Pillefyr
Fra : Thomas Kaarup

Dato : 12-10-06 22:17

vi er ved at kigge på nyt hus og har aldrig haft andet end fjernvarme.

et af de huse hvi har kig på har et pillefyr ikke kombi.

hvad er + og - ved dette ?

thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-06 00:43

Thomas Kaarup wrote:

> et af de huse hvi har kig på har et pillefyr ikke kombi.
>
> hvad er + og - ved dette ?

Plus:
Det er en forholdsvis billig varmekilde.

Minus:
Det kræver pasning:
påfyldning af piller med jævne mellemrum.
udrensning af aske med mindst lige så jævne mellemrum.
Det optager - inklusive pillelager - væsentlig mere plads end et
fjernvarmeanlæg.

Det sidste punkt er der nok allerede taget hånd om i det hus, du har kig på.
Men er lageret tomt, skal du huske ikke at tage det i brug til noget helt
andet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-10-06 20:39

On Fri, 13 Oct 2006 01:43:26 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> [...]
> udrensning af aske med mindst lige så jævne mellemrum.
>Det optager - inklusive pillelager - væsentlig mere plads end et

Mit pillefyr betragter jeg lidt som et husdyr. Det står i hjørnet og
brummer lidt, og ind i mellem skal man lige børste det eller fodre det.
Jeg går lige forbi mit når jeg alligevel er ude at fodre hønsene hver
morgen.

Nåja, for tiden æder mit fyr så også korn ligesom hønsene
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Kåre

Dato : 13-10-06 07:53

"Thomas Kaarup" <thomas@thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse
> vi er ved at kigge på nyt hus og har aldrig haft andet end fjernvarme.
>
> et af de huse hvi har kig på har et pillefyr ikke kombi.
>
> hvad er + og - ved dette ?
>
> thomas

Et pillefyr er efter min mening det bedste kompromis mellem pris og komfort.
I forhold til olie eller gas er det ca. halv pris.
I forhold til f.eks. stoker der fyrer med flis, korn osv., så er der langt
mindre arbejde med et pillefyr.

Kåre

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-06 09:04

> et af de huse hvi har kig på har et pillefyr ikke kombi.
>
> hvad er + og - ved dette ?

Hvis der er magasin, så kan du købe ind i poser, en palle ad gangen og det
skal så fyldes i magasinet med jævne mellemrum. En gang om ugen skal du
bruge et par minutter på at tømme aske ud, og en gang om måneden skal du
bruge et kvarter på at rense skål og røgkanaler.
Er der rigtigt magasin, så skal pillerne blæses ind, og dit arbejde med
pillerne strækker sig til de sidste 3 måneder inden næste påfyldning lige at
skubbe de piller over til sneglen, som ikke løber selv. Ulempen er at du
skal købe 3 eller 6 t ad gangen, så du har et mere uregelmæssigt aftræk af
penge.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-10-06 12:07

> Nåja, for tiden æder mit fyr så også korn ligesom hønsene

Hvor meget foderkridt bruger du pr kg. korn ?
Får du markant mere slagger/aske end træpiller ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-06 17:24

On 16 Oct 2006 04:06:54 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Hvor meget foderkridt bruger du pr kg. korn ?

Jeg bruger omtrent halvt korn, halvt træpiller. Nok lidt mere korn end
træpiller. Og så smider jeg hvad der svarer til en god håndfuld kridt i
når jeg fylder magasinet. Mit magasin tager svarende til ca. 150 kg
træpiller.

>Får du markant mere slagger/aske end træpiller ?

Der er slagger, men ikke mere aske syntes jeg. Slaggeren syntes jeg
heller ikke er noget problem - jeg piller en smule ud hver morgen når
jeg lige kigger itl fyret. Ikke noget som tager ret lang tid, og slet
ikke noget som får "morgenrutinen" til at tage længere tid.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-06 09:25

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> jeg lige kigger itl fyret. Ikke noget som tager ret lang tid, og slet
> ikke noget som får "morgenrutinen" til at tage længere tid.

