Værktøj til rundsav
Fra : Dan Andersen

Dato : 10-10-06 18:55

Når tænderne på en stor rundsav skal vippes henholdsvis til den ene og den
anden side - hvad hedder et sådant værktøj? Er der regler for hvormed man
kan vrikke dem ud?

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-10-06 11:39

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in

> Når tænderne på en stor rundsav skal vippes henholdsvis til den ene og
> den anden side - hvad hedder et sådant værktøj? Er der regler for
> hvormed man kan vrikke dem ud?

Aner ikke hvad det hedder.
Det ligner en tang, men kan kun tage tænder op til 5mm i højden.

Jo mere du lægger tænderne ud jo "grimmere" snit laver klingen.

Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-10-06 12:53

Jens Borchert Pedersen wrote:
> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in

> Aner ikke hvad det hedder.
> Det ligner en tang, men kan kun tage tænder op til 5mm i højden.

Jeg har en tang til at lægge tænder ud med, har arvet den fra min
farfar.
Et spøjst udseende instrument.

> Jo mere du lægger tænderne ud jo "grimmere" snit laver klingen.

Er rundsavsklinger ikke også hærdede ?
Og så vil tænderne vel knække ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-10-06 16:25

> [...]

farfar.
Et spøjst udseende instrument.

> Jo mere du lægger tænderne ud jo "grimmere" snit laver klingen.

takker til jer alle.. Rundsaven bruges til at save stokke fra skoven, der
siden flækkes og brændes i brændeovnen. Så snittet som sådan er ikke
afgørende. Blot saven er effektiv .-))

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk