edderkopper Bekæmpelse?
Fra : Tyfon

Dato : 01-10-06 17:16

Ja vi er for nyligt flyttet i hus og har i kælderen en hulens masse
edderkopper.. kæmpestore.

Findes der noget til at bekæmpe dem med udover en hammer ? for katten
nægter at tage dem .. den stikker af

Det er de største edderkopper jeg har set i det fri i DK og nej jeg tager
IKKE billede af dem (kommer slet ikke i kælderen

Maj

Fra : Max

Dato : 01-10-06 17:22

Hej Maj

> Findes der noget til at bekæmpe dem med udover en hammer ? for katten
> nægter at tage dem .. den stikker af

Find en lejlighed på 7. sal.

Mvh Max

Fra : /Peter

Dato : 01-10-06 17:45

"Tyfon" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Ja vi er for nyligt flyttet i hus og har i kælderen en hulens masse
> edderkopper.. kæmpestore.
>
> Findes der noget til at bekæmpe dem med udover en hammer ? for katten
> nægter at tage dem .. den stikker af

Edderkpper spiser alt det der kan være farligere og smittebærer for
sygomme
så påskøn dem -hvor grimme de end måtte være for dig

>...og nej jeg tager IKKE billede af dem (kommer slet ikke i kælderen

Æv ;-(

Fra : nana sørensen

Dato : 01-10-06 21:25

"Tyfon" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
>

> Det er de største edderkopper jeg har set i det fri i DK og nej jeg tager
> IKKE billede af dem (kommer slet ikke i kælderen

Edderkopperne gør dig ingenting og spiser andre gustne insekter og kravl.
Jeg kan heller ikke lide dem, men jeg går ikke på jagt efter dem og lyncher
dem. Til gengæld skal du ikke tage en jagtedderkop op uden grund. de kan
faktisk bide. Jeg blev bidt i hånden af en jagtedderkop og fik en ret seriøs
allergisk reaktion. Min hånd lignede en oppustet gummihandske. LOL

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-10-06 03:02

> [...]
> ret seriøs allergisk reaktion. Min hånd lignede en oppustet gummihandske.

Hvordan skete det? Hvor stor var den edderkop der bed dig? Hvor længe gik
der fra du blev bidt til den allergiske reaktion kom?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : nana sørensen

Dato : 02-10-06 14:53

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message

> Hvordan skete det? Hvor stor var den edderkop der bed dig? Hvor længe gik
> der fra du blev bidt til den allergiske reaktion kom?
>
> Med venlig hilsen
> Gainsbourg

Jeg gramsede blandt nogle papkasser i en kælder. Der sad en edderkop, som
åbenbart ikke ville forstyrres. Den bed mig i hånden, ovenpå håndryggen. Der
gik ikke ret lang tid, kan ikke huske nøjagtigt hvor længe, da det er mange
år siden. Edderkoppen var som en god fuldfed jagtedderkop er. Og det var en
helt almindelig jagtedderkop.

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-10-06 14:24

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret seriøs allergisk reaktion. Min hånd lignede en oppustet gummihandske.

Jagtedderkoppen bider ikke.. Det gør husedderkoppen derimod. Men de ligner
hinanden og er nogenlunde samme størrelse.

- Martin

Fra : nana sørensen

Dato : 02-10-06 14:54

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Jagtedderkoppen bider ikke.. Det gør husedderkoppen derimod. Men de ligner
> hinanden og er nogenlunde samme størrelse.
>
> - Martin

Hvordan kan man se forskel? Det kan selvfølgelig sagtens have været en
husedderkop. Benspændet var vel omkring de 8-9 cm. Korsedderkopper kan også
bide.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-06 16:19

nana sørensen wrote:

> Hvordan kan man se forskel?

Jagtedderkop
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=2834

> Det kan selvfølgelig sagtens have været en husedderkop. Benspændet var vel
> omkring de 8-9 cm.

Stor husedderkop
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=2804

> Korsedderkopper kan også bide.

