeg kører rundt med musen begynder den selv
>at trykke på knapperne og den er ik til at styre .. kan kun køre op og
>ned.. :(

Kører du med gpm? Hvis du gør så stop den og se om det ikke hjælper.
Jeg har aldrig fået min Logitech MouseMan wheel til at spille sammen
med både X og gpm samtidigt :(.

Mvh. Enok Hauge

Fra : Kim Nielsen

Dato : 27-06-01 20:42

> Kører du med gpm? Hvis du gør så stop den og se om det ikke hjælper.
> Jeg har aldrig fået min Logitech MouseMan wheel til at spille sammen
> med både X og gpm samtidigt :(.

Takker :) det virkede

Mvh.
Kim