Tips og Tricks
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 05-10-06 15:17

Der er på det sidste kommet nogle gode råd om at finde utætheder i
tørdragter, pudder dispenserings-systemer, hævesække m.m. som alle gør
dykker livet lidt nemmere
Men jeg vil gerne opfordre til at man ikke venter til nogle spørger, før man
giver sine små guldkorn videre, men gør det med det samme man tror man har
fundet på noget smart
Der vil selvfølgelig være nogle der ikke synes det er smart, en gammel
nyhed, og at der findes en bedre måde, men det er også mere ment som en "take
it or leave it", end at starte en debat om hvorfor man nu vil dette eller
har brug for dette. Synes man selv man har en bedre/anden løsning på sammen
problem vil det selvfølgelig være guld være at høre om.

F.eks. i dag skulle jeg skifte en utæt tørdragtshandske igen, af den type
som er monteret med ringe (de blå Quick-Glove fra Sitech) og var ved at
blive godt rød i hovedet da de kræver fire hænder. Der findes en sjov fætter
her:
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php?products_id=150
Den havde jeg ikke lige, men jeg havde en 1 liter cola flaske lige ved
hånden. Jeg skubbede den halvvejs ind i handske, og kunne nu nemt justere
handsken omkring inderringen, og bagefter skubbe yderringen på fra den anden
side, hvad kan jeg sige "fit like a glove" og normal hudfarve igen

Sidst uge prøvede jeg dette:

Jeg havde brug for nogle Quick-Releases til min inflator og dragt slanger og
havde prøvet nogle forskellige løsninger, men enten var de for
klodsede/store, for dyre eller ukompatible. Jeg fandt på nettet en "Hose
Hat" af plastik og fik Ocean Dive til at skaffe nogle hjem af denne type:
http://tdl.divebiz.net/index.php?main_page=product_info&cPath=96&products_id=614
Som det ses er de billige og med lidt varmt vand skubbes de nemt ind over en
standard QR kobling, og det spiller bare til ug og slange!

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 30-10-06 14:25

Som følge af den store succes vil jeg fortsætte tråden med endnu et lille
tips:)

I mangel af en booster pumpe har jeg i et stykke tid brugt pose tricket for
at booste det sidste helium ud af 50 liter flaskerne. Men jeg er efterhånden
blevet lidt træt af alt det tape og pose maseri og beklagede min nød til en
ven, som foreslog hvorfor ikke lave en mere permanent booster sæk. Som sagt
som gjort, jeg havde selv en drybag på 65 liter (brugt til en tørdragt) og
fik skaffet en lille latex armmanchet. Min ven fremtryllede selv en
flaskeventil og en dumpventil fra en tørdragt. Manchetten blev limet på,
ventilen monteret vha. nogle strips og noget tape og dumpventilen skruet på.
Posen blev til sidst forseglet med noget tape og testet. Har nu brugt den et
par gange og den virker fint og er hurtig at montere og afmontere. Hvis
indsugningsslagen til kompressoren er for lille kan man lige komme et enkelt
stykke tape omkring manchetten.

Dumpventilen kan selvfølgelig undværes da man alligevel "hele" tiden skal
holde øje med at sækken ikke klapper sammen, da flowet mindskes efterhånden
som trykket falder i flasken. Dette er version 1.0 og måske nogen har nogen
ændringer/forbedringer som ville være bedre?

Jeg har hørt om nogen der har lavet en fast kasse med en demandventil (2.
trin) tilsluttet dekantslangen. Måske der er nogen der vil dele deres
erfaring heri ?

/Sune

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 03-11-06 13:43

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeg har hørt om nogen der har lavet en fast kasse med en
> demandventil (2. trin) tilsluttet dekantslangen. Måske der er nogen

http://thedecostop.com/forums/showthread.php?t=15951

Omni-booster. Uden at have prøvet det, så handler det om at have
tryksvingningerne dæmpet nok, til at det ikke smadre 1./2.-trinene.
Ovennævnte metoder gør det vist ved at have en svagt blæsende
regulator, så der dannes overtryk i "posen".

Nicolai Hanssing

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-06 13:52

> [...]
> Jeg har hørt om nogen der har lavet en fast kasse med en demandventil (2.
> trin) tilsluttet dekantslangen. Måske der er nogen der vil dele deres

fungerer fint..

http://picasaweb.google.com/jluttichau/Diverse/photo#4993149544187363346

--
www.Andersbomholdt.dk - Total i orden dykker blog.