Spørgsmål til dobbelt filtrering
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 27-09-06 16:05

Hej NG!
Vi har i klubben nogle overvejelser om at købe et filter så vi kan få
dobbeltfiltreret vores luft.
Er der nogle der har erfaringer med forskellige filtre. Kvalitet, model,
producent osv.

Da klubben råder over to bauer kompressore der begge benytter p21 triplex
filtersystem har vi overvejet om det er muligt at få et filterhus der passer
til samme filterindsats (blå plastik D-81477). Er der nogen der ved om det
er muligt at købe et filterhus der passer til denne filtertype eller er man
nødt til at købe en hel triplexenhed hos bauer?

Mvh
Morten Mandrupsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-09-06 16:38

"Morten Mandrupsen" <mmandrupsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om det er muligt at købe et filterhus der passer til denne filtertype
> eller er man nødt til at købe en hel triplexenhed hos bauer?

Jeg er usikker på hvad du mener med triplexenhed, men man kan købe P21
filterhuse hos bauer, de koster ca. 5000 kr. stk. du kan jo evt. ringe til
bay kompressor og forhøre dig.

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 27-09-06 20:38

Når jeg skriver triplexenhed mener jeg:
http://www.bauer-kompressoren.de/en/produkte/atemluft/luftaufbereitung/triplex_system/index.php
Dette filterhus er bare ikke særlig mobilt som eksempelvis filtre fra Ocean
pro eller lign.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-09-06 09:49

> [...]
> Dette filterhus er bare ikke særlig mobilt som eksempelvis filtre fra

Det du linker til der, er jo en beskrivelse af hvordan deres triplex
halløjsa virker, hvilket jo er indeholdt i alle deres filterhuse. Det der er
afbilledet er et P21 filter.

Filterhuset er vel så mobilt som ethvert andet filterhus, det afhænger jo af
hvilke slanger og fittings du sætter på filteret, det du skal sikre dig er
at det filter du køber passer med ydelsen på den kompressor du vil sætte det
på.

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 28-09-06 10:50

Nja.. både ja og nej. Beskrivelsen fortæller hvordan deres triplexfilter
virker.
Men ikke alle Bauers filtre virker på den måde.
P41, P61 og P81 virker ikke på samme måde.

Min påstand er at 2*P41 er lige så godt som 1*P21

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-09-06 19:51

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse

> Min påstand er at 2*P41 er lige så godt som 1*P21

Ja jeg vil sige at 1xP41 er bedre end 1xP21 men de koster så også lige det
dobbelte, P41 ligger på omkring 10 000 kr.

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-09-06 22:19

P41 kræver et vand/olie udskiller inden filteret. Det er der indbygget i et
P21 triplex filter. Der er ingen forskel i kvalitetet af filtreringen
imellem de forskellige filter kun brændtiden.

Vi har iøvrigt i klubben et ekstra P61 hus (brugt) med ny indsats til salg
hvis nogle er interesseret. 4000 kr.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-09-06 10:30

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> P41 kræver et vand/olie udskiller inden filteret. Det er der indbygget i
> et P21 triplex filter. Der er ingen forskel i kvalitetet af filtreringen
> imellem de forskellige filter kun brændtiden.

Der er også forskel på flowraten.

Mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-09-06 10:46

> Der er også forskel på flowraten.

Det har jeg vist ikke påstået der var. Det er klart at de større filtere er
til større anlæg og detmed også kan klare et større flow. Der er ikke noget
minimums flow så man kan godt sætte et stort filter på et lille anlæg.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-09-06 11:00

> Det har jeg vist ikke påstået der var.

Nej det er mig der siger at der er det. Du skrev at den eneste forskel er
kapaciteten (brændtid), det er jo så usandt.

> Det er klart at de større filtere er til større anlæg og detmed også kan
> klare et større flow. Der er ikke noget minimums flow så man kan godt
> sætte et stort filter på et lille anlæg.

Nope, men den oprindelige spørger vil bruge det til dobbelt filtrering, og
der kan man jo godt komme ud til et kompressor anlæg hvor der er en bank
eller en stor kompressor og så kan det være smart at have et filter der er
tilpasset det flow.

mvh
Jonas

Fra : joppe

Dato : 05-10-06 21:03

Til info så har et Baur P21 filter max 280L/min, og de større filtre
væsentlig mere. Sku man ha brug for et 2. filter er det en dyr
løsning med 2 x P21 dvs man får to stk overtryksventil (Måske den
nye DIR stil hehe ). Man kan spare et par tusinde ved at købe et
Olmeva via Claus Drescher eller lignende uden overtryksventil. Så har
man dog to forskellige patroner, men den sekundære skal dog ikke
skiftes så ofte da denne typisk ikke "slides". Ved to ens kan man
sætte den nye i 2 filteret og rykke den gamle til det primære.... Så
der er fordele og udlemper ved begge.