Plantning af bøgehæk
Fra : Wagner

Dato : 24-09-06 17:57

Vi skal have etableret en bøgehæk. Den skal fungere som værn mod indkig i
haven. Vi har masser af plads, så hvordan skal vi plante? Flere rækker?,
forskudt?, hvornår?, hvilke planter?, jordforberedelse?, gødning?Alle gode
råd modtages med tak.
vh
Wagner

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-06 18:27

On Sun, 24 Sep 2006 18:56:55 +0200, "Wagner" <wagner@> wrote:

> [...]
>forskudt?, hvornår?, hvilke planter?, jordforberedelse?, gødning?Alle gode

Har du læst <http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/> ?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Wagner

Dato : 24-09-06 20:09

> Har du læst <http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/> ?

> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
>
> Nu endelig med drivhus.
Nej, men det har jeg nu. Tak for hjælpen.
Alletiders.
vh
Wagner

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-06 21:35

On Sun, 24 Sep 2006 21:09:13 +0200, "Wagner" <wagner@> wrote:

>Nej, men det har jeg nu. Tak for hjælpen.
>Alletiders.

Fint
Fik du svar på alle dine spørgsmål ved at læse den artikel?
(Bare for at være nysgerrig

Fra : Wagner

Dato : 25-09-06 14:57

> Fint
> Fik du svar på alle dine spørgsmål ved at læse den artikel?
> (Bare for at være nysgerrig
> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
>
> Nu endelig med drivhus.

Ja, det må jeg sige, at jeg gjorde.
vh
Vagn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-06 09:50

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvis jorden alligevel er blevet løsnet og ukrudt og lign. er væk, så vil
> det være lettere nu, end om et halvt år. Og det må alt andet lige også
> være rart at få gjort.

Bør man lægge noget dug af en eller andet art under ?

> Jeg vil påstå det kan gøres på under en dag. Også selv om dagene er
> blevet noget korte

Jeg tror vi vil prøve og se om vi kan få det ordnet i år så.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-09-06 18:06

On 29 Sep 2006 01:49:57 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Bør man lægge noget dug af en eller andet art under ?

Under hvad?
Jeg har været med til at bruge ukrudtsdug under barkflis, det er ok, men
ikke noget jeg selv ville gøre. Det er nok effektivt, men jeg gider ikke
pludselig en dag at sætte riven fast i sådan noget dug og lave en masse
rod.

>Jeg tror vi vil prøve og se om vi kan få det ordnet i år så.

God arbejdslyst

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-06 09:11

Mads Lie Jensen wrote:

> Fint
> Fik du svar på alle dine spørgsmål ved at læse den artikel?
> (Bare for at være nysgerrig

Gælder de samme ting når der er tale om en ligusterhæk ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-06 12:36

On 27 Sep 2006 01:10:59 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Gælder de samme ting når der er tale om en ligusterhæk ?

Stort set (jeg er ikke helt sikker på hvad jeg har skreveti
bøge-artiklen, det er jo længe siden, og jeg orker ikke lige at læse den
igennem nu.)
Klipning, plantning og generel pasning er så godt som ens for de
forskellige hæktyper.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-10-06 10:05

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> ikke noget jeg selv ville gøre. Det er nok effektivt, men jeg gider ikke
> pludselig en dag at sætte riven fast i sådan noget dug og lave en masse

Så nøjes vi bare med min. 5 cm barkflis.

Mange tak.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-10-06 18:47

On 2 Oct 2006 02:05:22 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Så nøjes vi bare med min. 5 cm barkflis.

Du skal regne med 8-10 cm barkflis for at det er effektivt. 5 cm vil for
hurtigt give plads til ukrudt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-06 12:49

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> igennem nu.)
> Klipning, plantning og generel pasning er så godt som ens for de

Som så mange andre børnefamilier med landejendomme under
modernisering så er tiden knap, og da vi har besluttet os for at
plante et læhegn i år, kan de være svært at nå både at fjerne den
gamle tjørnehæk og sætte en ny.
Problemet er at vi allerede har sprøjtet og klargjort det areal der
skal læhegn i, så det skal kun pløjes og harves inden plantning.
Det vil ikke tage lang tid at fjerne tjørnehækken, vi har en kontakt
med en god rendegraver, men det vil jo tage lidt tid at klargøre og
plante en ny hæk.
Hvor lang tid tager det ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-06 13:10

On 27 Sep 2006 04:49:27 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>Det vil ikke tage lang tid at fjerne tjørnehækken, vi har en kontakt
>med en god rendegraver, men det vil jo tage lidt tid at klargøre og

Hvis gamle rødder er væk, der ingen græs er, og ellers er rimelig jord,
så tager det mindre tid at plante en ny end det tager at fjerne den
gamle.....

Jeg og en kollega plantede for nogle år siden 70 meter hæk på omkring 3
timer, dvs. 6 mandetimer. Det var i udkanten af en gammel grusvej og der
var græs, så det var ikke nemt at grave i.

Selv plantede jeg omkring 80 meter bøgehæk i foråret. Sammenlagt tog det
vel under 3 timer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-06 08:34

Mads Lie Jensen wrote:

> Du skal regne med 8-10 cm barkflis for at det er effektivt. 5 cm vil for
> hurtigt give plads til ukrudt.

Tak.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-06 13:22

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]

> var græs, så det var ikke nemt at grave i.
>
> Selv plantede jeg omkring 80 meter bøgehæk i foråret. Sammenlagt tog det

Så du vil mene at jeg med en hjælper kan plante en tilsvarende hæk
på en dags tid ?

Måske man skulle gøre det her i efteråret så, det er vel det bedste
tidspunkt ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-06 15:00

On 27 Sep 2006 05:22:20 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

> [...]

Hvor mange meter har du?

>Måske man skulle gøre det her i efteråret så, det er vel det bedste

Ja, det vil være det optimale.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-06 08:15

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]

> Hvis en rendegraver har fjernet de gamle rødder og planeret ud, så vil
> du med en hjælper kunne plante rigtig mange meter hæk på en dag.

Så kan jeg også bestille planterne samtidigt med planterne til
læhegnet.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk