hvad gør I af asken fra brændeovnen?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-10-06 16:29

Skal det bare ud i busken? På komposten?

ras

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 16:42

rasmus carlsen skrev:

> Skal det bare ud i busken? På komposten?

Hér ryger det bare ud i blomsterbedet.
Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 02-10-06 17:05

> Skal det bare ud i busken? På komposten?

Med dagrenovationen (efter at det med sikkerhed er glødet af - og det samme
gør vi med asken fra fyret)

Fra : Dan Andersen

Dato : 02-10-06 17:00

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det bare ud i busken? På komposten?
>
> ras

Kommer den i en sort sæk og lægger denne i affaldssækken til forbrændingen.
da der ved forbrænding af al organisk materiale dannes dioxin.. det skal
jeg helst ikke have ud i min køkkenhave..

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-06 17:51

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev
> Kommer den i en sort sæk og lægger denne i affaldssækken til
forbrændingen.
> da der ved forbrænding af al organisk materiale dannes dioxin.. det skal
> jeg helst ikke have ud i min køkkenhave..

Det får du da alligevel, da det meste (hvis ikke det hele) går med røgen ud.
Hvis du kun brænder naturtræ, kan du med sindsro smide aske i haven, blot
med den anmærkning at det er stærkt basisk og indeholder en del kali.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Basil

Dato : 02-10-06 18:15

Preben Riis Sørensen sendte dette med sin computer:

kali?
Skulle der stå kalk?
Kai

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-06 18:40

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev
> kali?
> Skulle der stå kalk?

Nej, Kali, for Kaliumsalte, især Kaliumoxid som er basisk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Basil

Dato : 02-10-06 20:30

Preben Riis Sørensen forklarede den 02-10-2006:

Ok, tak.
Kai

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-10-06 07:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis du kun brænder naturtræ, kan du med sindsro smide aske i haven, blot
> med den anmærkning at det er stærkt basisk og indeholder en del kali.

Når det nu er basisk og indeholder kalium er der så steder det vil være mere
hensigtsmæssigt at grave det ned end andre? Jeg tænker på rosenbedet,
urtehaven, strøet ud over græsplænen eller sådan noget?

Keller

Fra : Brian

Dato : 03-10-06 13:11

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Når det nu er basisk og indeholder kalium er der så steder det vil være
> mere hensigtsmæssigt at grave det ned end andre? Jeg tænker på rosenbedet,
> urtehaven, strøet ud over græsplænen eller sådan noget?

Smid det ved dine Hortensia, så virker det lidt som de der "Farv mig blå"
osv. produkter.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-06 19:54

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev
> Smid det ved dine Hortensia, så virker det lidt som de der "Farv mig blå"
> osv. produkter.

Det bliver de garanteret kede af. Det er så en stakket glæde at de bliver
blå, inden de dør.(Hortensia foretrækker neutrat til sur jord).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-06 20:29

On Tue, 3 Oct 2006 14:11:05 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>Smid det ved dine Hortensia, så virker det lidt som de der "Farv mig blå"
>osv. produkter.

Om det gør hortensia'ene blå at strø aske fra brændeovnen ud ved dem,
skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har prøvet det.

Men da hortensia især bliver blå i sur jord, vil det ikke være så smart
at strø noget basisk ud omkring dem.

(I sur jord frigøres aluminium, så hortensiaen kan optage det, det gør
dem blå. "Farv mig blå" er aluminiumsulfat, og når man giver det i
større doser, vil hortensiaen optage noget af det og blive blå. Det er
formentlig kun en stakket frist, hvis ikke jorden er sur, men så kan man
jo bare give dem et skud "Farv mig blå"/aluminiumssulfat hvert år.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-10-06 20:52

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>...men så kan man
> jo bare give dem et skud "Farv mig blå"/aluminiumssulfat hvert år.)

Eller Alun, som er KAlSO4, KaliumAluminiumsulfat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dan Andersen

Dato : 03-10-06 11:17

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-06 19:58

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev

Uden at kunne garantere, så er jeg ret sikker på at langt hovedparten er
forsvundet ved forbrændingen. Og selv der taler vi om skrivebordsteori. Om
nogle år får vi at vide, at det er livsnødvendigt at man sniffer lidt Dioxin
af og til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bob \(-:

Dato : 02-10-06 18:31

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det bare ud i busken? På komposten?
>
> ras

Ud i busken

Hilsen Robert

Fra : Bo Velschow