Vandslange nivellering - komponenter
Fra : CC

Dato : 23-10-06 23:40

Har på et eller andet tidspunkt set et plastsæt bestående af 2 klare
plastrør hvoraf den ene var forsynet med en 30 - 40 cm måleskala inddeling.
Hele herligheden kunne monteres i hver sin ende af en haveslange og man var
nu klar til at niveller gulv, loft, vægge etc.

Ved nogen hvor sådan dele kan købes ?

(Har prøvet i Google, Silvan, Stark, Harald Nyborg uden resultat -
Alternativt må være 2 klare plastrør fra en akvariehandler eller lignende)

Fra : MGJ

Dato : 24-10-06 04:26

Hej

Prøv evt. Ernfred Petersen, rebslagervej i Ålborg, eller Århus Mørtel co.
(Stark) P.O. Pedersensvej Århus N

MGJ

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 13:04

> [...]
>
> (Har prøvet i Google, Silvan, Stark, Harald Nyborg uden resultat -
> Alternativt må være 2 klare plastrør fra en akvariehandler eller lignende)

Hej, faldt lige over dit indlæg - hvad er "fidusen" ved at benytte sådan et
sæt?

Fra : Max

Dato : 24-10-06 13:12

Hej Anden

> Hej, faldt lige over dit indlæg - hvad er "fidusen" ved at benytte
> sådan et sæt?

At man har et vatterpas der er så langt som ens slange er og
den kan gå omkring hjørner og gennem huset hvis man har
brug for det.

Mvh Max

Fra : Ib

Dato : 24-10-06 15:56

"Anden" skrev i en meddelelse>> Har på et eller andet tidspunkt set et
plastsæt bestående af 2 klare

> Hej, faldt lige over dit indlæg - hvad er "fidusen" ved at benytte sådan
> et sæt?

Det er læren om de forbundne kar.
Iøvrigt undrer det mig at du vil bruge penge på at bruge andet end bare en
vandslange der, ihvertfald i enderne, skal være gennemsigtig. Så længe dine
tommelfingre eller andre legemsdele kan dække hullet i enden ( af slangen
forståes ) er det alt du behøver, nå ja og så en hjælper hvis du ikke har
ekstremt lange arme.
Slangen jeg har brugt har været 3/4 tomme vandslange med ca 0,5 m
gennemsigtig slange sat i hver ende, det virker, det kan i mit hoved ikke
andet da det er naturkræfter vi har fat i her.

Held og lykke med projektet.

Ib

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-10-06 18:03

"Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> skrev
> Det er læren om de forbundne kar.

Blot skal man huske at hvis der er luft i slangen, kan det blive en anden
slags lære.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib

Dato : 25-10-06 07:54

> "Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> skrev
>
> Blot skal man huske at hvis der er luft i slangen, kan det blive en anden
> [...]

Jep, læren om hvordan/hvorfor/at vand løber nedad
Man kunne evt. tjekke sit "slangesetup" på noget man er sikker på er
vandret. Sæt en vandret streg på en mur eller lignende vha et vaterpas og
kontrollér om slangefætteren viser det den skal.

--
Ib

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-10-06 16:41

Den Wed, 25 Oct 2006 08:53:59 +0200, "Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk>
skrev:

> [...]
>vandret. Sæt en vandret streg på en mur eller lignende vha et vaterpas og
>kontrollér om slangefætteren viser det den skal.

Hvorfor ikke bare holde slangeenderne op ved siden af hinanden?
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
The wise learn more from fools than fools from the wise.

Fra : Max

Dato : 25-10-06 17:16

Hej Jens

> Hvorfor ikke bare holde slangeenderne op ved siden af hinanden?

Hvorfor gøre tingene simpelt når det kan gøres indviklet :)

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-06 18:32

> Hej Jens

> Hvorfor gøre tingene simpelt når det kan gøres indviklet :)

Det er ikke så simpelt som i gør det til. Man kan udmærket holde enderne
sammen selvom der er lidt luft, og konstatere at det er OK. Derefter kan
flere små bobler rende sammen og give problemer. Nok utænkeligt hvis man
tester positivt bagefter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib

Dato : 27-10-06 23:31

"Jens Petersen" skrev i en meddelelse>

> Hvorfor ikke bare holde slangeenderne op ved siden af hinanden?

Var det ikke for at tjekke om der var luft i og at de viste rigtigt....?
Hvor er referencen hvis du bare holder slangeenderne ved siden af hinanden ?

--
Ib

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-10-06 00:13

Den Sat, 28 Oct 2006 00:31:00 +0200, "Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk>
skrev:

>Var det ikke for at tjekke om der var luft i og at de viste rigtigt....?
>Hvor er referencen hvis du bare holder slangeenderne ved siden af hinanden ?

Referencen er i det andet rør, for pokker.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
It's not the bullets that kill you, it's the holes.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 01:38

> Referencen er i det andet rør, for pokker.

Udover de 2 tidligere rør...er der nu kommer "det andet rør" ind, nu
begynder det at blive svært ;)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-06 09:36

"Anden" <deterenhotmailkontosomhedder"Andenand112"> skrev i en meddelelse

> Udover de 2 tidligere rør...er der nu kommer "det andet rør" ind, nu
> begynder det at blive svært ;)

Det er skam til at drikke af
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib

Dato : 28-10-06 11:05

> Referencen er i det andet rør, for pokker.

Hvilket andet rør ?

Hvis du er sikker på at der ikke er noget i slangen der gør at de 2
vandoverflader er der hvor de skal være, så kører du bare løs !! "Der er jo
ikke grund til at kontrollere sin metode, for at udelukke
fejl/unøjagtigheder...det tager jo mindst 3-4 minutter"

Ib, som i dette indlæg skriver sarkasme i anførselstegn !

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-10-06 02:12

Den Sat, 28 Oct 2006 12:05:28 +0200, "Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk>
skrev:

> [...]
>fejl/unøjagtigheder...det tager jo mindst 3-4 minutter"
>
>Ib, som i dette indlæg skriver sarkasme i anførselstegn !

Hvis niveauet i rørene er ens bliver det ikke mere nøjagtigt.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Faith is believing what you know ain't so.

Fra : Ib

Dato : 29-10-06 11:11

"Jens Petersen" skrev i en meddelelse>>>

Referencen er i det andet rør, for pokker.

> Hvis niveauet i rørene er ens bliver det ikke mere nøjagtigt.

Det er netop mit argument, hvis de er ens, og det kan du tjekke på beskrevne
måde.
Forestil dig at du skal nivellere 2 punkter der er 12 m fra hinanden, det er
typisk i situationer hvor punkterne er langt fra hinanden man bruger
"slangemetoden", du skal bruge måske 14-16 m vandslange. Når du fylder vand
i systemet hvordan kan du så være sikker på at der ikke er luft i ? Hvis du
er sikker på at der ikke er luft i, ja så har du ret, så blver det ikke mere
nøjagtigt.

Ib

Fra : Thomas

Dato : 25-10-06 17:06

Jens Petersen skrev:

> Hvorfor ikke bare holde slangeenderne op ved siden af hinanden?
> --
> Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
> The wise learn more from fools than fools from the wise

Det ville da være alt for nemt *GG*.