klippe og gøde ligusterhæk
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 13:01

Hej,

nysat ligusterhæk fra i år skød ikke meget.
vi nappede topskuddende af ultimo aug/primo september, men måske skulle den
have været klippet lidt mere ned i toppen.

hvornår kan vi klippe topskuddene igen, så den skyder løs næste år?
er det noget med, at man gør det "når det hele står stille" udenfor ?

men man mener man med "står stille" ?

frostvejr?

hvor koldt ?

og hvad med gødning, giver man her i efteråret?
hvis vi vil klippe mere af toppene, hvornår skal vi så gøde ?

/TR

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-10-06 15:57

"Thomsen" <777777> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvor koldt ?
>
> og hvad med gødning, giver man her i efteråret?
> hvis vi vil klippe mere af toppene, hvornår skal vi så gøde ?

Mon ikke du bare skulle tage den lidt med ro og se hvordan den gror næste
år. Jeg kan forsikre dig om at jeg aldrig har haft brug for at gøde nogen
hæk, og de gror glimrende med undtagelse af de planter der desværre har fået
en svampesygdom.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-06 19:42

On Sun, 15 Oct 2006 16:56:59 +0200, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> [...]
>hæk, og de gror glimrende med undtagelse af de planter der desværre har fået

Der er stor forskel på om hække har brug for gødning - generelt gror de
bedre hvis de får gødning. Det gælder alle steder.

En gammel hæk har ikke det store behov for gødning, den skal jo ikke
blive hverken højere eller bredere. En ny hæk vil komme bedre i gang
hvis man lige giver den lidt at leve af.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Mads

Dato : 15-10-06 21:46

On Sun, 15 Oct 2006 20:42:23 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>blive hverken højere eller bredere. En ny hæk vil komme bedre i gang
>hvis man lige giver den lidt at leve af.

Hej Mads

Det lyder som om du har tjek på det her.

Jeg flyttede for et år siden ind i en nyopført bolig hvor der
så blev plantet ligusterhæk. Desværre så er min hæk noget
skravl at se på, i modsætning til de fleste af mine naboers
hække der blev plantet præcis samtidigt. Deres hække er
højere, tættere og har en mørkere grøn farve og det er ellers
de samme stiklinger der er brugt.
Kan det skyldes at jeg ikke har gødet og vandet min hæk
her i sommer? Eller er det måske fordi jeg såede græs helt
hen til hækken istedet for at have 30 sm bar jord mellem
plænen og hækken? Ja, jeg var doven og havde ikke lyst
til at skulle gå og luge langs hækken hele tiden.

Og kan jeg evt. gøre noget for at få mere gang i hækken
næste år? Udover at give den lidt gødning self.

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-06 20:18

On Sun, 15 Oct 2006 22:46:29 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Hej Mads
>
>Det lyder som om du har tjek på det her.

Det bilder jeg mig da ind

> [...]
>plænen og hækken? Ja, jeg var doven og havde ikke lyst
>til at skulle gå og luge langs hækken hele tiden.

At din hæk er lysere i bladene er helt sikkert tegn på gødningsmangel i
forhold til resten.

Gødningsmanglen forstærkes også af græsset - græs er grådigt, og det har
rødderne nærmere jordoverfladen end hækken har. Dvs. det gødning og det
vand der måtte komme, det har græsset førsteret på.

>Og kan jeg evt. gøre noget for at få mere gang i hækken
>næste år? Udover at give den lidt gødning self.

Gødning - alene vil det nok ikke være nok, men at gøde hækken en eller
to gange vil helt sikkert hjælpe. Det bedste vil være at få græsset væk
fra hækken - 2 cm fra midten af hækken og ud til græsset er formentlig
nok. Du kan evt. lægge en ukrudtsdug ud langs hækken, og så barkflis
ovenpå denne dug. Så skal du ikke døje med ukrudtet. Og heller ikke med
græs som vokser op i hækken - det ser sjældent særlig kønt ud.

Fra : Mads

Dato : 18-10-06 00:29

On Tue, 17 Oct 2006 21:18:11 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>to gange vil helt sikkert hjælpe. Det bedste vil være at få græsset væk
>fra hækken - 2 cm fra midten af hækken og ud til græsset er formentlig

Hej Mads

Tak for oplysningerne. Men mener du ikke 20 cm fra hæk til græs?
2 cm er ikke meget.

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-06 07:24

On Wed, 18 Oct 2006 01:28:48 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Tak for oplysningerne. Men mener du ikke 20 cm fra hæk til græs?
>2 cm er ikke meget.

Jo, jeg mener da 20 cm - det gik vist lidt stærkt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-06 19:40

On Sun, 15 Oct 2006 14:00:58 +0200, "Thomsen" <777777> wrote:

>nysat ligusterhæk fra i år skød ikke meget.
>vi nappede topskuddende af ultimo aug/primo september, men måske skulle den
>have været klippet lidt mere ned i toppen.

Hvornår er den sat?

Årsagen til den langsomme vækst her i året, kan være vandmangel - det
har jo været en tør sommer.

Desuden er det ret almindeligt at en hæk ikke gror det helt vilde det år
den sættes.

>hvornår kan vi klippe topskuddene igen, så den skyder løs næste år?
>er det noget med, at man gør det "når det hele står stille" udenfor ?

Der er ingen grund til at klippe topskuddene før hækken er i den ønskede
højde. Nye skud kommer fra stedet maks ca. 15-20 cm under stedet der
klippes. Hækken bliver ikke tættere i bunden af at blive klippet i
toppen. Og den skal nok sætte nye skud selv om du ikke klipper toppen.

>men man mener man med "står stille" ?
>
>frostvejr?
>
>hvor koldt ?

Fra omkring slutningen af oktober er væksten gået næsten i stå.

>og hvad med gødning, giver man her i efteråret?

Nej, det er der ingen grund til. Så længe planterne ikke gror optager de
heller ingen gødning. Vent med gødning til foråret, april en gang.

>hvis vi vil klippe mere af toppene, hvornår skal vi så gøde ?

April.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-06 05:44

> Nej, det er der ingen grund til. Så længe planterne ikke gror optager de
> heller ingen gødning. Vent med gødning til foråret, april en gang.

> April.
> --

Hækkene er dels sat i efteråret 05 og dels i foråret 06

Jeg vil gerne klippe dem i toppene, så de bliver mere tæt på vejen op.
Kender godt det andet råd om at vente til de har højden, men der er også
mange, som mener, at det er bedst at klippe toppene løbende.

Men:

Kan jeg klippe toppene i april og gøde i samme måned, april ?

Skal der være vækst/nye blade i hækken, før den må klippes ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-06 20:21

On Mon, 16 Oct 2006 06:43:59 +0200, "Thomsen" <777777> wrote:

> [...]
>
>Men:
>
>Kan jeg klippe toppene i april og gøde i samme måned, april ?

Ja.

>Skal der være vækst/nye blade i hækken, før den må klippes ?

Ikke nødvendigvis.

Jeg ville nok endda helst klippe inden de nye skud bryder frem - så skal
hækken ikke bruge kræfter på to gange at sætte nye skud.