frostfri kasse/vinteropbevaring af øl og v~
Fra : gc

Dato : 03-10-06 19:22

Hej

Jeg har en stor trækasse (150cm x 60cm x 45cm) lavet af 3cm tykke brædder,
som står i læ i et uisoleret skur.
Den kunne jeg godt tænke mig at bruge til opbevaring af f.eks øl/vand mm.
hvad skal der til for at man kan være sikker på at den er frostfri. ?
jeg har tænkt mig at beklæde den indvendigt med flamingoplader men hvor
tykke skal de
mon være ? Er der nogen der har andre foreslag. ?

I samme skur står der et ældre køleskab, brugt til øl/vand i sommers.
men hvad sker der egentligt til vinter med sådan et køleskab når der bliver
10 minus grader udenfor.
skal man bare lade den køre og holder den sig også frostfri. ?
eller skal man slukke den og lade døren stå på klem. ?
nogen der har erfaringer på det punkt. ?

På forhånd tak !

/Gert

Fra : Max

Dato : 03-10-06 19:34

Hej Gert

> Den kunne jeg godt tænke mig at bruge til opbevaring af f.eks øl/vand
> mm. hvad skal der til for at man kan være sikker på at den er
> frostfri. ?

Hvis du vil have den garanteret frostfri, ja så skal der varme
indbygges i den.

Mvh Max

Fra : gc

Dato : 03-10-06 19:38

> Hvis du vil have den garanteret frostfri, ja så skal der varme
> indbygges i den.

æv, men hvad med de færdige flamingokasser man kan købe i byggemarkederne
til grønsager osv. er de heller ikke frostfri ?

ps. tak for hurtig svar

Fra : Max

Dato : 03-10-06 19:59

Hej gc

> æv, men hvad med de færdige flamingokasser man kan købe i
> byggemarkederne til grønsager osv. er de heller ikke frostfri ?

Nej, du kan ikke isolere dig frostfri hvis der ingen varme er,
isoleringen kan holde varmen inde, men er der ingen varme
inde, ja så kommer frosten ind.

Men en termostat, f.eks. fra et gammelt køleskab og en
60 Watt pære kan holde en kasse frostfri.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-10-06 20:13

> Men en termostat, f.eks. fra et gammelt køleskab og en
> 60 Watt pære kan holde en kasse frostfri.

60W er alt for meget. Det fryser jo ikke 20 grader hele tiden.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 03-10-06 20:45

Hej Maria

> 60W er alt for meget. Det fryser jo ikke 20 grader hele tiden.

Derfor termostaten :)

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-06 21:38

> Hej Maria

> Derfor termostaten :)

.....der tænder for varmen, når det bliver varmere...?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 03-10-06 21:51

Hej Preben

> ....der tænder for varmen, når det bliver varmere...?

Når det bliver koldt nok inde i kassen, ja så sørger termostaten
for at tænde pæren, når den så har opvarmet rummet lidt,
ja så afbryder termostaten pæren igen og så køre systemet,
er det så vanskelig at forstå ?

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-06 21:54

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Når det bliver koldt nok inde i kassen, ja så sørger termostaten
> for at tænde pæren, når den så har opvarmet rummet lidt,
> ja så afbryder termostaten pæren igen og så køre systemet,
> er det så vanskelig at forstå ?

En køleskabstermostat tænder jo når det bliver varmt, ikke?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 03-10-06 22:06

Hej Preben

> En køleskabstermostat tænder jo når det bliver varmt, ikke?

Dem jeg har arbejdet med har både NC og NO kontakt.

Mvh Max

Fra : gc

Dato : 04-10-06 09:35

> Nej, du kan ikke isolere dig frostfri hvis der ingen varme er,
> isoleringen kan holde varmen inde, men er der ingen varme
> inde, ja så kommer frosten ind.

Ja, det lyder jo logisk.

> Men en termostat, f.eks. fra et gammelt køleskab og en
> 60 Watt pære kan holde en kasse frostfri.

Det tror jeg skal afprøves.
tak for hjælpen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-06 19:49

"gc" <gertc-fjern-@msn.com> skrev

> [...]
> Den kunne jeg godt tænke mig at bruge til opbevaring af f.eks øl/vand mm.
> hvad skal der til for at man kan være sikker på at den er frostfri. ?

Elvarme. Du kan købe en lille billig 'frostvagt'.

> jeg har tænkt mig at beklæde den indvendigt med flamingoplader men hvor
> tykke skal de
> mon være ? Er der nogen der har andre foreslag. ?

Du forsinker kun kuldens indtrængen, sålænge der ikke er en varmetilførsel.
Et hul i jorden med et isoleret, tæt låg, der går et godt stykke forbi
kanterne, vil være frostfrit, fordi der kommer jordvarme nedefra.

> I samme skur står der et ældre køleskab, brugt til øl/vand i sommers.
> men hvad sker der egentligt til vinter med sådan et køleskab når der
bliver
> 10 minus grader udenfor.

Der bliver 10 minusgrader indenfor, blot med x antal timers forsinkelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-10-06 20:15

> bliver
>
> Der bliver 10 minusgrader indenfor, blot med x antal timers forsinkelse.

Nej, det gør der faktisk ikke i praksis. Vi har et skur, og vandet frøs
praktisk taget ikke sidste vinter. Den anden garage er muret, og der er
højst en grads frost når det fryser 20 grader udendørs i længere perioder.
Det må være noget med sol og jordvarme uden at jeg skal kloge mig på det.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-06 21:47

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev> >

> Nej, det gør der faktisk ikke i praksis.

