Ventilator til badeværelset
Fra : Optimus Prime

Dato : 30-10-06 09:22

Jeg har set en vetilator af mærket "X-mart" i det lokale byggemarked -
jeg faldt for den fordi den fås med rustfri stål finish og at den har
halvautomatisk frontåbning, som er plan med overfladen når den ikke er i
brug.

Er der nogen i gruppen som kender mærket og kan sige godt eller dårligt
om det? (Det er en ventilator til ca. 1000kr (X-mart Matic Hygro), så
jeg vil gerne være sikker på den er af rimelig god kvalitet).

Eller kan gruppen anbefale andre gode mærker?

Den skal monteres i loftet, helst være i rustfri stål og gerne en model
som ikke stikker ret meget ud fra loftet (grundet lav lofthøjde)

Fra : Anders Majland

Dato : 30-10-06 11:59

> [...]
> faldt for den fordi den fås med rustfri stål finish og at den har
> halvautomatisk frontåbning, som er plan med overfladen når den ikke er i

Jeg har haft en siddende uden automatisk åbning i et par år og for ~1/2år
siden monteret en af dem med automatisk åbning i det nye badeværelse. Jeg er
ikke specielt imponeret over fugtighedsmåleren. Måske fordi det ikke er så
optimalt at måle luftfugtigheden ved ventilatoren ....

> Er der nogen i gruppen som kender mærket og kan sige godt eller dårligt om
> det? (Det er en ventilator til ca. 1000kr (X-mart Matic Hygro), så jeg vil
> gerne være sikker på den er af rimelig god kvalitet).

Det vil sikkert være billigere at købe et par af de de billige fra H.N. Til
298,- stykket kan de jo skiftes ud nogle gange inden du når prisen på
x-mart'en ... Du skal også være opmærksom på at det kun er fronten der er
rustfri - så hvis den sidder så du kan se langs væggen kigger du ind på
plastikken bag stålet...

Men jeg har som sagt købt nummer to selvom jeg synes den er for dyr og jeg
ikke er specielt imponeret af den første...

Fra : Optimus Prime

Dato : 31-10-06 14:30

Anders Majland skrev:
> [...]
> ikke specielt imponeret over fugtighedsmåleren. Måske fordi det ikke er så
> optimalt at måle luftfugtigheden ved ventilatoren ....

Hvad synes du så om den automatiske lukning, er det en brugbar ting
eller rent lir?
Luftfugtigheden tror jeg ikke giver de store problemer for den hænger i
loftet lige over bruseren

> Men jeg har som sagt købt nummer to selvom jeg synes den er for dyr og jeg
> ikke er specielt imponeret af den første...

Det er jo det med ejerglæde Hvordan med støj, er det en der larmer
meget og lyder som om lejerne ikke holder ret lang tid?

Fra : Anders Majland

Dato : 31-10-06 16:37

> Hvad synes du så om den automatiske lukning, er det en brugbar ting eller
> rent lir?

Den sidder i loftet med ~3 meter "rør" op og ud til det fri. Det giver
temmelig stor skorstensvirkning så hvis den ikke lukkede ville der blive
suget meget luft ud uden at den var tændt. Jeg havde overvejet at sætte en
alm ventil i, men den skulle man jo så åbne/lukke selv. Så for mig er den
ligeså meget en automatisk ventil som en ventilator...

> Det er jo det med ejerglæde Hvordan med støj, er det en der larmer
> meget og lyder som om lejerne ikke holder ret lang tid?

Jeg synes ikke den støjer slemt - men den kan da høres. Begge er skruet fast
med de indvendige klemmer - altså sådan at den bare klemmer ud mod siderne
indvendigt i røret - og der skal man ikke stramme dem for meget da man så
vrider den oval og blæseren går mod siderne ...

Havde jeg muligheden ville jeg idag montere en seperat hygrostat og en "dum"
ventilator - men det kunne nu sagtens være fra samme serie. Merprisen for
hygro og timer er bare temmelig voldsom....

Fra : .Kody

Dato : 30-10-06 15:13

"Optimus Prime" <Prime@optimus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne være sikker på den er af rimelig god kvalitet).
>
> Eller kan gruppen anbefale andre gode mærker?

Jeg har selv sådan en her... http://www.pax.se/html/fan/fanframe200.html
Der virker utrolig godt.

..Kody

Fra : Optimus Prime

Dato : 31-10-06 14:22

..Kody skrev:
> Jeg har selv sådan en her... http://www.pax.se/html/fan/fanframe200.html
> Der virker utrolig godt.

Pax er også yderst lækker og dejligt støjsvag - desværre fylder den
relativt meget uden for væggen/loftet

Fra : Max

Dato : 31-10-06 14:35

Hej

> Pax er også yderst lækker og dejligt støjsvag - desværre fylder den
> relativt meget uden for væggen/loftet

Men hensyn til støj, ja der forpligter navnet jo også :)

Mvh Max