Vandafledning fra nedløb til brønd
Fra : Danny

Dato : 28-10-06 12:32

Hej

Jeg har bygget 8kvm til mit eksisterende skur, og måtte i den forbindelse
sløjfe den daværende brønd, så lige nu har jeg intet sted at lede regnvandet
hen.

Tilbygningen ligger ca 5 meter fra en anden brønd, og jeg påtænker at
nedgrave en stikledning fra skuret og hen til denne brønd. Men må man det,
og hvilke regler gælder da? Jeg tænker i den forbindelse på hvor dybt røret
mellem skuret og brønden skal ligge, om man må tilføre andre stikledninger
til samme brønd, osv.

Med venlig hilsen,
Danny

Fra : Jens G

Dato : 28-10-06 14:40

On Sat, 28 Oct 2006 13:32:29 +0200, "Danny" <none@none.com> wrote:

> [...]
>mellem skuret og brønden skal ligge, om man må tilføre andre stikledninger

Skulle der ikke stå på tegningen hvordan du vil komme af med
regnvandet da du havde tilbygningen til godkendelse hos kommunen?

--
Jens G

Fra : Nygaard

Dato : 28-10-06 16:20

> [...]
røret
> mellem skuret og brønden skal ligge, om man må tilføre andre stikledninger

Hej,

Hvis spørgsmålet er hvad man MÅ gøre, så er svaret, at hvis din brønd er
koblet på offentlig kloaknet (spildevands- eller regnvandskloak), så MÅ du
ikke selv gøre noget, men du skal have en aut. kloakmester til at gøre det.

Hvis du ikke udleder til offentlig kloak, altså hvis du leder vandet i
faskine, eller en naturlig recipient (f.eks. vandløb), så er der ingen
lovkrav, og du MÅ gøre hvad du har lyst til.

Til udførelsen gælder det, at hvis faldet er min 20 promille (2 cm pr m), så
behøves det ikke være længere nede end at det er beskyttet mod påvirkning
oppefra (er der blomsterbed, skal det være så langt nede at man ikke fræser
i det når man ordner bedet. Er der trafik hen over, skal det ligge så langt
nede at trafikken ikke trykker på det).
Hvis faldet er under 20 promille, skal det ned i frostfrit dybde.

/Nygaard

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-10-06 17:43

> [...]

langt
> nede at trafikken ikke trykker på det).
> Hvis faldet er under 20 promille, skal det ned i frostfrit dybde.

Da jeg fik omlagt kloak, mumlede kloakmesteren noget om 70 cm dybde...

Jacob

Fra : Nygaard

Dato : 28-10-06 20:15

> Da jeg fik omlagt kloak, mumlede kloakmesteren noget om 70 cm dybde...
>
> --
> Mvh
> Jacob
Hvis der er tale om spildevandskloak, skal man altid ned i frostfri dybde,
uanset hvilket fald ledningen har.

/Nygaard
www.nygaard.eu