Nu svarede jeg kun ang. hvordan de fysiske regler er. Og 10 grader minus er
10 grader minus.

> Vi har et skur, og vandet frøs
> praktisk taget ikke sidste vinter.

Mange vintre fryser det næsten ikke, og kun i korte perioder.

> Den anden garage er muret, og der er
> højst en grads frost når det fryser 20 grader udendørs i længere perioder.
> Det må være noget med sol og jordvarme uden at jeg skal kloge mig på det.

Det hedder mikroklima, og det kan være begunstiget af det du nævner. Der er
bare ingen frostfri-garantier indbygget i et lunt mikroklima.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TG

Dato : 04-10-06 07:31

Preben Riis Sørensen skrev:
> "gc" <gertc-fjern-@msn.com> skrev

> Elvarme. Du kan købe en lille billig 'frostvagt'.

Har du et forslag, tilhvor man køber en billig "frostvagt", jeg kunne
godt bruge et tilsvarende system til vinteropbevaring af Dahlia-knolde
mm.

/TG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-10-06 16:28

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev > Elvarme. Du kan købe en lille billig
'frostvagt'.

Har du et forslag, tilhvor man køber en billig "frostvagt", jeg kunne
godt bruge et tilsvarende system til vinteropbevaring af Dahlia-knolde
mm.

Sidst set i Bauhaus, men det er efterhånden længe siden. Jeg ville være ked
af at have min Dahliasamlings liv hængende i, om et eller andet apparat
virker eller ej.... Jeg har mine i et uopvarmet bryggers, men det ligger i
den varme ende alligevel, og derfor skal jeg især passe på at de ikke tørrer
for meget. De mindste kommer jeg i åbne frostposer, der står nedrullede i
den første tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TG

Dato : 05-10-06 12:13

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> for meget. De mindste kommer jeg i åbne frostposer, der står nedrullede i

Ja, det lyder jo og ganske fornuftigt, mit problem er blot at vi bor i
et nyt parcelhus, og der er ikke rigtigt noget sted der er koldt nok.
Selv i entreen, som kun opvarmes (for at døren indtil stuen ikke skal
blive "for kold") kommer temp. nemt op på 17-18 grader..

Så jeg er nok nødt til at finde på noget i skuret, sidste år gik de
fleste knolde tabt pga. frost, de lå i en flamingokasse, pakket i tør
spaghnum...

/TG

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-10-06 16:37

gc wrote:
> [...]
> tykke skal de
> mon være ? Er der nogen der har andre foreslag. ?

Ellers kan du jo altid grave den ned og lave et låg. I jorden
er der 8 grader - helt perfekt til øl og vand.

> [...]
> eller skal man slukke den og lade døren stå på klem. ?
> nogen der har erfaringer på det punkt. ?

Et køleskab har vist nok ikke godt af at stå i frost. Det kan ikke
finde ud af hvad det skal gøre når der er koldere udenfor end der
er inde i det :) (ikke noget jeg ved noget om - har bare hørt det).

Men hvis du vil holde ting kolde om vinteren er det jo så ikke bare
at slukke for det og sørge for det ikke står i direkte sol?

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : gc

Dato : 11-10-06 06:43

> Ellers kan du jo altid grave den ned og lave et låg. I jorden
> er der 8 grader - helt perfekt til øl og vand.

tak for det.
nu er der støbt betongulv i skuret, så det bliver nok ikke lige der
men jeg vil tænke over en alternativ placering.

Fra : TG

Dato : 06-10-06 07:32

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> [...]
>
> Men hvis du vil holde ting kolde om vinteren er det jo så ikke bare
> at slukke for det og sørge for det ikke står i direkte sol?

Så vidt jeg ved så starter køleskabskompresoren når temperaturen i
køleskabet kommer over den temperatur, som termostaten er sat til,
f.eks. 5°C. Og så længe temperaturen i skuret/rummet ikke kommer
over 5°C, gør den det heller ikke inde i køleskabet. Altså vil
køleskabet blot stå og vente på at temperaturen når op på de
5°C...

Ret mig hvis jeg tager fejl

/TG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-06 17:05

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev
Altså vil
køleskabet blot stå og vente på at temperaturen når op på de
5°C...

Ret mig hvis jeg tager fejl

Korrekt, men når den så går igang, er det med kold olie, og det er der nogle
mærker der ikke kan tåle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TG

Dato : 09-10-06 06:54

Preben Riis Sørensen skrev:
> "TG" <tg4600@gmail.com> skrev
> Altså vil
> køleskabet blot stå og vente på at temperaturen når op på de
> 5°C...
>
> Ret mig hvis jeg tager fejl
>

> Korrekt, men når den så går igang, er det med kold olie, og det er der nogle
> mærker der ikke kan tåle.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Korrekt køleskabet vil starte når der INDE I skabet er + 5°, og
inden vi når der op er temperaturen udenfor sandsynligvis en del
højere, måske 10-15° og det vil jeg da forvente at de fleste
køleskabe kan holde til

/TG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-10-06 19:46

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev
[...]

Du skal nu ikke være så sikker på at motoren når at varme op lige så hurtigt
som skabet.

Men jeg medgiver at det jeg nævnte, i højere grad gælder for frysere, og der
gælder det i hvert fald.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen