Dykning på grønland, Nuuk
Fra : oktoberthomas@gmail.~

Dato : 14-10-06 16:27

Hej

Jeg skal til Nuuk i starten af næste måned og skal være der
weekenden over. Det ville være super fedt lige at nappe et dyk eller
to.

Er der nogen som kender nogen der kan hjælpe?

MVH
Thomas

Fra : Vildmand

Dato : 14-10-06 19:05

oktoberthomas@gmail.com skrev:
> [...]
> to.
>
> Er der nogen som kender nogen der kan hjælpe?

Hej Thomas..

Prøv at kig her... det er ikke i Nuuk men det kunne være at de kunne
hjælpe..
http://www.arcticdive.com/content.asp

Du må godt skrive om du finder noget og hvordan dykket var :D

Anders

Fra : durzll@yahoo.co.uk

Dato : 18-10-06 21:41

> [...]
> to.
>
> Er der nogen som kender nogen der kan hjælpe?

Hej Thomas,

For det første skal du nok ikke regne med at kunne leje dykkerudstyr i
Nuuk.
Men jeg ved ikke, om du har dit eget udstyr (incl. bly) med i
flybagagen?

Dykker du solo eller leder du efter en makker?

Hvis du leder efter en makker (og har det eget fulde udstyr med), vil
jeg foreslå, at du får dem, du skal besøge i Nuuk til at hænge en
seddel op i Brugsen, Pisifik, Døgneren og biblioteket med
"DYKKERMAKKER SØGES TIL WEEKENDEN UGE ??"

Kender du nogen i Hjemmestyret er det også en god ide at lægge et
tilsvarende opslag ud på deres intranets opslagstavle, da den har
temmelig stor kontaktkreds.

Hvis du dykker solo og blot leder efter bådtransport, så spørg
(igen) dem du skal besøge, om de kan skabe kontakt til én, der villig
til at sejle dig afsted. Det plejer ikke at være noget problem.
Det største problem lige nu er faktisk, at ca. halvdelen af bådene er
på vej til at blive taget op af vandet for vinteren. Men hvis det ikke
lykkes, så giv mig en mail. Så skal jeg prøve, om jeg kan finde
nogen.

Det er også udmærket at snorkle omkring Nuuk. Lige uden for
indsejlingen til lystbådehavnen (Malenebugten) ligger hvalflænseøen.
(Det er en dyb hemmelighed, hvorfor den hedder sådan, så det
fortæller jeg ikke
Men omkring den er der skeletter i stor stil og så selvfølgelig
masser af fisk.

Dyrker du UV-jagt må du ikke lade spyddet blive hjemme!

På nordsiden af Nuuk ligger badestranden, hvor du ville kunne foretage
et almindeligt stranddyk. Hvis du er heldig er det komplet med tyske
badegæster fra en luksusliner som tilskuere.

Med en båd kan du komme over til Hundeøen og evt. Rypeøen, hvor der
er nogle vige komplet med rev og det hele.

Det er muligvis en banalitet (nu ved jeg ikke, hvilket niveau, du er
på); men du skal have styr på din opdrift. Der bliver hurtigt 300 -
600 m dybde tæt ved land, så det er ikke et sted, du ønsker at blive
overrasket af hvor dybt du er nede.

For at få et indledende blik på byen og vandet, kan du kigge på

http://www.dk.nuuk.gl/Infokassen/Web-cams.aspx

Jeg håber det hjalp lidt.

mvh
Jesper

Fra : Henrik

Dato : 19-10-06 09:34

On Wednesday 18 October 2006 22:40, durzll@yahoo.co.uk wrote in
dk.fritid.dykning:

> [...]
> på vej til at blive taget op af vandet for vinteren. Men hvis det ikke
> lykkes, så giv mig en mail. Så skal jeg prøve, om jeg kan finde

Prøv evt. på brandstationen. De dykker fra tid til anden (det gjorde de i
hvert tilfælde en gang) og er ret flinke.

> [...]
> på); men du skal have styr på din opdrift. Der bliver hurtigt 300 -
> 600 m dybde tæt ved land, så det er ikke et sted, du ønsker at blive

Og husk så at vandet er noget ferskere i Nuuk. Første gang jeg dykkede der,
var mit bly afpasset i danske farvande, hvor saltholdigheden er noget højere,
med det resultat at jeg blev pænt meget tungere end normalt.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

"It doesn't end until i say so!"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 20-10-06 07:59

"Henrik" <nejtak@lalala.null> skrev i en meddelelse
> On Wednesday 18 October 2006 22:40, durzll@yahoo.co.uk wrote in
> dk.fritid.dykning:

snip

> [...]
> højere,
> med det resultat at jeg blev pænt meget tungere end normalt.

Det var også min tanke om opdriften da jeg læste indlæget. I en ikke alt for
vindblæst/strømskåret zone mellem et fersktvandsudløb og det salte vand
beretter de lokale i Paamiut om, at synkende skudte sæler lægger sig til ro
et stykke nede i vandet ... altså forstået på grænsen mellem to vandmasser.
Jeg har iøvrigt et foto af hvordan klart koldt vand fra Lille Blåkilde løber
ind under det grumsede vand i Lindenborg å ... for dem der tror det er løvn.

Carsten

Fra : elsmic

Dato : 19-10-06 00:02

Hej Thomas

Prøv at gå ind på http://arctic-dive.com/Dansk/Medlemmer/medlemmer.htm

eller ring til Otto Nielsen på 00299324940 eller 00299555112 og spørg ham
til råds. Bare hils fra mig.

Mvh Michael Møller