vurderer / sælges : 50W canister lygte
Fra : Ukendt

Dato : 27-09-06 18:44

Hej alle,

jeg overvejer at købe ny lygte for at få en HID lygte, men er der nogle der
har et bud på hvad jeg ca vil kunne få for min gamle.

det er en 50W halogen canister lygte. hovet er et Halcyon hovede med goodman
håndtag.
canisteren er magen til Halcyons Pro7, (altså et 7ah 12 bly batteri) den
eneste forskel er at mit canister er lavet af Alu.
canisteret er oprindlig fra et Marsk skib, og har været brugt til at
indeholde "den sorte box" på mærsk skibe, derfor er canisteren testet til
mange hundrede meters dybde og et vildt højt tal G påvirkninger, uden at
blive utæt eller indmaden tager skade.

så canisteren skulle kunne holde til selv den videste dykker

så i grove trak en Halcyon Pro7 i god stand med et forbedret canister.
(der medfølger også lader)

hvad tror i ca jeg kan få for den ?
(hold jer ikke tilbag med at vurder den selv om i ikke vil købe den)
og skulle der være nogle der er interasseret i den ?

--
Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Henrik

Dato : 27-09-06 18:48

Morten Dall Darmer (a) skrev:

> [...]
> (hold jer ikke tilbag med at vurder den selv om i ikke vil købe den)
> og skulle der være nogle der er interasseret i den ?

Hej Morten

Er det den canister der er 'guld'metallic farvet jeg så hos dig ?

mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-06 22:46

Henrik wrote:

> Er det den canister der er 'guld'metallic farvet jeg så hos dig ?

ja

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-09-06 19:23

Morten Dall Darmer wrote:
> og et vildt højt tal G påvirkninger, uden at
> blive utæt eller indmaden tager skade.

Imponerende.

Så du kan putte det mest sprøde glad ind i beholderen, og så udsætte den
for meget høj G påvirkning, og glasset går ikke i stykker.
Den teknologi tror jeg du kan tjene meget på.

p.s. Det kræver vist indmaden også er lavet til at kunne tåle det, eller
er der anvendt teknologi der beskytter indmaden i et super duper smart
science fiction felt ?

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-06 22:48

Søren Reinke wrote:
> [...]
>
> p.s. Det kræver vist indmaden også er lavet til at kunne tåle det,
> eller er der anvendt teknologi der beskytter indmaden i et super

ja ja pop smarte kommentar kan altid ødelække en god tråd.

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-09-06 16:45

Morten Dall Darmer wrote:

> ja ja pop smarte kommentar kan altid ødelække en god tråd.

En gennemlæsnings inden afsendelse af ens posting kan også sikre man
ikke skriver noget der ikke hænger sammen med virkeligheden :)

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-06 20:42

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (hold jer ikke tilbag med at vurder den selv om i ikke vil købe den)
> og skulle der være nogle der er interasseret i den ?

1000,- ??

-Torben

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-09-06 22:40

> "Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Det er en halvejs hjemmebygget sag, med gammel type teknik.
8-1200,- så er den vist fair prissat for både køber og sælger.

Markedet for store lygter med begrænset lysstyrke bliver mindre og mindre, i
takt med at vi vælter os i penge i disse fantastiske tider.
Selv "fattige" studerende køber hid lys og målsyede dragter.

mvh
Johnny

Fra : TT

Dato : 28-09-06 13:27

> [...]
> (hold jer ikke tilbag med at vurder den selv om i ikke vil købe den)
> og skulle der være nogle der er interasseret i den ?

Jeg giver 650,- med det samme

-Torben

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-06 16:29

TT wrote:
> Jeg giver 650,- med det samme

PT er jeg blevet budt 1000,- som jeg har takket nej til da en dykkr kamarat
for kort tid siden har solgt en tilsværende til 2.500,-

om jeg kan få så meget for den ved jeg ikke MEN 1000,- er for lidt, så vil
jeg hellere gemme hovet som backup hovede.

mvh Morten

Fra : Brian Larsen

Dato : 28-09-06 16:37

Det er bedre at du beholder lygten som back-up, da den er mere
værd for dig end hvad man kan købe en ny tilsvarende til hos
Carlsens dykkercenter-www.oceanpro.dk og disse er leveret med 2
år´s garanti til en pris fra. 1995,-, så en brugt kan umuligt
koste så meget, mm. den sidste idiot ikke er fundet endnu

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-09-06 17:12

Brian Larsen skrev i Message-ID:
<11594580950.0776364532360923@dtext.news.tele.dk>:

> Det er bedre at du beholder lygten som back-up, da den er mere
> værd for dig end hvad man kan købe en ny tilsvarende til hos
> Carlsens dykkercenter-www.oceanpro.dk

Nu ville jeg aldrig sammenligne noget fra Ocean Pro med en hjemmelavet
DIR-optimeret lygte, upåagtet at CDC har den frækhed at promovere flere
af deres produkter som "DIR".

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 28-09-06 17:44

Peter Fjelsten <fjelsten@despammed.com> skrev:
>Brian Larsen skrev i Message-ID:
> [...]

Jeg ser den egentlig ikke som "opgraderet" sådan
som Morten skriver. Hvis man smækker noget
hjemmebygget på noget købt så kan det være nok så
godt, men værdien falder stadig...
--
LG

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-06 18:12

Lars Grønlykke (slet HJRQM) wrote:
> Jeg ser den egentlig ikke som "opgraderet" sådan
> som Morten skriver. Hvis man smækker noget
> hjemmebygget på noget købt så kan det være nok så
> godt, men værdien falder stadig...

NÅ, Halcyons hovede er super godt, og meget drift sikker med tætning med 3
O-ringe osv, det svageste pungt i Halcyon lygten er canisteren, da den kun
tætner med en O-ring.

du referer til min canister som noget hjemme lavet, men der tager du fejl,
som jeg skrev er det et indrustri fremstillet canister, som bliver
fremstillet til store skibes "soret box" feks til mærsk skibe, det er lave
til at beskytte indmaden mod at skibet springer, brander og synker på meget
store dybder, nettop for at man kan bjerge canisteren og hive data ud af
den, så jeg vil vove den påstand at mit canister er 100g bedere en altverden
dykker lygte canister.

så som peter skriver , så vil jeg faktisk betegne min lygte som en forbedret
Halcyon Pro7 og ikke som et hjemme fusk project.

mvh Morten

Fra : Søren Ravn

Dato : 28-09-06 18:35

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> [...]
>
> så som peter skriver , så vil jeg faktisk betegne min lygte som en
> forbedret Halcyon Pro7 og ikke som et hjemme fusk project.

Hvis jeg var dig ville jeg aldrig sælge den

Søren Ravn

Fra : TT

Dato : 29-09-06 06:57

> [...]
>
> så som peter skriver , så vil jeg faktisk betegne min lygte som en
> forbedret Halcyon Pro7 og ikke som et hjemme fusk project.

1200,-

-Torben

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 16:47

TT wrote:
> 1200,-

PT har jeg et konkret bud på 1900,-

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 19:12

> PT har jeg et konkret bud på 1900,-
>
> mvh Morten

Cool - håber du får den solgt Hvad for en lygte skal du selv have ?

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 07:48

TT wrote:
> Cool - håber du får den solgt Hvad for en lygte skal du selv
> have ?

en salvo eller Dir-Zone HID 21w 9Ah

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-10-06 08:33

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> en salvo eller Dir-Zone HID 21w 9Ah
>
> mvh Morten

Hvorfor ikke en Agir, de har forbedret canister tætningen med en aksial
O-ring ?
Det er jo ikke usædvanligt at se de almindelige canisters hælde 1-2 dl vand
ud efter dykning. I min omgangskreds har jeg set en del halcyon
oversvømmelser.

Hvis den koster en lille smule mere, så er det tjent ind via de penge du
sparer på manglende udskiftning af batterier.
I din gamle lygte, har du jo også anvendt anden tætnings type end originalt.

Just my 2 cents
Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 17:14

Johnny Christensen wrote:

> [...]
> du sparer på manglende udskiftning af batterier.
> I din gamle lygte, har du jo også anvendt anden tætnings type end

det vil jeg da give dig ret i, i min gamle tætner jeg med 2 styk aksial
O-ring og det er bare 110% tæt.
men jeg har endlig ikke kikket så meget på Agir, for sidst jeg kikket på
Agir lygter havede de kun 50w halogen og det var med fast kejle osv, så der
var jo ret langt til den lygte jeg ville have.

og så fik jeg et godt tilbud på den anden lygte og så slog jeg til, hvis det
bliver et problem, er det måske muligt at dreje en rille i det eksisterende
låg år der bliver plads til en aksial O-ring. og ellers kan jeg jo dreje et
nyt låg, og går det helt galt og intet kan lade sig gøre, så må jeg jo bare
leve med mit valg ))

den eneste ulembe ved aksial O-ring er at der bliver vacum i canisteren, så
det er næsten umuligt at hive låget af den når det først er sat på.

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-10-06 08:08

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> den eneste ulembe ved aksial O-ring er at der bliver vacum i canisteren,
> så det er næsten umuligt at hive låget af den når det først er sat på.

Det er ikke mit indtryk at det skulle være et problem ved Agir lygten,
O-rings rillen sidder ikke særligt langt nede, så det er kun ganske få cm3
der skal vakumeres før den slipper taget. Trykforskellen når ikke at bygge
sig særligt meget op.

God fornøjelse, HID type lys er en fornøjelse at dykke med.

Mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-10-06 17:23

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<451f6f17$0$75029$14726298@news.sunsite.dk>:

> Det er jo ikke usædvanligt at se de almindelige canisters hælde 1-2 dl
> vand ud efter dykning. I min omgangskreds har jeg set en del halcyon
> oversvømmelser.

Jeg har set faktor 10 flere Buddy Inspiration cell errors end jeg har
set vandfyldte kanisterlygter fra dk.tech.gear/Halcyon/Salvo/DirZone -
hvilket er noget af en bedrift, mine dykkermakkere tager i betragtning.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-10-06 08:02

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har set faktor 10 flere Buddy Inspiration cell errors end jeg har
> set vandfyldte kanisterlygter fra dk.tech.gear/Halcyon/Salvo/DirZone -
> hvilket er noget af en bedrift, mine dykkermakkere tager i betragtning.

Yderst konstruktivt indlæg Peter. Men det har måske noget at gøre med at du
sælger de typer af lygter.
Prøv for en gang skyld at lade være med at lukke dig inde i en "DIR og alt
hvad jeg sælger er gud verden"
Agir lygten har nogle gode forbedringer, baseret ud fra hvad de havde set i
den traditionelle konstruktion som de og alle andre DIR udstyrs fabrikanter
har førstehånds kendskab til.

Jeg konstaterer bare at Halcyon har en grim mulighed for at tage vand ind
ved deres O-ring tætning. Ja, der er også et lækageproblem ved
ledningsgennemføringen, det fixer en aksial O-ring ikke.
Der er nu andre DIR udstyrs udbydere som har forbedret på det gamle design.

mvh
Johnny

(P.S. en cell error koster som regel ikke penge, det gør en elektronik
oversvømmelse derimod, pga forkert materialevalg i hus)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-10-06 18:04

<4520b975$0$75035$14726298@news.sunsite.dk>:

> "Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Yderst konstruktivt indlæg Peter.

Vel ikke mindre end dit?

> Men det har måske noget at gøre med at du sælger de typer af lygter.

Måske har det noget at gøre med du dykker med YBOD?

At jeg har solgt et par stykker af ovenstående lygter kan vel næppe
farve mig så meget at jeg vil lyve for at sælge endnu en?

> Prøv for en gang skyld at lade være med at lukke dig inde i en "DIR og
> alt hvad jeg sælger er gud verden"

Du er et udtalt vrøvlehoved.

Jeg kunne lige så godt argumentere, at du tilsyneladende lever i en
"Alle (minus Agir, åbenbart) DIR-lygter lækker for et godt ord".

Og at jeg skulle argumentere ud fra hvad jeg sælger er direkte
latterligt. Det vidner blot om, du overhovedet ikke kender mig og min
lille nebengesjäft.

> Jeg konstaterer bare at Halcyon har en grim mulighed for at tage vand
> ind ved deres O-ring tætning.

Jeps. Muligheden foreligger. Jeg mener dog ikke den er særligt stor.

> (P.S. en cell error koster som regel ikke penge, det gør en elektronik
> oversvømmelse derimod, pga forkert materialevalg i hus)

Jeg har vist ikke udtalt mig om de financielle omkostninger?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-10-06 19:38

> Vel ikke mindre end dit?

Jeg foreslår manden et alternativ, der passer ind i DIR konfigurationen og
som er blevet designet så det minimerer en af de mekaniske svagheder som der
findes i det traditionelle Halcyon-DiveRite-Salvo-og diverse knock-offs
canisters.

Peter, når jeg læser dine svar mistænker jeg at du trænger til medicinering
og psykologisk terapi. Stemmerne inde i hovedet der fortæller dig at du er
under angreb...de er ikke helt sunde.

Tror at det var Freud der mumlede noget om at "nogen gange er en cigar, kun
en cigar"

God bedring

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-10-06 16:54

<45215c73$0$75036$14726298@news.sunsite.dk>:

> Peter, når jeg læser dine svar mistænker jeg at du trænger til
> medicinering og psykologisk terapi. Stemmerne inde i hovedet der
> fortæller dig at du er under angreb...de er ikke helt sunde.

Min kæreste (cand.psyk) er ikke enig i din diagnose, men du skal jo også
have lov til at more dig.

> God bedring

ILM.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-10-06 18:31

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ikke en Agir, de har forbedret canister tætningen med en aksial
> O-ring ?

Det er typisk ikke ved tætningen mellem låget og canister at lygten flooder,
men ved ledningen og kontakten uagtet så er aksial o-ringe er selvfølgelig
at foretrække.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-10-06 18:32

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> I min omgangskreds har jeg set en del halcyon

Yes deres lygter er noget møg, men de har vist laangt om længe lavet nogle
design ændringer der skulle gøre det mere sikkert.

mvh
Jonas

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 03-10-06 20:28

Morten Dall Darmer <mrnewstiscali.dk> (a) skrev:

> [...]
>dykker lygte canister.
>
>så som peter skriver , så vil jeg
>faktisk betegne min lygte som en forbedret

Er det lavet ledningsføring og kontakt på sådan en
sort box fra fabrikken?
--
LG

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 22:41

Lars Grønlykke (slet INZH6) wrote:

> Er det lavet ledningsføring og kontakt på sådan en
> sort box fra fabrikken?

ja det er der da, ellers skulle det være en helt autonom enhed med egen
forsyning osv, det er det jo heller ikke i fly.

der er 2 gennemføringer på sådanne en bandit, det ene er et data stik og det
andet er et strøm stik.

mvh Morten

Fra : clausm

Dato : 02-10-06 00:01

Hvorfor ikke en WiseLed Tactical?? Se
http://www.wiseled.com/index.aspx?articleid=886

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 14:12

Hej Morten
Du kan sgu da også bringe sindene i kog og skabe de vildeste diskutioner
frem her på NG, selv med en forholdvis simpel salgannonce! Godt gået.
Vi ses til (forhåbentlig ukomplicerede) dyk i Hemmore om 10 dage.
Vh. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 19:27

Riis wrote:
> [...]
> diskutioner frem her på NG, selv med en forholdvis simpel
> salgannonce! Godt gået. Vi ses til (forhåbentlig ukomplicerede) dyk i

JEP jeg kan bare det der.

mvh MD

Fra : Søren Ravn

Dato : 03-10-06 19:52

"Riis" <kriis[snabel-a]tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> frem her på NG, selv med en forholdvis simpel salgannonce! Godt gået.
> Vi ses til (forhåbentlig ukomplicerede) dyk i Hemmore om 10 dage.

Dårlig ide at tage til Hemmore.

Hvis i absolut skal der ned så vent til vinter hvor der ikke er så mange
dykkere.

Søren Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 22:46

Søren Ravn wrote:
> Dårlig ide at tage til Hemmore.
>
> Hvis i absolut skal der ned så vent til vinter hvor der ikke er så
> mange dykkere.

jeg ved det, det er faktisk ret skidt, for vi kunne ikke få en hytte
så vi må bo i campings vogn (

men deter der ikke noget at gøre ved, alt er planlægt, og alle har taget fri
for det / fået lov af konerne, så nu tager vi af sted.

det skal nok gå alt sammen, vi står bare meget tidligt op og dykker de
popolære steder, når der så bliver over fyldt så dykker vi bare nogle af
alle de steder hvor der som regel slet ikke er andreend os

mvh Morten

Fra : Jan Birk

Dato : 04-10-06 12:51

> jeg ved det, det er faktisk ret skidt, for vi kunne ikke få en hytte
> så vi må bo i campings vogn (

Det er nu ikke så ringe endda.

> det skal nok gå alt sammen, vi står bare meget tidligt op og dykker de
> popolære steder, når der så bliver over fyldt så dykker vi bare nogle af
> alle de steder hvor der som regel slet ikke er andreend os

Så skal I meget tidligt op. Jeg tror at alle dykkere i den sø har samme
indstilling

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 23:09

Jan Birk wrote:
> Så skal I meget tidligt op. Jeg tror at alle dykkere i den sø har
> samme indstilling

det kan da godt være MEN os med små børn er jo vand til at stå tidligt op,
så de 4 gange vi har været der nede i år, har vi da som regel nået 1-2 dyk
om morgenen før sigten blev ødelagt af PADI elever

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 11:25

Når man skal fotografere dernede, er det da godt med en masse "modeller".
Man må så bare holde sig væk fra bundluskere og folk som ikke ved hvad
neutral opdrift er.
Vh Kim

Fra : Jan Birk

Dato : 04-10-06 12:49

> Hvis i absolut skal der ned så vent til vinter hvor der ikke er så mange
> dykkere.

Har lige været der. Om fredagen havde vi søen for os selv med kanon sigt

Da vi stod op lørdag vrimlede det med dykkere og søen var fyldt til
randen. Behøver jeg at nævne, med elendig sigt til følge

/Jan

Fra : Søren Ravn

Dato : 04-10-06 17:48

"Jan Birk" <jb@invalid.domain.null> wrote in message

> [...]
>

> Da vi stod op lørdag vrimlede det med dykkere og søen var fyldt til
> randen. Behøver jeg at nævne, med elendig sigt til følge

Om søndagen var der en tysker der blev puttet i en plastkasse ( ala skibox )
og der efter i en sort rustvogn.

Søren Ravn
Der har haft sit sidste dyk i hemmoor

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 23:10

Søren Ravn wrote:
> Søren Ravn
> Der har haft sit sidste dyk i hemmoor

hvorfor det ?

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 09:20

Det kan vel umuligt være søens skyld, at folk jævnligt havner i bodybags
dernede.

Kim
Der ikke har fået sit første dyk i Hemmoor.

Fra : Allan

Dato : 04-10-06 09:17

Hej Peter.
Sjovt at du lige nævner Buddy Inspiration cellerne som værende synder
for cell errors?
Det vidner om at du ikke kan have set særligt mange af de celler, da
det er Teledyne og IKKE buddy der laver dem.
Jeg vil foreslå bogen "the practice of o2 measurement for divers" der
er en hel del information om o2 celler, hvis du altså vil vide mere.

Hilsen Allan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-10-06 16:29

Allan skrev i Message-ID:
<1159949812.608791.173020@k70g2000cwa.googlegroups.com>:

> Det vidner om at du ikke kan have set særligt mange af de celler, da
> det er Teledyne og IKKE buddy der laver dem.

Det ved jeg da godt. Men de giver problemer for folk med Inspiration.
Det var pointen.

> Jeg vil foreslå bogen "the practice of o2 measurement for divers" der
> er en hel del information om o2 celler, hvis du altså vil vide mere.

Jeg tror ikke det er et emne, jeg behøver vide mere om.