Udfald / Udhæng - størrelse på sådan et ?
Fra : webpoint

Dato : 25-09-06 12:07

Hej

I min udestue, står skydedøren ofte åbent dagen lang, af hensyn til
hunden. Effektiv om sommeren - mindre godt når det regner eller sneer.

Nu vil jeg lave et udfald til at montere udenpå udestuen.

Havde forstillet mig at lave en retvinklet trekant af nogle lægter jeg
har og så ligge en plade på toppen af de trekanter.

A I\
I \ C
----

Trekant kunne være (A) 20 cm høj. (B) 50 cm lang og endelig (C) 1000
cm

Så ligge en plade på C stykket.

Men vil der være fald nok på og er 50 cm langt nok ud, til at skærme
for regnen ?

Kim

Fra : Ole Jensen

Dato : 25-09-06 20:12

webpoint <webpoint@gmx.net> wrote:

> Hej
>
> I min udestue, står skydedøren ofte åbent dagen lang, af hensyn til
> hunden. Effektiv om sommeren - mindre godt når det regner eller sneer.

Du kunne jo også montere en hundelem, så er døren altid lukket, men åben
for hunden.
De fås i mange størrelsen, men måske er din hund så stor, at det ikke er
muligt.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : webpoint

Dato : 25-09-06 21:12

Hej Ole.

Problemet er mere at alle flader, som vender ud imod haven er af glas
og jeg er ikke modig nok, til at begynde at skære i store ruder

Kim

Fra : Ole Jensen

Dato : 02-10-06 20:41

webpoint <webpoint@gmx.net> wrote:

> Problemet er mere at alle flader, som vender ud imod haven er af glas
> og jeg er ikke modig nok, til at begynde at skære i store ruder

Jeg har pillet en rude ud af døren i min udestueo, og monteret en
træplade med en kattelem.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Jason Who

Dato : 25-09-06 21:36

>Men vil der være fald nok på og er 50 cm langt nok ud, til at skærme
>for regnen ?

Store regndråber falder med en hastighed på ca 30 km/t, små regndråber
falder med ca. 15 km/t.
Du kan nok godt selv se at hvis det blæser tilstrækkeligt, så vil regnen
altid blæse ind i stuen, men spørgsmålet er så hvilke vindhastigheder du vil
lade døren være åben ved. Mit bud er at 15 km/t nok er et rimeligt maksimum.
Det vil så for små dråber betyde at de falder i en vinkel på 45 grader.
Større dråber falder med 63 grader.
Hvis yderkanten af dit udhæng er 2m over gulvhøjde, så skal det altså rage
2m ud fra døren for at sikre dig mod regn på gulvet. Det er så lette dråber
og "moderat brise" direkte ind mod døråbningen. Jo længere nede udhænget
slutter, jo kortere behøver det gå ud fra muren.

Dette er rent teoretisk, så det må komme an på en vurdering, eller nogle
specifikke krav til regntype og vindhastighed og -retning.

Fra : webpoint

Dato : 26-09-06 08:01

Wow !

Det var godt nok noget af en forklaring ! - Men meget let forståelig.

Døren som jeg vil sætte udhæng over er vestvendt, der er ca. 2.5
meter til skærmende mur, som er højere end døren. Altså ligesom
hvis man forstiller sig et I_I <- hvor døren er på denne side.

Derfor er det ikke sådan at regnen står lang ind i udestuen, men som
regel nok til at det lige kommer over fodsparket og 1-2 cm ind.

Og samtidigt er stykket jeg kan montere på, max 20 cm på laveste
sted.
Dvs. at jeg skal lave et udhæng på 20 cm x 200 cm x 400 cm.

Syntes det lyder meget voldsomt.

Hvad er et udhæng på et alm. tag ?

Men tak til Jason for en flot forklaring.

Kim