Ventilator til badeværelse
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-09-06 23:11

Vi er i gang med at totalrenovere et gammelt hus og er ved at være færdige
med badeværelset, hvorfor vi nu skal have indkøbt en ventilator til
montering i loft.

Selve rummet er omkring 6 m2, så det er ikke det store volumen af luft der
skal flyttes. Jeg er dog meget opmærksom på hvor meget ventilatoren larmer,
hvilket er årsagen til at jeg kom til at tænke på de gængse råd vedrørende
lydløs ventilator i PC: Man øger diameteren og sænker hastigheden.

Jeg har kigget i DUKAs katalog, men der øges kapaciteten og lydniveauet når
diameteren stiger.

Mit spørgsmål er derfor: Findes der ventilatorer med 125-150 mm diameter og
lavt lydniveau, eller måske med variabel hastighed?

(Jeg har overvejet om årsagen til at jeg ikke selv har kunnet finde disse
måske er, at en større diameter på aftrækskanalen også kræver et større
tryk for at kunne presse luften ud, hvilket kun kan leveres af en høj
hastighed)

På forhånd tak!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: news at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-09-06 11:09

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> Vi er i gang med at totalrenovere et gammelt hus og er ved at være færdige
> med badeværelset, hvorfor vi nu skal have indkøbt en ventilator til
> montering i loft.

- hvis du har mulighed for at gemme motoren af vejen over loftet evt. med en
lyddæmper på hver side larmer den ikke meget. HVis du så samtidig sætter en
fugtstyrer på er det helt kanon. Du kan købe motor, lyddæmper, rør og divers
stumper for i omegnen af 2500 kr. hos et venitationsfirma.

ras