Varmepumpe til affugtning og opvarmning af~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-09-06 23:45

Hej NG,

Vi er i gang med at renovere et gammelt hus fra 1922, hvor kælderen på 37
m2 (3 rum, 20+10+7 m2). Vi vil gerne have kontor i det store rum på 20 m2,
hvor der pt. er placeret en lille radiator der umiddelbart virker
underdimensioneret. Vi har fjernvarme i huset.

Generelt er kælderen dog fugtig, hvilket nok skyldes manglende omfangsdræn.
Den rigtige løsning vil selvfølgelig være at etablere omfangsdræn og det
kommer også inden for nogle år, men indtil da vil jeg gerne have affugtet
kælderen og sikret en rimelig temperatur i kontoret.

Jeg har selv tænkt på 2 løsninger:

1) Affugter kombineret med varme fra radiator
-Fordele: Lav anskaffelsesomkostning (ca. 1000-1500), affugtning af hele
kælderen
-Ulemper: Svært at fordele varmen fra radiator da der kun er denne ene.

2) Varmepumpe der kun ville skulle køre i kælderen
-Fordele: Effektiv opvarmning af hele kælderen, affugtning af hele
kælderen, 4 KW varme for hver KW el men usikkert om vi kan udnytte dette
potentiale da det kun er kælderen vi ønsker opvarmet
-Ulemper: Høj anskaffelsesomkostning (ca. 10-20.000 er hvad jeg læser rundt
omkring)

Kan jeg bede om nogle kommentarer om hvad I ville gøre?

På forhånd tak!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: news at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 24-09-06 08:12

Prøv www. Brikateknik.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-06 08:51

On 23 Sep 2006 22:45:28 GMT, Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am>
wrote:

> [...]
>kælderen
>-Ulemper: Svært at fordele varmen fra radiator da der kun er denne ene.

Du får da ikke meget affugter for 1000 kroner?

> [...]
>potentiale da det kun er kælderen vi ønsker opvarmet
>-Ulemper: Høj anskaffelsesomkostning (ca. 10-20.000 er hvad jeg læser rundt

Jeg ville tage denne løsning - hvis i ønsker varme også. Det gør i
øvrigt ikke noget at I ikke kan udnytte max-potentialet i varmepumpen,
den justerer jo selv effekten så det passer. Som du skriver får man en
god spredning af varmen hvis den ellers placeres korrekt.

** Lars

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-09-06 20:08

> Du får da ikke meget affugter for 1000 kroner?

Jo, det kan man nu godt. Købte selv en affugter (tror det var Silvan) for
699 kr (på tilbud - og dem har de jo ofte). Den fjerner omkring 3 liter vand
hver dag i denne tid, hvor fugtproblemerne i en kælder er værst
(august-september/oktober).

Lars

Fra : Armand

Dato : 26-09-06 22:12

Lars Knudsen skrev:

> Jeg ville tage denne løsning - hvis i ønsker varme også.

Øheeh??

En affugter er for såvidt en komplet varmepumpe, eller for den sags
skyld et åbent køleskab: Affugtningen foregår ved kondensering når
luften passerer den kolde side; men som ved varmepumpen hvor kulden er
sidegevinst producerer affugtteren mere varme end kulde, hvorved den
tillige har en opvarmende virkning!
En varmepumpe, som normalt brugt, vil kun foretage en opvarmning af
lokalerne og altså ikke en decideret affugtning!

Ergo: Det vil være en affugter der er brug for :-|

--
Armand.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-09-06 11:19

On Tue, 26 Sep 2006 23:11:32 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>luften passerer den kolde side; men som ved varmepumpen hvor kulden er
>sidegevinst producerer affugtteren mere varme end kulde, hvorved den

Hvor meget varme producerer sådan en så? Det er vist en dyr
opvarmingsform tror jeg. De der små Woods affugtere der sælges i
byggemarkeder med en effekt på 2-500 watt forslår da ingenting til
opvarmingsformål.

>En varmepumpe, som normalt brugt, vil kun foretage en opvarmning af
>lokalerne og altså ikke en decideret affugtning!
>
>Ergo: Det vil være en affugter der er brug for :-|

Men det bliver der jo så ikke varmet op af.... Desuden falder den
relative luftfugtighed når temperaturen stiger så derfor kan
opvarmning altså være en udmærket løsning. Selvfølgelig - hvis vandet
driver ned af væggene er det måske nok ikke den rigtige løsning - men
er der blot fugtigt/kælderagtigt tror jeg bestemt opvarmning klarer
problemet.

** Lars

Fra : Armand

Dato : 27-09-06 18:24

Lars Knudsen skrev:

> [...]
> opvarmingsform tror jeg. De der små Woods affugtere der sælges i
> byggemarkeder med en effekt på 2-500 watt forslår da ingenting til

Tjaeh, Hvis ikke at den angivne effekt ender som varme, hvor bliver den
så af, og 500w må da kunne suplere lidt :-/
Den motherfucker jeg lånte af en vognmands-bekendt da vi havde haft
skybruds-oversvømning i kælderen, kunne fint få det til at føles lunt i
den 88m² store kælder, men der er også et kvantespring til forskel!

--
Armand.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-09-06 19:23

On Wed, 27 Sep 2006 19:23:34 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Tjaeh, Hvis ikke at den angivne effekt ender som varme, hvor bliver den
>så af, og 500w må da kunne suplere lidt :-/

Selvfølgelig ender det da som varme. Men 500 watt er bare ikke meget
når vi taler opvarmning.

>Den motherfucker jeg lånte af en vognmands-bekendt da vi havde haft
>skybruds-oversvømning i kælderen, kunne fint få det til at føles lunt i
>den 88m² store kælder, men der er også et kvantespring til forskel!

Yes - men det tvivler jeg ikke på. Det er bare en relativt dyr måde at
skaffe sig varme på i forhold til en varmepumpe.

I øvrigt har de fleste varmepumper jo en affugtningsfunktion, men jeg
har aldrig prøvet at bruge den så jeg ved ikke hvad den gør ved
rumtemperaturen. Når den køler affugter den jo også, men det er jo
netop det med at kold luft indeholder mindre vand før det kondenserer
end varm.

Men med fjernvarme som Kenneth har så er det smarteste måske egentlig
nok at sætte en affugter ind og så en større radiator der kan varme
kælderen ordentligt.

** lars

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-06 20:31

Lars Knudsen <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in

> Men med fjernvarme som Kenneth har så er det smarteste måske egentlig
> nok at sætte en affugter ind og så en større radiator der kan varme
> kælderen ordentligt.

Det er netop denne løsning jeg har tænkt mig nu hvor jeg har læst alle
svar..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-09-06 09:49

> [...]

> 2) Varmepumpe der kun ville skulle køre i kælderen
> -Ulemper: Høj anskaffelsesomkostning (ca. 10-20.000 er hvad jeg læser

Prisforskellen alene ville gøre at jeg ville prøve mig med affugteren først.
Flere bekendte har desuden haft gode erfaringer med de billige modeller til
netop dit formål.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-06 20:31

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> Kan jeg bede om nogle kommentarer om hvad I ville gøre?

Tak til alle for svarene!