Utæt cementtegl - kan det tætnes?
Fra : Jørgen

Dato : 13-11-06 20:19

Min mor bor i et hus med cementtegl. Huset er mere end 35 år gammelt.

Et af teglene ved et tagvindue er blevet utæt. Det ses ved at regnvand kan
trænge igennem teglet, og løbe ud på de indvendige beklædningsbrædder.
Jeg har pillet tagvinduets inddækning af, og identificeret det præcise sted
hvor vandet trænger igennem.
I et forsøg på at tætne, har jeg sprayet teglet med Borup VANDTÆT (flere
gange over en uges tid), og det har også holdt vandet ude i nogle måneder,
men nu er det utæt igen.
Teglene omkring tagvinduet ligger i elastisk fugemasse, og er tætnet med
rygningskit mv, så inden jeg ordinerer udskiftning af et par tegl vil jeg
høre, om der findes andre anbefalelsesværdige metoder til at tætne et tegl.
Kan man f.eks med fordel smøre med slags lak af en art?

- jørgen

Fra : Martin Bak

Dato : 13-11-06 20:55

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> Min mor bor i et hus med cementtegl. Huset er mere end 35 år gammelt.
>
> Et af teglene ved et tagvindue er blevet utæt. Det ses ved at regnvand kan
> trænge igennem teglet,

Når nu et tegl er blevet så gennemtrængeligt, så er taget formodentlig klar
til udskiftning, for det er en stakket frist før andre tegl giver op, og den
slags skal man lave i tide.

Men jeg har flere gange forlænget cementteglstags levetid ved at forskælle
hele taget. Rense taget for alger og mos, (stålbørste, skurebørste, spartel)
og mørtle alle samlinger med blød mørtel. Og efterfølgende koste det
mørtlede med en våd kalkkost, så hele taget bliver "malet" med mørtel.

Martin

Fra : Jørgen

Dato : 13-11-06 21:57

Martin Bak wrote:

> [...]
> det mørtlede med en våd kalkkost, så hele taget bliver "malet" med mørtel.

Min mor er 81, og jeg kvier mig ved at præsentere en regning på
tagudskiftning. Jeg er på det rene med, at teglene nok synger på deres
sidste vers, men en forlængelse på et par års tid vil gøre underværker, og
for det aktuelle problem vil jeg gøre meget for at undgå større
tegludskiftninger på denne side af foråret.
Jeg har virkelig kigget meget, og sammen med min bror prøvet med vandslage,
og jeg kan ikke finde utætheder i samlingerne.
Tagfladen med problemteglet vender mod syd, og er 100% fri for mos og
synlige alger.
Forstår jeg det rigtige, at du ville svumme teglet på ydersiden? (Det skal i
så fald være med en indfarvet mørtel - for cementteglene er brune)

Fra : Martin Bak

Dato : 13-11-06 22:19

> [...]
>

> Forstår jeg det rigtige, at du ville svumme teglet på ydersiden? (Det skal
> så fald være med en indfarvet mørtel - for cementteglene er brune)

Hvis teglene stadig har overfladebeskyttelse, så er min anvisning nok ikke
brugbar. Men det ville helt sikkert være en god ide at coate hele
overfladen.

Det nævnte, med sikkerhed utætte, tegl ville jeg nok skifte, om ikke andet
for at være sikker på, at problemet var løst effektivt.

De situationer hvor jeg har svummet hele tagflader har været hvor der var
cementtegl så eroderede, at overfladebehandlingen var forgået.

Martin

Fra : Jørgen E.

Dato : 13-11-06 22:48

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse news:ejaij6$m5q$1@newsbin.cybercity.dk...

> Når nu et tegl er blevet så gennemtrængeligt, så er taget formodentlig klar til udskiftning, for det er en stakket
> frist før andre tegl giver op, og den slags skal man lave i tide.

Jeg syntes i snakker forskellige ting men lader til at blive vældige enige alligevel
Hvad betyder "cementtegl" ? Enten er det cementtagsten eller også er det tegl
(brændt ler). Cementtagsten holder langt mere end 35 år, og det at de måske
ikke er tætte for gennemtrængende vand på fladen kunne tyde på det er tegl.
Er det tilfældet og årsagen er afskalninger er løsningen nok at udskifte de tegl
der er defekte hvis det er overkommeligt. Der vil næsten altid gå nogen til hen
af vejen og derfor kan de andre jo være gode nok.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-11-06 22:59

"Jørgen E." <offentlig@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes i snakker forskellige ting men lader til at blive vældige enige
> alligevel
> Hvad betyder "cementtegl" ?

Jeg kender to typer. Et der er som klassisk rød vingetagsten, og en der er
mere flad i det.

Fælles for de to typer er, at de oprindeligt har haft en (rød)
overfladebehandling. Og fælles for de to er også, at denne
overfladebehandling er forsvundet, eroderet væk.

Men noget tyder på, at teglene på Jørgens mors hus ikke er så medtagne
endnu.

Martin

Fra : Jørgen E.

