"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:
> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> Risikoen for motorfejl og dermed styrt er jo halveret på en
>> en-motorers.
>>
> Hvorved en et-cylindret med kun ét propelblad må anses for at være
> den ideelle flymotor
Betingelserne er anderledes her fordi en defekt cylinder ikke
nødvendigvis tager resten med i faldet. Hvis den gjorde ville
encylindrede motorer faktisk være de mest driftsikre, såfremt fejl
regnes for at dukke op tilfældigt. På samme måde afhænger min
argumentation om halv styrtrate for en-motorersfly af at andre forhold
ikke har indflydelse på motorens holdbarhed som f.eks. belastning,
køling etc.
Hvad angår antal propelblade er det jo lidt nogle andre forhold der
gør sig gældende.
> Forøvrigt har jeg aldrig helt kunnet fatte samme flybranches
> vedligeholdelses-praksis á jævnligt udskiftning af alskens stumper
> alene ud fra alder/driftstid - Jo flere gange man udskifter en given
> stump, desto større må risikoen for at få fat i en dårlig vel være
> :-/
Du skal sammenligne den slidte komponents fejlrisiko med fejlrisikoen
for en ny, så giver teorien mening
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R