Har overvejdet det i vores stokerfyr, da jeg kan skaffe korn "til rene
nettopriser" uden alle de fordyrende papirer
Men det er sgu nemt og rent med rent træpiller.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 09:38

> Har overvejdet det i vores stokerfyr, da jeg kan skaffe korn "til rene
> nettopriser" uden alle de fordyrende papirer
> Men det er sgu nemt og rent med rent træpiller.

Jeg prøvede et ton korn i foråret i min twinheat - og eneste grund til at
jeg ikke kører på korn nu er at jeg ikke fik løst logistikken. Dvs for at
korn skal være rigtig billigt skal det leveres tippet umiddelbart efter
høst. Har det først været omkring foderstoffen stiger prisen ... Men selv
med moms kan korn fåes omkring 1000-1100kr/ton og brændværdien er ikke meget
ringere end piller, så det er meget billigere at fyre med.... Jeg havde bare
ikke lige "lyst" til selv at stå og skovle 7-8ton korn op i sække

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-06 16:43

On 18 Oct 2006 01:25:03 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Har overvejdet det i vores stokerfyr, da jeg kan skaffe korn "til rene
>nettopriser" uden alle de fordyrende papirer
>Men det er sgu nemt og rent med rent træpiller.

Jeg fik også tilbuddet om 5,5 ton korn læsset løs af på ejendommen. Men
turde ikke, fordi jeg for det første ikke vidste om det var besværet
værd at fyre med korn. Mna hører jo så meget.

Og så har jeg ikke lige pt. nogen ide om hvordan jeg skulle opbevare så
meget korn vinteren over. Sække var en mulighed, men der skal mange til
og hvor får man lige dem til fornuftig penge?

Så jeg købte en bigbag med 1 ton i sammen med 4 ton træpiller. Så kunne
jeg jo prøve.

Desværre var bigbag'en leveret på en palle som ikke kunne flyttes med
min palleløfter. Så lige nu har jeg baljer, spande og trillebører fyldt
med korn :-/
Heldigvis kom træpillerne i nogle gode sække som kan genbruges,
efterhånden som jeg får dem tømt for piller fylder jeg kornet i dem. Og
så har jeg dem til næste år hvor jeg formentlig køber et helt læs korn.
For det går fint nok at fyre med det.

Men som Anders siger, det bliver nemt et logistisk mareridt med korn i
løs vægt.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 19-10-06 09:45

> [...]
> meget korn vinteren over. Sække var en mulighed, men der skal mange til
> og hvor får man lige dem til fornuftig penge?
Hej !!

piller kontra korn eller 50:50, og det lydersom om at det går fint nok, men
hvad med en pillebrændeovn, som man har stående i stuen ??

Hvor meget mere asker og sviner korn i forhold til piller, og kan man
overhovedet fyre med korn i en brændeovn ??

pft
venlig hilsen
Jette-Kirsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-06 09:25

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-06 09:42

Anders Majland wrote:

> [...]
> korn skal være rigtig billigt skal det leveres tippet umiddelbart efter
> høst. Har det først været omkring foderstoffen stiger prisen ...

Mange landmænd opbevarer det selv.
Ham som har forpagtet vores jord har da selv masser liggende.

> Men selv
> med moms kan korn fåes omkring 1000-1100kr/ton og brændværdien er ikke meget
> ringere end piller, så det er meget billigere at fyre med....

Jeg kan nok skaffe det til mig selv til ca. 800-850 kr / tons, måske
900 leveret. Det er så uden papirer, men who cares......

> Jeg havde bare
> ikke lige "lyst" til selv at stå og skovle 7-8ton korn op i sække

Det kan jeg godt forstå
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 09:51

> Jeg kan nok skaffe det til mig selv til ca. 800-850 kr / tons, måske
> 900 leveret. Det er så uden papirer, men who cares......

