Wiseled
Fra : nringgaard@hotmail.c~

Dato : 19-10-06 13:11

Jeg har noteret mig, at wiseled lygter er blevet nævnt i dette forum
et par gange, bl.a. var der én som havde nogle interesser i wiseled.

Er der nogen som kan oplyse, hvad lygterne koster og om der findes
forhandlere i kbh?

Jeg husker folk har omtalt wiseled, som en ny og meget spændende og
ikke mindst prismæssigt attraktiv lygte - er der nogle
anmeldelser/kommentarer til lygten?

Fra : Poul Olesen

Dato : 19-10-06 13:53

Du kan se modeller og priser på deres hjemmeside:
http://www.wiseled.com/index.aspx?articleid=916

Jeg har set en wiseled hos Ocean Dive her i København.

Jeg kender ikke nogen der har købt sådan en lygte.

MVH
Poul

Fra : nringgaard@hotmail.c~

Dato : 20-10-06 08:34

Poul Olesen skrev:
> Du kan se modeller og priser på deres hjemmeside:
> http://www.wiseled.com/index.aspx?articleid=916
>
> Jeg har set en wiseled hos Ocean Dive her i København.
>
> Jeg kender ikke nogen der har købt sådan en lygte.

Umiddelbart lyder 3.500,- da ikke skræmmende for Deres største lygte
(Tactical) - jeg har da set dykkerlygte som er væsentlige dyrere end
det...

Er der nogle, som evt. kunne give en anmeldelse/kommentar af lygterne?
Er det her vejen, eller skal man kaste sig over en HID eller evt.
Kowalski's nye Xenon lygte?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-06 10:07

<nringgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Er der nogle, som evt. kunne give en anmeldelse/kommentar af lygterne?
>Er det her vejen, eller skal man kaste sig over en HID eller evt.
>Kowalski's nye Xenon lygte?

Jeg vil ikke se på led lygterne før de finder ud af at fokusere dem i samme
grad som man kan almindelige lygter, det gør altså en kæmpe forskel under
vandet.

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-10-06 10:29

> Jeg vil ikke se på led lygterne før de finder ud af at fokusere dem i
> samme grad som man kan almindelige lygter, det gør altså en kæmpe forskel
> under vandet.

Det er da sjældent at man ser lygter med mindre spredning end 5 grader som
Wiseled har.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-06 10:50

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da sjældent at man ser lygter med mindre spredning end 5 grader som
> Wiseled har.

Du er velkommen til at købe en, men med mindre de har fundet ud af hvordan
man fokuserer flere lyskilder som én vil jeg forholde mig kritisk.

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-10-06 11:13

> Du er velkommen til at købe en, men med mindre de har fundet ud af hvordan
> man fokuserer flere lyskilder som én vil jeg forholde mig kritisk.

Det problem er vist løst. De små paraboler LEDen sidder i styre det. Da
parabolerne er parallelle og ens, vil lyset fra de 7 paraboler ramme oveni
hinanden og du vil ikke se mere end en kegle. Samme teknik bruges jo på
stadions og teater hvor man har mange lyskilder der tilsammen giver et jævnt
lys.

Det største problem synes jeg er at man ikke kan få dem med variable
paraboler.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-06 11:29

> Det problem er vist løst.

Det lyder meget spændende, men den sidste lygte der blev diskutteret her på
gruppen levede jo ikke helt op til det kunne man forstå på testen.

> Det største problem synes jeg er at man ikke kan få dem med variable
> paraboler.

Jeg har en variabel parabol på min HID og jeg har aldrig brugt det, jeg har
den altid så fokuseret som muligt.

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-10-06 10:39

Den lygte jeg bruger har 4 LED's med hver deres egen 8 graders parabol som
sidder med 3 cm mellemrum. Det giver ikke den store spredning på 1-2 m
afstand, og den giver et lige så fint focuseret lys som mine halogen lygter.
/Sune

Fra : jan krogh

Dato : 20-10-06 09:20

Hej jeg kan kun sige at den har overraskede mig en del den har et
kraftigt fokuseret hvid lys og den udvikler ikke varme sådan at man
skal have den under vandet mens der er blus på.
Vi har prøvet den en del i dykker klubben Bundskraberen Helsinge og er
meget glade for den. Personligt vil jeg sige at den er absolut være at
købe. jeg er ikke inde i den tekniske detailer men de kan findes på
hjemmesiden. Vil du se nogle billeder med den store lygte undervandet
kan jeg sende dig et par, bare send mig en mail og jeg vil sende dig en
mail.
Mvh jan krogh

Fra : Allan Hansen

Dato : 20-10-06 10:33

"jan krogh" <jan@kroghsuvfoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>hjemmesiden. Vil du se nogle billeder med den store lygte undervandet
>kan jeg sende dig et par, bare send mig en mail og jeg vil sende dig en

Det lyder rigtig interessant. Kan du ikke bare lægge billederne op på
fotosiden på klubbens hjemmeside.

