Hjælp - Orkideer
Fra : Essox

Dato : 28-10-06 15:07

Mine orkideer er begyndt at få små hvide pletter, det ser ud som noget hvidt
puvler eller spind, hvad er det? og hvad gør jeg?
Mvh .Diana

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-06 16:50

Essox <essox@FJERNprivat.dk> wrote:
> Mine orkideer er begyndt at få små hvide pletter, det ser ud som
> noget hvidt puvler eller spind, hvad er det? og hvad gør jeg?
> Mvh .Diana

Jeg er næsten sikker på at det er uldlus. De kan bekæmpes med et
middel der hedder Provado (kan købes hos bl.a. Silvan og
planteskoler/blomstermarkeder)
Man kan også komme brun sæbe i vand og sprøjte med det. Det virker
også mod spindemider. Jeg går ud fra at det er Phalaenopsis du har, da
det er den mest almindelige orkidé. Jeg har selv en som jeg fik sidste
år til jul, og den har blomstret uafbrudt indtil for ca. 14 dage
siden.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Aase Worm

Dato : 28-10-06 18:18

Hej.
Jeg er enig med Tove: det er sandsynligvis uldlus.
Jeg har selv bekæmpet uldlus på en orkide på flg måde.
Fjern så meget som muligt med en fugtig klud eller fugtig køkkenrulle. Hvis
et enkelt blad er særligt hårdt angrebet, klippes hele bladet af.
Anvend insektpinde fra Bayer eller Substral (jeg ved ikke, om andre firmaer
også fremstiller insektpinde). Disse pinde fås i havecentre o.lign. Større
supermarkeder (fx Føtex) har dem også. Følg brugsanvisningen.
Hilsen
Aase