Centrallås til huset?
Fra : DeBoss

Dato : 25-11-06 18:20

Hejsa..
Vi skal have skiftet alle døre og vinduer i huset næste år..

Jeg er i den forbindelse blevet lidt lun på at lave lidt gejl. En hoveddør
med fingeraftryks læser til låsning..

Evt kunne dette udviddes med en "centrallås/lås op" til hele huset.. 3 døre
samt en havedør..

Jeg kan ikke finder noget på nettet ud over til biler.
Det er ikke et IHC system jeg vil have - KUN dette låsesystem.. Huset skal
jo ikke rykkes fra hinanden
I mit hovede kan der ikke være langt fra at man elektrisk låser op med
fingeraftryk, til at disse kobles sammen og låser alle??

Er der nogen der kender noget spændende??

pft Dennis

Fra : Holst

Dato : 25-11-06 19:14

DeBoss wrote:

> I mit hovede kan der ikke være langt fra at man elektrisk låser op med
> fingeraftryk, til at disse kobles sammen og låser alle??

Næh, i mit hoved er det da bare at trække en ledning fra
fingertryksdimsen til alle låsene.

Sørg for, at døren også kan åbnes med en nøgle. For 20+ år siden lavede
en af mine kammerater en kodelås til døren til sit værelse, så han først
skulle taste en kode for at blive lukket ind. Det syntes han, var
vældigt fikst, for det holdt både mor og lillebror ude fra hans værelse.

Men det holdt ham også selv ude i to døgn, da der pludselig var
strømafbrydelse i et par dage på gården, hvor de boede.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-06 01:46

DeBoss wrote:

> Evt kunne dette udviddes med en "centrallås/lås op" til hele huset..
> 3 døre samt en havedør..

Det lyder sgu smart. Når du så kommer hjem og overrasker en indbrudstyv,
giver du ham mulighed for at smutte ud gennem havedøren, som du netop har
låst op samtidig med hoveddøren.

Jeg ville ikke vælge en sådan løsning - men det er måske bare mig?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Nygaard

Dato : 26-11-06 02:41

> [...]
> låst op samtidig med hoveddøren.
>
> Jeg ville ikke vælge en sådan løsning - men det er måske bare mig?

For det første, så er det første tyven gør er at sikre sig en flugtvej, så
det gør såmænd nok ikke nogen forskel.
For det andet vil de fleste nok trods alt foretrække at tyven stikker af,
frem for at han bliver trængt op i et hjørne og skal kæmpe sig ud af
huset. - det et jo ikke sikkert at det er dig selv der kommer hjem - det
kunne jo være et familiemedlem, der ikke lige kan klare sådan en karl....

Mvh

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-06 15:26

Nygaard wrote:

> For det første, så er det første tyven gør er at sikre sig en
> flugtvej, så det gør såmænd nok ikke nogen forskel.

han skal altså ind først, før han kan konstatere, at der ikke er andre veje
ud end det vindue han har smadret for at komme ind.

> For det andet vil de fleste nok trods alt foretrække at tyven stikker
> af, frem for at han bliver trængt op i et hjørne og skal kæmpe sig ud
> af huset.

Hvem snakker om at tage kampen op? Det er også værdifuldt at få set hans
ansigt, så man efterfølgende kan udpege ham i politiets familiealbum. Det
plejer at være gamle kendinge, der laver den slags.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Christian

Dato : 27-11-06 10:31

DeBoss wrote:
> Hejsa..
> Vi skal have skiftet alle døre og vinduer i huset næste år..
>
> Jeg er i den forbindelse blevet lidt lun på at lave lidt gejl. En
> hoveddør med fingeraftryks læser til låsning..