Korsedderkop
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=2018

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 16:46

Peter Lykkegaard skrev:

snip

Sådan en tværstribet fætter på en cm.'s længde med 8 ben - "lysfølsom"* -
der kan springe har jeg altid kaldt for "jagtedderkop" - men dét er måske
forkert?

*Reagerer hvis man fører hånden hén over den.
Hans

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-10-06 18:11

> [...]
> forkert?
>
> *Reagerer hvis man fører hånden hén over den.

Hvis man søger på google kan man finde den du mener som en jagtedderkop. Men
den anden model findes også. Aner ikke hvad der er rigtigt. Har bare læst
lidt om hus og jagtedderkoppen for ikke så længe siden, da jeg fandt en
ordentlig satan i brændeskuret. Det var så en jagtedderkop, model stor. :)

- Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 18:20

Martin Petersen skrev:

> Hvis man søger på google kan man finde den du mener som en
> jagtedderkop.

Okay - (mente min tante fortalte hun var blevet bidt af en sådan, så
passede altid lidt på da der var mange dér hvor jeg boede før )
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-06 18:15

In article <45212e28$0$20323$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Jagtedderkop
> [...]

Jeg har lige søgt på denne side, men jeg kan ikke finde den edderkob som
jeg ikke aner hvad er for en.. den har en lillebitte rund brun "krop" og
har nogle megalange tynde ben uden hår ala stankelben... ??

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Max

Dato : 02-10-06 19:06

Hej Martin

> som jeg ikke aner hvad er for en.. den har en lillebitte rund brun
> "krop" og har nogle megalange tynde ben uden hår ala stankelben... ??

http://www.vestrehus.dk/Dyresider/edderkopper.htm

Men kik om den har ben på kroppen, hvis den har det,
ja så er det ikke en edderkop.

Mvh Max

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-06 19:47

In article <4521543b$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> http://www.vestrehus.dk/Dyresider/edderkopper.htm

Den er ikke på siden.

> Men kik om den har ben på kroppen, hvis den har det,
> ja så er det ikke en edderkop.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde en i hele huset men det har
vrimlet med dem i sommers.

Den har en rund krop ala knappemålshoved bare større i brun og lettere
"blød" overflade ligner velour altså ikke decideret hår/lådden og så har
den lange tynde ben ala stankelben.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Max

Dato : 02-10-06 20:24

Hej Martin

> Den har en rund krop ala knappemålshoved bare større i brun og lettere
> "blød" overflade ligner velour altså ikke decideret hår/lådden og så
> har den lange tynde ben ala stankelben.

Det kan være en fætter til edderkoppen, nemlig en Mejer

http://www.naturhistoriskmuseum.dk/molslab/natur-2004-46.html

Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-06 20:35

Max wrote:

> Det kan være en fætter til edderkoppen, nemlig en Mejer

Her er et "bedre" billede?
http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=51530&ForumID=24

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-06 20:38

In article <45216a1e$0$20331$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=51530&ForumID=24

JAAAA!!! der er den... er det bare en Mejer?

Synes ikke de andre mejer billeder ligner som denne..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Max

Dato : 02-10-06 20:46

Hej Martin

> Synes ikke de andre mejer billeder ligner som denne..

Der findes også en 17-19 forskellige arter.

Mvh Max

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-06 20:37

In article <45216687$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Martin

> Det kan være en fætter til edderkoppen, nemlig en Mejer

> [...]

Den har samme ben, men ikke krop. Den har faktisk en kuglerund krop..
ret underlig fætter når jeg lige tænker efter :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kåre

Dato : 04-10-06 11:52

> Den har samme ben, men ikke krop. Den har faktisk en kuglerund krop..
> ret underlig fætter når jeg lige tænker efter :)

En Mejer er ikke en edderkop (har kun 6 ben), og findes altid kun udendørs.
Jeg har også selv edderkopper som minder om Mejeren, med en rund krop, og
lange ben. De findes bare inde i huset, og laver spind. Men aner faktisk
ikke hvad de hedder.

Kåre

Fra : Max

Dato : 04-10-06 13:45

Hej Kåre

> [...]
> udendørs. Jeg har også selv edderkopper som minder om Mejeren, med en
> rund krop, og lange ben. De findes bare inde i huset, og laver spind.

Prøv at læse og kikke lidt på de link der har været bragt om Mejer,
så bliver du meget klogere.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-10-06 16:43

> [...]
> lange ben. De findes bare inde i huset, og laver spind. Men aner faktisk

Pholcus Phalangioides eller Mejeredderkop på dansk.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-10-06 18:13

In article <452391d0$0$12654$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

> En Mejer er ikke en edderkop (har kun 6 ben), og findes altid kun udendørs.

Dem jeg huser har 8 ben og er både inde og ude i stor stil.

> Jeg har også selv edderkopper som minder om Mejeren, med en rund krop, og
> lange ben. De findes bare inde i huset, og laver spind. Men aner faktisk
> ikke hvad de hedder.

Jeg har aldrig set dem her lave spind.. men ... er ikke sikker.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-06 20:21

Martin Johansen [6000] wrote:

> Den har en rund krop ala knappemålshoved bare større i brun og lettere
> "blød" overflade ligner velour altså ikke decideret hår/lådden og så
> har den lange tynde ben ala stankelben.

Mener at det er en "mejer" type, men det jeg kan finde på mejere hænger ikke
helt sammen med beskrivelsen
Og jow kender dem godt :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-06 20:36

In article <452166ab$0$20236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> Mener at det er en "mejer" type, men det jeg kan finde på mejere hænger ikke
> helt sammen med beskrivelsen
> Og jow kender dem godt :)

Mejeren har samme ben, men ikke krop .. hmm.. mysteriet fortsætter :P

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Armand

Dato : 02-10-06 20:40

Martin Petersen skrev:
> "nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse
>>>
> Jagtedderkoppen bider ikke.. Det gør husedderkoppen derimod. Men de ligner
> hinanden og er nogenlunde samme størrelse.

Hvordan ser en husedderkops spind ud?
Nej vel!
Hvis ikke at det er spind-bygger, så er det en jagtedderkop :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 02-10-06 20:46

Armand skrev:

> Hvordan ser en husedderkops spind ud?
> Nej vel!
> Hvis ikke at det er spind-bygger, så er det en jagtedderkop :-|

Og så kom jeg efterfølgende forbi fugleognatur-linket og blev klogere!
Og alligevel: Hvorfor kommer de indimellem spænende hen over gulvet hvis
ikke at de er på jagt efter noget :-/

--
Armand.
(der sommeren igennem nyder sine stribede jagtedderkopper på terrassemuren)

Fra : Armand

Dato : 02-10-06 20:52

Armand skrev:

> [...]
> ikke at de er på jagt efter noget :-/
>
> (der sommeren igennem nyder sine stribede jagtedderkopper på

Og så læste jeg lige videre på lektien og erfarede at Zebra'erne (ikke
overraskende) er spring-edderkopper !

--
Armand.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 21:16

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Og så kom jeg efterfølgende forbi fugleognatur-linket og blev
> klogere! Og alligevel: Hvorfor kommer de indimellem spænende hen
> over gulvet hvis ikke at de er på jagt efter noget :-/

Hvis man skal tro min ældste (gifte) datter, så spæner de ikke, næh de
tramper

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Armand

Dato : 02-10-06 22:31

Tove Krieger skrev:

> Hvis man skal tro min ældste (gifte) datter, så spæner de ikke, næh de
> tramper

Skribenten på fugleognatur-linket (eller var det en andet sted) påstår
også at kunne høre dem hem over trægulvet =

--
Armand.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-10-06 09:06

nana sørensen wrote:

> [...]
> faktisk bide. Jeg blev bidt i hånden af en jagtedderkop og fik en ret seriøs
> allergisk reaktion. Min hånd lignede en oppustet gummihandske. LOL

Hvordan ser de ud?

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-06 21:38

Tyfon <no@spam.dk> wrote:
> [...]
>

> Det er de største edderkopper jeg har set i det fri i DK og nej jeg
> tager IKKE billede af dem (kommer slet ikke i kælderen

De er garanteret mere bange for dig end du er for dem. Man kan ganske
vist ikke gøre for det, hvis man lider af Arachnofobi, men jeg ser dem
mere som gavnlige end som skadedyr. Der er i hvert fald "dødsstraf"
for at slå edderkopper ihjel i mit hjem

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-06 10:21

Tove Krieger wrote:

> [...]
> vist ikke gøre for det, hvis man lider af Arachnofobi, men jeg ser dem
> mere som gavnlige end som skadedyr. Der er i hvert fald "dødsstraf"

Kommer nu an på størrelsen :)

I forbindelse med renovering af vinduer/facade i en boligblok vi boede i
fandt min kone en større sag i badeværelset
Det var en alm husdderkop, skinnende sort og den sad i et badehåndklæde

Egentlig fortryder jeg at ikke fangede den og sendte den ind
Men den blev aflivet på stedet og det er indtil videre den eneste gang jeg
er blevet direkte dårlig ved synet af en edderkop
Alene bagkroppen var større end en femmer, med ben og det hele var den
større end min håndflade

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 10:34

> [...]
> gang jeg er blevet direkte dårlig ved synet af en edderkop
> Alene bagkroppen var større end en femmer, med ben og det hele var

I det tilfælde tror jeg nok, at jeg at vil give dig ret, det kan også
blive for uhyggeligt. De kan altså også blive for gigantiske, men som
regel er det jo bare nogle små størrelser der fjoller rundt. Min
svigerdatter f.eks. kan næsten gå i koma hvis hun opdager en
lillebitte fyr, der dårligt kan ses med det blotte øje, det kan også
blive for hysterisk.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Armand

Dato : 02-10-06 20:31

Peter Lykkegaard skrev:

> Det var en alm husdderkop, skinnende sort og den sad i et badehåndklæde
> Egentlig fortryder jeg at ikke fangede den og sendte den ind
> Men den blev aflivet på stedet ..........

Hæ!
Jeg læste engang om en undersøgelse der var igang omkring Edderkoppers
aggresivitet og bid. Instansen der stod for undersøgelsen havde kun
ganske få historie om edderkoppebid til trods for at der var spurgt vidt
og bredt, bl.a. én om en dame der var blevet bidt lige midt på den ene
balde da hun krøb under dynen.
Om det var specielle arter der var mere aggressive end andre var til
gengæld svært at skabe klarhed omkring, derved at alle bidende kræ
oplevede en ganske voldsom død lige efter - Den der bed kvindfolket i
balden blev eksempelvis skudt ned af væggen med et haglgevær af
ægtemanden

--
Armand.

Fra : TT

Dato : 02-10-06 09:54

> [...]
>

> Det er de største edderkopper jeg har set i det fri i DK og nej jeg tager
> IKKE billede af dem (kommer slet ikke i kælderen

Du kan dræbe det meste med det her :
http://www.epestsupply.com/cgi-bin/shopper.cgi?preadd=action&key=CB80

-TT

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-10-06 11:56

Tyfon wrote:
> Ja vi er for nyligt flyttet i hus og har i kælderen en hulens masse
> edderkopper.. kæmpestore.
>
> Findes der noget til at bekæmpe dem med udover en hammer ? for katten
> nægter at tage dem .. den stikker af

Tillykke med det nye hus :)

Glem alt om at bekæmpe edderkopper. Det er en håbløs opgave. Som husejer vil
du dele domicil med tusindvis af forskelligt kryb. (Det gjorde du faktisk
også som lejer ;) ). Din nye matrikel vrimler med kryb der kan gøre livet
surt for dig, men edderkopperne er ikke en af dem.

Edderkopper er nyttedyr. De fanger en masse at det småkryb der forstyrrer
din nattesøvn, kravler rundt på dine madvarer og ødelægger dit hus.

Betragt dem som 'husdyr' akkurat som katten. Katten bekæmper mus og
edderkopperne bekæmper småkravl :)

Den bedste 'kur' mod edderkopper, er at lære noget om dem og deres levevis.
Lav en søgning på google på danske edderkopper.
Med øget kendskab forsvinder den ubegrundede frygt, og bliver måske ligefrem
til interesse. Hvis man lærer at 'spotte' edderkopper lige som man spotter
planter og fugle, er de slet ikke så uhyggelige :)

Start med at gå en morgentur uden om dit hus og nyd de imponerende
bygningsværker, der lige nu er særligt synlige fordi de er dækket af dug.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : TT

Dato : 02-10-06 12:17

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en

Sådan noget ævl - de skal bare dø, sammen med alt det andet kravl der ikke
hører hjemme, jo hurtigere jo bedre.

BTW er der nogle der ved om man, som i nogle andre lande kan få sprøjtet
hele området have naboer og hele pivtøjet fx. med et lavtgående fly fyldt
med insektgift, og hvad koster det?

-TT

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-06 14:09

TT wrote:

> BTW er der nogle der ved om man, som i nogle andre lande kan få
> sprøjtet hele området have naboer og hele pivtøjet fx. med et
> lavtgående fly fyldt med insektgift, og hvad koster det?

Har du overvejet at flytte ind i en underjordisk bunker?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : TT

Dato : 02-10-06 14:44

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet at flytte ind i en underjordisk bunker?
>
> - Peter
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Ja, det kunne være en ide - men det her er jo den evige kamp om mennesket
mod naturen og med den globale opvarmning, smeltning af polerne osv. ser
det ud til at mennesket er ved at vinde, så kan sådan et par giftbomber vel
ikke gøre den store forskel.....

-TT

-TT

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-10-06 12:33

> BTW er der nogle der ved om man, som i nogle andre lande kan få sprøjtet
> hele området have naboer og hele pivtøjet fx. med et lavtgående fly fyldt
> med insektgift, og hvad koster det?

Tag evt. kontakt til dem her.
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/10/03/112655.htm
Kender ikke prisen, men de skal vidst til at have testet et effektivt
middel så hvis du er hurtig så kan det være du kan få lavet billig test

Mvh
Jesper.

Fra : TT

Dato : 03-10-06 14:03

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kender ikke prisen, men de skal vidst til at have testet et effektivt
> middel så hvis du er hurtig så kan det være du kan få lavet billig test

ROFL Det skal nok virke....

-TT

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-10-06 01:21

Ser ud til at det er disse du har i din kælder
http://www.naturguide.dk/tegenara_agrestis.htm og nogen idiotsikker måde at
komme af med dem på, kender jeg ikke.

- Men efter hvad jeg kan læse mig til, kunne en effektiv bekæmpelse være, at
få Pholcus Phalangioides til at spise dem. De er måske heller ikke super
nuttede (personligt kan jeg nu vældig godt lide dem...), men de er ulige
mindre ækle end Husedderkop og de bider heller ikke, så vidt jeg er
orienteret.

http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3091

"Med sine små kæber (Chelicerae, der ligne små doseåbner) finder den et tynd
sted på byttet, hvor den kan bide igennem og sprøjte fordøjelsesvæske ind.
Byttedyrets bløddele opløses og udsuges. Mejeredderkoppens yndlingsspise er
andre edderkopper så som udvoksne Store Husedderkopper (T. atrica) klarer
den uden problemer, men den tager også insekter. Den kan også finde på at
jage uden for sit spind og opsøge andre edderkoppe arters spind og invadere
dem, for at få fat i dens ejer. Mejeredderkoppen kan leve i 6 måneder uden
føde og vand uden problemer.

Hvis du kan holde synet af Pholcus Phalangioides ud - så skulle du måske få
lov til at samle en bunke sammen hos en husejer der har mange og så sætte
dem ud i kælderen og håbe at de vorder mangfoldige...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : BSL

Dato : 04-10-06 13:07

Hej Maj

Jeg har haft samme problem, løsninger er at forsejle huset de steder hvor
insekterne kommer ind omkring rør og vinduer, så får du ikke flere
edderkopper ind men det fjerner selvfølgelig ikke dem der allerede er kommet
ind. så dem må du fjerne på den ubehagelige måde

Du kan købe insektlakken hos Matas.

Hilsen Birgitte