olieradiator
Fra : Pia-Helene

Dato : 26-10-06 10:47

Jeg skal have en ny oliefyldt radiator -eller skal jeg?

Jeg skal opvarme mit kolonihavehus på 40m2 (et rum). Jeg har tidligere brugt
de oliefyldte elradiatorer, men har nu med to modeller oplevet at de efter
en vis tid lækker olien. Har jeg købt for billigt/dårligt, eller er det et
generelt problem med disse radiatorer at de har en vis (alt for kort)
levetid?

Skal jeg måske overveje andre løsninger?
-er meget åben for gode råd, tak.

Mvh
Pia-Helene

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-10-06 19:28

Pia-Helene wrote:
> [...]
> levetid?
>
> Skal jeg måske overveje andre løsninger?

Ja. Hvorfor er der valgt oliefyldte elradiatorer.?

De bruges - såvidt jeg ved - for at de termisk ligner radiatorer med
vand, dvs. de holder på varmen i en tid, og dermed jævner
temperaturvariationer ud.

Har du brug for det.? Hvis ikke, er der ingen grund til at købe dem. De
er iøvrigt noget dyrere end elradiatorer uden olie.
Og designet er jo ikke ligefrem kønt. Ihvertfald ikke dem jeg har set.

Jeg har selv levet med elradiatorer i mange år - efter at have været
vænnet til oliefyr/fjernvarme.
Jeg mener ikke at det er den store forskel i temperaturvariationen. Det
var jo netop argumentet for olien.
(Jeg har prøvet de gamle der var on/off. Medens de nye har variabel
temperaturstyring, såvidt jeg ved.)

Kig f.eks. på Siemens elradiatorer. Som dem jeg har.

Eller er de eksisterende valgt fordi de kan placeres på gulvet, med
fod.? Det har Siemens radioatorerne ikke umiddelbart mulighed for.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 27-10-06 07:36

Jeg har haft 2 olieradiatorer i ca 10 år som suplement el alene tændt om
natten
de er fejlfrie har kostet ca 4-500kr stk alm mærker de longhi og Rowenta så
de kan holde

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-10-06 22:50

> [...]
> efter en vis tid lækker olien. Har jeg købt for billigt/dårligt, eller er
> det et generelt problem med disse radiatorer at de har en vis (alt for

Jeg vil da mene, at en Zibro laser kamin er det oplagte valg. Den er godt
nok noget dyrere i indkøb end de andre muligheder. Til gengæld leverer den
en helt suveræn varme, og cirkulerer tilmed varmen optimalt, således at der
ikke er koldt om fødderne.

/Jasper