Hvordan såes bambusfrø?
Fra : Lars Hansen

Dato : 16-09-06 13:27

Hej i Gruppen

Jeg har købt en pose bambusfrø og vil gerne have dem til på sigt at blive en
stor pæn bambus.

Hvordan og hvornår såes de?
Hvordan passes de så den bliver stor og flot?

På forhånd tak for svar.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Max

Dato : 16-09-06 13:33

Hej Lars

> Jeg har købt en pose bambusfrø og vil gerne have dem til på sigt at
> blive en stor pæn bambus.

Det tager en mindre evighed, men kender du ikke nogen du
kan få en færdig klump af så du har bambus næste sommer ?

Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-09-06 13:46

> Hej Lars

> Det tager en mindre evighed, men kender du ikke nogen du
> kan få en færdig klump af så du har bambus næste sommer ?
>
> Mvh Max

Hej Max

Tjoooeeee, det kunne da godt tænkes, men jeg syntes det ville være sjovere
selv at "opforstre" én......

Lars Hansen

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-09-06 10:46

Sat, 16 Sep 2006 14:45:38 +0200, berigede "Lars Hansen"
<Lars@oland.danmark> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tjoooeeee, det kunne da godt tænkes, men jeg syntes det ville være sjovere
>selv at "opforstre" én......

Jeg har en bambus som er klippet _helt_ ned til jorden [0], så langt
ned, at det for tiden er græsslåmaskinen som holder den nede

Du er mere end velkommen til, at komme forbi og få så meget af denne
bambus du lyster - det er stort set kun rødder du får, så det er
næsten det samme som, at opfostre den selv - og så meget som den
skyder, så kan du næsten høre det om natten

/Mark

[0]
....... og I andre må godt sidde og holde jer på maven af grin, men det
er altså kun dertil jeg er nået

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-06 12:35

On Wed, 27 Sep 2006 11:45:38 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>...... og I andre må godt sidde og holde jer på maven af grin, men det
>er altså kun dertil jeg er nået

Vi venter med at grine til du skal grave den op - en bambus er imho
nemmere at grave op når den har en god stor top at rykke i.

Men det kan jo være du er heldig at den dør af sig selv, efter gentagne
ture med plæneklippere
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-09-06 13:56

Wed, 27 Sep 2006 13:34:41 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi venter med at grine til du skal grave den op - en bambus er imho
>nemmere at grave op når den har en god stor top at rykke i.

Så kommer du til, at vente læææænge - mest af alt fordi, at jeg har
tænkt mig, at anvende 30cm-metoden og dér er der angiveligt ikke behov
for det store rykkeri

>Men det kan jo være du er heldig at den dør af sig selv, efter gentagne
>ture med plæneklippere

Hmmmm, det er vel mest det jeg satser på - meeeeen, så tog jeg på
sommerferie i 14 dage i Kerteminde og da jeg kom hjem, havde det
regnet 140mm og den _totalt_ nedklippede bambus var 75cm høj

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-06 14:54

On Wed, 27 Sep 2006 14:55:57 +0200, Mark Schiller

>Så kommer du til, at vente læææænge - mest af alt fordi, at jeg har
>tænkt mig, at anvende 30cm-metoden og dér er der angiveligt ikke behov
>for det store rykkeri

Øv ...
30 cm-metoden?

>Hmmmm, det er vel mest det jeg satser på - meeeeen, så tog jeg på
>sommerferie i 14 dage i Kerteminde og da jeg kom hjem, havde det
>regnet 140mm og den _totalt_ nedklippede bambus var 75cm høj

75 cm er ingen hindring for en ordentlig plæneklipper

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-09-06 20:22

Wed, 27 Sep 2006 15:53:36 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>30 cm-metoden?

Drænspade (eller alm. for den sags skyld), hak ned i spadedybde på
tværs af bambussen for hver 30cm og vip skidtet op ..............

Det var teorien, nu skal jeg så bare lige finde tid til, at bevise det
i praksis

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-09-06 20:57

On Thu, 28 Sep 2006 21:21:54 +0200, Mark Schiller

>Drænspade (eller alm. for den sags skyld), hak ned i spadedybde på
>tværs af bambussen for hver 30cm og vip skidtet op ..............

Nåe ... det er også min foretrukne metode til den slags.

>Det var teorien, nu skal jeg så bare lige finde tid til, at bevise det
>i praksis

Det er godt at øve sig grundigt på teorien inden man forsøger sig i
praksis

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-09-06 14:37

Max wrote:
> Hej Lars

> Det tager en mindre evighed, men kender du ikke nogen du
> kan få en færdig klump af så du har bambus næste sommer ?
>
> Mvh Max

Nej, da dem som ikke blomster nu er en anden slags.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-09-06 14:36

Lars Hansen wrote:
> [...]
> stor pæn bambus.
>
> Hvordan og hvornår såes de?
> Hvordan passes de så den bliver stor og flot?

Jeg kan ikke få dem til at spire.

Men hvis de spire så skal de vandes og gødes i 7år inden at de får
normal størrelse.