/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hypotetisk spørgsmål ang. knaster
Fra : S.G


Dato : 12-09-06 12:40

Anyway, jeg er stadig igang med at lære om en motors små
finurligheder!
Jeg har en del spørgsmål som jeg ikke rigtig selv kan svare på, er
ihvertfald ikke sikker på mine egen svar :) :)

Men lad os antage vi har en v2 motor!
Den har IN knaster med løft på 9,8mm og EX knaste rmed løft på
9.0mm

Vi ser bort fra gradtallet på knasterne, da mit spørgsmål ikke har
betydning for dette!

Men hvis nu vi skifter IN knaster til en knast der har løft på
10.8mm, dvs 1mm mere løft, og stadig beholder EX knasten på 9.0mm!

Hvordan vil den oprindelige kurve så ændre sig? altså rent
hypotetisk? Hvor vil man hente? og vil man også tabe?


 
 
NielSV650 (12-09-2006)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 12-09-06 21:53

"S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote in message
news:1158061180.351348.154000@d34g2000cwd.googlegroups.com...
>Anyway, jeg er stadig igang med at lære om en motors små
>finurligheder!
>Jeg har en del spørgsmål som jeg ikke rigtig selv kan svare på, er
>ihvertfald ikke sikker på mine egen svar :) :)

Står det ikke i en bog? Er det ikke sådan en du lærer ud fra, eller er alle
dine cykler forsøgsdyr?


>Hvor vil man hente? og vil man også tabe?
På LangeLinie. I pengepungen.



Held og lykke med det!

--
Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/?id=158



S.G (13-09-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 13-09-06 14:09


> Står det ikke i en bog? Er det ikke sådan en du lærer ud fra, eller er alle
> dine cykler forsøgsdyr?

haha :) Jo der står meget i bøger :) :)
Ja de bliver udsat for lidt af hvert :) Så ka de lære det :)



> >Hvor vil man hente? og vil man også tabe?
> På LangeLinie. I pengepungen.

:)

Jeg fisker efter om det er et fact at skarpere IN knaster giver mere
topydelse og mindre bund! :)
Det er mit bud og det jeg har lært, men jeg har sq hørt modsat flere
steder efterhånden!


>
>
>
> Held og lykke med det!


De er allerede skiftet, men har 2 sæt EX knaster, som jeg ikke rigtig
kan bestemme mig for hvad for et af sættene der skal bruges :)


Ukendt (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-09-06 19:53


S.G skrev i meddelelsen
<1158152930.987211.235050@b28g2000cwb.googlegroups.com>...


>Jeg fisker efter om det er et fact at skarpere IN knaster giver mere
>topydelse og mindre bund! :)

Jamen større løftehøjde giver jo ikke en "skarpere" knast og ekstra
løftehøjde kan give alt fra ingenting og til marginalt mere ydelse over hele
linien.

Ydelse hentes ved længere åbningstid, og stejlere åbne/lukke-kurver.

>Det er mit bud og det jeg har lært, men jeg har sq hørt modsat flere
>steder efterhånden!

Ja man hører så meget

mvh
Orla



Moller (16-09-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-09-06 23:15

S.G skrev:
>> Står det ikke i en bog? Er det ikke sådan en du lærer ud fra, eller er alle
>> dine cykler forsøgsdyr?
>
> haha :) Jo der står meget i bøger :) :)
> Ja de bliver udsat for lidt af hvert :) Så ka de lære det :)

   Men som regel er de bedre bakket op... skaf dig Graham Bell. "4-stroke
performance tunning" der er et godt afsnit om knaster, og der er test
arbejdet gjort for dig... især da du som Orla siger ikke bare skal se på
åbningen, men også åbningstiden.

   f.eks. grov regning og betragtning af åbne og lukke tiden er uendelig
hurtigt :) så vil dine omkring 5% mere åbne ventiler(groft teoretisk)
være ligegydlig hvis din knast har 5% mindre åbningstid, da det så vil
være præcis samme mængde du for lukket i... Groft sagt, og vil aldrig
holde i praksis da der er for mange faktore der påvirker ud over.

> Jeg fisker efter om det er et fact at skarpere IN knaster giver mere
> topydelse og mindre bund! :)
> Det er mit bud og det jeg har lært, men jeg har sq hørt modsat flere
> steder efterhånden!

   Hvad du for ind via Bar rygter osv. må du være mere grov i soteringen
for :) bare at kigge i denne gruppe alene er der mange emner som er
vendt hvor folk har svaret 100% forskelligt af hinanden om samme
problem, så er det bare hvad er rigtigt, og hvad har gået i mund til
mund, og måske liiiige har fået nye detaljer undervejs :) især når du er
inde på et område meget meget få folk på verdensplan virkelig kan siges
har 99% styr på(ingen har 100% styr på det).

