Isolering af kældervægge - god idé
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 24-10-06 10:05

Kære alle,

   min kælder - som er en ½ kælder, så at sige, 70 cm under jordniveau -
er god og tør. Dette gælder for alle dens 3 rum. Jeg planlægger at
isolere dens indervægge, dog kun dem der vender mod en ydermur/soklen,
for at få lidt ekstra varme dernede til mine hobbyrum. Jeg tænkte på at
opsætte alm. reglar med alm. rockwool-isolering eller tilsvarende,
hvorpå påsættes alm. gibsplader - selvfølgelig med etablering af en
tilhørende fugtspærre. Først vil jeg dog overveje at høre andres mening
om den idé, hvorfor jeg skriver her. Kælderen er god og tør, som nævnt,
men hvis man skal tænkte lidt frem må man jo forholde sig til at der
evt. kan trænge fugt ind til soklen - og så går min bekymring på om hvor
god en idé det er at lægge en fugtspærre, der nok vil forhindre fugt i
at trænge ind i kælderen, men som så vil medføre - spørgsmålstegn - at
fugten forbliver i soklen, og nedbryder denne i stedet. Giver det bedre
mening ikke at isolere, og tillade fugten at trænge igennem murens
kalklag på indersiden, så soklen ikke nedbrydes - eller vil soklen som
sådan ikke lade sig gå på af den fugt der evt. vil komme til at stå op
imod den? Soklen er i øvrigt beton hældt mellem forskallingsbrædder, med
en del sten hældt i.

I håbet om jeres feedback, på forhånd tak,

Morten

Fra : TT

Dato : 24-10-06 12:50

"Morten Nørgaard" <mnoYOUKNOWTHEDRILL@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hældt mellem forskallingsbrædder, med en del sten hældt i.
>
> I håbet om jeres feedback, på forhånd tak,

Jeg _tror_ at det er en dårlig ide at sætte fugtspærre op, jeg har tatl med
danogips på et tidspunkt, og de sagde at deres isoleringsvæg kune man bruge
sålænge der ikke var vådt på væggende, fugt er ok, men der må ikke løbe vand

-TT

Fra : MGJ

Dato : 24-10-06 17:39

Hej

Jeg har gjort noget af det samme for 4 år siden i min kælder, men:

Brug stål skelet og vådrumsgips!
Så er det vigtigt at der er 5 cm luft mellem ydermur og isoleringen. Jeg
satte skelettet op og brugte ståltråd på bagkanten så isoleringen ikke er i
berøring med ydermuren. Der efter isolering og dampspære. Jeg havde i ca et
halvt år en fugtmåler (føler) inde i luftrummet og den holdte sig på 50 -
60.
Jeg har på den ene væg en reol og der kommer ingen fugtskjolder.

Det skal da siges at jeg har lidt varme på fra typisk september til april og
holder temp. på 19 grader og fugtigheden på 50 - 55

Mvh

MGJ

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 25-10-06 12:26

Jeg har tidligere haft isoleret kældervæg m/damspærre
(klamphuggeri, desværre), og der samlede sig så meget fugt at
pudset blev mørt og skvattede af. Nu har jeg fjernet
isoleringen, pudset op og malet med diffusionsåben maling, og
evt. fremtidig isolering bliver udefra.

Indvendig isolering skal være uden dampspærre, og må ikke berøre
kældervæggen.

Se http://www.byggekram.dk/sw759.asp

Vh. Jørn

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 25-10-06 16:19

Jørn Ibsen (slet JUNA0) skrev:
> [...]
> evt. fremtidig isolering bliver udefra.
>
> Indvendig isolering skal være uden dampspærre, og må ikke berøre

Hej alle,

   det var gode svar, og råd. Tak for dét.

Mvh.

Morten