Udendørslampe
Fra : Lene

Dato : 10-10-06 20:27

Jeg vil gerne have en lampe udenfor på min terrasse.
Og nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men altså...
Ind imellem kommer jeg til at tænke på om der er nogle bestemte pærer, man
skal bruge. Det kan blive temmelig koldt om vinteren og så er det jeg tænker
på om en almindelig 60 watt-pære kan stå distancen i måske 15 graders frost?
Jeg havde tænkt mig at få fat i en væglampe beregnet til udendørsbrug og
føre ledningen ind igennem et hul i muren. Der skal ikke være noget med en
sensor, den skal bare kunne tændes indefra når jeg synes det. Men der er
altså bare det med selve pæren..
Mvh. Lene

Fra : Anders Majland

Dato : 10-10-06 21:15

> så er det jeg tænker på om en almindelig 60 watt-pære kan stå distancen i
> måske 15 graders frost?

Ja alm glødepærer udvikler så meget varme at det ikke er et problem. Ville
du istedet spare lidt på strømmen og have en "sparepære" i lampen så skal
det være en model der kan klare kulden. MegaMan laver bla nogle til formålet
og det gør de andre store producenter sikkert også.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Mogens

Dato : 10-10-06 23:25

On Tue, 10 Oct 2006 22:15:02 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>det være en model der kan klare kulden. MegaMan laver bla nogle til formålet
>og det gør de andre store producenter sikkert også.

Hejsa

Jeg har nu haft en ganske almindelig elsparepære siddende
i en lampe udenfor i snart 5 år og den har da klaret kulden
uden nogen problemer.

mvh Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-10-06 01:18

Mogens skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har nu haft en ganske almindelig elsparepære siddende
> i en lampe udenfor i snart 5 år og den har da klaret kulden
> uden nogen problemer.

Også her - og det er nogle af de allerbilligste på tilbud i
Kvickly Extra til under 20 kr pr stk.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lene

Dato : 10-10-06 23:23

"Anders Majland" skrev i en meddelelse: Ja alm glødepærer udvikler så meget
varme at det ikke er et problem. Ville
> du istedet spare lidt på strømmen og have en "sparepære" i lampen så skal
> det være en model der kan klare kulden. MegaMan laver bla nogle til
> formålet

Mange tak for rådet, Anders. Så bliver det nok en sparepære, beregnet til
formålet.
Mvh Lene
40plus.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-10-06 04:48

Vi bruger også almindelig el-spare pærer. De har da duet indtil nu...men jeg
tør ikke svare på, om holdbarheden er kortere eller lignende.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S: Husk at udendørslamper skal indstalleres af en elektriker

Fra : Lene

Dato : 11-10-06 12:48

> Med venlig hilsen
> Gainsbourg
> P.S: Husk at udendørslamper skal indstalleres af en elektriker
Mange tak for jeres svar.
Jeg kender heldigvis en elektriker som kan hjælpe mig.
Mvh Lene
40plus.dk

Fra : Niels

Dato : 11-10-06 07:49

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
Det kan blive temmelig koldt om vinteren og så er det jeg tænker
> på om en almindelig 60 watt-pære kan stå distancen i måske 15 graders
> frost?

Ingen problemer.
Hvis du i stedet vil bruge en sparepære, skal du være opmærksom på, at den i
hård frost er meget søvnig når den lige er tændt og sagtens kan være et
kvarter om at varme op til fuld lysstyrke. Ellers ingen problemer. Jeg har
brugt både almindelige pærer og sparepærer udendørs i 20 år.

Mvh Niels