   En gode replikker herinde fra f.eks. er "Det kan ikke lade sig gøre at
få 10+ heste bare at skifte udstødning, det siger min mekaniker nemlig"
Det kan vi begge to nok bevidne fra praktisk 1 hånds erfaring er direkte
løgn :)

   Nå, men skaf nu bogen, og som en god ting, find en anden god forfatter
om samme emne, til at spare op mod :) det gør jeg f.eks. ved 2 takts
literaturen, og mange gange gir det at læse om det samme fra 2 personer
et meget bedre indblik i det :)

   VH
   Lars Molnit

Ukendt (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-06 09:03


Moller skrev i meddelelsen
<450c7763$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> En gode replikker herinde fra f.eks. er "Det kan ikke lade sig gøre at
>få 10+ heste bare at skifte udstødning, det siger min mekaniker nemlig"
>Det kan vi begge to nok bevidne fra praktisk 1 hånds erfaring er direkte
>løgn :)


Ja OK, på dén ene specifikke Suzuki model :-/

mvh
Orla, bare en løgn gentages tit nok, eller råbes højt nok, så bliver den
sandhed :-|
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Moller (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 17-09-06 09:41

Orla Pedersen skrev:
> Moller skrev i meddelelsen
> <450c7763$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>> En gode replikker herinde fra f.eks. er "Det kan ikke lade sig gøre at
>> få 10+ heste bare at skifte udstødning, det siger min mekaniker nemlig"
>> Det kan vi begge to nok bevidne fra praktisk 1 hånds erfaring er direkte
>> løgn :)
>
>
> Ja OK, på dén ene specifikke Suzuki model :-/

   GSXR 1000 også... og et par mindre kendte i 1L størelsen,
procentmæssigt vs. inden og efter er der endnu flere maskiner som kan
det nummer :)

Torben Scheel (18-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-09-06 07:56

Moller wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>>
>>> En gode replikker herinde fra f.eks. er "Det kan ikke lade sig gøre at
>>> få 10+ heste bare at skifte udstødning, det siger min mekaniker nemlig"
>>> Det kan vi begge to nok bevidne fra praktisk 1 hånds erfaring er direkte
>>> løgn :)
>>
>> Ja OK, på dén ene specifikke Suzuki model :-/
>
> GSXR 1000 også... og et par mindre kendte i 1L størelsen,
> procentmæssigt vs. inden og efter er der endnu flere maskiner som kan
> det nummer :)

Find lige en udstødning til fruens CB450S der giver +10 hk, så har du
bevist at det er løgn

--
vh
Torben

Jim Andersen (18-09-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 18-09-06 09:02

Torben Scheel wrote:
> Find lige en udstødning til fruens CB450S der giver +10 hk, så har du
> bevist at det er løgn

Jeg vil gerne bestille én til min GN 250.


/jim



Torben Scheel (18-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-09-06 11:04

Jim Andersen wrote:
> Torben Scheel wrote:
>> Find lige en udstødning til fruens CB450S der giver +10 hk, så har du
>> bevist at det er løgn
>
> Jeg vil gerne bestille én til min GN 250.
>
>
Hmm. Det 4" afgangsrør jeg så på en Pug 106 i går _lød_ da af mindst
10hk mere

--
vh
Torben

flopper (18-09-2006)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 18-09-06 14:36

nu var det hk der var tale om. ikke DB.
> Hmm. Det 4" afgangsrør jeg så på en Pug 106 i går _lød_ da af mindst 10hk
> mere
>
> --
> vh
> Torben



Torben Scheel (19-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-09-06 06:34

flopper wrote:
> nu var det hk der var tale om. ikke DB.

Sludder! 1hk = 1,36kw. Ved DM i bilstereo er der dermed kun tunede biler
med flere hk end standard

Men OK - 13600 watt gav Pug'en nu heller ikke.

--
vh
Torben


MKS - 74 (19-09-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 19-09-06 08:41

On Tue, 19 Sep 2006 07:34:29 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Sludder! 1hk = 1,36kw.

Omvendt

--
-Michael

Torben Scheel (19-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-09-06 08:43

MKS - 74 wrote:
> On Tue, 19 Sep 2006 07:34:29 +0200, Torben Scheel
> <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
>
>> Sludder! 1hk = 1,36kw.
>
> Omvendt
>
gah. Jeg går i seng igen.