Der har i forbindelse med anvendelsen af fingeraftryks-låsesystemer til
biler og computere været en del diskussion af det fordelagtige i selve det
at anvende fingeraftrykket som adganskode.

a) Der er i indonesien eller singapore (svjh) rapporteret flere tilfælde af
at ejere af dyre biler (med fingeraftrykslås) der har fået fingeren klippet
af af tyven så denne kunne bemægtige sig ejerens bil.

b) En svensk ingeniør har på en stor computermesse vist hvor "nemt" det var
at tage fingeraftryk fra et benyttet glas, genskabe fingeraftrykket og lukke
sig ind på glassets ejermands bærbare computer - i disse tilfælde et par
store computerbossers computere - søg på www.ing.dk for nærmere beskrivelse
af processen - meget opfindsom metode hun anvender.

Christian.

Fra : DeBoss

Dato : 28-11-06 22:22

> [...]
> par store computerbossers computere - søg på www.ing.dk for nærmere
> beskrivelse af processen - meget opfindsom metode hun anvender.

Skræmmende...

Ja I har da givet nogle gode argumenter, så jeg nu tror ideen bare med
fingeraftryks lås droppes..
Og derved de hele.

Troede ikke det var så nemt.. Men pludselig tvivler jeg på at forsikringen
overhovedet dækker hvis man oplever indbrud med sådan en fætter, og det var
ikke lige sådan jeg troede det var..

Godtnok er det ikke den kriminelle højborg i DK, men der er jo ingen grund
til at gøre det nemmere for den smarte tyv end nødvendigt :)

Tak til jer alle..
Mvh Dennis

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-06 22:36

> Troede ikke det var så nemt.. Men pludselig tvivler jeg på at forsikringen
> overhovedet dækker hvis man oplever indbrud med sådan en fætter, og det
> var ikke lige sådan jeg troede det var..

En tyv kan altid komme ind hvis han vild. Spørgsmålet er bare om det er
næmmest at brække et vindue op eller overliste noget elektronik. Den
gennemsnitlige tyv vil nok bare brække op ...

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 10:51

> Evt kunne dette udviddes med en "centrallås/lås op" til hele huset.. 3
> døre samt en havedør..

Det simpleste er et elektrisk styret låseblik - men det er noget med at
forsikringsselskaberne ikke akcpeterer dem (ihvertfald ikke i erhver - måske
gode nok i en privat bolig) Så der skal anvendes motorlåse. Dernæst så
hjælper det jo ikke med centrallås på døreren hvis der ikke er kontrol af at
alle døre og vinduer er lukkede. Så lav lige plads på budgettet til følere
til samtlige oplukkelige vinduer - De kan fræses ind så de er usynlige, men
kablerne skal jo stadigvæk trækkes....

Det er imho det mindst problem om det skal være med fingeraftrykslæser,
magnetkortlæser, trådløs fjernbetjening eller andet... Det kan altid
skiftes/udvides. Udfordringen ligger i motorlåse og vinduesfølere.

http://www.billigsikring.dk/shop/productinfo.asp?id=971902
http://www.dorma.dk/Produkter/Produktsortiment/Sikkerhed/Details/index-d-97-12,,STADMLMAIN/DML_100_motorlås_205,205.html

Fra : DeBoss

Dato : 28-11-06 22:20

> [...]
> magnetkortlæser, trådløs fjernbetjening eller andet... Det kan altid
> skiftes/udvides. Udfordringen ligger i motorlåse og vinduesfølere.

¨Hmm.. Ja.. Jeg kan da egentlig godt se jeg starter flere
problemer/udfordringer end smarte løsninger..
Og så er det sku nok ikke så sjovt længere..

Tak for godt input :)

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 14:40

"DeBoss" <Dennis@REGNORMbitnisse.dk> wrote in message
> Hejsa..
> Vi skal have skiftet alle døre og vinduer i huset næste år..
>
> Jeg er i den forbindelse blevet lidt lun på at lave lidt gejl. En hoveddør
> med fingeraftryks læser til låsning..

www.commax.dk

Der er masser af gejl, lige fra homeautomation, til kameraovervågning og
fingreaftryksdørlåse

Mvh

David

Fra : DeBoss

Dato : 28-11-06 22:18

> www.commax.dk
>
> Der er masser af gejl, lige fra homeautomation, til kameraovervågning og
> fingreaftryksdørlåse
>
> Mvh
>
> David

Hehe Dejligt.. Mange tak..