overmaling af rød væg
Fra : Gunnar007

Dato : 24-11-06 16:40

Skal overmale en mørkerød (bordeaux) i en meget lys nyance. (Creme hvid)

Er der nogen farve jeg kan grunde med, så jeg ikke skal male 3 måske 4
gange,
Men måske bare 2 ??

Og ja, plastik maling glans 5-7 stykker, måske 10

Hilsen G

Fra : Eliasen

Dato : 24-11-06 16:51

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message
> [...]
> gange,
> Men måske bare 2 ??
>
> Og ja, plastik maling glans 5-7 stykker, måske 10

Tag fat i din lokale maler-pusher og sig du skal bruge en "spærrer". Jeg
har selv med succes anvendt den til en væg, der var overskrevet med
sprittusch.

--
Eliasen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-06 17:22

Eliasen wrote:

> Tag fat i din lokale maler-pusher og sig du skal bruge en "spærrer".

Også kendt som dæk-grunder.

> Jeg har selv med succes anvendt den til en væg, der var overskrevet
> med sprittusch.

Og jeg har anvendt det til et værelse hvor den tidligere ejer havde røget
cerutter i årevis.

Det virker.

Ebbe

Fra : Lars

Dato : 24-11-06 17:19

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange,
> Men måske bare 2 ??
>
> Og ja, plastik maling glans 5-7 stykker, måske 10

Jeg tror ikke det afhænger så meget af den gamle farve og den nye farve, men
mere om malingens kvalitet.
Hvis du køber en dårlig (billig) maling, skal du måske male 5 gange.
Hvis du køber en bedre maling, skal du kun male 2 gange.
Vil selv anbefale Flügger, men det er nok mest en smagssag.

MVH Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 24-11-06 17:25

"Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du køber en dårlig (billig) maling, skal du måske male 5 gange.
> Hvis du køber en bedre maling, skal du kun male 2 gange.

Det har du ganske ret i. Forskellen er mængden af farvepigmenter i
substansen som kaldes maling.

Martin

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-11-06 20:09

Vær omhyggelig med at vaske væggen ned med grundrens først. Hvis den
bordeaux overflade er almindelig maling (altså ikke-smittende) burde 2 gange
med en almindelig glans 7 plasticmaling være nok.

Vær opmærksom på at jo højere glans, jo mindre dækkende er malingen.
Malingens dækkeevne afhænger også af mængden af pigment i malingen og billig
maling har en tendens til at indeholde mindre pigment. Dog er min erfaring,
at de fleste malinger dækker efter 2 gange - også på mørke overflader - hvis
man ellers har været omhyggelig med afrensningen først, da det er en
forudsætning at overfladen er ren, ikke-fedtet, tør og ikke-afsmittende for
et godt resultat.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : nana sørensen

Dato : 24-11-06 20:34

> [...]
> gange,
> Men måske bare 2 ??
>
> Og ja, plastik maling glans 5-7 stykker, måske 10

Du kan bruge en hvid der er tonet med en lille smule grøn til første omgang.
Grøn er røds komplimentærfarve, og det udligner det lyserøde skær man har en
tendens til at få.

Fra : Jørgen E.

Dato : 24-11-06 23:03

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse news:45671258$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> Men måske bare 2 ??
>
> Og ja, plastik maling glans 5-7 stykker, måske 10

Køb en billigere hvid maling af rimelig kvalitet. Hvid indeholder mest farvepigment
i modsætning til de tonede som ikke har meget, i hvert fald ikke hvis det ikke er
hvid base, da de jo derved ikke kan tones i mørke nuancer.
Hvid er også bedst så den oprindelig farve ikke skinner igennem.
Går du til en rigtig farvehandler ved han alt om forskellige hvide farvepigmenter
og indholdet af dem i hans maling. Du kan evt. selv supplere med titaniumhvid.

Fra : John V.

Dato : 25-11-06 21:00

> [...]
> gange,
> Men måske bare 2 ??
>
> Og ja, plastik maling glans 5-7 stykker, måske 10

Ofte dækker de billigste malinger bedst!!!
Dette fordi de ikke indeholder ret meget bindemiddel, til gengæld er de så
ikke særligt vaskbare.

Almindeligvis kan maling i lys råhvid eller modehvid dække en sort af 2
gange, det kan ren hvid ikke, der skal man regne med 3 gange.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk