Finde utæthed i tørdragt
Fra : hoo_foon@hotmail.com

Dato : 30-09-06 22:47

Hej folks

Jeg har købt en brugt WaterProof 2000 tørdragt. Efter første
forsøg i vandet blev jeg en lille smule våd fra håndledet og op til
midten af underarmen. Det var på begge ærmer. Jeg kiggede lidt på
manchetterne og de så ikke utætte ud, men alligevel ikke så stramme
som nye. Så jeg købte nye manchetter og monterede disse. Umiddelbart
så de ud til at sidde korrekt og ville være tætte.
Så på første tur efter udskiftningen, var jeg selvfølgelig glad for
at jeg kunne komme op og være 100% tør. Men ak, jeg var våd igen,
på præcis samme måde som tidligere, så det har åbenbart ikke være
manchetterne, vil jeg gå ud fra. Der må altså være en utæthed et
andet sted.

Kan nogle af Jer komme med nogle gode fif til hvordan man finder disse
utætheder, for umiddelbart ser der ikke ud til at være nogen huller
eller syninger der er sprunget op (eller hvad de nu kan)-
Jeg har tidligere i denne gruppe læst om at man brugte
"Sæbe"-tricket. Hvordan foregår det helt præcist??

På forhånd tak

Claes

Fra : phillpl

Dato : 01-10-06 08:06

Hej,

Jeg har måske et forslag der kan bruges...

Hvis du sørger for at lukke alle dine manchetter til, evt. med vin
eller champagne flaske og en eller anden badebold oppe ved
halsmanchetten, så kunne du puste din tørdragt op og putte den ned i
et badekar og se hvor boblerne kommer fra. Ligesom man checker sin
cykel slange.

Hvordan du så pusten den op??? Ja du kan måske puste op igennem den
ene arm manchet hvis du lader din stop klods ligge inde i armen med
ikke lukker til med den...

Jeg har aldrig prøvet det.. var bare lige en idé jeg fik!!!

Håber det lykkedes

MVH

Fra : Have

Dato : 01-10-06 08:41

Jeg ´havde engang en hul i min tørdragt og fik følgende råd, der virkede
fint.

Prop en 1½ liter colaflaske i hvert ærme med proppen ud af. Prop en Marie
skål ok i halsen, og fyld dragten på normal vis fra en tank. Lav en
sæbeopløsning, og put den på en spray flaske. Spray sæbevandet på og du kan
finde hullerne.

Held og lykke

Jens

Fra : Seerup

Dato : 01-10-06 09:02

> [...]
| skål ok i halsen, og fyld dragten på normal vis fra en tank. Lav en
| sæbeopløsning, og put den på en spray flaske. Spray sæbevandet på og du kan

Og bolden du stopper i halsmanchetten bliver der nemmest, hvis du hænger dragten
med fødderne opad.
Du skal nok også huske at lukke dumpventilen 100%

Seerup

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 01-10-06 08:59

Hej Claes.

Her er den metode jeg bruger:

Prop et par 0,5 L plast flasker i håndleds manchetterne, så de er tætte.

Halstætningen holdes tæt med et stykke snor, som binder omkring, og
strammes. Kan også bruges til armene.

På med feederslangen og fyld luft i dragten. Der skal så meget luft i
dragten, at den føles hård.

Brug en blomstersprøjte/vinduespudser flaske med pumpe.
Fyld den med vand og tilsæt et skvat opvaskemiddel.

Sprøjt opløsningen på de steder hvor du mener at dragten er utæt.
Start med samlinger, manchetter, ventiler og lynlås.
Det er som reglen her at utætheder opstår.

Utætheder ses som bobler. Marker hullet tør stedet og lim.

Sæbeopløsningen kan bruges til mange andre formål:
Rengøring af helmasker, i stedet for talkum ved påtagning af dragt, vaske
vinduer, samle plast muffer, fjerne oliefilm på vandoverflade.

mvh. Per.

Fra : hoo_foon@hotmail.com

Dato : 01-10-06 10:22

Hej alle

Tak for de gode råd. Det med at lukke den til i ærmer og hals lyder
som en god idé. Så er det lidt til søndag aften, hvis nu det ikke
lykkes BIF at banke FCK

Foreløbig tak.

Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-10-06 10:34

hoo_foon@hotmail.com wrote:
> Hej alle
>
> Tak for de gode råd. Det med at lukke den til i ærmer og hals lyder
> som en god idé. Så er det lidt til søndag aften, hvis nu det ikke
> lykkes BIF at banke FCK

Hvis du har en medhjælper så kan det være nemmere at du selv hopper i
den og får medhjælper til at spraye (eller hælde) sæbeopløsningen på
relevante steder.

Der er en anden der foreslår at binde halsmanchetten med snor, det vil
jeg nok fraråde da man risikere at ødelægge manchetten på denne måde. En
tilpas størrelse bold eller en skål (uden hældetud!) er IMO bedre.

Men når du nu siger at det er det samme i begge arme, så kan jeg ikke
lade være med at mistænke dine manchetter alligevel. Eksempelvis når du
strammer håndmusklerne kan der nemt opstå 'kanaler' i huden hvor en
manchet ikke kan slutte tæt, og så pipler vandet altså ind der. Prøv at
hop i dragten og så knyt hænderne, bevæg håndled imens og se om ikke der
er steder hvor manchetten måske ikke slutter tæt.

Thomas

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 01-10-06 19:22

Drop Magrethe og Marie skåle brug to mindre høvlet bræder/lægter ret
halsmanchetten ud og læg den imellen lægterne og brug en skruetving til at
spænde dem sammen en 1½ l sodavand i hver arm luk udblæsning ventilen og
blæs dragten godt op sprøjt sæbevand på og nogle gange kan man først hullet,
hvis det er lille, når man gnider med håndfladen på dragten.
Efter 4 hals, 3 arm, 3 par støvler og den 3 lynlås er det blevet skide nemt.
God fornøjelse

Sten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-10-06 20:20

<hoo_foon@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Kan nogle af Jer komme med nogle gode fif til hvordan man >finder disse

Hej

Jeg har haft meget held med at vende dragten på vrangen og hælde vand i den,
men det er måske specielt interessant når det handler om støvlerne.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 22:09

Jonas Lüttichau wrote:
> Jeg har haft meget held med at vende dragten på vrangen og hælde vand
> i den, men det er måske specielt interessant når det handler om
> støvlerne.

jeg har haft et så lille hu i min dragt at, det først blev utæt ved omkring
4-5m
der var næsten ikke hul, men når man gik i dybden blev man aligevel ret våd.
det var ret svært at finde da der faktisk skulle et tryk til for at hullet
åbnet sig.
der endte jeg også op med at måtte vende dragten på vrangen og hælde vand i
den, jeg skal lige hilse og sige det er svært at styre en mand på min
størelse (ca 2m) som er fyldt med vand, sådanne en dragt bliver temlig tung
og umulig at arbejde med, men ved et mirakkel fandt jeg da hullet efter en
hel weekend hvor jeg havede prøvet alt og altså til sidst lykkes med vandet

så hvis alt andet ikke virker så prøv det.
men de andre med sæbevand er meget lettere hvis det kan lykkes.

mvh Morten

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 02-10-06 19:35

Jeg vil vædde på der ikke er hul i den dragt. Dine
manchetter lukker en lille smule vand ind langs
hånden. Hvis du skal have syn for sagen så monter
et par tørhandsker og stik armen i en spand. Jeg
har selv en waterproof 2000 og når jeg bruger
vådhandsker får jeg lidt våde ærmer, men når jeg
dykker med tørhandsker er de helt tætte ergo:
vandet må komme ind langs huden ved manchetten.
Lur mig om du ikke har samme problem.
MVH Lars

--
LG

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 07:35

Havde selv problem med mikro-huller i tørdragten, det viste sig at være i
limningen på lynlåsen.
Check først om dine manchetter overhovedet passer, tag dragten på, luk for
ventilen, blæs den op til ventilen blæser og stik armene ned i en balje
vand.
Check limningen ved at lukke manchetter med 2 lister og skruetvinger. Luk
ligeså halsen. Blæs dragten op til bristepunktet. Bland vand og sulfo uden
at det skummer. "Mal" det på limningen med en pensel og så vil du måske se
micro-bobler. Marker stedet/stederne. På indersiden af dragten ved den
utætte limning, smøres en streg Plastic Padding Extreme Repair eller
lignende på. Nu til det geniale: På med listerne igen og fyld dragten til
bristepunktet, så bliver tætningsmassen presset ind i utæthederne. Check
efter et par minutter med sæbevand om du fik ram på hullerne, hvis ikke,
forfra med det samme.
Metoden virkede for mig.
Vh Kim