--
vh
Torben

Moller (18-09-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-09-06 19:51

Torben Scheel skrev:
> Moller wrote:
>> Orla Pedersen skrev:
>>>
>>>> En gode replikker herinde fra f.eks. er "Det kan ikke lade sig gøre at
>>>> få 10+ heste bare at skifte udstødning, det siger min mekaniker nemlig"
>>>> Det kan vi begge to nok bevidne fra praktisk 1 hånds erfaring er
>>>> direkte
>>>> løgn :)
>>>
>>> Ja OK, på dén ene specifikke Suzuki model :-/
>>
>> GSXR 1000 også... og et par mindre kendte i 1L størelsen,
>> procentmæssigt vs. inden og efter er der endnu flere maskiner som kan
>> det nummer :)
>
> Find lige en udstødning til fruens CB450S der giver +10 hk, så har du
> bevist at det er løgn

   Nu er en 450'er jo ik lige en 1L maskine, problemet er at ja... en
lille maskine hvor 10 heste = 30-50% ekstra er jo ren ønsketænkning, men
at få 5-10% som jo typisk er omkring 10 heste på en 1L maskine er jo
meget normalt. At så folk glemmer dette og så tror det gælder alle
maskiner bare fordi deres 250cc ikke kunne få 10 heste bare ved at
skifte udstødning.

   VH
   Moller

Torben Scheel (19-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-09-06 06:40

Moller wrote:
> Torben Scheel skrev:
>> Moller wrote:
>>> Orla Pedersen skrev:
>>>>
>>>>> En gode replikker herinde fra f.eks. er "Det kan ikke lade sig gøre at
>>>>> få 10+ heste bare at skifte udstødning, det siger min mekaniker
>>>>> nemlig"
>>>>> Det kan vi begge to nok bevidne fra praktisk 1 hånds erfaring er
>>>>> direkte
>>>>> løgn :)
>>>>
>>>> Ja OK, på dén ene specifikke Suzuki model :-/
>>>
>>> GSXR 1000 også... og et par mindre kendte i 1L størelsen,
>>> procentmæssigt vs. inden og efter er der endnu flere maskiner som kan
>>> det nummer :)
>>
>> Find lige en udstødning til fruens CB450S der giver +10 hk, så har du
>> bevist at det er løgn
>
> Nu er en 450'er jo ik lige en 1L maskine, problemet er at ja... en
> lille maskine hvor 10 heste = 30-50% ekstra er jo ren ønsketænkning, men
> at få 5-10% som jo typisk er omkring 10 heste på en 1L maskine er jo
> meget normalt. At så folk glemmer dette og så tror det gælder alle
> maskiner bare fordi deres 250cc ikke kunne få 10 heste bare ved at
> skifte udstødning.
>
Da nævnte ikke noget om motorstørrelser eller andre forhold i dit oplæg
- det understreger kun hvor svært det et er bruge andenhåndsudagn til
noget som helst.

Og 10 hk på CB'eren er nu kun 22,73% (givet at det er en udroslet
version i fin form, med standarddyser, standardudstødning og oktan 95
benzin )

--
vh
Torben

Torben Scheel (19-09-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-09-06 06:40

Torben Scheel wrote:
> Da nævnte ikke noget om motorstørrelser eller andre forhold i dit oplæg

Da = Du.

--
vh
Torben

Steen Gruby (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-09-06 20:14

On 12 Sep 2006 04:39:40 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej.
>
>Men hvis nu vi skifter IN knaster til en knast der har løft på
>10.8mm, dvs 1mm mere løft, og stadig beholder EX knasten på 9.0mm!
>
>Hvordan vil den oprindelige kurve så ændre sig? altså rent
>hypotetisk? Hvor vil man hente? og vil man også tabe?

Det kan man ikke svare på direkte det afhænger af en mængde parametre.
Du giver ventilen 1 mm større åbning, hvilket allerførst vil kræve at
du checker clearence mellem ventilhoved og stempel
Hvis der ikke er plads nok må der slibes af stemplet hvorved
kompressionen falder.
Lad os nu antage at der er plads nok, så er der det næste problem.
Når du skal åbne 1 mm mere og nå det samme omdrejningstal kan du
risikere at der skal en strammere ventilfjeder til.
Eller at knasten får "blødere" kurver, hvorved tiden
indsugningsarealet er til rådighed reduceres..
Hvis vi nu ser helt bort fra de mekaniske problemer og kun hæfter os
ved hvad der sker med indsugningen vil det effektive areal motoren
respirerer igennem øges med godt 10 %.
Forudsætningen for at du kan udnytte dette er at der kan trækkes 10 %
mere gennem indsugnings manifolden og karbburatorens ventury.
Det er ikke givet at det vil kunne lade sig gøre.
De fleste forestiller sig at det er stemplet der suger
benzinblandingen ind i cylinderen, men det er kun en halv sandhed,
idet udblæsningssystemet faktisk også spiller en stor rolle her.
Når udstødningsventilen åbnes skydes den forbrændte gas ud gennem
udstødningsrøret, og der opstår et vacum på bagsiden af trykfronten.
Det vacum vil i ventilernes overlapningsperiode hive benzin /
luftblanding ind i cylinderen, og nu er det kunsten at få lukket
udstødningsventilen inden gasen fiser uforbrændt ud i afgangsrøret.
Fra det punkt overtager stemplet opgaven med at fylde cylinderen.
Overlapningsperioden er dermed involveret i motorens vejrtrækning.
Som det ses er der altså en nøje sammenhæng mellem en motors
ventildiagram, dens udstødningssystem og karburatoren.
Flytter man på en af parametrene kan det være nødvendigt at ænde på
andre for at få det til at virke igen.
Set i det lys tør jeg ikke give et konkret bud på hvad der vil ske ved
at hæve indsugningsventilens løft med 10%.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Anders Majland (14-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-09-06 12:54

