Midlertidig lydisolering af vinduer
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 25-09-06 08:57

Hej

Vinduerne i mit soveværelse vender ud til en vej, der på det seneste har
været
plaget af knallerter hvér nat. Det er gamle vinduer med forsats, som ikke
tager
ret meget støj. Det er en almegennyttig lejlighed, og i kombination med en
fredning kommer jeg ikke nogen vejne med at få foreningen til at lave
vinduerne
bedre.
Derfor har jeg brug for en billig lydisolering, der gerne må være
midlertidig.
Jeg har overvejet følgende:

Rockwool ol. ophængt i plastikposer.
Fordele: Lydisolerer så vidt jeg ved godt.
Ulempe: Selvom det er i plastikposer, er jeg bange for at den daglige op og
nedtagning spreder fibre i soveværelset.

Skumblokke stablet i vindueskarmen (evt. i plastikposer).
Jeg ved ikke om disse overhovedet tager lyd, men det er lette at håndtere
uden
at skulle skrue for meget.

Spånplader - de tykkeste byggemarkedet har.
Jeg mener disse kan tage en del lyd, men jeg ved ikke om det er nok.
De er også ret håndterbare, og lette at sætte væk i dagtimerne.

Så er spørgsmålet hvad jeg skal vælge? Vil nogle af mine forslag være spor
effektive? Er der evt. andre forslag?

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Fra : Kåre

Dato : 25-09-06 09:26

"Simon Mikkelsen" <simon@xn--zip_nspam-47a.dk> skrev i en meddelelse
news.tgfccqaat3giv3@gj-poe.gramjuhl...
> [...]
> vinduerne
> bedre.
> Derfor har jeg brug for en billig lydisolering, der gerne må være

Det letteste og reneste vil nok være at skære nogle klodser ud af at
lydisolerende materiale.
Som f.eks. det der bruges i højtalere. Det er let at skære i form så det
passer i dit vindue, og kan sidde i lidt spænd så det slutter helt tæt.

Kåre

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-09-06 10:17

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som f.eks. det der bruges i højtalere. Det er let at skære i form så det
> passer i dit vindue, og kan sidde i lidt spænd så det slutter helt tæt.

- ja det sidste er vigtigt ... hvis det ikke slutter tæt gør det ikke megen
forskel. Ørepropper er måske den nemmeste løsning

ras

Fra : Rene Joergensen

Dato : 25-09-06 10:24

rasmus carlsen <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> - ja det sidste er vigtigt ... hvis det ikke slutter tæt gør det ikke megen
> forskel. Ørepropper er måske den nemmeste løsning

http://multi-max.dk/

De dæmper rigtig godt, bruger dem selv på MC. De kan også godt bruges
mere end den ene gang der står i brugsanvisningen

--
-René

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 25-09-06 11:52

Den 25.09.2006 kl. 10:26:19 skrev Kåre <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk>:

Hej

> [...]
> Som f.eks. det der bruges i højtalere. Det er let at skære i form så det
> passer i dit vindue, og kan sidde i lidt spænd så det slutter helt tæt.

Har du evt. et forslag? Jeg har ikke meget forstand på højttalere...

Mht. ørepropperne foreslået i et andet indlæg, har en i min familie fået
permanent eksem af at bruge ørepropper for tit, så dem er jeg ikke så
meget for. Men det er måske et problem der hører fortiden til?

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-09-06 12:27

"Simon Mikkelsen" <simon@xn--zip_nspam-47a.dk> wrote in message
news.tgfkgyyft3giv3@gj-poe.gramjuhl...
> Mht. ørepropperne foreslået i et andet indlæg, har en i min familie fået
> permanent eksem af at bruge ørepropper for tit, så dem er jeg ikke så
> meget for. Men det er måske et problem der hører fortiden til?

