Maling til kældergulv
Fra : TT

Dato : 12-11-06 22:23

Hej folkens,

Da min kone og jeg for 1½ år siden flyttede ind i hus fra '51 med fuld
kælder, begik vi en dumhed har jeg nu fundet ud af. Vi malede gulvet i
vaskelælderen med samme maling som vi brugte til væggene i kælderen.
Det var en vandbaseret diffusionsåben væg- og loftmaling.

I dag står vi så med et gulv hvor malingen langsomt skaller af. Det
ser herrens ud, og hver gang man forlader rummet slæber man disse
malingskaller med sig. Jeg kan fremprovokere afskalningen ved at søbe
gulvet til med vand. Malingen koger derved op og jeg kan så skalle det
meste af. 'Det meste' fordi en del stadig bliver siddende, og det
sidder sku fast.

Og så til spørgsmålene:

1. Nogle midler/metoder til at fjerne al den eksisterende maling? Har
prøvet kogende vand, rotorsliber, stålbørste og meget mere.

2. Hvilken maling skulle vi have brugt? Visse steder i kælderen er
gulvet malet, sikkert helt tilbage fra husets opførsel, og det holder
stadig. Kan vi ligefrem finde en egnet maling vi kan male på den
eksisterende?

På forhånd tak

Torben

Fra : Max

Dato : 12-11-06 22:34

Hej

> stadig. Kan vi ligefrem finde en egnet maling vi kan male på den
> eksisterende?

Gulvmaling fra den lokale farvehandel.

--
Mvh Max

Fra : MGJ

Dato : 13-11-06 05:34

¨Hej

Du skal bruge en vandbaseret epoxy maling som er diff. åben da gulvet
sikkert ikke er isoleret.

MGJ

Fra : John V.

Dato : 13-11-06 11:37

Du skal bruge en almindelig gulvmaling fra en farvehandler.
Men, den vægmaling der er på skal helst fjernes så meget som muligt.
Det bruger man en caborundumsten til, der findes maskiner med sådan en sten
på, måske kan man leje en sådan, de er ret dyre at købe (7000 + moms).
Måske findes der også nogle diamantskiver til en vinkelsliber som kan
bruges, det ville jo unægtelig være billigere.
Ellers har alle terrazo folk sådan noget udstyr.

Malermester
John Vedsegaard

Fra : MGJ

Dato : 13-11-06 19:35

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal bruge en almindelig gulvmaling fra en farvehandler.
> Men, den vægmaling der er på skal helst fjernes så meget som muligt.

Hvorfor dog vælge den ringeste løsning? Det er en vaskekælder og der ved
meget trafik, vand, støv og nullernænd fra vaske / tørre osv.
En vandlig epoxy maling ville holder de næste 15 - 20 år, det gør en alm.
gulvmaling ikke.

MGJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-11-06 13:42

1) Hvis I skal male påny skal alt der sidder bare det mindste løst helt af
først. Ellers får I samme problem efterfølgende ligegyldigt hvilket produkt
I bruger, da en overflade behandling ikke kan binde bedre end det underlag
den er påført på.

2) Har I testet at der ikke er tale om opfugtning nedefra? Dette kan gøres
ved at tage et stykke plastic på fx 1 x 1 m og tape kanterne fast til gulvet
en måneds tid. Kommer der fugt/dug under plasten er gulvet opfugtet og egner
sig ikke til at blive malet.

3) Overvej at gøre det til en vane at søge saglig information om
gør-det-selv opgaverne før I kaster jer ud i dem. Hvis man kan finde på at
bruge en vægmaling på et gulv, så kan man nok risikere ret store katastrofer
andre steder i huset, hvis man gætter sig frem. Så både I og husets næste
ejere vil nok have glæde af det, hvis I lige sætter jer ind i det basale og
måske investerer i lidt bøger om basal vedligeholdelse af huset. Fx.
Politikens bog "Handyman" eller "Huset" vil måske være en god hjælp

Med venlig hilsen
Gainsbourg