Dato : 16-11-06 17:30

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse news:ejapr6$ped$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> denne overfladebehandling er forsvundet, eroderet væk.
>
> Men noget tyder på, at teglene på Jørgens mors hus ikke er så medtagne endnu.

Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men så nok også skuffe dig med,
at det du omtaler er betontagsten og ikke tegl. (Tegl er brændt ler)
I øvrigt kan jeg oplyse dig om, at betontagsten er overfladebehandlet (malet) og
gennemfarvet. Overfaldebehandlingen er faktisk kun for at taget ellers ville blive
utrolig grimt af udblomstringer de første år. Dette sker ikke efter nogle år og
derfor er malingen på de normale tagsten heller ikke beregnet til at holde længere.
Du kan godt få nogle med en bedre holdbarhed (Lafarge), men evigt holder det
ikke. I øvrigt tror jeg ikke du kan lære mig meget om byggematerialer
Vil du vide mere er du jo velkommen til at spørge.

Du kan jo starte her ved disse producenter :

Lafarge
IBF
Randers Tegl
Wienerberger
BMC

for bare lige at nævne nogle af de største her hjemme.

Fra : Martin Bak

Dato : 22-11-06 11:20

> [...]
>
> Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men så nok også skuffe dig med,
> at det du omtaler er betontagsten og ikke tegl. (Tegl er brændt ler)

Der blev spurgt til cementtegl, ikke beton. Og de tagsten jeg omtaler _er_
cementtegl. De er ganske gamle og ganske udbredte her på Bornholm hvor jeg
bor. Jeg er helt klar over forskellen til de mere moderne betontegl og
"rigtige" tegl af brændt ler.

Martin

Fra : Jørgen

Dato : 14-11-06 07:05

Jørgen E. wrote:

> [...]
> altid gå nogen til hen af vejen og derfor kan de andre jo være gode nok.

Der er tale om brune cementtagsten. Jeg har selv brændte røde lertegl, og
tænkte ikke på at skelne mellem tagsten og tegl - beklager

Det pokkers er, at alle tagstenene omkring inddækningen af tagvinduet ligger
i fugemasse (ikke fugeskum), så de er limet pokkers godt sammen. Jeg er
ikke i tvivl om at konstruktionsmetoden er holdbar og elastisk, men jeg
havde krydset fingre for at der var en metode, så jeg kunne undgå at skulle
skære fugerne op, og fiske tagstenen ud.
Alle de andre tagsten ser for så vidt sunde nok ud.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-11-06 08:44

Beton tagsten som de hedder ca 35 år gamle er de samme som sælges idag de er
nemme at udskifte og har lang holdbarhed endnu ,, jeg tror at det er rufa
tagkit din mors tagsten er
lagt i, det er nemt at skærer i med en kniv.

Fra : Jørgen

Dato : 15-11-06 20:02

Stig Rasmussen wrote:

> [...]
> rufa tagkit din mors tagsten er
> lagt i, det er nemt at skærer i med en kniv.

De ligger i rufa tagkit ind mod Velux vinduet, men i rækkerne omkring
vinduet er de vandrette samlinger forseglet med fugemasse.
Jeg må ud på markedet og finde et par tegl i den rigtige model og farve, men
har nok også bestemt mig for, at hvis jeg ikke lige kan finde dem, så
lægger jeg en hud/coating af Borup Tagtæt eller lignende produkt. Så bliver
der ikke helt så meget panik med hvornår tagstenen skiftes, for skiftes
skal det.

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 17-11-06 13:46

så er det Rufakit spørg stark Cf Richsvej 111 om tagsten 33166600

Fra : Jørgen

Dato : 17-11-06 16:48

Jørgen wrote:

> [...]
> lægger jeg en hud/coating af Borup Tagtæt eller lignende produkt. Så
> bliver der ikke helt så meget panik med hvornår tagstenen skiftes, for

Jeg blev enig med mig selv om at spørge en af producenterne, og fra BMC
(http://www.bmc-danmark.com) var rådet dette:

"Det bedste vil selvfølgelig være at udskifte tagstenen, men hvis du gerne
vil tætne tagstenen vinteren over kan du kan du evt bruge Benders
rep.maling eller silikone. Begge dele skal du købe i dit lokale
Byggecenter, hvis de ikke har Benders rep.maling kan de skaffe det hjem.
Det er selvfølgelig vigtigt at tagstenene er tørre.
God fornøjelse."

Mit lokale malerlager fører ikke Benders, så jeg har i stedet købt Murstabil
NS 11 som er et produkt fra Silpoxkemi. Efter databladet har det et
silikoneindhold på 2%, og produktet hærder op i løbet af et par dage via
reaktion med luftens kuldioxid. - Så nu krydser jeg fingre for at der
kommer lidt solskin i morgen, eller på søndag.

For information, så siger databladet at der kan opnås varig beskyttelse i op
til 8 år, og at der vil være synlig perlemorseffekt i 2-3 år. - Men jeg
satser nu alligevel på at finde et par tagsten af den rigtige slags til
udskiftning. - Så haster det bare ikke helt lige så meget.

Tak til alle for råd og forslag.

- jørgen