Det er temmelig sikkert et spørgsmål om hvilke propper man vælger. Der er
masser af mennesker der lever store dele af deres arbejdsliv med ørepropper.
Men du skal for komfortens skyld nok ikke bare gå efter de billige
skum-dimser.

Keller

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 25-09-06 13:24

Den 25.09.2006 kl. 13:27:25 skrev Carsten Keller <ck@no-more-swen.iha.dk>:

> [...]
> er masser af mennesker der lever store dele af deres arbejdsliv med
> ørepropper. Men du skal for komfortens skyld nok ikke bare gå efter de

Jeg ved man kan få støbt nogle til éns eget øre. De skulle være meget
effektive og gode. Godt nok dyre - 1000-1500 for et sæt - men pengene
værd hvis man bruger det ofte.

Måske skulle jeg høre dem ad før jeg bikser noget halvdårligt noget sammen.

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Fra : Kåre

Dato : 25-09-06 14:27

"Simon Mikkelsen" <simon@xn--zip_nspam-47a.dk> skrev i en meddelelse
news.tgfop7u8t3giv3@gj-poe.gramjuhl...

> [...]
> værd hvis man bruger det ofte.
>
> Måske skulle jeg høre dem ad før jeg bikser noget halvdårligt noget

Hmmm, det lyder som musiker-ørepropper. De adskiller sig ved at dæmpe alle
frekvenser ens, men de er dog stadig beregnet til at høre med. Du går vel
nærmere efter nogle der lukker ALT ude ??? De bør være billigere end det du
nævner.

Men det er jo også en smagssag om man kan lide at sove med ørepropper.
Men sikkert også bare en vanesag.

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 15:26

> [...]
> Den 25.09.2006 kl. 13:27:25 skrev Carsten Keller <ck@no-more-swen.iha.dk>:
>

> Måske skulle jeg høre dem ad før jeg bikser noget halvdårligt noget

Skumgummi, det kan da formes lige som man vil have det, også kan man udstyre
det med et fint betræk

mvh

David

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-09-06 20:50

"Simon Mikkelsen" <simon@xn--zip_nspam-47a.dk> skrev i en meddelelse
news.tgfccqaat3giv3@gj-poe.gramjuhl...
> Er der evt. andre forslag?

Jeg kunne forestille mig at dine gamle vinduer er en smule utætte? Der skal
ikke kunne passere ret meget luft før det bærer _rigtig_ meget lyd med sig.
Så jeg ville starte med at finde ud af om de overhovedet er tætte, og
montere nye gummilister. Husk at tætne forsatsruden også.

Hvis du får begge ruder helt tætte, kan du eksperimentere med at lime
gummiklodser på den inderste for at ændre egenfrekvensen. Lydisolerende
vinduer er lavet ved at bruge to forskellige tykkelser glas, så de svinger
ved to forskellige frekvenser. Derved bliver der ikke overført nær så meget
lyd i mellem glassene.

God fornøjelse. :)

- Martin

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-09-06 10:36

> [...]
> De er også ret håndterbare, og lette at sætte væk i dagtimerne.
>
> Så er spørgsmålet hvad jeg skal vælge? Vil nogle af mine forslag være spor

Du skal være opmærksom på, at der er forskel på lydisolering og
varmeisolering.
Ved varmeisolering skal du bruge noget porøst materiale og ved lydisolering
skal du bruge tungt og kompakt materiale.
Forveksel det ikke med lyddæmpning, som man bruger i lydstudier.
Nu skriver du ikke noget om hvor store dine vinduer er, så det er svært at
rådgive med slagsen, og hvor meget det skal håndteres. En mulighed er f.eks.
en MDF-plade eller spånplade i en god tykkelse, der sider tæt i vinduet
eller allerbedst et par lag gipsplade i en ramme, men det kan være noget
tungt stads at bakse med i større formater, men der kan jo sættes et par
håndtag på.
Der er også skrevet i et andet indlæg, at glas i forskellige tykkelser er en
mulighed, men det er DYRT!
Med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-09-06 11:42

Simon Mikkelsen wrote:
> [...]
> har været
> plaget af knallerter hvér nat. Det er gamle vinduer med forsats, som

Uden at have ret meget at have det i, har jeg måske en ide:

Trafikstøj er lavfrekvent. For at kunne forstærkes/overføres kræver det en
stor overflade/membran. Et kriterie dine forsatsvinduer netop lever op til.

Har du mulighed for at placere nogle gummeklodser eller lign. (noget
vibrationsdæmpende) mellem karm og fortsatsvinduet og karmen. Ideen skulle
være at bryde fortsatsvinduet op i mindre ressonansflader.
Måske sindsygt, men måske et forsøg værd ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 02-10-06 13:01

Den 26.09.2006 kl. 12:41:56 skrev Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid>:

> [...]
> skulle
> være at bryde fortsatsvinduet op i mindre ressonansflader.
> Måske sindsygt, men måske et forsøg værd ;)

Jeg kan let sætte noget skumgummi imellem, så det skal prøves i nat!

Ellers lyder Erik Andersens forslag om tunge spånplader meget tiltalende.
Det vil ikke være så svært at sætte dem godt fast og det er ikke specielt
dyrt.

Der er tale om en almegennyttig lejlighed i et fredet hus, så selv hvis jeg
skulle betale dyrt for en ordentlig løsning, vil det tage et halvt liv at
få lov til at gøre det.

Tusind tak for forlsagene!

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Fra : Henning Lund

Dato : 26-09-06 20:12

Simon Mikkelsen skrev:
> [...]

> Så er spørgsmålet hvad jeg skal vælge? Vil nogle af mine
> forslag være spor effektive? Er der evt. andre forslag?

Ring til politiet, det dæmper lyden efter kort tid.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Armand

Dato : 26-09-06 22:23

Henning Lund skrev:

> Ring til politiet, det dæmper lyden efter kort tid.

Drømmer!
Selv hvis du ringer om at din knallert er i fuld færd med at blive
stjålet skal du ikke regne med at sheriffen har rescourser til at køre
efter det :-|

Og at jagte støjende knallerter midt om natten hvor bemandingen er
lavest, skal man da slet ikke regne med at kunne lokke etaten til

--
Armand.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 26-09-06 22:32

On Tue, 26 Sep 2006 23:22:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>
>Og at jagte støjende knallerter midt om natten hvor bemandingen er
>lavest, skal man da slet ikke regne med at kunne lokke etaten til

Bare meddel politiet om at kommer de ikke og fjerner de støjende
knallerter så kan de ligeså godt sende en stribe ambulancer for så går
du ud og ordner problemet med dit alubat så skal du bare se så står de
der med det vuns ..

Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 29-09-06 14:19

> [...]
> knallerter så kan de ligeså godt sende en stribe ambulancer for så går
> du ud og ordner problemet med dit alubat så skal du bare se så står de

Og trusler om vold kan vil give en overnatning på stationen hvor der måske
er mere ro ....

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 02-10-06 12:54

Den 26.09.2006 kl. 23:22:48 skrev Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>:

> Drømmer!
> Selv hvis du ringer om at din knallert er i fuld færd med at blive
> stjålet skal du ikke regne med at sheriffen har rescourser til at køre
> efter det :-|

Der er rent faktisk tale om avisbude på knallert, så de har et lovligt
ærinde.
Forskellen er at bøller kun kommer af og til og bruger ca. 3 sek. på at
køre
forbi, mens avisbude tager 30-60 sek. alt efter hvor meget de skal læse på
deres abonentliste. Der er tre stk: Et par ved 3:30-tiden og én ved
5:30-tiden.
Og det er hvér nat!

Det er nok til at ødelægge en god nattesøvn, og det sidste stykke tid har
jeg
gået og hængt det meste af dagen.

--
Mvh. Simon Mikkelsen