Gulvpaneler med plads til kabler
Fra : Niels J

Dato : 17-11-06 07:59

Jeg skal have sat nogle gulvpaneler op som lader mig føre nogle ledninger
frem. Jeg har nu fundet nogle forskellige, men er lidt rystet over prisen
som er knap 100 kr pr. meter for simple plasticagtige udgaver. Prisen for
metalversionerne er endnu voldsommere.
Er det virkelig prisen man skal regne med, eller hvordan?

Findes der iøvrigt udgaver som har sektioner med indbyggede stikkontakter,
så man kunne (hvis man altså måtte den slags selv) montere paneler hvori
kontakten sidder istedetfor at skulle bore hul og trække installationskablet
ud og op i en kontakt over panelet?

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-06 08:58

> [...]
> kontakten sidder istedetfor at skulle bore hul og trække
> installationskablet ud og op i en kontakt over panelet?

Problemet er at stikkontakten ikke må sidde helt nede ved gulvet så fødder
og støvsugere kan gå i den. Derfor bruges istedet en panelunderlag der er
en lodret kabelkanal som udtagene monteres i . Se Lk's katalog
http://www1.lk.dk/katalog.jhtml og mere specifikt
http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=5&n4=182&n5=16&LKnummer=503D5010

Fra : Niels J

Dato : 17-11-06 09:39

> [...]
> og støvsugere kan gå i den. Derfor bruges istedet en panelunderlag der er
> en lodret kabelkanal som udtagene monteres i . Se Lk's katalog

Aha! Jeg havde godt nok set de panelunderlag, men troede faktisk det var til
montering på forsiden af panelet.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-11-06 22:29

"Niels J" <nj@vip.cc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakten sidder istedetfor at skulle bore hul og trække
> installationskablet ud og op i en kontakt over panelet?

Du kan lave dem selv, og langt billigere.
Du tager et alm fodpanel, og sætter et par lister bagpå. Eller du kan fræse
et spor hvis det kun er til et par enkelte ledninger.

Thomas N.
www.countryfan.dk
Nu med brugerforum.

Fra : Brian

Dato : 18-11-06 20:03

> [...]
> kontakten sidder istedetfor at skulle bore hul og trække
> installationskablet ud og op i en kontakt over panelet?

Tehalit SL20051 koster da ikke så meget... en hurtig søgning viser at de fås
til 82,- for 2meter. Det kan fås noget billigere, hvis du kan købe gennem
dit firma hos fx Solar.

Fra : Niels J

Dato : 18-11-06 21:54

> Tehalit SL20051 koster da ikke så meget... en hurtig søgning viser at de
> fås til 82,- for 2meter. Det kan fås noget billigere, hvis du kan købe
> gennem dit firma hos fx Solar.

Det er ikke så slemt, nej.
Anvender man et panelunderlag som
http://www.billigvvs.dk/produkter/e4d6e5820d6670f121c4ba38c6af57de.html
til montage af kontakter? Jeg synes ikke det er helt klart om et sådant
underlag er til at stille op oven på panelet. Det virker lidt underligt at
det er så højt, da det så kommer panelets højde plus mellemstykket op over
gulvet.
Man trækker kablerne i panelet, borer hul i toppen og trækker op i
panelunderlaget hvor kontakter/stik forbindes?

Før I begynder at fortælle at det er en fast installation og at en
elektriker skal tilkaldes, så lad mig bemærke at jeg vil gøre det selv og at
jeg som stærkstrømsingeniør udmærket kender til strøm, men ikke kender alle
de specifikke produkter, og deres huller etc, til montering i hjemmet.

Fra : Kenned

Dato : 20-11-06 22:26

> Før I begynder at fortælle at det er en fast installation og at en
> elektriker skal tilkaldes, så lad mig bemærke at jeg vil gøre det selv og
> at jeg som stærkstrømsingeniør udmærket kender til strøm,

derfor må du stadig ikke lave det selv....

Kenned

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 23:20

Den 18/11-2006 klokken 21:53, skrev
"Niels J" <as@de.de>
i <455f72d5$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> [...]
> underlag er til at stille op oven på panelet. Det virker lidt underligt
> at det er så højt, da det så kommer panelets højde plus mellemstykket

Panelunderlaget monteres, så det faktisk 'står' på gulvet.
Derefter skæres kabelkanalerne i længde, så de støder imod panelunderlaget
fra begge sider.
(Panelunderlaget er i begge sider forberedt for udskærng til kabler).

Jeg hjalp elektrikeren med installationen i et hus for ca 2 år siden. Vi
valgte Tehalit SL 20071, da den mere minder om et fodpanel - rent
højdemæssigt.
Desuden har SL 20071 tre adskilte føringsveje. Dem får man hurtigt
opbrugt, når der også skal fremføres antenne- og netværkskabler

Jeg kan evt. tage et billede af arrangementet i morgen, hvis det har
interesse.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Niels J

Dato : 20-11-06 08:21

> [...]
> fra begge sider.
> (Panelunderlaget er i begge sider forberedt for udskærng til kabler).

Aha. Det havde jeg ikke forstået.

> Jeg hjalp elektrikeren med installationen i et hus for ca 2 år siden. Vi
> valgte Tehalit SL 20071, da den mere minder om et fodpanel - rent
> højdemæssigt.

Det tror jeg bare jeg vælger også så. Jeg har ingen særlige præferencer i
den forbindelse, andet end at det ikke skal være de helt små kanaler, da der
jo ikke bliver sat andet panel op her.

> Jeg kan evt. tage et billede af arrangementet i morgen, hvis det har
> interesse.

Det har det bestemt. Jeg har lidt svært ved at forestille mig præcis hvordan
det ser ud når et panelunderlag støder op til kanalen. Umiddelbart har jeg
svært ved at se det blive pænt, men det kan det jo tilsyneladende godt
blive.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 10:33

Den 20/11-2006 klokken 08:20, skrev