Bly - hvordan
Fra : kews

Dato : 16-10-06 13:44

Hej gruppe,

Efter at have købt en tørdragt og dermed mere bly, vil jeg gerne skifte
mit gamle blybælte ud med en model som ikke placerer al vægten på
lænden. Jeg har kigget på et bly harnesss fra Bowstone:

http://www.bowstonediving.com/store/itemDetails.asp?id=15-0-66

Men jeg gider ikke købe det, hvis jeg alligevel skal til at skifte det
ud om hvis jeg vil skifte fra flasker og vest til evt. dobbelt-sæt med
vinge.
Mit spørgsmål er derfor; Hvordan placerer I jeres bly og kan I komme med
evt. anbefalinger til hvad man kan købe og som kan "klare" ændring i
konfigurationen som ovenstående.

/kews

Fra : Poul Olesen

Dato : 16-10-06 14:16

Hvis du anskaffer en vingevest og et dobbeltsæt vil du ikke have behov
for ret meget bly. Jeg bruger f.eks. kun ca. 5-7 kg med 2x10 og
vingevest med stål bagplade mens jeg bruger ca. 12-14 kg med BCD og
enkeltflaske.
Jeg har aldrig haft problemer med bly på blybælte så jeg har ikke
placeret bly andre steder ved almindelig dykning.
Jeg foretrække at bly sidder så langt fremme mod spænderne og at der
ikke er bly bagpå for at have bedre balance.

Held og lykke med tørdragten.
Poul

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 16-10-06 16:36

kews <kewinpNOSPAM@ofir.dk> skrev:
> [...]
>jeg alligevel skal til at skifte det
>ud om hvis jeg vil skifte fra
>flasker og vest til evt. dobbelt-sæt med

Hvis løsningen skal kunne klare et senere indkøb
af dobbeltsæt og vinge kan du sætte poser med
blyhagl i blylommer på vesten. (Det kommer
selvfølgelig an på mærke etc.) Så kan du jo pille
blyet ud og sætte i bæltet når/hvis du skifter,
men uanset kommer du til at ligge inde med et
overskud af bly.
Man kan også få trim-lommer til at spænde på
flasken hvis du vil have noget vægt derom.
Da jeg brugte en BCD havde jeg ca. 4 kilo i vesten
og 10 på bæltet, det fungerede fint nok, men det
er rarere med dobbeltsæt, hvor lænden ikke smadres
så meget.
Blyharnesset kan jo strengt taget også tages på
under en vinge-vest, men det er selvfølgelig
mindre relevant at det er et harness når du kun
har 5-7 kilo i det.
--
LG

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-10-06 16:38

kews skrev:
> [...]
> Mit spørgsmål er derfor; Hvordan placerer I jeres bly og kan I komme med
> evt. anbefalinger til hvad man kan købe og som kan "klare" ændring i

Som du selv er inde så har den rigtige løsning intet med bly-harness
eller lignede at gøre.
Det der virker at at få en ordentlig stålbagplade og et par tunge 232
bars flasker....evt. hvis nødvendigt kombineret med bly mellem flasker
og bagplade.

Jens Olsen