Dräger Dophin Rebreather
Fra : Fredrik G

Dato : 10-10-06 20:31

Hej NG

Jeg er på jagt efter en Dophin rebreather, gerne en nyere model, brugt
til omkring 15.000.
Kender i nogle steder på nettet som forhandler sådan nogle 2. hand,
eller er der nogle af jer der ligger inde med en som i skal af med???

Mvh.
Fredrik Grothe-Møller

Fra : AK

Dato : 10-10-06 21:16

Hej,

hvis du søger her på gruppen, er der en der forsøgte at sælge en
for ikke så længe siden, hvis den ikke er solgt kunne du jo tage
kontakt til ham.

ikke for på nogen måde at sætte tvivl om din beslutning, det er jeg
ikke kvalificeret til, vil jeg gerne stille lidt spørgsmål til lige
netop denne type RB - bare så jeg kan blive lidt klogere.

-Hvorfor vælger man at skifte til Dolphin/Ray? - kan man noget på dem
som man ikke kan på et dobbeltsæt?

- såvidt jeg har forstået, er det et konstant flow der skal sørge
for at du har det "rigtige" PPO2 ( ved godt den ikke kører med fast
PPO2) har man en måler på enheden?, eller lader man den bare ligge
inden for det spænd der naturligt vil være, afhængigt af arbejde?

- hvor meget arbejde er der med at rengøre den efter alle dyk? er det
noget der tager væsentligt mere tid end at "rengøre" OC udstyr?

glæder mig til at følge tråden, nu har jeg ikke dykket med så mange
RB dykkere, så jeg er 100% sikker på at jeg kan lærer noget.

best

Anders Knudsen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 11-10-06 10:30

Hej Anders

Jeg vil anbefale dig at læse f.eks. "Semiclosed Rebreatherhåndbog" fra DSF
som er ganske udemærket, eller den lidt ældre TDI manual "An Introduction to
Semi-Closed Circuit Rebreather".

/Sune

Fra : AK

Dato : 11-10-06 07:22

ups -det var lidt for mange af det samme indlæg

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-10-06 09:09

"Fredrik G" <gollerf@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Morten Såbye vil sælge hans da han har skiftet til en inspiration.
Drägeren er stadig til rådighed.
Her er hans salgs annonce.

--
Da jeg er gået på CCR sælges nedenstående komplet:
Dräger Dolphin semiclosed rebreather

Medfølger:

Bailout regulator
Oxygauge (fra 2006)
1 stk. 4L hoved-flaske
2 stk. 5L hoved-flasker
1 stk. 5L bailout-flaske (monteret upside down)
1 stk. 2L bailout-flaske
2 stk. 4L slanke flasker til sidemontering
Scrubber separator, scrubberhætter, Dräger/DIN adaptore, bly,
åndeslangebeskytter samt mange ekstra O-ringe og reservedele..

Befinder sig i København..

Se evt annonce og billeder på:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45860656

...eller send en mail..

Vh /Morten Saabye

Fra : Fredrik G

Dato : 12-10-06 11:44

Hej alle

Tak for jeres besvarelser og jagten fortsætter... er blevet kontaktet
af Morten Saabye, og er i gang med at se på hans gamle.

Til Anders
Grunden til at jeg har valgt at skifte fra dobbeltsæt til en RB er
følgende:

Mindre vægt, er et stort plus (mit dobbeltsæt vejer lige nu lidt
under 50 kg, hvilket jeg syntes er lige i overkanten).
Varm og fugtig åndingsgas
mere kompakt enhed
lige så lang bundtid (tror jeg)
ingen bobler
stilhed, mere kontakt med undervandslivet
og så det at udfordre sig selv ved at prøve noget radikalt
anderledes...

Det smarte ved Drägers Dolphin, er at FO2 ( fraktionen af oxygen)
holdes konstant, og man kan således bruge sin normale dykkercomputer
ved siden af, modsat Drägers ray, hvor FO2 vist nok variere alt efter
arbejdet, som du også selv skriver.

Pointen med det hele er for mig, at den er så radikalt anderledes end
en normal åben scuba.
Der er nok nogle herinde som ved en del mere om RB generalt end jeg
gør, og det kunne i den forbindelse være fedt at høre fra lidt mere
erfarne RB dykkere, hvad der ligger til grund for deres valg, og hvilke
fordele og ulemper de ser i netop Drägers Dolphin.

Tak!
med venlig hilsen
Fredrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-10-06 11:56

>Det smarte ved Drägers Dolphin, er at FO2 ( fraktionen af oxygen)
>holdes konstant, og man kan således bruge sin normale dykkercomputer

Det passer nu ikke den svinger i forhold med det arbejde du laver. Så man
ved f. eks. at FO2 er imellem 32% og 36%, så bruger man de 36% til at
bestemme max dybde og stiller computeren på 32%. Hvis man brugere et højere
flow svinger den mindre på bekostning af dykkertiden.

Men det er nu ikke noget problem i forhold til alle de fordele den har. Jeg
har omkring 700 dyk med min og vil ikke bytte med noget andet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-10-06 12:05

"Fredrik G" <gollerf@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>holdes konstant, og man kan således bruge sin normale dykkercomputer
>ved siden af, modsat Drägers ray, hvor FO2 vist nok variere alt efter

FO2 er ikke kontant på Dolphin, den varierer efter
hvor meget ilt du forbruger.

Groft sagt kan man sige at FO2 i sækken = FO2 indblæst - FO2 forbrugt.

Søren Arnvig

Fra : Alan

Dato : 12-10-06 16:59

Hej Fredrik

Jeg har forsøgt at sende dig en mail uden om gruppen, men det er ikke
lykedes. Jeg ved godt at søger en dolphin af nyre dato, men hvis du
vil gå på kompromi med det så har vi (Sportsdykkerklubben Delfinen)
2 Atlantis tilsalg. 8000 kr. pr stk. (Atlantis rebreatheren er
førsteudgaven af Dolphinen)

Skulle du være interesseret så ring til mig på 62211612

Med venlig hilsen

Alan Olsen