Allan Hansen

Fra : nringgaard@hotmail.c~

Dato : 20-10-06 10:36

Jonas Lüttichau skrev:
> [...]
> grad som man kan almindelige lygter, det gør altså en kæmpe forskel under

Når du skriver "almindelige lygter" er det så HID-lygter eller hvad?

Jeg går samtidig ud fra af led-lygter IKKE er normale lygter. Hvor
ligger forskellen?

Jeg har endnu ikke det store indblik i lygter, men er på udkig efter
én, så det stadig er muligt at komme under vandet, selv om den mørke
tid står for døren.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-06 10:40

>Når du skriver "almindelige lygter" er det så HID-lygter eller hvad?

Lygter med én lyskilde.

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-10-06 11:03

>Jeg har endnu ikke det store indblik i lygter, men er på udkig efter
>én, så det stadig er muligt at komme under vandet, selv om den mørke
>tid står for døren.

Forskellen ligger i lysgiveren hvor du har glødetråd, HID og LED. Gløde
tråden er billig, giver bredt spektrum af farver men ikke særlig effektivt.
HID er dyrt, følsomt, kræver omformer (høj spænding), ikke så bredt spektrum
af farver men er rimeligt effektivt. LED er solidt, effektivt, rimeligt
spektrum, meget holdbart og helt klart fremtiden inden for lys teknologi.

Hvad man så skal bruge under vandet er så en anden snak. Det kommer helt på
hvad du dykker efter, jeg er indenhaver af alle tre typer lyger og bruger
stadig min Halogen (glødetråd) mest da den giver det bedste lys til mit brug
(foto og natur).

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-10-06 11:31

> [...]
> bredt spektrum af farver men er rimeligt effektivt. LED er solidt,
> effektivt, rimeligt spektrum, meget holdbart og helt klart fremtiden inden

En ting man skal være opmærksom på ved de fleste LED lygter til UV brug
(svjv også wiseled) er at de kører med overspæninding for at presse lidt
mere lys ud af dem. Så levetiden på 50-100.000 timer er væsentlig mindre,
men det er nok kun i en overgangs periode, for jeg er helt enig med Henrik
at LED's er fremtidens lyskilde både over og under vand:)

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-06 11:30

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> men det er nok kun i en overgangs periode, for jeg er helt enig med Henrik
> at LED's er fremtidens lyskilde både over og under vand:)

Det tror jeg også men jeg tror vi bliver nødt til at vente på at man laver
en LED pære der er lige så kraftig som f.eks. HID eller halogen.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-10-06 11:44

> Det tror jeg også men jeg tror vi bliver nødt til at vente på at man laver
> en LED pære der er lige så kraftig som f.eks. HID eller halogen.

Jeg tror du slog hovedet da du faldt over den hellige ko.....

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-10-06 10:29

http://ing.dk/article/20061030/ELEKTRONIK/61030031

"XLamp LEDs now as efficient as fluorescent sources":
http://www.cree.com/press/press_detail.asp?i=1160427137863

Fra : jan krogh

Dato : 20-10-06 11:48

Allan Hansen skrev:
> "jan krogh" <jan@kroghsuvfoto.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det lyder rigtig interessant. Kan du ikke bare lægge billederne op på
> fotosiden på klubbens hjemmeside.
>
> Allan Hansen
Hej Allan
jag her lagt lidt på på
http://www.kroghsuvfoto.dk/lysoglygte/index.html
HUSK dette er ikke reklame for wiseled billederne er tage på kullen
lørdag d. 14-10 og taget ca kl 14:00 i høj sol
Jan krogh

Fra : TT

Dato : 23-10-06 12:37

[...]

Jeg dykkede med en Wiseled adapt i weekenden, den virkede fint og gav
udemærket lys på 50m - jeg har ikke prøvet en HID, så jeg kan ikke
sammenligne.

-TT

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-10-06 14:33

Klippede lige ud hvad Poul Olesen skrev tidligere i tråden:
[...]

Kan i.flg. linket også købes direkte på deres side.

Bjarne