/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Billede af blanke objekter - uden reflekti~
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-09-06 21:12

Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt, det
skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk
zoom og så stå meget langt fra objektet ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide



 
 
per.corell@privat.dk (28-09-2006)
Kommentar
Fra : per.corell@privat.dk


Dato : 28-09-06 07:56


Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
> fotografen reflekteres ?

Eh --- et polariserings filter , hedder det ikke det ? Ligesom de der
reflex-fri solbriller.


Jan Bøgh (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 28-09-06 16:24

per.corell@privat.dk skrev i
1159426571.476509.284240@m7g2000cwm.googlegroups.com dette:
> Henrik Stidsen wrote:
>> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
>> fotografen reflekteres ?
>
> Eh --- et polariserings filter , hedder det ikke det ? Ligesom de der
> reflex-fri solbriller.

Ja, og vil man gøre det rigtigt kontrollerbart, smækker man et polfilter
foran blitzen eller hvilken lyskilde man nu vælger at bruge samtidigt. Så
kan man få nærmest total kontrol over reflekserne.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



Ole Larsen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 28-09-06 16:39

Jan Bøgh skrev:
> per.corell@privat.dk skrev i
> 1159426571.476509.284240@m7g2000cwm.googlegroups.com dette:
>> Henrik Stidsen wrote:
>>> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
>>> fotografen reflekteres ?
>> Eh --- et polariserings filter , hedder det ikke det ? Ligesom de der
>> reflex-fri solbriller.
>
> Ja, og vil man gøre det rigtigt kontrollerbart, smækker man et polfilter
> foran blitzen eller hvilken lyskilde man nu vælger at bruge samtidigt. Så
> kan man få nærmest total kontrol over reflekserne.
>
> vh
> Jan
>
Og så skal man have rigtigt meget lys. Olympus lavede engang et sådan
system til klinisk fotogarfering. Det var nærmest uanvendeligt p gr a
den ringe dof

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006
http://Olelarsen.eu/

Jan Bøgh (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 28-09-06 17:26

Ole Larsen skrev i 451bec84$0$75031$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Og så skal man have rigtigt meget lys. Olympus lavede engang et sådan
> system til klinisk fotogarfering. Det var nærmest uanvendeligt p gr a
> den ringe dof

Jeg har brugt et polfilter foran en Braun et-eller-andet-stavblitz med
ledetal 50 v. 100 ASA til insektfotos, da jeg for et par hundrede år siden
læste liniefag i biologi. Det virkede da udmærket. Dog gav det lidt besvær,
når polfiltrene skulle indstilles, da en sådan fætter ikke er udstyret med
ledelys, hvorfor blitzen blev erstattet med en lille projektør fra
fysiksamlingen. Men relativt hurtigt lærte man stadset at kende, så det gik
nogenlunde smertefrit.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



Asle Bjerva (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Asle Bjerva


Dato : 28-09-06 08:34

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
> fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt,
> det skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en
> gigantisk zoom og så stå meget langt fra objektet ?

1.
Plassere objektet i et "lystelt" som dette:
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=369&CT=36
Det vil minimere uønskede refleksjoner, og kin objektivet kikker inn i
"teltet"
2.
Fjerne evt. uønskede refleksjoner i Photoshop med kloneverktøyet++
AsleB;Oslo



Andreas M. (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M.


Dato : 28-09-06 08:43

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
> fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt, det
> skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk zoom
> og så stå meget langt fra objektet ?

Ja, hvis du har mulighed for at shifte optikken, så kan du stille dig
skråt for, men stadig få et billede der ligner det er taget lige fra.
Men det afhænger selvfølgelig af hvilket udstyr du bruger.

--
Andreas M.

Jan Bøgh (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 28-09-06 16:22

Andreas M. skrev i 451b7d1b$0$75042$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Ja, hvis du har mulighed for at shifte optikken, så kan du stille dig
> skråt for, men stadig få et billede der ligner det er taget lige fra.
> Men det afhænger selvfølgelig af hvilket udstyr du bruger.

Jeg kan forstå, at et shift-objektiv kan forhindre forvrængninger af
linierne i billedet, men det kan ikke forhindre at perspektivet ændrer sig,
når man flytter kameraet ud til siderne.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



Andreas M. (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M.


Dato : 28-09-06 20:31

Jan Bøgh wrote:
> Jeg kan forstå, at et shift-objektiv kan forhindre forvrængninger af
> linierne i billedet, men det kan ikke forhindre at perspektivet ændrer sig,
> når man flytter kameraet ud til siderne.