Skat måske .... Men det er så ret præcist samme prisniveau som jeg har hørt
lokalt.

Men jeg fik i sommers hulmursisoleret huset, så jeg er spændt på den
kommende vinters pilleforbrug ...

Btw måske det var en ide med fut til dk.teknik.energi

/A

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-06 16:39

sOn Wed, 18 Oct 2006 10:50:38 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Men jeg fik i sommers hulmursisoleret huset, så jeg er spændt på den
>kommende vinters pilleforbrug ...

Hvad gav du ca. for sådan en hulmursisolering?

Jeg er ret sikker på mit hus ville have godt af det også, men ved ikke
om budgettet rækker - og jeg har ikke fået mig taget sammen til at ringe
efter et tilbud.

Og ad en sidenote: Hvordan ser din Aronia-hæk ud lige nu?

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 17:34

> Hvad gav du ca. for sådan en hulmursisolering?

Ca 100kr/m2 mur - Det er sådan ca en standardpris og mureren sagde at måden
de så konkurede på var hvor "flinke" de var med målestokken.. Samlet gav jeg
15000kr med moms for indblæst glasuld og det var en rabat på 7-800kr i
forhhold til min egen opmåling.

> Jeg er ret sikker på mit hus ville have godt af det også, men ved ikke
> om budgettet rækker - og jeg har ikke fået mig taget sammen til at ringe
> efter et tilbud.

Jeg havde lavet en studehandel med kommunen at jeg efterisolerede hele huset
istedet for kun at efterisolere indvendligt på gavlene på den nye* 1.sal....
Så bliver det samlede energiregnskab jo også væsenligt bedre end ved bare at
smide 150mm indvendigt på gavlene

* ny og ny - jeg fik byggetilladelsen til at inddrage den til beboelse i
2003 og har først færdigmeldt den for en måneds tid siden ... Men ting tager
tid når man gør det meste selv

> Og ad en sidenote: Hvordan ser din Aronia-hæk ud lige nu?

Ikke af ret meget
Dvs den er da nok vokset lidt siden sidste år, er da også højere end
ukrudtet og har lidt bær. Men der går et par år endnu inden jeg vil kalde
den for række pinde for en hæk Men den har klaret sig uden vanding og
der højest en 3-4 stykker der er gået ud.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-06 18:51

On Wed, 18 Oct 2006 18:34:23 +0200, "Anders Majland"

> [...]
>15000kr med moms for indblæst glasuld og det var en rabat på 7-800kr i

Jeg må ud med målebåndet .... men umiddelbart er det desværre mere end
jeg pt. kan ofre. Men jeg prøver nu alligevel at ringe efter et tilbud
hos et lokalt isoleringsfirma.

>* ny og ny - jeg fik byggetilladelsen til at inddrage den til beboelse i
>2003 og har først færdigmeldt den for en måneds tid siden ... Men ting tager
>tid når man gør det meste selv

Kender det - alt for godt

> [...]
>den for række pinde for en hæk Men den har klaret sig uden vanding og
>der højest en 3-4 stykker der er gået ud.

Lidt bær, så har den det vist ikke helt skidt. Men det er ret normalt at
nyplantede hække ikke gror det helt vilde det første år.
Jeg savner selv nogle efterårsfarver heromkring, mine aronia i læbæltet,
plantet i foråret, er stadig meget mindre end de vilde kålplanter som er
kommet frem i det læbælte....

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 22:13

> Lidt bær, så har den det vist ikke helt skidt.

http://majland.org/temp/2006.07.vinduer.jpg
Billedet er fra juli - prøv at se om du kan finde dem. Hint de står ca en
meter fra vejen
(Stort billede på langsom ADSL - så patience please)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-06 07:23

On Wed, 18 Oct 2006 23:13:00 +0200, "Anders Majland"

>http://majland.org/temp/2006.07.vinduer.jpg
>Billedet er fra juli - prøv at se om du kan finde dem. Hint de står ca en
>meter fra vejen
>(Stort billede på langsom ADSL - så patience please)

Jeg kan godt se den - men den store lup skal da vist frem. :)
Aronia ser endda ud til at være en god løsning til den hæk - når altså
den vokser lidt mere.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 19-10-06 09:13

> [...]
> Jeg savner selv nogle efterårsfarver heromkring, mine aronia i læbæltet,
> plantet i foråret, er stadig meget mindre end de vilde kålplanter som er

Hej Mads.

Har desværre ikke fulgt hele tråden, men skal du have hulmursisoleret, så
prøv at se her: www.hulmur.dk

De kommer altid ud og måler op og de er ok i pris synes jeg !!

Venlig hilsen
Jette-Kirsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-06 10:08

Anders Majland wrote:

> Skat måske ....

> Men jeg fik i sommers hulmursisoleret huset, så jeg er spændt på den
> kommende vinters pilleforbrug ...

Vi har fået tætnet alle vores vinduer og de var meget utætte, så vi
kommer også til at spare en del på den regning.

> Btw måske det var en ide med fut til dk.teknik.energi

Hermed gjort.

FUT: dk.teknik.energi

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 08:51

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> meget korn vinteren over. Sække var en mulighed, men der skal mange til
> og hvor får man lige dem til fornuftig penge?

50 kgs kornsække koster da ikke mere end højest en 20'er og kan
bruges mange gange.
Ellers er der jo som du selv skrev bigbags.

> Men som Anders siger, det bliver nemt et logistisk mareridt med korn i
> løs vægt.

Ja, hvis man laver en silo/lagerplads skal man være sikker på at der
ikke er huller, de øber ud næsten som vand
Desuden så er rotter og mus meget glade for det.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 09:10

> Ja, hvis man laver en silo/lagerplads skal man være sikker på at der
> ikke er huller, de øber ud næsten som vand
> Desuden så er rotter og mus meget glade for det.

Det kan et par katte nok hjælpe med - Vores killing fra i sommers har stolt
fremvist sin første mus - og spist den fra hale til snude.

Oprindeligt havde mit udhus et kornloft
(http://majland.org/temp/2006.07.udhus.malet.jpg), men tidligere ejere har
fjernet de flest understøtninger så jeg tør ikke læsse 3+ton korn derop -
Desværre. Fyrrummet er bag døren og vinduet til venstre og de ville være
nogenlunde ligetil at lave en sliske/rør til at lede det til magasinet. Btw
så kattene også en lem til fyrrummet men pt er det kun killingenen der sover
derinde. Men den gamle flytter nok også ind igen når der bliver koldt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-06 09:54

On 19 Oct 2006 00:51:08 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>50 kgs kornsække koster da ikke mere end højest en 20'er og kan
>bruges mange gange.

Men der sakl jo alligevel købes en del sække for at rumme 5,5 ton korn.
Jeg er nu heller ikke sikker på jeg gider løfte rundt med 50 kg i hver
sæk

>Ja, hvis man laver en silo/lagerplads skal man være sikker på at der
>ikke er huller, de øber ud næsten som vand

Jeg har rent faktisk en 70m3 kornsilo i laden. Men at få kornet derfra
og ind til fyret er også et mareridt.

>Desuden så er rotter og mus meget glade for det.

Det var egentlig også min frygt ved at have kornet liggende løst i
stalden f.eks. Men da jeg var knægt havde de gårde jeg færdedes på,
kornet liggende løs på et kornloft. Mig bekendt gav det ikke større
problemer.

Så jeg gør nok forsøget med 5,5 tons korn næste år.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 09:28

Anders Majland wrote:

> Det kan et par katte nok hjælpe med - Vores killing fra i sommers har stolt
> fremvist sin første mus - og spist den fra hale til snude.

