Frugtpresse - dimensionering af stave?
Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 13:52

Hej nyhedsgruppe

Jeg får en del æbler i år og om et par år forventer jeg også at få en
del vinduer, i et omfang så en del af høsten skal presses til saft.
Derfor er jeg ved at lave en frugtpresse. Den skal bestå af en ramme, en
donkraft/spindel, en kurv og en bakke til at opsamle saften i.

Men jeg er lidt usikker på, hvordan kurven skal dimensioneres. Den skal
være ca. 30 cm. i diameter og 60 cm. højden. Træstave (længde: 60 cm
lange, bredde: 5 cm og tykkelse: 2,5 cm tykke) monteres fast vhja. to
metalbånd (galv. jern bredde: 5 cm og tykkelse: 3 mm). Der skal være
luft mellem stavene, så saften kan trænge ud medens frugtkødet bliver i
kurven. Men hvor meget luft skal der være mellem stavene?

Jeg håber, at der her i gruppen er en, som måske har adgang til en
frugtpresse, som ligner den, jeg har beskrevet ovenfor og som kan oplyse
mig om, hvor stor afstanden skal være mellem stavene i kurven.

Mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-10-06 14:08

"Klaus Eriksen" <"ke <nospam> wrote in message
> Jeg håber, at der her i gruppen er en, som måske har adgang til en
> frugtpresse, som ligner den, jeg har beskrevet ovenfor og som kan oplyse
> mig om, hvor stor afstanden skal være mellem stavene i kurven.

Hvis du bor i nærheden af Odder kan du da tage forbi og kigge på deres:
http://www.ecogarden.dk/tilbud/mostpresse.html

Jeg har i sidste weekend presset årets høst i deres store presse, og det
virker vældig fint.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 19:57

Carsten Keller skrev:
> "Klaus Eriksen" <"ke <nospam> wrote in message
>
> Hvis du bor i nærheden af Odder kan du da tage forbi og kigge på deres:
> http://www.ecogarden.dk/tilbud/mostpresse.html

Jeg bor på Fyn og kommer ikke forbi Odder i den nærmeste fremtid.

> Jeg har i sidste weekend presset årets høst i deres store presse, og det
> virker vældig fint.

Og smager formentlig også godt med friskpresset saft.

mvh.
Klaus

Fra : Ivar Holm

Dato : 05-10-06 15:41

"Klaus Eriksen" <"ke <nospam> skrev i en meddelelse
> Hej nyhedsgruppe
>
> Jeg får en del æbler i år og om et par år forventer jeg også at få en del
> vinduer, i et omfang så en del af høsten skal presses til saft.

Hvad får man, hvis man presser VINDUER sammen med frugt?

God vind med projektet.

Ivar Holm

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 15:49

Ivar Holm skrev:
> "Klaus Eriksen" <"ke <nospam> skrev i en meddelelse

> Hvad får man, hvis man presser VINDUER sammen med frugt?

En meget speciel slags saft
Jeg mente naturligvis vindruer, fra mine 32 vinstokke der er 2 år gamle.
Om et par år forventer jeg at få tilstrækkelig mange druer, til at jeg
kan lave vin på dem.

> God vind med projektet.

Tak,
Klaus E.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-10-06 19:49

> metalbånd (galv. jern bredde: 5 cm og tykkelse: 3 mm). Der skal være luft
> mellem stavene, så saften kan trænge ud medens frugtkødet bliver i kurven.
> Men hvor meget luft skal der være mellem stavene?

På min er der 3 mm. Hvis du har større revner, skal der nok en pose i.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 19:55

Maria Frederiksen skrev:

> På min er der 3 mm. Hvis du har større revner, skal der nok en pose i.

Tak for dit svar - det var præcis den oplysning jeg manglede.

mvh.
Klaus