Murrille fræser
Fra : Kåre

Dato : 28-11-06 09:34

Hej
Jeg skal bruge en rillefræser til el kabler og vandrør.
Havde regnet med at skulle leje en, men jeg kan ikke helt få logistikken til
at gå op, så jeg kan få fræset det hele på een gang.
Derfor overvejer jeg at købe mig en i stedet. Så kan jeg fræse når jeg vil.

Kiggede på Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6463&n=30100&KundeID=

Den kan indstilles i dybden, men hvad med bredden? Er der ikke to klinger
på, så den skærer to riller samtidig?
På billedet kan jeg kun se een rille.
Ellers ligner det jo bare en rundsav.

Alternativt har jeg både rundsav, bajonetsav og vinkelsliber, hvis de kan
bruges til arbejdet?

pft
Kåre

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-11-06 09:54

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativt har jeg både rundsav, bajonetsav og vinkelsliber, hvis de kan
> bruges til arbejdet?

- det kommer jo an på hvad og hvor meget du skal fræse. 20 meter i mursten
vil jeg ikke gå i gang med uden rette værktøj. Men en enkelt meter til et
kabel kunne jeg nok magte med hammer og mejsel

I øvrigt koster de jo ikke alverden at leje i to dage fremfor en dag.

ras

Fra : Kåre

Dato : 28-11-06 10:08

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabel kunne jeg nok magte med hammer og mejsel
>
> I øvrigt koster de jo ikke alverden at leje i to dage fremfor en dag.

Jeg skal fræse en del. Alt nyt el og alt vand i nyt badeværelse. Hammer og
mejsel er udelukket.

problemet er at jeg er afhængig af murer og smede som jeg ikke har helt styr
på.
Derfor passer det mig bedst lige at kunne fræse de riller jeg kan komme til,
når jeg har tid. Så er det lidt af en hæmsko at skulle være afhængig af at
byggemarkedet har en ledig maskine, og jeg skal ud at leje den.

Kåre

Fra : Max

Dato : 28-11-06 10:34

Hej Kåre

> Jeg skal fræse en del. Alt nyt el og alt vand i nyt badeværelse.
> Hammer og mejsel er udelukket.

Kan du ikke låne en af din el mand ?

Mvh Max

Fra : Kåre

Dato : 28-11-06 10:44

> Hej Kåre

> Kan du ikke låne en af din el mand ?

Landet ligger sådan, at jeg er min egen el mand...

Kåre

Fra : Max

Dato : 28-11-06 11:19

Hej Kåre

> Landet ligger sådan, at jeg er min egen el mand...

Så syntes jeg bestemt du skal gå ud og købe en
murrille fræser.

Mvh Max

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-11-06 10:44

Kåre skrev:

> Alternativt har jeg både rundsav, bajonetsav og vinkelsliber, hvis de
> kan bruges til arbejdet?

De murrillefræsere jeg har set, er kun to diamantklinger
med en given afstand, typisk til elinstallation.
Man kan snildt lave det samme med en vinkelsliber, man skal
så bare køre to gange istedet.
Det støver en anelse....

Peter Schrøder

Fra : Peter C:

Dato : 28-11-06 10:48

> Alternativt har jeg både rundsav, bajonetsav og vinkelsliber, hvis de kan
> bruges til arbejdet?

Jeg monterede 2 skiver på min 125mm vinkelsliber således at de sad "ryg mod
ryg".
Det giver en rille der lige passer til et 5x2,5mm2 kabel.
Ulempen er at det sviner, da der ikke er sug på som der ofte er mulighed for
med en decideret rillefræser.
Fordelen er at det er en billig rillefræser

MVH Peter C:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-11-06 01:31

Peter C: wrote:

> Jeg monterede 2 skiver på min 125mm vinkelsliber således at de sad
> "ryg mod ryg".

Hvad er der for nogle skiver, du bruger?

De 'diamant's-kiver, jeg kan købe til min vinkelsliber er helt plane. Der
vil således ikke være noget bredde at hente ved at vende den ene skive om.

Tilmed er skiverne mærket med, at de skal køre en bestemt vej rundt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter C:

Dato : 29-11-06 09:13

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil således ikke være noget bredde at hente ved at vende den ene skive om.
>
> Tilmed er skiverne mærket med, at de skal køre en bestemt vej rundt.

Det er helt almindelige carborondum-skiver (eller hvad det nu end er for et
materiale)
Altså dem det koster ca. 10-15,- i Harald Nyborg
Dem man brugte førhen da diamantskiver var umulige at betale for hobbyfolk.
De ligner dem man bruger til stål, men der plejer at stå på dem hvad de er
til.

MVH Peter C: