4th element
Fra : Johanna

Dato : 25-09-06 08:11

Hejsa

Jeg har siddet og kigget på undertøj (kender ikke lige det rette
danske ord) for under min Polar Bears trilaminat tørdragt, og så er
jeg snublet over disse fra fourthelement:
http://www.fourthelement.com/content.php?content=technical.php
Nu er der kun et sted der sælger dem i NL, og den butik har desuden ry
for at være dyr, så jeg kender ikke så manger der har erfaring med
dem. Men måske er der her nogen der kender dem?

Er de virkelig så gode/varme som de hævder på deres hjemmeside
("selv når det er vådt") og siden de er så tynde kan man måske
skære lidt ned på den mængde bly man har med?
Jeg synes ikke det er så billig igen. Jeg har intet imod at bruge
penge, men så skal det gerne være kvalitet jeg køber.

Er der nogen der har nogle erfaringer han vil dele?

Fra : Poul Olesen

Dato : 25-09-06 09:27

Johanna skrev den 25-09-2006 09:10:
> [...]
> penge, men så skal det gerne være kvalitet jeg køber.
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer han vil dele?

Jeg har et sæt fourthelement xerotherm som jeg bruger som ekstra lag
under den almindelige inderdragt (200 g Bare) om vinteren eller når
vandet er koldt (under 4 grader). Jeg har ikke prøvet at bruge det
alene, men gør det nok i næste uge hvor jeg skal dykke med tørdragt i
middelhavet. Jeg har købt det for at få isolering der ikke fylder ret
meget (som kan være under inderdragten og jeg kan stadig bevæge mig) og
som det virker det fint. Jeg har ikke testet isoleringsevnen når det er
vådt.
Jeg købte sættet hos Ocean Dive (http://www.ocean-dive.dk/)

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-09-06 10:37

"Johanna" <johanna@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er ikke et billigt sæt undertøj, på ingen måder. Du får lov at betale
kassen for det.
Men kvaliteten er høj, efter 4 års brug i koldt vand kan jeg kun sige at jeg
er tilfreds.
Jeg bruger xerotherm modellen og den er passende som et mellemlag i en god
underdragt opsætning.
Artic modellen vil måske kunne gå som den eneste underdragt, når
vandtemperaturen er over 7-8 grader.

Har ved et par ufrivillige lejligheder testet materialets evne til at
isolere når det er vådt. Det gør den ganske godt, men lad hellere være med
at hælde vand i dragten, det er vist en bedre løsning.
Chris ved OceanDive ville også være mit bud på en dansk forhandler.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 25-09-06 11:36

Jeg kan selv "varmt" anbefale undertøj fra Icebreaker:

http://www.icebreaker.com/home.aspx

Det fås i rigtig mange modeller, variationer og størrelser og kan
sammensættes i flere lag efter behov. Det kan købes mange steder såsom i de
fleste outdoor butikker og i Danmark koster en del (buks eller trøje) ca.
500 kr.

/Sune

Fra : Henning

Dato : 25-09-06 14:31

On 25 Sep 2006 00:10:49 -0700, "Johanna" <johanna@ofir.dk> wrote:

> [...]
>penge, men så skal det gerne være kvalitet jeg køber.
>
>Er der nogen der har nogle erfaringer han vil dele?

Hvad med ganske almindelig ski-undertøj? Det fåes ofte til ~100,-/sæt,
mon ikke det er lige så godt?

Fra : HKN

Dato : 25-09-06 20:55

> Hvad med ganske almindelig ski-undertøj? Det fåes ofte til ~100,-/sæt,
> mon ikke det er lige så godt?

Det er kun svedtransporterende.

Mvh
HKN

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 25-09-06 22:59

"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse

> Det er kun svedtransporterende.
>
> Mvh
> HKN
Er det ikke nok? Man har jo inderdragten til at holde varmen og de findes jo
i flere versioner. Det er hvad jeg altid har brugt, det virker udemærket.

Hvad gør fourthelement anderledes?

Venlig hilsen
Bjarne

Fra : Poul Olesen

Dato : 26-09-06 07:20

Bjarne Rosenkrands skrev den 25-09-2006 23:58:
> [...]
> i flere versioner. Det er hvad jeg altid har brugt, det virker udemærket.

Forth element er et ekstra lag for at holde varmen når inderdragten ikke
er nok. Skiundertøj er fint nok som inderste lag. Jeg har dykket med
skiundertøj, forth element og inderdragt når det var koldt (f.eks. på
Åland hvor vandet er ca. 2 grader på bunden). Forth element laver
inderdragter ikke svedtransporterende skiundertøj.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-06 16:05

[...]

Det er ikke helt korrekt, de laver også "skiundertøj" og deres Arctic et
eller andet er en inderdragt, og er ment som den eneste inderdragt, og er
fin til dette, jeg har den selv og fryser sjældent - har dog fundet at
kraftige uldstrømper overgår alle de andre smarte strømper for mig ...

-Torben

Fra : Johanna

Dato : 26-09-06 20:40

Poul, Johnny og Torben
Hvilken slags tørdragt har I, neopren eller trilaminat?

Hvad med i vandet: skal man have ekstra bly med? Jeg har p.t. en 100gr
underdragt fra Mares, men får nok brug for mere varme om et par
måneder - det er ikke kun i DK at vandet er koldt

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-09-06 22:01

[...]

Jeg bruger trilaminats dragt.
Det er klart at når du tilføjer mere lagstykkelse på din underdragt, kommer
du til at behøve mere bly.
Der er dog kun minimal forskel mellem en underdragt + 4th element og så kun
en underdragt.

mvh
Johnny