Ja mus, men det er abosolut ikke alle katte som tager rotter.
Har du haft rotter ?
Vi havde det da vi overtog ejendommen, og det skal undgåes igen.
Så hellere fyre uden kort.

> [...]
> derinde. Men den gamle flytter nok også ind igen når der bliver koldt

Vores 4 katte bor også inde i fyrrummet, de meget glade for at ligge
på kedlen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 09:39

> Har du haft rotter ?

Jeg har set en død på matriklen der var halvt spist - ellers også va det en
meget stor mus ....

Men nej jeg har ikke set skader fra rotter, men ved at naboen (gård) har
fælder med gift mod dem. - Så det er helt klart at der ikke skal være foder
tilgængeligt for dem ....

Mhs opbevaring har jeg overvejet noget med palletanke (med toppen skåret af)
eller big-bags på baller - Så kan de trods alt flyttes med en pallevogn.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-06 09:57

On Thu, 19 Oct 2006 10:38:35 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Mhs opbevaring har jeg overvejet noget med palletanke (med toppen skåret af)
>eller big-bags på baller - Så kan de trods alt flyttes med en pallevogn.

Jeg har overvejet at bruge pallerammer, så en plastpose inden i, og
kornet i. Rammerne kan man nok selv bygge.

Men ellers har jeg også så meget som muligt på paller - brænde,
traktorredskaber osv. Så er det nemt at flytte rundt med. Jeg mangler
bare et trucktårn til traktoren, så pallerne (især dem med brænde) kan
stables.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 13:11

Mads Lie Jensen wrote:

> Men der sakl jo alligevel købes en del sække for at rumme 5,5 ton korn.
> Jeg er nu heller ikke sikker på jeg gider løfte rundt med 50 kg i hver
> sæk

Jeg har masser af tomme 20 kg. træpillesække i plast hvis det var
noget

> Jeg har rent faktisk en 70m3 kornsilo i laden. Men at få kornet derfra
> og ind til fyret er også et mareridt.

Hvor langt er der ?
en flexibel kornsnegl ?

> [...]
> problemer.
>
> Så jeg gør nok forsøget med 5,5 tons korn næste år.

Jeg må indrømme at det er økonomisk attraktivt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-06 13:36

On 19 Oct 2006 05:10:39 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Jeg har masser af tomme 20 kg. træpillesække i plast hvis det var
>noget

Nah, til næste år har jeg selv en masse brugte træpilleposer til
formålet

>Hvor langt er der ?

20 meter, tværs over gårdspladsen, eller 30 meter gennem
stalden/værkstedet.

>en flexibel kornsnegl ?

Næppe en rentabel løsning.
Jeg har også noget af et tørre-anlæg stående, en kæmpestor blæser. Den
kan muligvis rigges til at puse rundt med kornet. Men det bliver i så
fald fra traktoren som kommer med det, til et sted i stalden hvor det
kan ligge til det sakl bruges.

>Jeg må indrømme at det er økonomisk attraktivt.

Bestemt. Og det er ikke så besværligt at fyre med som jeg først havde
indtryk af når jeg snakkede med andre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 13:23

Anders Majland wrote:

> Jeg har set en død på matriklen der var halvt spist - ellers også va det en
> meget stor mus ....

Mus kan være store.

> Men nej jeg har ikke set skader fra rotter, men ved at naboen (gård) har
> fælder med gift mod dem. - Så det er helt klart at der ikke skal være foder
> tilgængeligt for dem ....

Netop.
Vores korn til hønsene opbevarer jeg i en gammel kummefryser.

> Mhs opbevaring har jeg overvejet noget med palletanke (med toppen skåret af)
> eller big-bags på baller - Så kan de trods alt flyttes med en pallevogn.

Tror du ikke at rotter hurtigt har gnavet hul på en bigbag og så
løber alt kornet ud.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 14:42

> Tror du ikke at rotter hurtigt har gnavet hul på en bigbag og så
> løber alt kornet ud.

Så kan man da se de har været der ....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-06 10:20