> Du giver ventilen 1 mm større åbning, hvilket allerførst vil kræve at
> du checker clearence mellem ventilhoved og stempel

Er det ikke nærmest en undtagelse hvis der er plads til åbne ventiler
med stemplet i top ?

Mange bileejere oplevere større havarier bare fordi remmen til topppen
knækker - og mc motorer er vel oftest mere "optimerede" - På en
svigerindes fiat punto var der dog plads da tandremmen sprang.



Hans Paulin \(6310\) (14-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 14-09-06 13:20

Anders Majland skrev:

> Er det ikke nærmest en undtagelse hvis der er plads til åbne ventiler
> med stemplet i top ?

http://kortlink.dk/2z5g
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2rrz



CL (14-09-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 14-09-06 14:00


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:45094903$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Anders Majland skrev:
>
>> Er det ikke nærmest en undtagelse hvis der er plads til åbne ventiler
>> med stemplet i top ?
>
> http://kortlink.dk/2z5g
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2rrz
>
>
Var det ikke en ide at skrive lidt om hvad du linker til ?
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Armand (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-06 00:40


"S.G" <sebastian@nalnet.dk> skrev i en meddelelse
news:1158061180.351348.154000@d34g2000cwd.googlegroups.com...
Anyway, ... har en del spørgsmål som jeg ikke rigtig selv kan svare på...
Men lad os antage vi har en v2 motor!
Den har IN knaster med løft på 9,8mm og EX knaste rmed løft på
9.0mm
Vi ser bort fra gradtallet på knasterne, da mit spørgsmål ikke har
betydning for dette!
Men hvis nu vi skifter IN knaster til en knast der har løft på
10.8mm, dvs 1mm mere løft, og stadig beholder EX knasten på 9.0mm!
Hvordan vil den oprindelige kurve så ændre sig? altså rent
hypotetisk? Hvor vil man hente? og vil man også tabe?

Med kurve, mener du formodentligt effekt-kurve, for knastdiagrammets kurver
burde være indlysende - Eller hur?
Hvis man på den samme knast (á åbningstiden) ændrer løftehøjden med én
millimeter vil det følgeligt kun være omkring midten af knastens kurve at
gevinsten foregår, og en forventet gevinst skal ses i forhold dertil :-|

Grunden til at løftet ikke er skabt større fra fabrikken af, har flere
årsager hvoraf et par er:
MC-mekanik er noget kleint noget p.g.a. vægtoptimering, og knasterne arbejde
á ventil-løft skal ses i relation til den arbejdsflade (á omkreds) som
knasten har: Øger man løftehøjden uden at ændre åbningstiden (som udelukket
i oplægget) medfører det øgede arbejde en stejlere åbne og lukke -flade
("rampe") på knasten, hvilket umiddelbart vil medføre betragteligt mere
ventilstøj, men også slitage ud fra devisen om at støj=slitage.
Dertil kommer et sandsynligt behov for strammere fjedre for at kunne nå at
lukke de yderligt mere åbne ventiler ved samme max.omdrejninger => mere støj
og slitage.
Ergo: Højere knaster burde tillige være større knaster (á grund-diameteren)
så arbejdsfladen forøges tilsvarende det højere løft; men måden at
fremstille højere knaster på er det akkurat modsatte: Løftehøjden =
forskellen på knastens grund-radius og max-raduis og ved at slibe materiale
af grund-diameteren opnåes en større forskel og dermed et større løft -
Derved forøges førnævnte problemer i mindst dobbelt forhold - Som (igen)
skal ses i lyset af den spinkle effektive ventil-merlysnings gevinst :-|

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste