Maskine til at afkorte dørpaneler med???
Fra : BHR

Dato : 27-09-06 14:25

Hvis man lægger nyt flydende gulv oven på eksisterende gulv har man tit det
problem at dørpaneler skal afkortes 15 -20mm nede ved gulvet. Jeg har brugt
en rygsav, men hvad hedder egentlig den elektriske maskine, der kan gøre det
?

Fra : Max

Dato : 27-09-06 15:38

Hej

> Jeg har brugt en rygsav, men hvad hedder egentlig den elektriske
> maskine, der kan gøre det ?

Du skal have en Fein multimaster

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=109&produkt=2203

Mvh Max

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-09-06 12:12

> Hej

> Du skal have en Fein multimaster
>
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=109&produkt=2203
>
> Mvh Max

Alternativt, kan du, helt uautoriseret, bruge en vinkelsliber. Det skal bare
gå langsomt, da træet ellers "brankes". Men det har den fordel at de fleste
har den ved hånden i forvejen.
Jacob

Fra : Ivan

Dato : 28-09-06 17:17

> Hej

> Du skal have en Fein multimaster
>
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=109&produkt=2203
>
> Mvh Max

Dav Max

Jeg kender ikke lige den der, men er det ikke blot en delta-sliber? Måske
lidt avanceret, men alligevel.

Fra : Ib

Dato : 28-09-06 15:57

> [...]
> problem at dørpaneler skal afkortes 15 -20mm nede ved gulvet. Jeg har
> brugt en rygsav, men hvad hedder egentlig den elektriske maskine, der kan

Nu ved jeg godt at det ikke er det du spørger om, men hvad med at bruge en
skarp fukssvans og save med et underlag der har den tykkelse der nu skal
til. Når det nu alligevel skal gøres før du lægger det nye gulv så tag et
stykke fraskær herfra og måske et stykke gulvpap, så har du det luft under
du skal bruge.
En Feinsav er i den dyrere ende at købe i forhold til hvor tit man skal
bruge den, en god fukssvans koster mellem 40 og 120 kr.
Bare mit syn på sagen.

Ib

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-06 16:19

Ib wrote:

> Når det nu alligevel skal gøres før du lægger det
> nye gulv så tag et stykke fraskær herfra og måske et stykke gulvpap,
> så har du det luft under du skal bruge.

Så får man fjernet et stykke svarende til tykkelsen på (gulvmateriale + pap
+ savklinge), Er det ikke lidt rigelig?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : BHR

Dato : 28-09-06 19:02

Tak for de forskellige svar!

Jeg synes Fein-maskinen er interessant. Den kan åbenbart bruges til
deltasliber og også save med den vibrerende bevægelse. Jeg har dog allerede
en alm. Bosch deltasliber, så det er nok at skyde over målet og købe en dyr
maskine mere, der bl.a. kan det samme.

Den almindelige metode med rygsaven har jeg brugt mange gange. Men hvis man
efterhånden har flere børn med brugte huse der skal renoveres, og også
hjælper andre har man et vist behov for avanceret værktøj. Jeg "elsker" godt
værktøj.

Jeg har dog også set en maskine der ligner min fladdyvelfræser
(kiksemaskine).
Den er dog udstyret med en større klinge og uden det vinkelrette styr foran.
Hvad den hedder aner jeg ikke.

Fra : Max

Dato : 28-09-06 19:18

Hej BHR

> [...]
> allerede en alm. Bosch deltasliber, så det er nok at skyde over målet
> og købe en dyr maskine mere, der bl.a. kan det samme.

Jeg har også en Bosch Deltasliber jeg har brugt meget, men siden jeg
har haft en Fein i hånden, ja så står den meget højt på min ønskeseddel,
det er kvalitet der vil noget, ingen larm og vibrationer, kun effektiv
arbejde.

> Den er dog udstyret med en større klinge og uden det vinkelrette styr
> foran. Hvad den hedder aner jeg ikke.

Måske en Listesavsystem GFS 350 E fra Bosch

Mvh Max

Fra : Ib

Dato : 28-09-06 23:40

> [...]
> har haft en Fein i hånden, ja så står den meget højt på min ønskeseddel,
> det er kvalitet der vil noget, ingen larm og vibrationer, kun effektiv

Nu skriver du godt nok at en Fein ikke larmer, det passer ikke hvis man
saver med den. Der hvor jeg arbejder bruger vi ofte en Fein hvis vi har
problematiske steder vi skal save og hvis det drejer sig om f.eks.
parketgulv så larmer det helt vildt ! Iøvrigt så skal man passe på at bevæge
klingen ellers går der ild i træet, hvis det er noget sådan man saver i.
Prøv en gang at tjekke ud hvad klinger til en Fein sav koster, en
overraskelse vil måske indfinde sig.
Når alt det negative er sagt så hører det dog med at jeg synes at en Fein
sav er et fantastisk stykke værktøj, dog mener jeg at Festos rystepudser er
mindst lige så god til slibeopgaver, hvis deltaformen ikke er påkrævet.

Ib

Fra : Ib

Dato : 28-09-06 23:19

> Så får man fjernet et stykke svarende til tykkelsen på (gulvmateriale +
> pap + savklinge), Er det ikke lidt rigelig?

Jo det kan være, men nu skrev jeg jo også måske. Metoden med af skære af
gerigterne mens de sidder på er højst den næstbedste, jeg ville foretrække
at de blev pillet ned og så skåret til.
Hvis man insistrer på at lade dem sidde så kunne man jo finde ud af hvor
meget en savklinge fjernede og så finde en klods der modsvarede dette så
resultatet blev helt tæt.

Ib