Så er der 2 muligheder, enten forstår du ikke shiftobjektivet, eller
også har du ikke tænkt på at der også kan shiftes sideværts, hvorved man
kan løse problemet med reflektionen i en genstand. Shift objektiver
forhindrer ikke forvrængninger, det forskyder dit billedeplan, så
istedet for at vinkle kameraet opad når du tager et billede af en høj
bygning f.eks., så lader du det pege i en vandret linie, og shifter så
optikken opad, så du får toppen af bygningen med alligevel.

--
Andreas M.

Jan Bøgh (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-09-06 11:13

Andreas M. skrev i 451c22eb$1$75028$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Så er der 2 muligheder, enten forstår du ikke shiftobjektivet, eller
> også har du ikke tænkt på at der også kan shiftes sideværts, hvorved
> man kan løse problemet med reflektionen i en genstand. Shift
> objektiver forhindrer ikke forvrængninger, det forskyder dit
> billedeplan, så istedet for at vinkle kameraet opad når du tager et
> billede af en høj bygning f.eks., så lader du det pege i en vandret
> linie, og shifter så optikken opad, så du får toppen af bygningen med
> alligevel.

Jeg er nu temmelig sikker på, at jeg forstår shiftobjektivet ganske
udmærket.
Forestil dig at du skal fotografere en simpel kubus. Lige for vil du kun få
en optagelse af forsiden. Flytter du dig til en af siderne ændres
perspektivet og du får noget af den side af kubusen, der er til samme side,
med. Derfor vil du aldrig få samme perspektiv, når du ændrer optagestedet i
forbindelse med at 'shifte' sideværts.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



Andreas M. (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M.


Dato : 29-09-06 17:17

Jan Bøgh wrote:
> Jeg er nu temmelig sikker på, at jeg forstår shiftobjektivet ganske
> udmærket.
> Forestil dig at du skal fotografere en simpel kubus. Lige for vil du kun få
> en optagelse af forsiden. Flytter du dig til en af siderne ændres
> perspektivet og du får noget af den side af kubusen, der er til samme side,
> med. Derfor vil du aldrig få samme perspektiv, når du ændrer optagestedet i
> forbindelse med at 'shifte' sideværts.

Det har du selvfølgelig ret i, ved ikke hvorfor, men jeg antog at
spørgeren skulle fotografere et plant objekt (som f.eks. affotografere
et billede). Men det er klart, hvis det er en mere rummelig genstand så
får man selvfølgelig siden med også.

Tak for korrektionen ;)

--
Andreas M.

Brian Lund (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 28-09-06 13:29

> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
> fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt, det
> skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk
> zoom og så stå meget langt fra objektet ?

Hvis overfladen er ikke-metallisk kan du bruge et polarisationsfilter til at
mindske reflektioner..!'


Brian



Henrik Stidsen (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 29-09-06 20:40

on 28-09-2006, Brian Lund supposed :
>> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
>> fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt, det
>> skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk
>> zoom og så stå meget langt fra objektet ?

> Hvis overfladen er ikke-metallisk kan du bruge et polarisationsfilter til at
> mindske reflektioner..!'

Den er metallisk, blankt crom på en bil.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
If you trust Google more than your doctor than maybe it's time to
switch doctors. - Jadelr and Cristina Cordova



Niels Andersen (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 29-09-06 12:23

Andreas M. wrote:
> Ja, hvis du har mulighed for at shifte optikken, så kan du stille dig
> skråt for, men stadig få et billede der ligner det er taget lige fra.
> Men det afhænger selvfølgelig af hvilket udstyr du bruger.

I dag er man heldigvis ikke afhængig af shift-optik, man kan rette det
med software. Jeg bruger panorama-software til det (Hugin). Jeg kan
vælge et punkt på billedet (eller for den sags skyld uden for
billedet), hvor jeg "ville ønske" kameraet havde peget hen. Så vil
perspektivet passe, men synsvinklen kan man jo ikke ændre, så helt
det samme vil det ikke være.


Eksempel:
En mur hvor der er hængt en lampe op. Der er mønster på muren, så
man tydeligt kan se det, hvis billedet ikke er taget vinkelret på.

Jeg stiller mig en meter til venstre for lampen, og tager et billede af
den. Linjerne i mønstret på muren indeholder nu en del perspektiv.

Jeg åbner billedet i Hugin. Jeg udpeger punktet én meter til venstre
for lampen som center. Billedet bliver nu rettet, så det ser ud som om
kameraet pegede direkte på det punkt, og alle linjerne i mønstret er
nu lige. Det ser ud om som billedet er taget med vidvinkel, og derefter
beskåret omkring lampen. Men selv om linjerne er rettet, ses lampen
stadig fra siden.

--
Mvh.

Niels Andersen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste